Ska ovaccinerade verkligen få plats för vård?

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Sen slutar man ju inte nödvändigtvis att sprida smitta bara för att man vaccinerat sig, man har bara fått immunförsvar så att man själv inte blir sjuk. Således kanske vaccinationerna leder till att en jäkla massa folk lyckligt ovetande springer runt och sprider viruset utan att själva ens känna sig snuviga.
Nej det där är fel.
Om vi säger att gränsen för att bli smittad är den påhittade mängden 100 st virus och någon med antikroppar går förbi dig på affären som nyser och du får i dig 150 st virus så blir du smittad.
Men din kropp har ett recept hur dessa inte ska föröka sig hos dig.
Några timmar senare är du och handlar och nyser på en person utan antikroppar, i hela din kropp finns kanske 150 st virus eller ännu färre eftersom att du har receptet så din kropp kan inte reproducera dom, några kanske redan har dött av din immunitet.
Din nysning kan omöjligt göra sig av med alla virus som är fördelat inne i dig och därför blir den dos du nyser ut inte nog mycket för att smitta någon annan.

Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Självmordslinjen hos Mind har fått kraftigt ökat antal samtal i år. Folk mår uppenbarligen inte alldeles bra.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Men är inte den allmänna hållningen att alla som kör mc är självmordskandidater per definition?

Möjligt undantag kan vara mc-veteranerna och liknande.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Nej det där är fel.
Om vi säger att gränsen för att bli smittad är den påhittade mängden 100 st virus och någon med antikroppar går förbi dig på affären som nyser och du får i dig 150 st virus så blir du smittad.
Men din kropp har ett recept hur dessa inte ska föröka sig hos dig.
Några timmar senare är du och handlar och nyser på en person utan antikroppar, i hela din kropp finns kanske 150 st virus eller ännu färre eftersom att du har receptet så din kropp kan inte reproducera dom, några kanske redan har dött av din immunitet.
Din nysning kan omöjligt göra sig av med alla virus som är fördelat inne i dig och därför blir den dos du nyser ut inte nog mycket för att smitta någon annan.

Jag saknar utbildning inom medicin så jag avstår från vidare diskussion utöver att jag tycker du ska läsa vad jag skrev en gång till och begrunda hur meningarna formulerats.

Jag tror inte världen är så binär som du beskriver den.

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Nu är inte jag heller läkare eller labbhjälte med inriktning på sjukdomar, men måste man inte vara sjuk för att smitta ändå?
Det har pratats om asymptomatisk spridning men det betyder ju bara att personen inte har symptom, vederbörande är defakto sjuk.

Om det inte skulle hjälpa med vaccinering för att få bort spridning, varför har massa barnsjukdomar i så fall försvunnit?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Nu är inte jag heller läkare eller labbhjälte med inriktning på sjukdomar, men måste man inte vara sjuk för att smitta ändå?
Det har pratats om asymptomatisk spridning men det betyder ju bara att personen inte har symptom, vederbörande är defakto sjuk.

Om det inte skulle hjälpa med vaccinering för att få bort spridning, varför har massa barnsjukdomar i så fall försvunnit?

https://www.sporthoj.com/forum/show...information!&p=6498838&viewfull=1#post6498838

Man kan få viruset men iom vaccinering så utbryter inte en fullskalig sjukdom. Viruset klarar inte av att föröka sig och risken att smitta andra som vaccinerad minskar.
Så fattar jag det som.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Ett dörrhandtag kan smitta utan att själv vara påverkat av viruset. Och som du säger vet vi ju även att många visat sig smitta asymptotiskt.

Vi kan väl rimligtvis anta att en vaccinerad människa inte ger viruset särskilt stora möjligheter att reproducera sig.

Men ur min rent statistiska och matematiska synvinkel blir risken jag ser att om vi får en stor andel människor som var för sig bär väldigt lite smitta men om dessa människor istället blir många pga de inte ligger hemma i sjuksängen så kan det ju ändå leda till att den totala mängden virus på offentliga platser blir väldigt hög.
Vilket därmed ökar riskerna för de som inte vaccinerat sig.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Men självmorden ökar nu i Coronatider och hojåkning har för min del gjort att jag klarat mig bättre genom dalarna i livet! :tummenupp
Siffror och statistik kan naturligtvis inte bekräfta detta. :(

Jodå, det finns kalla siffror på hur inskränkningar i livskvalitet ökar självmord mm. Dessa siffror ligger till grund bla för beslut att så långt möjligt hålla samhället öppet även om det innebär viss eventuellt ökad risk för coronaspridning. Alternativet är ännu värre helt enkelt.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jodå, det finns kalla siffror på hur inskränkningar i livskvalitet ökar självmord mm. Dessa siffror ligger till grund bla för beslut att så långt möjligt hålla samhället öppet även om det innebär viss eventuellt ökad risk för coronaspridning. Alternativet är ännu värre helt enkelt.

Intressant! Har du en källa?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Hittar inget som stödjer tesen, men hittade snabbt två anomalier.

Suicide rates did not appear to increase after COVID-19 lockdown in a region with a relatively low number of COVID-19 cases, according to results of an interrupted time series analysis published in The Lancet Psychiatry.
https://www.healio.com/news/psychia...ter-lockdown-in-region-with-few-covid19-cases

We didn't even have a lockdown, and the impact of Covid is very minimal compared to other countries ... but still we see this big increase in the number of suicides," said Michiko Ueda, an associate professor at Waseda University in Tokyo, and an expert on suicides.
https://edition.cnn.com/2020/11/28/asia/japan-suicide-women-covid-dst-intl-hnk/index.html

All forms of deaths examined presented a sudden drop after the lockdown. The biggest drop was in deaths related to traffic accidents, with a reduction of 12.22 deaths per million men per month (95% CI: ?14.45, ?9.98) and 3.55 deaths per million women per month (95% CI:-4.81, ?2.30). Homicide and suicide presented similar level drop in women, while the homicide reduction was 2.5 the size of the suicide reduction in men. The slope in homicide in men during the lock-down period increased by 6.66 deaths per million men per year (95% CI:3.18, 10.15).

External deaths presented a sudden drop after the lockdown was implemented and an increase in homicide in men was observed. Falls in mobility have a natural impact on traffic accidents, however, the patterns for suicide and homicide are less intuitive and reveal important characteristics of these events, although we expect all of these changes to be transient.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7680039/

Kanske ligger svaret i att en lockdown för de flesta människor inte betyder sänkt livskvalitet utan kanske tvärtom?

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Nja, jag tror inte ens att någon har beaktat den ökade risken för självmord.
Anledningen till att vi har hållit samhället så öppet är helt och hållet ekonomiska...

Hjulen ska snurra så staten får in sina pengar vettu...

Raderad medlem 51742

Guest
Jag tror inte det är så enkelt att en lockdown leder till självmord i någon större utsträckning, men hela situationen med en lång och utdragen osäkerhet, känslan av hopplöshet och att inte ha något att se fram emot, ljusglimtar i livet som försvinner osv. kan förmodligen bidra till det.

För de som inte bryr sig om smittan och lever som vanligt kanske det inte har så stor betydelse, för några kanske det till och med är positivt, för andra är det betydligt värre.

Personligen ser jag iaf många omkring mig som inte alls mår bra av situationen.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag tror inte det är så enkelt att en lockdown leder till självmord i någon större utsträckning, men hela situationen med en lång och utdragen osäkerhet, känslan av hopplöshet och att inte ha något att se fram emot, ljusglimtar i livet som försvinner osv. kan förmodligen bidra till det.

För de som inte bryr sig om smittan och lever som vanligt kanske det inte har så stor betydelse, för några kanske det till och med är positivt, för andra är det betydligt värre.

Personligen ser jag iaf många omkring mig som inte alls mår bra av situationen.

Kan ju tillägga att vid min googling ovan såg jag mycket som tyder på att försämrad ekonomi leder till ökande självmord. Bla omnämndes flertalet ekonomiska nedgångar med ökat antal självmord.

Och för några betyder ju en lockdown just sämre ekonomi, jag själv kan ha förlorat 3/4-delar av min årsomsättning under 2020 och det finns nog många som har det ännu värre. Inte för att jag tänker ta livet av mig men det finns nog många som har svårare att hantera motgångar.

Men för samhället i stort kan ju en hård men kort lockdown vara bättre rent ekonomiskt än att samhället tragglar lång tid med folk som är rädda för att smittas och därför. Likt vi har det i Sverige, inget tyder på att svensk ekonomi klarat sig bättre trots att vi låtit bli hårda lockdowns. Trots att vi lät folk åka till Italien, Iran, Kina mm och släppte in dom i landet utan karantän.
Och på det viset kanske lockdowns inte gett ökat antal självmord då de flesta varit under begränsad tid.

Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Kan ju tillägga att vid min googling ovan såg jag mycket som tyder på att försämrad ekonomi leder till ökande självmord. Bla omnämndes flertalet ekonomiska nedgångar med ökat antal självmord.

Och för några betyder ju en lockdown just sämre ekonomi, jag själv kan ha förlorat 3/4-delar av min årsomsättning under 2020 och det finns nog många som har det ännu värre. Inte för att jag tänker ta livet av mig men det finns nog många som har svårare att hantera motgångar.

Men för samhället i stort kan ju en hård men kort lockdown vara bättre rent ekonomiskt än att samhället tragglar lång tid med folk som är rädda för att smittas och därför. Likt vi har det i Sverige, inget tyder på att svensk ekonomi klarat sig bättre trots att vi låtit bli hårda lockdowns. Trots att vi lät folk åka till Italien, Iran, Kina mm och släppte in dom i landet utan karantän.

Ja, precis. Några veckors lockdown kanske till och med kan vara positiv för människors psykiska välmående i det längre perspektivet, i fall brist på åtgärder istället leder till sämre ekonomi och ett förloppet blir mer utdraget.

Sen är det förstås oerhört svårt att veta hur olika faktorer specifikt bidrar till vad här, men på det stora hela tänker jag nog att det främst är pandemins effekter som får människor att må dåligt, inte enbart åtgärderna mot den.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!