Verkar som om de nya ryska skolböckerna utan Ukraina kanske inte kommer att komma ut...
Brandsäsongen startade tidigt i år.
Det kokar under ytan i ryssland.
Det var inte världens bästa land innan Ukrainakriget heller, men då kunde Ivan på gatan i alla fall köpa en Big Mac och en Starbucks och sätta sig på en parkbänk och inbilla sig att landet var som vilket annat land som helst i världen.
Jag pratade med några i St Petersburg, sista dagen IKEA var öppet tokhamstrade dom diskborstar och kökshanddukar, soffkuddar, servetter, bäddset, ljus, dukar osv...
(dom brände motsvarande två månadslöner rakt av)
Allt sådant som visserligen finns i ryska affärer, men som har en klart tydlig väst-standard om det är köpt på IKEA och andas Sovjetunionen om du köper det på en rysk affär.
Dom unga i storstäderna (speciellt St Petersburg) har länge föraktat allt inhemskt och bara handlat finare importvaror som Ikeas diskborstar.
Om något går sönder eller inte fungerar så säger dom av slentrian att det är ryskt
"Vad fan, slocknade värmeljuset av sig själv, det måste vara ryskt" eller "det gick hål i toapapperet när jag torkade mig, en riktig ryss-upplevelse"
(översättningarna blir nog inte så bra)
Dom törs dock inte öppet kritisera kriget (eller ens kalla det ett krig) dom kör sitt internet via VPN, men är ändå försiktig med sina digitala spår
Ena tjejen studerade utomlands förut och har kvar ett bank-konto i väst som dom har använt som sparkonto som dom nu har som säkerhet.
Dom tittar på möjligheten att lämna om det blir sämre.
Just nu har dom båda bra jobb, ena i en hotellreception den andra som sekreterare på ett företag som handlar internationellt (båda har goda språkkunskaper)
Men hotellet har få gäster och den internationella handeln.... är obefintlig
Det kommer snart en flyktingström av unga från ryssland....