Ska ovaccinerade verkligen få plats för vård?

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Hamnade i diskussion där jag lite hastigt vräkte ur mig; Näe - ska du inte corona-vaccinera dig så ska du fan inte ha plats på sjukan när du blir smittad! :mattias

Och det är väl så jag känner rent spontant. Funderade i flera dar på mitt uttalande och man kanske kan se det ur fler vinklar. För tänk nu om alla vi som gör vår plikt och vaccinerar oss, faktiskt får nån konstig biverkning som kräver ännu mer vård? Ja ni fattar vart jag vill komma...

Obefogad fundering, eller?

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Jag tror inte du är ensam om att få en sådan tanke. Kan själv få liknande tankar ibland.

Jag landar i slutsatsen att man självklart ska få samma vård oavsett. Om man skulle villkora vården med att man inte får utsätta sig för risker så är man ute på tunn is. Folk röker, super, knarkar, äter dålig mat och kör motorcykel. Någon måste i så fall bestämma vilka beteenden som diskvalificerar en från vårdsystemet, vågar inte ens spekulera i vilka det skulle vara.

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Jag tror inte du är ensam om att få en sådan tanke. Kan själv få liknande tankar ibland.

Jag landar i slutsatsen att man självklart ska få samma vård oavsett. Om man skulle villkora vården med att man inte får utsätta sig för risker så är man ute på tunn is. Folk röker, super, knarkar, äter dålig mat och kör motorcykel. Någon måste i så fall bestämma vilka beteenden som diskvalificerar en från vårdsystemet, vågar inte ens spekulera i vilka det skulle vara.

håller med dig fullständigt tegel utöver det du tog upp så tex varför ska man betala skatt för en vård man inte har tillgång till.
jag är inte vaccin motståndare men är tveksam till fram hastade vaccin med tanke på hur det blev med svin-inflensan vaccinet

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14
Man kan ju fundera på hur rättvist det är när den som lever på bidrag och inte betalat en krona i skatt får sjukvård när en gamling som betalat typ 10 miljoner i skatt bara erbjuds palliativ vård i brist på sjukvårdskapacitet. Enda rätta i den situationen att vore att staten återbetalar all inbetald skatt eftersom personen i fråga inte får ta del av välfärdsystemet som han/hon betalt för.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Bortsett från alla vettiga svar som redan gjorts så måste man ju i så fall även införa kravet att alla som drabbas av biverkningar/komplikationer pga vaccineringen borde ju då inte heller få någon sjukvård.

Sen slutar man ju inte nödvändigtvis att sprida smitta bara för att man vaccinerat sig, man har bara fått immunförsvar så att man själv inte blir sjuk. Således kanske vaccinationerna leder till att en jäkla massa folk lyckligt ovetande springer runt och sprider viruset utan att själva ens känna sig snuviga.

• Gilla
Reaktioner: MrC

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Man kan ju fundera på hur rättvist det är när den som lever på bidrag och inte betalat en krona i skatt får sjukvård när en gamling som betalat typ 10 miljoner i skatt bara erbjuds palliativ vård i brist på sjukvårdskapacitet. Enda rätta i den situationen att vore att staten återbetalar all inbetald skatt eftersom personen i fråga inte får ta del av välfärdsystemet som han/hon betalt för.

Nu är det väl inte så att du inte har kostat samhället någonting alls före din dödsdag?
Och man ska nog inte sätta sig på för höga hästar med tanke på allt man gör som kan orsaka vården kostnader och besvär.
Jag har benbrott p g a motorsport, benbrott p g a fylleri, armbrott p g a uppkäftighet, den andre blev ännu dyrare för vården och diverse andra trista saker.
Så om någon inte hunnit ta sina sprutor så är det OK för mig.
De som jag absolut ogillar är de som är rabiata vaccinmotståndare med flera lager foliehatt på.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Jämför med försäkringsbolag som idag inte har tillgång till försäkringstagares DNA. Vill du att de skall kräva att ha tillgång till den informationen så att de vet att sätta premierna för dina framtida barn eller din ålderdom för att maximera sin inkomst - eller ska det gå på ett ut (vilket det inte gör, pengar/resurser vill alla ha)?

Jag tycker att folk ska ha rätt att vara dumma, stolliga, idiotiska och omdömeslösa - inom lagens gränser.

<edit>skrivet utan att ha sett föregåendes inlägg om stolligheter! :D </edit>

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jämför med försäkringsbolag som idag inte har tillgång till försäkringstagares DNA. Vill du att de skall kräva att ha tillgång till den informationen så att de vet att sätta premierna för dina framtida barn eller din ålderdom för att maximera sin inkomst - eller ska det gå på ett ut (vilket det inte gör, pengar/resurser vill alla ha)?

Jag tycker att folk ska ha rätt att vara dumma, stolliga, idiotiska och omdömeslösa - inom lagens gränser.

<edit>skrivet utan att ha sett föregåendes inlägg om stolligheter! :D </edit>

Jag vet inte om det är en myt, men korpen-innebandy och badminton stod tydligen för dom högsta kostnaderna för fritidsskador för något bolag...

En person som gör något jävligt dumt blir inte lika dyrt som massor av personer som gör något lindrigt dumt...

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Forskaren, Birger Sørensen, anser att "spikeproteinet" till 80% påminner mänskligt protein, spikeproteinet som de vanliga vacccinerna inriktar sig mot. Och därför stor risk för biverkningar. Naturligtvis sågas han av alla sina kolleger.
Som sysslar med just detta.
Men den här mannen sågades också vid fotknölarna av sina kolleger när han föreslog ett protein som orsak till diverse sjukdomar. T.ex. galna kosjukan.
https://en.wikipedia.org/wiki/Stanley_B._Prusiner
Citat:
Sørensen tror de nåværende vaksinekandidatene vil ha stor risiko for bivirkninger, fordi de sikter mot virusets såkalte spike-protein, der 80% av arvestoffet er såkalte human-likt.

– 78.4% av epitopene i spike-proteinet er identisk med oss som mennesker. Og konsekvensen av det er at det er 78.4% sannsynlighet for å få bivirkning i en eller annen form av vaksiner som retter seg inn mot dette proteinet.

Vaksineforsøk mot virus som Dengue-feber og HIV har vist betydelig risiko for at vaksinene faktisk kan føre til mer alvorlig sykdom, gjennom en prosess som kalles antistoff-avhengig forsterkning (ADE).

Sørensen jobber nå med å utvikle en egen vaksinekandidat kalt Biovacc-19, som sikter seg inn mot de 20% av virus-arvestoffet som ikke deles av mennesker.
slut citat
https://www.nrk.no/norge/norsk-fors...t-har-ikke-en-naturlig-opprinnelse-1.15043634

Själv hoppas jag på att ett Antikropps test visar att jag har antikroppar mot Covid-19.
Och därför inte behöver chansa med vaccinering.

För övrigt kan toppen vara nådd nu enligt Statsepidemiologen
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RRpj0A/statsepidemiologen-toppen-kan-vara-nadd-nu

Last edited:

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14
Det blir nog så att de som vill ha vaccin är många nog för att fylla sjukvårdens vaccinationskapacitet till 100%. Förmodligen kommer inte alla som vill ha vaccin innan påsk få det. När tillräckligt många fått vaccin och vi får sommar kommer covid19 dö ut........om inte den muterade versionen covid21 som vaccinet inte funkar på slår till och vi är tillbaks på ruta 1......

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Nu är det väl inte så att du inte har kostat samhället någonting alls före din dödsdag?
Och man ska nog inte sätta sig på för höga hästar med tanke på allt man gör som kan orsaka vården kostnader och besvär.
Jag har benbrott p g a motorsport, benbrott p g a fylleri, armbrott p g a uppkäftighet, den andre blev ännu dyrare för vården och diverse andra trista saker.
Så om någon inte hunnit ta sina sprutor så är det OK för mig.
De som jag absolut ogillar är de som är rabiata vaccinmotståndare med flera lager foliehatt på.

Det var nog foliehattarna jag tänkte på, ang trådstarten.
Men du har såklart rätt i att man borde hålla tjeften när man utsatt sig för hojåkning, fylla, slagsmål osv...

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Det var nog foliehattarna jag tänkte på, ang trådstarten.
Men du har såklart rätt i att man borde hålla tjeften när man utsatt sig för hojåkning, fylla, slagsmål osv...

Men självmorden ökar nu i Coronatider och hojåkning har för min del gjort att jag klarat mig bättre genom dalarna i livet! :tummenupp
Siffror och statistik kan naturligtvis inte bekräfta detta. :(

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Men självmorden ökar nu i Coronatider och hojåkning har för min del gjort att jag klarat mig bättre genom dalarna i livet! :tummenupp

Källa på att självmorden ökar?

Det är nått som snackats om sedan februari men jag har fortfarande inte sett någon statistik som styrker den teorin.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar

Det är nått som snackats om sedan februari men jag har fortfarande inte sett någon statistik som styrker den teorin.

Vare sig självmordsökningen eller att jag har sparat pengar till vårdapparaten genom att köra motorcykel. :hej

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
En snabb googling visar att självmorden minskat.
Ingen ökning av självmord

Det fanns en oro för att pandemin även skulle få självmorden att öka i Sverige. Det är inget som syns i den senaste statistiken från Socialstyrelsen.

Antalet självmord uppgick till 611, 437 män och 174 kvinnor. Det kan jämföras med totalt 638 självmord under motsvarande period förra året.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/har-ar-dodsorsakerna-i-sverige-1

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera

Helt rätt. Finns ingen statistik på det. Det enda som rapporterats är en oro att självmorden kan öka.
Om inte annat var det Transportstyrelsen som meddelade att ca 100 av de 250 årliga trafikdödade var självmord. Siffrorna inkluderar således även järnväg och tub.
10% självmord är uppskattningen.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...