Ide'n med särskild behandling av ovaccinerade finns i Tyskland.
https://www.dn.se/varlden/het-debatt-om-privilegier-for-vaccinerade-i-tyskland/
Citat
Ska den som är vaccinerad mot coronaviruset kunna resa obehindrat, gå på konsert och restaurang – medan andra får avstå?
Nej, säger Tysklands hälsominister Jens Spahn. Uttalandet är det senaste i raden av inlägg i en het debatt om särskilda rättigheter för vaccinerade i landet.
....
I början av december väckte ett öppet brev som flera tyska medier uppmärksammade starka reaktioner. Ett utdrag löd:
”Den som vägrar vaccinera sig bör alltid bära med sig ett dokument där följande står skrivet: ”Jag vill inte vaccinera mig. Jag vill överlåta till andra att skydda sig mot sjukdomen. Om jag blir sjuk vill jag att andra ska få min intensivvårdsplats och min respirator.”
Författaren av brevet var inte satiriker, utan professor i genetik och medlem i Tysklands etiska råd.
Utlåtanden från rådet används som underlag för politiska beslut i svåra etiska frågor, som exempelvis den om vaccinationsplikt.
.....
Den enskilda genetikprofessorns brev har inte legat till grund för något politiskt beslut. Det råder inget vaccinationstvång i Tyskland, och den som väljer att avstå har samma rätt till intensivvård som alla andra. Men texten drar en fråga som just nu diskuteras i flera länder till sin spets. Ska olika restriktioner och rättigheter gälla för de som vaccinerat sig, och de som inte gjort det, innan coronapandemin är över?
slut citat