Ska man vara orolig för Ryssland?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
"The journey began hundreds of miles to the north in a warehouse in Lithuania, a country not usually thought of as a military supply hub.

But this tiny Baltic nation has seen a huge outpouring of support for Ukraine, imagining what Russian President Vladimir Putin might have in store for it should he prevail in his current invasion. Vilnius, Lithuania’s small medieval-era capital, is filled with blue and yellow Ukrainian flags.

Much of the donated money and supplies has flowed to Blue and Yellow, a nonprofit founded in 2014 to supply Ukrainians fighting the takeover of eastern Ukraine by Russian-backed separatists. Now the group is the focal point of a country’s yearning to help.

“It has just exploded,” said Jonas Ohman, a Swedish-born filmmaker who started the group.

For years, Ohman said, he took no salary and had no paid staff as he fulfilled direct requests from front-line units with an annual budget of less than $200,000. Since the invasion last month, more than $20 million has poured in from within Lithuania, a country of 2.8 million residents. He is dispatching a convoy to the border every four or five days."

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Amerikansk kärra har kraschat i Nordnorge

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Ryssarna är lite ledsna över sitt färgval på rymddräkter på de som det sköt upp till ISS i dagarna, men inget man syr om och får godkända på en eftermiddag.

FOKie2rXoAQ8yJz

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Amerikansk kärra har kraschat i Nordnorge
Fast det är väl mera relaterat till den årliga storövningen dom har just nu antar jag.

Dom satte ju en Herka i kebnekajse för några år sedan också, samt att dom tippade någon båt i en fjord helt oförklarligt.

Skit händer tyvärr när man övar, mest övar man sönder material, men det händer även olyckor med personal varje övning.

Sverige förlorade 600 piloter under kalla kriget för flygvapnet övade så mycket och så hårt.

EDIT: Kollade upp det och det var mycket riktigt Cold Response övningen, och en Osprey, ett av dom mest praktiska flygetygen som finns, men jag litar inte en sekund på dom.
Dom ska ju vara fixade nu, för i början var dom väl olycksbenägna, men det är alldelens för många gångjärn och hydraulcylindrar, växellådor och annan skit som kan haverera på en sån.

Jag är även skeptisk till vanliga helikoptrar. (dom flyger inte, dom är bara så vidriga att jorden stöter dom ifrån sig)

Min tillförlitlighetsskala på flygetyg ser ut så här:
1:
2:Fixed wing flygplan
3:
4:
5: Helikopter
6:
7:
8:
9: Osprey
10: Den där raketstolen någon Kines uppfann....

Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jag är även skeptisk till vanliga helikoptrar. (dom flyger inte, dom är bara så vidriga att jorden stöter dom ifrån sig)

Är det helikoptrar som folk misstar för satelliter i rymden :va Iom att det du säger gör att de omöjligt kan landa/krascha på jorden. Jorden är platt dessutom :hihi:brynad

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Man vet att man bor i en diktatur när buropen klipps bort av statsmedia när den stora ledaren håller tal. Tur att det inte händer i Sverige. Klassiskt knep att skylla på tekniskt fel.

Verkligheten:
Helt spot on.

Det roliga är att de låtsas som att det är konstigt det som händer i Ryssland, gör upp med ert egna förflutna och nutid istället. Låt vuxna prata om Ryssland så kan ni bevaka "klimatet"

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Eller en massa lösa delar som flyger i tät formation. ?
Ja, och då har jag ju ändå skruvat lite i helikoptrar, så jag vet att det är låswires på ALLT.

Det hjälper inte känslan av att takfläkten sitter lös och vickar...

Det är tydligen skitjobbigt att flyga dom också, för så fort takfläkten stannar i luften börjar piloterna att svettas.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj

Om man vill se hur ryska påverkansoperationer går till i verkligheten och vilka som i Sverige för vidare dem. Läsvärt.
Cementerar min bild av att inget som kommer från den ryska regimen eller dess propagandakanaler går att lita på.
1. Förneka
2. Ljug
3. Bevisas det att du ljuger säg att du är utsatt för en komplott.

BTW allihop det är bara 22 sidor med själva texten. ?

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Ja, och då har jag ju ändå skruvat lite i helikoptrar, så jag vet att det är låswires på ALLT.

Det hjälper inte känslan av att takfläkten sitter lös och vickar...

Det är tydligen skitjobbigt att flyga dom också, för så fort takfläkten stannar i luften börjar piloterna att svettas.
Den stannar ju sällan, man autoroterar ned om motorn stannar.
Sumpar man stjärtrotorn så får man se till att hålla farten framåt uppe.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Lägg till att hälften av de stackars satar som ryssarna skickar dit inte ens vet vad de slåss för eller emot.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Detta är väl skälet till att Ukraina kommer att gå segrande ur detta oavsett vad som händer. De slåss för någonting mera är rysslands soldater där någonsin kommer göra.

Jag tror dom flesta ryska soldater skulle strida dubbelt så hårt om dom stred för Ukraina istf mot.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Jag har också tänkt tanken, vilka vidrigheter de flyende kommer utsättas för i Sverige.

fy fan
Nu är de igång. Failar första skocken kommer nästa, osv och etc.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati