Ska på testkörning med lätt MC imorgon - tips?

Koskinen

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2013
Hoj
Ska köpa A1
Tjenare. Började aningen sent köra moped i somras, men märkte tidigt att jag ville ta det hela ett steg längre, då jag passerat åldern 14 sedan ett par år tillbaka.

Så nu står sitter jag här med ett litet pirr i magen. För under morgondagen väntar en förhoppningsvis fantastisk dag då jag ska på testkörning för lätt MC. Går det hela bra så ska jag försöka få teori samt riskutbildningarna klara innan vinteruppehållet.

Grejen är bara att jag aldrig suttit på något mer än en moppe och kört, så jag undrar helt enkelt om ni har några dyrbara tips som kan vara värda att tänka på imorgon? Eller är en lätt MC ungefär som en moppe, exkluderat snabbare farter? Brukar körskolor ha överseende med dem som inte övningskört alls tidigare? Tänker på att de flesta troligtvis inte är nybörjare som jag.

Mvh :)

Last edited:

oskarkungen

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2013
Hoj
Aprilia Rs 125
Det är ganska olikt moped skulle jag säga men kan du köra växlad moped och har lite erfarenheter sen innan så är det nog lungt! det jag hde problem med var lågfartsbanan, den var i princip omöjlig med min motorcykel så mitt tips är att träna på lågfartsbanan och köpa appen Ikörkort MC och plugga mer än du tror att du måste plugga! lycka till :)

Koskinen

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2013
Hoj
Ska köpa A1
Det är ganska olikt moped skulle jag säga men kan du köra växlad moped och har lite erfarenheter sen innan så är det nog lungt! det jag hde problem med var lågfartsbanan, den var i princip omöjlig med min motorcykel så mitt tips är att träna på lågfartsbanan och köpa appen Ikörkort MC och plugga mer än du tror att du måste plugga! lycka till :)
Växlar alltså, det var det som jag var lite rädd för. Har inga som helst erfaranheter för detta. Vad var det som kändes omöjligt med lågfartsbanan? :)

Tack!

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tips för morgondagen?
Ha det skitkul. :fakta Då ger sig resten. Det är lite annorlunda mot moppe, men mycket är sig likt.

Tips för körkortet?
Ha det skitkul. :fakta
Sedan är det mest en fråga om att lära sig massa skit utantill specifikt för uppskrivningen, och sedan lågfarten som är lite körig. Får du ordning på den borde det inte vara något större problem med resten.
Risktvåan kan nog vara lite svår att få till innan vintern kommer stövlande, men det kan nog gå bra det med.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Växlar alltså, det var det som jag var lite rädd för. Har inga som helst erfaranheter för detta. Vad var det som kändes omöjligt med lågfartsbanan? :)

Tack!

Att växla lär man sig de första 15 minuterna. Oroa dig inte för den biten.

Koskinen

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2013
Hoj
Ska köpa A1
Tips för morgondagen?
Ha det skitkul. :fakta Då ger sig resten. Det är lite annorlunda mot moppe, men mycket är sig likt.

Tips för körkortet?
Ha det skitkul. :fakta
Sedan är det mest en fråga om att lära sig massa skit utantill specifikt för uppskrivningen, och sedan lågfarten som är lite körig. Får du ordning på den borde det inte vara något större problem med resten.
Risktvåan kan nog vara lite svår att få till innan vintern kommer stövlande, men det kan nog gå bra det med.

Att växla lär man sig de första 15 minuterna. Oroa dig inte för den biten.
Tack så mycket för alla härliga svar hittills. Blir verkligen glad när man får ärliga och positiva svar från genuint intresserade personer. Verkar som jag har kommit till ett forum där det inte finns massa dryga personer med okunskap. Ska absolut ha skitkul, men är samtidigt nervös. :)

Vad är det svåra med lågfartsgrejen, något jag kan tänka på från första stund, eller är det bara knepigt av någon anledning, isåfall gärna vad? :)

Förhoppningsvis ska växlarna inte bli några större problem då, tack!

tr3ge

Medlem
Gick med
10 Apr 2008
Hoj
Honda CBR 600 F-sport -01
växla kan ju vem som helst, koppling in - ny växel in - koppling ut. Isf är det svårare att inte få tjuvstopp, att komma iväg så att du inte mesar iväg = tappar balans, tappar koppling = SKÄMS! Eller för mkt grundgas = krash :)

Men en bra lärare/instruktör visar dig precis hur du ska göra, och vi är alla nybörjare i början! Chilla fritt:tummenupp

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Det finns många som kommer till körskolorna och aldrig suttit ens på en moped innan. Det är ju därför körskolorna finns! :) Dom kommer att anpassa sig till din förmåga helt och hållet, och om dom nu inte skulle göra det så har dom sig själva att skylla, det blir ju deras hoj du kvaddar :crash Nä men dom brukar alltid vara trevliga och förstående! :)

Kunden är den som sätter kraven, kom ihåg det.

Lycka till och ha det så kul! :yoparty

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Tack så mycket för alla härliga svar hittills. Blir verkligen glad när man får ärliga och positiva svar från genuint intresserade personer. Verkar som jag har kommit till ett forum där det inte finns massa dryga personer med okunskap. Ska absolut ha skitkul, men är samtidigt nervös. :)

Vad är det svåra med lågfartsgrejen, något jag kan tänka på från första stund, eller är det bara knepigt av någon anledning, isåfall gärna vad? :)

Förhoppningsvis ska växlarna inte bli några större problem då, tack!

Åjo, det är rätt gott om drygt pack här med. ;) Och värst är det under vintern med abstinensen... MEn jo, ett allmänt trevligt forum för det mesta.

Det svåra med lågfarten är att man ska köra runt en konbana i gångfart och hålla balansen och inte sätta ner fötterna. Du kan ju testa på moppen om du känner för det.
Ställ 4-5 koner (eller halvfulla petflaskor) i en rak linje med 1.5 meters avstånd och sicksacka igenom i 5 km/h, gör en helomvändning och kör tillbaka. Inte välta några koner eller sätta i fötterna, så har du fått en hyfsad idé om vad lågfarten är. (Det är specifika konbanor, men vill du bara känna på det på moppen räcker det med mitt exempel)

oskarkungen

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2013
Hoj
Aprilia Rs 125

Som ulvhamne säger ha det kul så löser sig resten! hojjen jag körde tog i tanken så man kunde inte svänga så tvärt det var det som var svårt! sen ut och kör tills du känner dig säker så kommer det gå fint! :)

Koskinen

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2013
Hoj
Ska köpa A1
Åjo, det är rätt gott om drygt pack här med. ;) Och värst är det under vintern med abstinensen... MEn jo, ett allmänt trevligt forum för det mesta.

Det svåra med lågfarten är att man ska köra runt en konbana i gångfart och hålla balansen och inte sätta ner fötterna. Du kan ju testa på moppen om du känner för det.
Ställ 4-5 koner (eller halvfulla petflaskor) i en rak linje med 1.5 meters avstånd och sicksacka igenom i 5 km/h, gör en helomvändning och kör tillbaka. Inte välta några koner eller sätta i fötterna, så har du fått en hyfsad idé om vad lågfarten är. (Det är specifika konbanor, men vill du bara känna på det på moppen räcker det med mitt exempel)
Okej. Kollade på Youtube nu på lågfartsbana. Min största svaghet med moped var just detta med att åka "slalom" mellan saker utan att sätta i fötterna. Kommer detta alltid upp på testlektionerna?

Som ulvhamne säger ha det kul så löser sig resten! hojjen jag körde tog i tanken så man kunde inte svänga så tvärt det var det som var svårt! sen ut och kör tills du känner dig säker så kommer det gå fint! :)
Ska verkligen försöka slappna och bara ta det lugnt och vara beredd på misstag. Men vill så gärna få det förbaskade kortet och då blir det per automatik så att jag sätter höga krav på mig själv... Hehe, men det här ska nog gå bra, hoppas jag!

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
Lågfartsbanan är på uppkörningen, så du behöver inte oroa dig än på ett tag :tummenupp

maister

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2012
Hoj
Aprilia tuono v4 1100 -16

Tack!

ta det lungt bara, innan jag började köra för att ta A-kortet så hade jag bara haft erfarenhet utav scooter i yngre dagar, fick dra ut i trafiken redan efter 30 min på första hojj lektionen! det är lättlärt:D så de kommer gå bra:D

glöm inte att ha skojj bara!! :yoparty

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Hoj
1980 SR500 med sidvagn / 1983 Yamaha SR400 / 1981 Husqvarna 258
Hej,

Kul att du är på väg till mc-kortet.

Instämmer med övriga - vill bara betona:

Om du är orolig finns risken att du spänner dig, och då blir det svårare (inte omöjligt, bara svårare).

Om du fokuserar på att njuta av stunden slappnar du av, och då blir det lättare.

Och kom ihåg, när du väl rullat iväg, det funkar och du kommit en bit och känner en galen känsla typ: "fy fan vad kul det här är!" - kom ihåg känslan! Då är teori, lågfartsbanor och uppkörningar bara små enkla hinder på vägen till kortet.

/Morris

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Puh, fick en liten klump i magen i först. Då har jag dessutom tid att öva med min moppe på samma grej! ;)

Ja, som sagt, ha skoj idag. :) Det är själva huvudsaken, resten ger sig allt eftersom.
Konbanorna är för uppkörningen, inget du kommer få göra idag skulle jag tro.

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Puh, fick en liten klump i magen i först. Då har jag dessutom tid att öva med min moppe på samma grej! ;)

Ta det lugnt, ha skoj! :banana De vill väl ha tillbaka dig till våren eller hur?:rolleyes: De flesta trafiklärare är duktiga, en del väldigt duktiga och endera helt utan förmåga att hetsa upp sig eller medicinerade med nåt.

Klart det kommer att gå bra! :)

Hellwood

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2013
Hoj
Yamaha FZ1 -10
Välkommen och tycker du för rätt som börjar köra MC i tid:tummenupp

Mina tips är:
Ha roligt, slappna av och håll blicken uppe.

Dessa 3 är dessutom väldigt viktiga när du kör lågfartsbanan, men det är ett tag kvar dit.
Såg åt dig som en svamp och ha kul:yoparty

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Hoj
YZF-R1
Ännu en ung kille som snart är på väg in i hojfolkets förlovade värld !

:tummenupp

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Jag hade inte ens kört moped när jag började med mitt kort. Köpte mig en hoj och hängde på min far ut varje gång och med 1,5 säsong men bara 1 lektion på körskola i ryggsäcken klarade jag mitt kort :)

Brorsan tog kortet förra året. 30 år gammal och hade nog knappt kört något 2-hjuligt sen han hade moped och han fixade allt på typ 1,5 månad. Med rätt motivation då (redan bokat autozug biljetter till alperna haha)

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO