Ska man vara orolig för Ryssland?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är ju förstås kul att kalla JAS för "Jordfräsen", men det är inte ovanligt att förlora två flygplan under utvecklingsfasen.
Eller jo, det är ovanligt att förlora bara två...
I synnerhet som man utvecklar ett helt nytt "fly by wire" system för instabila flygplan från scratch
Jo jag vet. Jag tycker att Saab har gjort ett ypperligt jobb med utvecklingen, och ville bli peka lite i mjugg på att planet som så grundligt sågades faktisk är riktigt bra.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jo jag vet. Jag tycker att Saab har gjort ett ypperligt jobb med utvecklingen, och ville bli peka lite i mjugg på att planet som så grundligt sågades faktisk är riktigt bra.
Fast hänger inte det ihop med okunskap hos svenska folket, mediadrevet mot allt svenskt och Jan Schermans och Maj Britt Theorins personliga hat mot Gripen-projektet? Jämför man med andra flygplan i samma klass så är vi ju långt ifrån värst med olyckor, vare sig under utveckling eller bruk, tvärs om. Exempelvis: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/G1ARzx/gripen--ett-av-de-sakraste-krigsflygplan-som-byggts

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Fast hänger inte det ihop med okunskap hos svenska folket, mediadrevet mot allt svenskt och Jan Schermans och Maj Britt Theorins personliga hat mot Gripen-projektet? Jämför man med andra flygplan i samma klass så är vi ju långt ifrån värst med olyckor, vare sig under utveckling eller bruk, tvärs om. Exempelvis: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/G1ARzx/gripen--ett-av-de-sakraste-krigsflygplan-som-byggts
Jo, visst gör det. Och som liten pjatt när det begav sig gick jag på mediedrevet. När jag nu blivit äldre och mindre dum så ter det sig ju rätt självklart att det blir lite fadäser när man bygger ett helt nytt flygtyg från grunden. Och historien visar väl att tidigare plan från saab också hade ett par incidenter under utvecklingen.
Det jag tycker är mest intressant är väl att gripen tillsammans med ett spaningsplan inte har några problem att se stealthplan. Något som inte brukar pratas alls mycket om. Jag är lite nyfiken på om en grupp gripen utan spaningsplan också kan det, eftersom att de iom sin länk ska kunna fungera som AWACS utan att ha ett sånt specifikt plan. Hörde någon berätta att så var fallet för massa år sedan, men har alltid fått förklarat att det minsann är omöjligt.
Men... Finfint plan oavsett, och väldigt smart designat lite oavsett hur man vänder på det. Inte bäst på något, bara helt enkelt jävligt bra på det mesta.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Skiten kommer väl från den tämligen spektakulära, och av många åsedda, kraschen på Långholmen under vattenfestivalen.

Personligen blev jag grymt imponerad under flygfesten i Dala-Järna då en JAS först kom sakta flygandes i svanen(?) och i nästa repa vände upp mot himlen med full EBK och försvann.
Gåshud igen när jag tänker tillbaka på det. :hihi

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Skiten kommer väl från den tämligen spektakulära, och av många åsedda, kraschen på Långholmen under vattenfestivalen.

Personligen blev jag grymt imponerad under flygfesten i Dala-Järna då en JAS först kom sakta flygandes i svanen(?) och i nästa repa vände upp mot himlen med full EBK och försvann.
Gåshud igen när jag tänker tillbaka på det. :hihi
Vad jag minns så var media (och en hel del politiker av lägre rang) arga på Gripenprojektet från början, och kom dragandes med jordfräsen många gånger innan en grip lite plötsligt landade på Långholmen.
Plogbil var ju rätt poppis där runt den tiden med.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Det mest demokratiska är väl om folket får säga sitt? Men folket kanske vill överlåta beslutet till någon annan.
Så vi borde ha en folkomröstning med ja/nej-alternativ map huruvida vi ska ha en folkomröstning om Nato-medlemsskap.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det mest demokratiska är väl om folket får säga sitt? Men folket kanske vill överlåta beslutet till någon annan.
Så vi borde ha en folkomröstning med ja/nej-alternativ map huruvida vi ska ha en folkomröstning om Nato-medlemsskap.

Och så blir det 50,2% NEJ i en kampanj stödd av rysk underrättelsetjänst…

Typexempel på fråga som INTE skall avgöras vid ett tillfälle utan i bred parlamentarisk enighet efter gedigen beredning där även säkerhetsklassad information vägs in och som kan delges riksdagsledamöter men knappast svennepäron.

Det är ju dit frågan är på väg både i Finland och Sverige men man kan inte hasta igenom ett beslut bara för att opinionen just idag är nån procent på JA-sidan. När alla eller nästan alla partier är med på båten blir det ett enkelt beslut och i både Sveriges och Finlands fall är det snabba processer eftersom vi i praktiken redan är så förberedda som det går.

Att det sedan blir en inrikespolitisk fråga, ja… det är ju valår. :)

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
....

Lavrov -"Men men..."
Putler -"Jag vet var din släkt bor!" :kulspruta
Han verkar ha delar av familjen i London. Länk
Eller skall man säga bonusfamiljen. För han har likt andra ryska toppar en officiell familj och en bonusfamilj.
Nu tycker jag kanske att det är fel att jaga folks familjer, men jag tror inte en 21-årig arbetslös tös, med en arbetslös mor och fattig biologisk far har råd att köpa en lägenhet i London för £4,4 miljoner utan ekonomiskt stöd från sin styvpappa Lavrov.
:rolleyes:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Och så blir det 50,2% NEJ i en kampanj stödd av rysk underrättelsetjänst…

Typexempel på fråga som INTE skall avgöras vid ett tillfälle utan i bred parlamentarisk enighet efter gedigen beredning där även säkerhetsklassad information vägs in och som kan delges riksdagsledamöter men knappast svennepäron.

Det är ju dit frågan är på väg både i Finland och Sverige men man kan inte hasta igenom ett beslut bara för att opinionen just idag är nån procent på JA-sidan. När alla eller nästan alla partier är med på båten blir det ett enkelt beslut och i både Sveriges och Finlands fall är det snabba processer eftersom vi i praktiken redan är så förberedda som det går.

Att det sedan blir en inrikespolitisk fråga, ja… det är ju valår. :)
Bred parlamentarisk enighet är en icke term sedan 2010.

Synd att massinvandringen omöjliggjort att landet kan styras med sådan enighet, SVT kunde granska vilka regimer som tjänar mest på röran.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
SVT infiltration av SvD fortsätter.

750cea3e4c59f0c7ab4bc47680da112f.jpg

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Bred parlamentarisk enighet är en icke term sedan 2010.

Synd att massinvandringen omöjliggjort att landet kan styras med sådan enighet, SVT kunde granska vilka regimer som tjänar mest på röran.
Nja, jag tror att i NATO-frågan handlar det om att förankra färdigt även bland vänstersidan inom S, sedan är det körorder. Några ytterligare veckors vidrig slakt av civila så kanske till och med MP svänger...

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nja, jag tror att i NATO-frågan handlar det om att förankra färdigt även bland vänstersidan inom S, sedan är det körorder. Några ytterligare veckors vidrig slakt av civila så kanske till och med MP svänger...
Fram tills gårdagens presskonferens höll jag med helt om den analysen.
Om du har rätt, vilket jag hoppas, så är det obegripligt och amatörmässigt av statsministern att måla in sig ännu hårdare i ett hörn.

Efter dagens finska uttalande tror jag att både Sverige och Finland fått nej av USA.

Det är ju valår i USA också, Trump högern vill inte ha krig. Detta måste demokraterna förhålla sig till.

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
Gasgas 450 quad
Fram tills gårdagens presskonferens höll jag med helt om den analysen.
Om du har rätt, vilket jag hoppas, så är det obegripligt och amatörmässigt av statsministern att måla in sig ännu hårdare i ett hörn.

Efter dagens finska uttalande tror jag att både Sverige och Finland fått nej av USA.

Det är ju valår i USA också, Trump högern vill inte ha krig. Detta måste demokraterna förhålla sig till.
Vad röstar de om i år? Presidentvalet är väl om 2-3 år?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Vad röstar de om i år? Presidentvalet är väl om 2-3 år?
Midterms, så hela representanthuset och en del av kongressen. Plus diverse fler statliga och lokala val.
Det här är det egentliga valet i USA, presidentvalet är bara valet för galjonsfiguren.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Har de inte överlappande val också på något sätt? Alltså att valen inte sker samtidigt.

Typ som att vi skulle ha riksdagsval, regionval och kommunalval separerade med två års mellanrum.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati