Nej det där är fel.Sen slutar man ju inte nödvändigtvis att sprida smitta bara för att man vaccinerat sig, man har bara fått immunförsvar så att man själv inte blir sjuk. Således kanske vaccinationerna leder till att en jäkla massa folk lyckligt ovetande springer runt och sprider viruset utan att själva ens känna sig snuviga.
Nej det där är fel.
Nej det där är fel.
Om vi säger att gränsen för att bli smittad är den påhittade mängden 100 st virus och någon med antikroppar går förbi dig på affären som nyser och du får i dig 150 st virus så blir du smittad.
Men din kropp har ett recept hur dessa inte ska föröka sig hos dig.
Några timmar senare är du och handlar och nyser på en person utan antikroppar, i hela din kropp finns kanske 150 st virus eller ännu färre eftersom att du har receptet så din kropp kan inte reproducera dom, några kanske redan har dött av din immunitet.
Din nysning kan omöjligt göra sig av med alla virus som är fördelat inne i dig och därför blir den dos du nyser ut inte nog mycket för att smitta någon annan.
Nu är inte jag heller läkare eller labbhjälte med inriktning på sjukdomar, men måste man inte vara sjuk för att smitta ändå?
Det har pratats om asymptomatisk spridning men det betyder ju bara att personen inte har symptom, vederbörande är defakto sjuk.
Om det inte skulle hjälpa med vaccinering för att få bort spridning, varför har massa barnsjukdomar i så fall försvunnit?
Nu är inte jag heller läkare eller labbhjälte med inriktning på sjukdomar, men måste man inte vara sjuk för att smitta ändå?
Det har pratats om asymptomatisk spridning men det betyder ju bara att personen inte har symptom, vederbörande är defakto sjuk.
Om det inte skulle hjälpa med vaccinering för att få bort spridning, varför har massa barnsjukdomar i så fall försvunnit?
Men självmorden ökar nu i Coronatider och hojåkning har för min del gjort att jag klarat mig bättre genom dalarna i livet!
Siffror och statistik kan naturligtvis inte bekräfta detta.
Jodå, det finns kalla siffror på hur inskränkningar i livskvalitet ökar självmord mm. Dessa siffror ligger till grund bla för beslut att så långt möjligt hålla samhället öppet även om det innebär viss eventuellt ökad risk för coronaspridning. Alternativet är ännu värre helt enkelt.
https://www.healio.com/news/psychia...ter-lockdown-in-region-with-few-covid19-casesSuicide rates did not appear to increase after COVID-19 lockdown in a region with a relatively low number of COVID-19 cases, according to results of an interrupted time series analysis published in The Lancet Psychiatry.
https://edition.cnn.com/2020/11/28/asia/japan-suicide-women-covid-dst-intl-hnk/index.htmlWe didn't even have a lockdown, and the impact of Covid is very minimal compared to other countries ... but still we see this big increase in the number of suicides," said Michiko Ueda, an associate professor at Waseda University in Tokyo, and an expert on suicides.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7680039/All forms of deaths examined presented a sudden drop after the lockdown. The biggest drop was in deaths related to traffic accidents, with a reduction of 12.22 deaths per million men per month (95% CI: ?14.45, ?9.98) and 3.55 deaths per million women per month (95% CI:-4.81, ?2.30). Homicide and suicide presented similar level drop in women, while the homicide reduction was 2.5 the size of the suicide reduction in men. The slope in homicide in men during the lock-down period increased by 6.66 deaths per million men per year (95% CI:3.18, 10.15).
External deaths presented a sudden drop after the lockdown was implemented and an increase in homicide in men was observed. Falls in mobility have a natural impact on traffic accidents, however, the patterns for suicide and homicide are less intuitive and reveal important characteristics of these events, although we expect all of these changes to be transient.
Jodå, det finns kalla siffror på hur inskränkningar i livskvalitet ökar självmord mm. Dessa siffror ligger till grund bla för beslut att så långt möjligt hålla samhället öppet även om det innebär viss eventuellt ökad risk för coronaspridning. Alternativet är ännu värre helt enkelt.
Jag tror inte det är så enkelt att en lockdown leder till självmord i någon större utsträckning, men hela situationen med en lång och utdragen osäkerhet, känslan av hopplöshet och att inte ha något att se fram emot, ljusglimtar i livet som försvinner osv. kan förmodligen bidra till det.
För de som inte bryr sig om smittan och lever som vanligt kanske det inte har så stor betydelse, för några kanske det till och med är positivt, för andra är det betydligt värre.
Personligen ser jag iaf många omkring mig som inte alls mår bra av situationen.
Kan ju tillägga att vid min googling ovan såg jag mycket som tyder på att försämrad ekonomi leder till ökande självmord. Bla omnämndes flertalet ekonomiska nedgångar med ökat antal självmord.
Och för några betyder ju en lockdown just sämre ekonomi, jag själv kan ha förlorat 3/4-delar av min årsomsättning under 2020 och det finns nog många som har det ännu värre. Inte för att jag tänker ta livet av mig men det finns nog många som har svårare att hantera motgångar.
Men för samhället i stort kan ju en hård men kort lockdown vara bättre rent ekonomiskt än att samhället tragglar lång tid med folk som är rädda för att smittas och därför. Likt vi har det i Sverige, inget tyder på att svensk ekonomi klarat sig bättre trots att vi låtit bli hårda lockdowns. Trots att vi lät folk åka till Italien, Iran, Kina mm och släppte in dom i landet utan karantän.
Ska man räkna Stockholmare som åker till Sälen och går på Afterski som sedan dör av Covid som självmord?
Eller alla dom som höll stureplansklubbarna knökfulla ända tills dom stängdes?
Dom som åkte till Gotland och gick på konsert?
https://www.expressen.se/premium/konsert-blev-superspridar-event-pa-gotland-en-dod1/
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|