Ska man vara orolig för USA?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så, eftersom att alla USAs små skamliga hemligheter, invasioner och traktatsbrott hela tiden dras upp i alla möjliga trådar tänkte jag att det var dags att starta den här tråden. Personligen har jag en lång rad med saker som jag inte gillar med USA, som att de lönnmördade folkvalda i Sydamerika, som att de grundade karteller i Sydamerika, som att de startade invasionen av Kuba och sedan vände sina allierade ryggen och så vidare, så nu kan vi parata om allt sånt här istället för tjäbbel om att USA minsann är elakare än ${DICTATORSHIP}.

Så, det senaste ämnet som föreslogs var USAs invasion av Mexico, ska vi börja där?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag skulle vilja säga att ekonomin redan lider av det. Hur många styrelser är inkallade idag för att ta beslut om senareläggning av investeringar för vad som kanske händer om en vecka?

FAFO.
Eller karma för man kan väl anta att en majoritet röstade på Trump.

Antalet varsel om uppsägning i USA uppgick till 275.240 stycken i mars, jämfört med 172.017 föregående månad

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Jag skulle vilja säga att ekonomin redan lider av det. Hur många styrelser är inkallade idag för att ta beslut om senareläggning av investeringar för vad som kanske händer om en vecka?
Ja, vi lider redan under idiotin. Men tyvärr kommer det i bästa fall bara bli värre och i värsta fall leda till total splitt mellan USA och resten av västvärlden, såväl som inom USA. Spännande tider att leva. Hade föredragit att det var lite tråkigare.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Att ett kinesiskt märke vill fortsätta tillverka bilar i en fabrik de äger i USA är ju iofs inte konstigt. Volvo säljer väl inte så värst mycket mera än XC90 därborta heller?
Kan inte hitta att de någonsin har tillverkat någon XC därborta. Först var det S60 men den linan lades ner förra året. Nu ser det ut att vara EX90 och Polestar 3.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det är faktiskt oerhört hur fort USA förstör världen nu. Jag hade tänkt gå i pension om ca 10 år, nu kommer jag få jobba i minst tjugofem till.
Tullar på Kambodja, vad är det för jobb han vill ha hem från Kambodja? Alla som kanske kunde tänka sig att sy kläder för en dollar i timmen ska väl ändå utvisas?

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Imponerad över Falklandssöarna, borde inte de ha samma som resten av Storbritannien. Eller samma som Argentina om han vill sälja sig till den sidan i den konflikten.

Funderar på när jag senaste såg en vara från NÅGOT av de länderna. Tror att jag sett ett par barnskor som var tillverkade i Vietnam. Kanske är annorlunda i USA men har svårt att tro att det är någon enorm skillnad.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det lär nog inte vara så länge.

När MAGA-mupparna får ordentliga prishöjningar på allt möjligt och sen höjda räntor och arbetslöshet i ett land där vem som helst kan köpa ett vapen så borde han vara orolig.

Dessutom finns det nog jävligt många förmögna som vill avsätta honom nu när dom ser vad han ställer till med så söker dom nog alla möjliga metoder för att bli av med honom.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Imponerad över Falklandssöarna, borde inte de ha samma som resten av Storbritannien. Eller samma som Argentina om han vill sälja sig till den sidan i den konflikten.

Funderar på när jag senaste såg en vara från NÅGOT av de länderna. Tror att jag sett ett par barnskor som var tillverkade i Vietnam. Kanske är annorlunda i USA men har svårt att tro att det är någon enorm skillnad.
Vietnam har stor tillverkningsindustri, gå och kolla dina Nike.

Det som påstås, kan säkert stämma, är att Kina använder bla Vietnam för att kringgå tullar.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Nej, skatte/tullmässigt är British Overseas Territories som Falklandsöarna inte en del av Storbritannien.

Och strafftullar på konstiga, små länder utan egen produktion av egentligen någonting skulle kunna bero på framförallt Kinas tendens att fuska med ursprunget på varor för att undvika kostnader av ett eller annat slag. Jag har sett stora mängder e-handel som verkar komma från småländer som exempelvis Vanuatu men som uppenbarligen är massproducerat "Kinaskräp". Om de gör så med hela båtlaster av varor så kanske dessa territorier dyker upp i USAs statistik över handelsbalans.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650 avverkat: olika
Apropå flyttad produktion pratade jag med ett företag häromdagen som skulle stänga sin fabrik i Indien och utöka i Sri Lanka. Anledningen var att fackföreningar ställer för hårda krav i Indien.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Oaktat om Trump har rätt eller fel i sina antagande att resten av världen är orättvisa mot USA:

Att som rikt och mäktigt land hota enstaka länder med tullar borde vara ganska effektivt sätt att få sin vilja igenom, speciellt om landet är starkt beroende av dig som Kanada och Mexico.

Men är det inte lite otaktiskt att hota i princip hela omvärlden samtidigt? Hela handelskriget skadar per definition båda länderna samtidigt. Det mäktigare landet såklart betydligt mindre men nu är det 150 sådana småstrider samtidigt för USA, övriga länder har EN konflikt var med ETT förvisso mäktigt land och kan fortsätta handeln med resten av världen, samt har större sannolikhet att kunna matcha de luckor som uppstår då exempelvis borde EU och Indien har varor som egentligen skulle till USA som nu söker nya köpare och kan matchas med vad respektive land har att erbjuda. Om samtliga länder svarar på USAs tullar har ju USA ingenstans att skicka sina varor för försäljning till rimligt pris. Tycks för mig vara smartare att ge sig på ett eller några få länder i taget. Eller som mest EN stor union som EU.

Men Trump verkar ju väldigt smart och har säkert tänkt ut något klokt även här :tungan.

Nyheter
Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen

Inför 2025 lanserar Triumph...

Dags för hjälmbytarvecka

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vi ska provköra Yamaha MT-07 med automatlåda – vad vill du veta?

John är snart på väg till S...

ExploreBike: Offroadkurs för äventyr

I vår lanseras offroadträni...