Delar upp inläggen lite, så här kommer tankar kring proaktiv vård…
Varför skjuter inte vårdapparaten mer resurser till proaktiv vård? Det borde vara en investering som betalar sig i längden, iom att vården är skattefinansierad.
Japan är ett bra exempel här, då vården till stor del är skattefinansierad även där. Man undersökte dödsorsaker och insåg att lungcancer och magcancer låg i topp. Nästa steg blev då att screena befolkningen årligen för att upptäcka fallen tidigt och på så sätt förbättra prognosen, samtidigt som man sänker långsiktiga vårdkostnader.
Blev det dyrt? Man satte lagkrav på att alla företag ska erbjuda detta till deras anställda och undvek på så sätt hela kostnaden.
Idag har de årliga kontrollerna blivit en hel industri och erbjuder en väldigt komplett meny till rimliga priser. Förra årets check: mag/lung-röntgen, ultraljud av organ/urinblåsa/prostata och aorta, blod/urin/fekal-prov, ögon/öron/lungor, mängder av biomarkers, och en läkardialog. Detta tar ca 2h och då har läkaren resultaten framför sig under dialogen vid slutet av besöket. Kostnad: jag betalade 100% ur egen ficka förra året, vilket var väldigt rimliga $500.
Mitt upplägg:
Akut akut: närmaste sjukhus
Planerad vård: USA
Proaktiv vård: Japan
Nu är detta givetvis inte praktiskt för de flesta, men jag tycker att styrande politiker borde vara minst lika insatta och försöka lära sig från andra länder för att förbättra vården inom riket.