Ska ovaccinerade verkligen få plats för vård?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Tror jag sett någon riksdagspolitiker uttala:
Det är inte invandrarna som kostar pengar, det är fyrtiotalisterna. (någon som kan hitta citatet och politikern !?)
Och det är ju helt korrekt ! :)
Statskassan belastas av pensionerna till 40-talisterna. :huvet
Invandrarna (=Flyktingarna) belastar statskassan bara i 2 år. Sedan tar ju kommunerna över försörjningsansvaret. :)

Här i min kommun som vanligtvis krymper varje år var kommunpolitikerna skitglada över att dom fick en massa flyktingar som tog med sig bidrag från staten.
Jag har inte hört nåt om vad dom tycker idag när flyktingarna ska försörjas med kommunens pengar. :va

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
30 miljoner invandrare är inte omöjligt var det väl nån som sa?

Jag har iofs sagt att vi skulle kunna ha fri invandring om dom alla bidrag avskaffades så dom fick försörja sig själva.
Men det funkar inte i kombination med ett samhälle som ger gratis allt åt alla utan krav.

Dels tror jag inte så många skulle ha kommit till vårt kalla land om det inte var så lätt att leva som en parasit här och de som ändå kommer vore de som verkligen vill arbeta och göra någonting.

Men den nuvarande systemet där samhället försörjer de som inte arbetar är ju nåt som lever kvar på övertid sedan den tid då det fanns en stolthet i att arbeta och göra rätt för sig. Systemet var nog dödsdömt oavsett invandring men nu med alla dessa människor som bara glatt tar för sig av det dukade bordet och tycker att svenska folket är korkade som fortsätter fylla så har nog vänster begått en slags harakiri på sitt eget samhälle.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
En man i 85-årsåldern har avlidit efter att han vaccinerats mot covid-19.

Mannen var multisjuk och bodde på ett särskilt boende i Region Kalmar.

– Vi misstänker inte något samband med själva vaccineringen, säger Mattias Alvunger, chefläkare för primärvården i Region Kalmar.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Det är nog rätt många av dem som dör, typ närmare 100%, som har vaccinerat sig - någongång. Som vi säger inom IT-felsökning, en gång är ingen gång, två gånger en slump och tre gånger en tillfällighet. Vaccinet i sig, dvs immunresponsen, orsakar ju en ökad belastning på hjärtet så helt oväntat var det väl inte. Den där chefsläkaren försökte nog bara släta över det uppenbara.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Finns flera. En i israel och en i schweiz och sen är väl frågan om den där sjuksyrran i statetna dog eller inte.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
På vetenskapsradion förklarades detta idag. Det visade sig att även de som fick placebo i studien hade ungefär samma frekvens av allergiska reaktioner. Och intressanta resonemang i övrigt om biologiska skillnader osv osv.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det är nog rätt många av dem som dör, typ närmare 100%, som har vaccinerat sig - någongång. Som vi säger inom IT-felsökning, en gång är ingen gång, två gånger en slump och tre gånger en tillfällighet. Vaccinet i sig, dvs immunresponsen, orsakar ju en ökad belastning på hjärtet så helt oväntat var det väl inte. Den där chefsläkaren försökte nog bara släta över det uppenbara.

Farsan brukar dra upp en studie om tomater, dom testade att ge tomater till en grupp 20 åringar, samtliga dog.

100% dödlighet, studien gjordes på 30talet, och bara för något år sedan dog den siste....

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Källa på att självmorden ökar?

Det är nått som snackats om sedan februari men jag har fortfarande inte sett någon statistik som styrker den teorin.
Lyssnade på nyheterna på radion där man sedan Februari 2020 har antalet personer som vill begå självmord ökat med 10 000 och är nu uppe i 64 000.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Lyssnade på nyheterna på radion där man sedan Februari 2020 har antalet personer som vill begå självmord ökat med 10 000 och är nu uppe i 64 000.
Men antalet som faktiskt tar självmord minskade under första halvåret enligt källa jag visat tidigare i tråden. Vi får väl snart se vad utfallet blev för hela 2020.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Orkar inte leta så noga, hittade inga siffror på 10000/64000 men hittade denna.

Detta gäller alltså samtal och inte faktiska suicid.
Den sista siffran de redovisar om 16000 larm säger ju ingenting iom att den inte jämförs eller relateras till något.

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Skrev att antalet som vill begå självmord/självmordsbenägna ökat.
Inte antalet självmord. Det ligger kanske fortfarande på drygt tusen per år.

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Som sagt jag hörde det på radion. Om det är sant lr inte vet jag inte.

Men att det har ökat oavsett antal är illa nog.

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Om vi börjar värdera vilka som ska få vård utifrån ett sådant kriterie är ett typexempel på fascistisk tankesätt, det går inte att göra i en demokrati.
Valfrihet är en hörnsten, kanske den allra viktigaste jämte yttrandefrihet.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det finns flera problemställningar relaterat till ett påstående att vissa grupper inte skall ha rätt till vård. I det aktuella fallet att personer som inte vaccinerat sig skall nekas vård för sjukdomen om dom får den.
Den ena är att en sådan regel obönhörligen för med sig frågeställningen om vart gränsen skall gå. Skall man nekas rätt till vård för ett slag i ansiktet om man muckat gräl med någon som visade sig vara bättre än en själv att slåss? Skall man nekas vård om man kört åt helsike på bågen när man inte hållt hastigheten? Listan med frågor kan göras oändlig.

Den andra är hur samhället hanterar frågeställningarna kring vaccinationerna.
I samband med utbrottet med svininfluensa så massvaccinerades en stor del av Svenska folket. Siffrorna på hur många liv som räddades varierar en del men dom lägsta uppskattningarna säger att det var i storleksordningen 5-6 liv och dom högsta siffrorna pekar på att antalet var 40-50. Ställer man det mot att drygt 400 drabbats av svåra livslånga biverkningar där narkolepsi är den absolut vanligaste så är det rätt tydligt att den faktiskt förstörde fler liv än den räddade.
Lägger man på det att staten friskrev läkemedelsbolagen från ansvar för skador från vaccinet för att kunna få ut det så snabbt som möjligt tillsammans med hur staten faktiskt hanterat detta efter att biverkningarna visat sig vara ett faktum så leder det till slutsatsen att staten ville att vi alla skulle vaccinera oss av solidaritet till samhället för att folk inte skulle dö men när folk fick allvarliga biverkningar så var inte staten lika intresserad av att vara solidarisk med dom medborgarna som drabbats.

För det är rätt svårt att komma ifrån det faktum att dom tagit ett vaccin som staten rekommenderat dom att ta och när dom sedan utvecklar ett livslångt handikapp som i många fall resulterat i att dom aldrig kommer att kunna ha ett vanligt jobb och därmed försörja sig så vill man inte ersätta dom för förlorad arbetsinkomst på en rimlig nivå. Många har dessutom haft väldigt svårt att få ut några pengar alls.

Om man sätter det i relation till den nu pågående vaccinationskampanjen så väcker det automatiskt fråga. Anta att jag är solidarisk med samhället och tar vaccinationen och därefter utvecklar en allvarlig komplikation av vaccinationen.
Staten har friskrivit vaccintillverkarna från ansvar så ett eventuellt ansvar för att ersätta mig för min skada är då beroende av statens vilja att ta ansvar för det. Om jag då rimligen kan anta att Staten inte kommer att vilja ta det ansvaret så måste jag själv ställa mig frågan. Är jag villig att experimentera med min kropp om jag vet att det finns en hyfsad risk att jag får dåligt eller obefintligt stöd om jag drabbas av komplikationer till följd av detta.

Det är en frågeställning som obönhörligen gör att vaccinationsviljan minskar.
Skandalen kring svininfluensavaccinet är något som faktiskt har gjort att folks förtroende för staten i den här frågan har blivit avsevärt sämre och det gör att vaccinationsviljan kraftigt minskat.
Det är något som jag har full förståelse för.

Jag tillhör själv inte någon riskgrupp. Jag är 46 år och har aldrig varit svårt sjuk och har inga underliggande sjukdomar och jag är i hyfsad form så risken att jag blir svårt sjuk om jag blir smittad är oerhört liten. Det troligaste är att jag får motsvarande en tuff influensa. Skall jag vaccinera mig så är det av solidaritet med dom som tillhör riskgrupperna. Men det innebär samtidigt att jag förväntar mig att samhället skall vara lika solidariskt mot mig vilket kan anses sannolikt att så inte är fallet.
Det gör att jag själv ifrågasätter om jag skall ta vaccinet.

Jag är inte vaccinmotståndare på något sätt. Vaccinationer har räddat massor av liv genom åren. Däremot anser jag att om staten för ett läkemedel eller en vaccination åsidosätter läkemedelsförsäkringen så bör staten kliva in och ta motsvarande ansvar och det har man inte gjort tidigare. Om staten skall kräva att man vaccinerar sig eller tar ett visst läkemedel för att vara berättigad till vård så måste också staten ta ansvar för att den som drabbas av allvarliga biverkningar ersätts på ett sätt som är rimligt. Därför blir det djupt oetiskt om staten skall ställa krav på sådana prestationer.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det här är ingen rolig historia heller.
Ja. Det där är ju ett typexempel på hur illa det kan gå om man inte har tillräckliga resultat från tester att utgå ifrån. Man hade förvisso testat det på gravida apor som en del i prövningarna och i dom fallen så hade fostren dött. På något mystiskt sätt så hade man ändå ansett att det borde vara säkert för gravida kvinnor vilket för mig är något av ett mysterium.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept