Ska ovaccinerade verkligen få plats för vård?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Visst, om någon nyser dig i ansiktet och du hånglar upp någon annan, grovt, utan att tvätta dig i ansiktet då kommer du sprida smitta som ett dörrhandtag.
Det jag undrar är att om man inte är sjuk kan anses vara en spridare, jag vet inte men jag är tveksam.
Alltså, om du inte är sjuk så är inte dina nysningar/hostningar/häftig andning/spottande smittande, men om du har fått någon smittads nysning i ansiktet och tränger dig på en annan människa och tvingar denne att slicka dig i ansiktet så är du nog en spridare, även om det inte skulle klassas som en "superspridare" gissar jag.

Ja, nu gissar du.

Det var uppenbart att corona spreds asymptotiskt redan när de första personerna smittades i Tyskland, februari-mars. Men det är ju ytterligare en av de lögner vår Tegnell har repeterat så många gånger att det blivit en sanning bland svenska folket att man bara smittar när man är sjuk.
Tegnell sa att jo, men dom hade nog kanske ändå lite små symptom, och det skulle minsann vara extremt ovanligt.

Trots att resten av forskningsvärlden och WHO sagt annat. Det börjar tvärtom snarare tyda på att det sprids främst asymptotiskt.
Men jag tror att även Tegnell numera accepterat att c19 smittar asymptotiskt.

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/more/masking-science-sars-cov2.html
asymptomatic or presymptomatic infected wearers who feel well and may be unaware of their infectiousness to others, and who are estimated to account for more than 50% of transmissions

https://www.acsh.org/news/2020/11/2...er-patient-was-one-woman-super-spreader-15176
One of the main reasons that the coronavirus pandemic is so difficult to stop is because of the high prevalence of asymptomatic carriers. These are people who are infected with the virus and show no symptoms, yet can spread the virus to others.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Ja, nu gissar du.

Det var uppenbart att corona spreds asymptotiskt redan när de första personerna smittades i Tyskland, februari-mars. Men det är ju ytterligare en av de lögner vår Tegnell har repeterat så många gånger att det blivit en sanning bland svenska folket att man bara smittar när man är sjuk.
Tegnell sa att jo, men dom hade nog kanske ändå lite små symptom, och det skulle minsann vara extremt ovanligt.

Trots att resten av forskningsvärlden och WHO sagt annat. Det börjar tvärtom snarare tyda på att det sprids främst asymptotiskt.

https://www.acsh.org/news/2020/11/2...er-patient-was-one-woman-super-spreader-15176

Mer.
https://lakartidningen.se/opinion/d...symtomatisk-smitta-och-munskydd-vid-covid-19/
Folkhälsomyndigheten anser att det är av marginell betydelse att asymtomatiska personer kan smitta redan före symtomdebut samt att en del förblir asymtomatiska men ändå smittsamma. Den första observationen kom i februari [12]. I april visades 130 av 166 (78 procent) PCR-positiva individer i Kina vara asymtomatiska inom ett dygn [13]. Två översikter visar [14, 15] att sars-cov-2-smitta inte bara är möjlig, utan sannolikt högre, under den presymtomatiska fasen än efter symtomdebut.

Den presymtomatiska smittsamheten beräknades i en studie till 44 procent [16]. Andelen asymtomatiska individer varierar i olika studier; 81 procent på ett isolerat fartyg [17], 11 procent enligt en metaanalys [18] och 31 procent enligt en annan metaanalys [19] som angav den sammanvägda relativa risken (RR) för asymtomatisk/symtomatisk smittsamhet till 0,35.

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Ja, nu gissar du.

Är inte asymptomatisk spridning att man är sjuk men inte märker det?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok

Njae tänker jag, ellet det beror på hur man menar med sjuk iofs?

Det är väl mer skillnaden mellan att bära på viruset/kunna sprida det vidare men inte visa sjukdomssymtom och att bära på viruset/kunna sprida det vidare och samtidigt visa sjukdomssymtom.
Att vara bärare av smitta men smittan gör dig inte sjuk, kortfattat.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Du är åtminstone smittad, möjligen kanske kan diskuteras semantiken huruvida man är sjuk eller inte när man är smittad men känner sig helt frisk.

Jämför med vanliga influensor. Om du fått feber idag så skulle du nog säga att du var frisk igår även om du blev smittad redan i förrgår.

De flesta brukar nog ändå kalla sig friska fram tills den dagen de får feber eller märkbara symptom. Man kallar sig ju normalt sett frisk även om man är lite snorig så länge man inte har feber, diare eller liknande.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Last edited:

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Tänk ett led till. En immun person #2 kan sprida vidare från #1 till #3. Eftersom viruset lever vidare i flera dygn behöver personerna aldrig mötas, bara hantera samma saker.
Nu pratar vi virus och dom lever för det första inte, virus är en död sträng DNA inkapslad av en fetthinna.
Det är därför det är så effektivt med alkohol som löser skyddande fettet.
Menar du att man klarat av att ha coronavirus intakta på döda ytor i upp till tre dygn så ska du skilja på vad man åstadkommer i ett lab under idealiska förhållanden och vad ett virus kan hållas intakt på t.ex ett handtag i en affär då virus påverkas och faller sönder av UV-ljus och fel temperatur.

Men visst är det så att det teoretiskt går kan överföras via hantering, men den risken anses försumbar för då ska smittdosen som den immuna fått på sin hand vara så fruktansvärt stor för att kunna avge nog stor mängd att kunna smitta en annan som rör föremålet. alltså en sjuk person ska snora på den immunas hand, att en immun person snyter sig i sin egen hand räcker inte.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Menar du att man klarat av att ha coronavirus intakta på döda ytor i upp till tre dygn så ska du skilja på vad man åstadkommer i ett lab under idealiska förhållanden och vad ett virus kan hållas intakt på t.ex ett handtag i en affär då virus påverkas och faller sönder av UV-ljus och fel temperatur.

Nu vet jag inte vilken sida av sängen du klev upp på i morse, men allt från 3 grisblink till 3 dygn verkar vara någon form av konsensus enligt existerande forskning vad gällande dess överlevnad på ytor. Vad jag ville ha sagt är att smittspridning inte enbart är via luftburna partiklar. Möjligen att WHO far med osanning, vad vet jag. Vad ville DU säga?

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Tänk ett led till. En immun person #2 kan sprida vidare från #1 till #3. Eftersom viruset lever vidare i flera dygn behöver personerna aldrig mötas, bara hantera samma saker.
Nu vet jag inte vilken sida av sängen du klev upp på i morse, men allt från 3 grisblink till 3 dygn verkar vara någon form av konsensus enligt existerande forskning vad gällande dess överlevnad på ytor. Vad jag ville ha sagt är att smittspridning inte enbart är via luftburna partiklar. Möjligen att WHO far med osanning, vad vet jag. Vad ville DU säga?
Det skiljer från virus till virus vilket som är den vanligaste smittvägen. Många virus sprids fekalt-oralt, och då fungerar det som du skriver med ytöverföring.
Nu är däremot SARS-CoV-2 ett luftvägsvirus och det sprids till absolut övervägande del via aerosoler och droppar. Faktum är att denna smittväg är såpass dominerande att smittkedjan helt skulle brytas om den togs bort.

Är vaccinet bra, give me, är det tveksamt v.g. återkom när "vi" vet bättre.

Grejjen är att det står förmodligen ett par miljoner (inrikes) försökskaniner före mig i kön och naturligtvis visar väl sig inte alla error sig bums genast men förhoppningsvis ser man vart det barkar.

Det handlar väl kanske inte så mycket om rätt till vård som rätt till rätt vård? Jag tog den där svininfluensashoten när det begav sig, kan väl inte säga tyvärr eftersom jag överlevde men ångrade mig kanske genast på väg därifrån när man kände sig förkyld kort därefter med värkande arm som påminnelse.

Nu har jag härdat ut den här skiten f.ö. och för den det intresserar:

Blev smittad av närstående som i sin tur förmodligen fått det av arbetskollega, det kom mao inte som någon överraskning och när det blivit bekräftat var jag redan nere för räkning.

Onsdags kväll förra veckan kände jag mig sjuk och eländig, ingen feber att stoltsera med men meddela arbetsplatsen om att jag inte trodde på torsdagen.

Torsdagen började med 38.4°C så det var bara att ligga lågt, min normaltemp verkar vara 36.5°C till låga 37°C.

Fredagen bjöd på 39°C och jag var rätt bra sänkt, tror dock det var där det peakade för sen har det varit bättre även om jag inte haft en termometer i käften mer än nödvändigt.

Under helgen fortsatte det med förkylningssymtom och inte minst har jag sovit väldigt mycket vilket jag hört att även andra i vuxen ålder passat på att göra.

På måndagen fick jag tid för att testa mig och på onsdagen fick jag ett positivt svar föga förvånande. Smittspårningen bestod i att jag fyllde i var jag befunnit mig upp till två veckor innan symtom och kanske någon övrig kontrollfråga.

Det positiva har varit att jag bara varit förkyld, hängig, trött etc. men inget illamående eller annat äckel. God aptit men rätt värdelöst när lukt och smak försvann, tror det är påväg tillbaka men inte helt bra ännu.

Det sämsta? Astråkigt, tänker att man kan väl roa sig med lite verktyg och bygga något onödigt eller så men halvvägs till verktygslådan har man tappat fokus för att man är för trött. Minns söndagen när vi mådde rätt bra och skulle kosta på oss en skogspromenad med hunden, lugn, vet var vi kan gå utan att träffa en käft. Efter det var jag helt förstörd mot innan, bara att gå o lägga sig igen. Har väl tappat 5kg på att göra ingenting så det är ju det men helt värdelöst i övrigt.

Under torsdagen sov jag till 11, käka frukost och hade tråkigt till 14-15 och sen sov jag till 19. Nu börjar det väl bli dags att slumra in igen. Hunden har varit helt fantastisk, vaktar mig konstant och stannar bara utanför sovrummet om jag stänger ute han. Annars följer han med när jag går o lägger mig och hoppar fram så fort jag tänker tanken vakna och undrar om vi ska gå ut, ut, ut.
Fast nu när du fått och snart tillfrisknat från Covid-19 så kommer du vara immun och behöver därmed inte vaccinet. Ta gärna ett antikroppstest om några veckor för att kontrollera din status.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Hoppas på det, tillfrisknat vette fan... aaahTjooo! Idag bar jag ner några lådor till förrådet, pingislunga deluxe. Sen försökte jag harva fram en skrotad tvättmaskin med liten pirra över vattensjuk gräsmatta.. gick lika bra som det låter. Sen klota jag runt den istället och skicka tillslut den över kanten ner för en slänt, kabonkbonkbonK!

Roligaste jag haft på över en vecka :) Sen har jag varit snorförkyld resten av dagen, värt.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hoppas på det, tillfrisknat vette fan... aaahTjooo! Idag bar jag ner några lådor till förrådet, pingislunga deluxe. Sen försökte jag harva fram en skrotad tvättmaskin med liten pirra över vattensjuk gräsmatta.. gick lika bra som det låter. Sen klota jag runt den istället och skicka tillslut den över kanten ner för en slänt, kabonkbonkbonK!

Roligaste jag haft på över en vecka :) Sen har jag varit snorförkyld resten av dagen, värt.

Två dagar efter febern släppt anses du vara smittfri. Vad ligger tempen på idag ?

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Det är säkert safe men det är 7 dagar + 2 idag så inga större utsvävningar ännu. Strulet är att man eller iaf jag inte vill komma tillbaka till arbetet låtande som en skadeskjuten kråka och snora omkring.

20201218-191536.jpg

Ska försöka anstränga mig lite mer imorrn för att se om jag håller ihop.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Genom att inte axla ansvaret för narkolepsiskandalen så har politiken skadat vaccinationsviljan i Sverige. Det skriver Charles Olsson, pappa till en ung narkolepsidrabbad kvinna.

Publicerad 2020-12-18

”Tomma löften har sänkt vaccinationsviljan”

DEBATT | VACCIN
Det här är en argumenterande text med syfte att påverka. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.

Vaccinationer hör till de faktorer som har främjat folkhälsan genom att minska antalet infektionssjukdomar de senaste århundradena, men vaccinationer har ibland ett högt pris. Allvarliga biverkningar har inträffat genom åren på olika håll i världen.

Om konsekvenser av biverkningar som sjukdom och bristande försörjningsförmåga inte hanteras på ett bra sätt, drabbas den vaccinskadade gruppen dubbelt. Även samhället drabbas, av minskat förtroende för till exempel snabbutvecklade pandemivaccin. I dag litar inte alla fullt ut på en svensk vaccinationskampanj mot covid-19. Ännu mindre kan vi lita på att de medicinska, sociala och ekonomiska konsekvenserna efter en biverkningskatastrof sköts på ett rimligt sätt, visar de senaste årens erfarenheter.

Katastrofer sker då och då med stor negativ inverkan på tilltron till vaccinationer, tre exempel:

1955 smittades tiotusentals människor med polio efter att ha vaccinerats med Cutter Labs hastigt marknadsförda och felaktigt avdödade poliovaccin i USA.
I de länder i Europa som 2009 vaccinerade med Pandemrix mot svininfluensan märktes en mångfaldig ökning av narkolepsifall. Drygt fem miljoner vaccinerades i Sverige, men bara sex liv räddades. Influensapandemin beskrevs senare som mildare än en vanlig säsongsinfluensa.
Världens första vaccin mot denguefeber, Dengvaxia, lanserades 2016 men visade sig kunna bidra till allvarlig sjukdom hos tidigare icke dengue-infekterade personer. 700 000–800 000 barn i Filippinerna fick vaccinet i en nationell kampanj innan den stoppades där.
Narkolepsiskandalen har haft stor inverkan på svenskars vaccinationsvilja. Det har dokumenterats flera gånger under de tio år som har gått sedan barnen insjuknade, inte minst under pandemiåret 2020. I vårt land lämnar vi över beslut och resurser till folkvalda, regering och myndigheter. Därmed hamnar även ansvar hos dessa aktörer. När det går väldigt snett, som med den statliga vaccinationskampanjen 2009, så är det därför upp till dessa att hantera situationen. Inte minst om staten dessutom friskriver tillverkaren från ansvar.

Socialministern i den då borgerliga regeringen, Göran Hägglund, menade att man skulle axla det ansvaret och att det skulle ske oberoende av vilken regering som under kommande år och årtionden fattar besluten i vårt land. Därför beskrev han och den nuvarande socialministern Lena Hallengren tillsammans i en debattartikel 2012 att de drabbade skulle ersättas och att de skulle slippa långdragna byråkratiska eller rättsliga processer.

Men inte heller den lag som allianspolitiker tillsammans med den socialdemokratiska folkhälsoministern kom överens om (SvD 2016) innebär att de drabbade kommer att kompenseras på en rimlig nivå. Den innebär bara att staten på ett snårigt sätt tar över beslutade men blygsamma utbetalningar, när Läkemedelsförsäkringens pengar inom kort tar slut. Ersättningen är långt ifrån de uppkomna skadorna och det inkomstbortfall som kan beräknas under en livstid.

Löftena har inte infriats, vilket jag som förälder har försökt beskriva tidigare. Barnen och deras familjer, föräldrar, syskon och ibland en respektive (barnen börjar bli vuxna) kämpar dagligen för en knapp försörjning. De har ärenden hos Läkemedelsförsäkringen, myndigheter, försäkringsbolag, nämnder och andra instanser, ärenden som ofta rör alltför små belopp. Drabbade, numera unga vuxna, beskriver ett liv inte bara i sjukdom utan även i fattigdom. Så kan det gå när staten vaccinerar och politiker lovar.

Vaccinationsviljan är låg i Sverige, inte minst i relation till utbildningsnivå och BNP. På sätt och vis får vi som nation skylla oss själva. Det gick snett 2009. Under de tio år som har gått efter att sambandet mellan statens vaccin och biverkningen fastställdes så har det funnits många möjligheter och tillfällen att kompensera de 440 drabbade personer som hittills har fått biverkningarna godkända. Staten har tråkigt nog inte gjort mer än en halvhjärtad ansats.

Forskare inom epidemiologi kan berätta att det inte är en fråga om utan när världen på riktigt drabbas av en allvarlig farsot. 2020 var det alltså dags. Genom att inte ta det ansvar som enkelt kunde ha tagits i god tid så har politiken skadat vaccinationsviljan i Sverige. Regering och riksdag borde ha visat att de menade allvar, att i Sverige så litar vi på vetenskapen och att vi lagar det som av vårdslöshet eller av misstag blir fel. Pandemier existerar och därför är det av stor vikt att risker med framforcerade men nödvändiga vaccin möts med optimala strategier för omhändertagande, om något mycket dåligt skulle inträffa.

Nu vet i stället alla att om vi själva eller någon av våra närmaste drabbas av allvarliga biverkningar från vaccinkampanjer så riskerar man ett liv begränsat inte bara av skada och sjukdom, utan även av ekonomiska problem. Detta i ett land som annars är rikt och där skatteintäkterna utgör en stor del av ekonomin. Rädsla och ovilja inför de kommande covid-vaccinen har ett pris och det går antagligen att mäta i miljarder kronor, i minskad BNP och internationell konkurrenskraft. Snålheten bedrar visheten.

Under det gångna året har Sverige å andra sidan visat prov på handlingskraft. Miljardstöd och bidrag har beslutats och betalats ut, med väldigt kort varsel. Med vällovliga syften, att rädda företag och anställda. I det perspektivet är det illa att fortfarande tio år efter vaccinationsskadan snålas det och ifrågasätts. Tråkigt för samhällsekonomin och katastrofalt för de 440 unga som drabbades. Det är inget mindre än en mångårig praktskandal som för övrigt, likt covid-hanteringen, är värd att bli granskad av en egen oberoende kommission.

Socialminister Lena Hallengren, jag ställde frågor i en debattartikel till dig för över ett år sedan och bad om en dialog. Med facit i hand och med vaccinationsviljan mer aktuell än på länge: Vill du nu sätta dig ner och prata med oss om samhällsekonomi, om pandemivaccinationer, om våra barns vardag med sjukdom, deras försörjning och framtidsutsikter?

Charles Olsson
pappa till en ung narkolepsidrabbad kvinna

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det var en väldigt lång text som utmynnade i att ”jag vill ha mer pengar”... Resten var ju inte direkt vederhäftigt. Särskilt som nutida forskning visar att narkolepsi även kan vara en biverkning av influensan förutom allt annat. Vi skall komma ihåg att när man vaccinerar miljoner i en befolkning så är det även redan smittade som får vaccin och även biverkningar som är extremt ovanliga och ibland helt oförutsägbara som kan dyka upp. De dyker förstås också upp ändå i olika grad, eftersom även sjukdomarna i sig har massor av biverkningar...

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Det var en väldigt lång text som utmynnade i att ”jag vill ha mer pengar”...

Det som gav en fadd smak var statens friskrivningsklausul OCH deras långdragna och sega småsinthet. Hur är det med sars-cov2, är tillverkarna friskrivna även nu så att vi enskilda får ta smällarna igen dvs när "shit happens"? Det har jag inte någon koll på alls.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Det som gav en fadd smak var statens friskrivningsklausul OCH deras långdragna och sega småsinthet. Hur är det med sars-cov2, är tillverkarna friskrivna även nu så att vi enskilda får ta smällarna igen dvs när "shit happens"? Det har jag inte någon koll på alls.

Ja verkar så.
Visst blir man mer sugen på att ta vaccinet om vaccintillverkaren inte har ansvar för om det är säkert/biverkningar av vaccinet de tagit fram?

https://www.svt.se/nyheter/nyhetstecken/eventuella-vaccinskador-bekostas-av-staten
https://sverigesradio.se/artikel/7622441
https://www.dagensarena.se/innehall/lakemedelsbolagen-kraver-ansvarsfrihet-for-coronavaccin/
https://www.cnbc.com/2020/12/16/covid-vaccine-side-effects-compensation-lawsuit.html
“When the government said, ‘We want you to develop this four or five times faster than you normally do,’ most likely the manufacturers said to the government, ‘We want you, the government, to protect us from multimillion-dollar lawsuits,’” said Dunn.

Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Smällarna genom att INTE vaccinera tar inte bara de enskilda utan även staten. Och alla andra medborgare. Jag gissar att eventuella "friskrivningsklausuler" handlar om att inte samhället skall hamna i tidsödande rättsprocesser där ingenting går att bevisa. Sedan är det ju inte så att den enskilde blir utan vård pga biverkningar som ingen kunde förutse, det är bara det att man inte får en egenvald summa pengar i "skadestånd" för biverkningen.

Om vi haft hundratusentals som dött i svininfluensan hade det förstås framstått som att narkolepsi var ett utslag av osannolik tur och inte tvärtom. Osannolikt var det i alla händelser och otur var det verkligen.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Det handlar nog inte om pengar utan det undanflyende ansvar som verkar genomsyra alla regeringar oavsett färg på den.

Att ersätta 440 personer för livslånga besvär är inte ens en droppe av pissen i missisippi i kostnad mot eventuella framtida sjuk kostnader för staten pga ovilja att vaxinera sig och sedan bli sjuk på skattebetalarnas bekostnad.

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Hoj
Night Rod. kawa 450
Mej får dom brotta ner ock tvångsvaccinera om dom ska få i mig nåt förhastat vaccin.
Tog inget vaccin mot svininfluensan heller trots en massa påtryckningar från vården då jag var i riskgrupp

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA