Ska rökning på krogen förbjudas?

Ska man förbjuda rökning på krogen?

• Antal röstningar
    0

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
t-rex skrev:
Jodå. Stenhårt. Men varför på egen hand eliminera en liten del av problemet när man kan få bort hela? Och få en rökfri krog. Jag antar att herrn vurmar för frihetstanken, att all skall kunna göra vad de vill? Så länge det inte hindrar andra från att göra vad de vill? (lite förenklat iofs, men du fattar vad jag menar...)

Med de förutsättningarna, verkar det mest logiskt med

1. rökning (=möjlighet för rökarna att vara lyckliga)
2. Icke rökning (=möjlighet för både rökare och ickerökare att vara lyckliga)

Edit; @ugluk, jo, det är ju lite faschinerande att folk betalar pengar för att snabbare ta sig själva ut ur ekvationen. :va

Eller snarare:

1. Krog med rökförbud; rökare tvingas gå ut och frysa, och går därför hellre till
2. En välventilerad krog med avdelningar för icke-rökning såväl som rökavdelning, vilket leder till att ickerökarna ändå drar sig till rökavdelningen för att där finns allt roligt folk och man får ju någonting att gnälla på.

Nalken

Gick med
10 Mar 2003
Hoj
CRF 450
Jag var på Norrlands Studentpub i Uppsala ikväll och det första som slog mig var waaow vad konstigt det är här, efter en stund insåg jag att det var rökfritt.
Hurra för det var verkligen skönt men så gick jag till News, fortfarande i Uppsala och där var det gasattack igen så nu luktar man gam och rostigt askfat..
Men jag tror på rökfritt :tummenupp Rökarna på Orvars gick så snällt ut och pyste och fnyste ut sin kassa luft för sig själva.
Medans en annan hade det trevligt inomhus.
Kan USA kan vi!

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
t-rex skrev:
Jodå. Stenhårt. Men varför på egen hand eliminera en liten del av problemet när man kan få bort hela? Och få en rökfri krog. Jag antar att herrn vurmar för frihetstanken, att all skall kunna göra vad de vill? Så länge det inte hindrar andra från att göra vad de vill? (lite förenklat iofs, men du fattar vad jag menar...)

Med de förutsättningarna, verkar det mest logiskt med

1. rökning (=möjlighet för rökarna att vara lyckliga)
2. Icke rökning (=möjlighet för både rökare och ickerökare att vara lyckliga)

Edit; @ugluk, jo, det är ju lite faschinerande att folk betalar pengar för att snabbare ta sig själva ut ur ekvationen. :va
Där hänger jag faktiskt inte riktigt med. Mest delen om att eliminera problemet. Menar du rökning i sig eller rökning på krogen? Sen är dina alternativ lite, ähum, vinklade. Lyckliga icke-rökare finns inte med i rökningsalternativet. Om det är en premiss så är ovanstående ett cirkelresonemang. Reservation för att jag missförstår dig.

Tobaksrökning är ett stort samhällsproblem som bör tas på största allvar och något som det ligger i allas intresse att minska i störta möjliga mån. Men därifrån till att hävda att det är en mänsklig rättighet att alla krogar ska vara rökfria är det ett ganska långt steg. Ställ krav på er själva istället för på rökarna. Det är lättare att ändra sitt beteende än att ändra på samhället. Nalkens inlägg är ganska symtomatiskt. Om det nu är så jävligt med rökning på krogen, vad fan stannade du inte på Norrlands Nation för? Hade du gjort det hade både du och rökarna varit glada och du hade sluppit gnälla idag. Ställ krav på dig själv nästa gång. Utsätt dig inte för krogar där rökning är tillåten.

Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Ugluk skrev:
...vilket leder till att ickerökarna ändå drar sig till rökavdelningen för att där finns allt roligt folk...
Kanske inte precis allt roligt folk men visst är det som du säger. Folk blir roligare och mer sociala med en cigg i handen. Märkligt nog.

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Bingo skrev:
Där hänger jag faktiskt inte riktigt med.

.....

Nänä, bara rökningen på krogen. Att röka hemma, eller där man inte stör någon annan skall vara upp var och ens (dåliga) omdöme.

Orsaken till att lyckliga ickerökare saknas där är att jag tror mängden är rätt liten. Vad du har där är väl snarare ickerökare som inte bryr sig.

Asså, min poäng är ganska enkel;

Alla vill gå på krogen, ok? Om en ickerökare gör det har han, och alla andra, kul. Han stör ingen.
När en rökare går ut stör han per definition ickerökarna (som inte är en försvinnande liten del, det kan vi nog vara överens om) med sin rök. Därav; på en rökfrikrog kan alla ha trevligt, medans på en rökig lider ickerökarna till viss del. Rökarna lider iofs lite av att inte kunna röka.

Men rökarna kan komma ifrån det genom att gå ut och röka, medans ickerökaren inte kan komma undan på en rökkrog.

Det är lättare att ändra på sig själv, sant. Frågan är vad som bör ändras i detta samanhanget. Fö kommenterade jag bara killen som ansåg att det är en mänsklig rättighet att röka på krogen. Tyckte bara han tog ut svängarna lite mycket.

:D

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Ugluk skrev:
Eller snarare:

1. Krog med rökförbud; rökare tvingas gå ut och frysa, och går därför hellre till
2. En välventilerad krog med avdelningar för icke-rökning såväl som rökavdelning, vilket leder till att ickerökarna ändå drar sig till rökavdelningen för att där finns allt roligt folk och man får ju någonting att gnälla på.

Jojo, rökavdelning i all ära. Roligt folk däremot vettefan. Är det inte mest värstingar som hänger i rökrutan? Ähhh, fimpa och kom ut o lek med oss andra. Du vet att du vill!
:D

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Bingo skrev:
Kanske inte precis allt roligt folk men visst är det som du säger. Folk blir roligare och mer sociala med en cigg i handen. Märkligt nog.

Jag skulle nog bestämt vilja hävda att ölen som hålls i andra handen har större inverkan där.

MikkE

Guest
NoicE skrev:
han som gjort din avatar har nog rökt både det ena och det andra :lol
Men ivf så är det skitsamma, rökfritt på krogen kommer aldrig kännas helt hundra.
tyst med dig :rolleyes:
om det nu kommer att bli rökfritt på krogarna så får det ta sin tid att de som röker får lära sig att acceptera det.

och jag säger som nisse:
Pär skrev:
det e bara en massa gnäll på rökare...
NISSE: Haha! Ja, undra varför??? Skulle jag gå runt och möka hela tiden så skulle nog folk bli sura då också! Då skulle alla på krogen vara passiva mökare, men för mig gör det inget! Så jag skiter väl i om dom kommer hem och luktar dass!
Näe, bort med röken! Varför ska jag stanna hemma för att slippa få i mig rök?? Det får väl dom som röker göra

Last edited:

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Ugluk skrev:
Med den utmärkta ventilation som finns på de flesta krogar vore rökning på inget problem om inte gnälliga icke-rökare envisades med att cirkla snävt runt rökarna bara för att få något att klaga på.

Rökare sparar pengar åt samhället. Den sammanlagda betalda tobaksskatten i kombination med det genomsnittligt minskade pensionsuttaget kompenserar utan vidare eventuellt ökad vårdkostnad. Det är inte bara rökare som får dyrbar vård i livets slutskede.

Gnällspikar!

hahahhaha... det där kan du inte mena ändå. I sverige dör det 3000 personer av rökrelaterade sjukdommar, men dom brukar sjukvård i 15 år innan det tar slut.
Alla ska ha sin rätt till sjukvård , oavsett vad man har ställt till med, Men att som oskyldig och utan rätt att påverka så ska man ju inte behöva utsättas för passiv rökning. Alla här som förespråkar rökning är mer än välkommen att åka med mig när vi hämtar en som har KOL = kronisk obstruktiv lungsjukdom .
sakta men säkert kvävas till döds. Leva hemma med syrgasslang i näsan dygnet runt. tro mig, det här är inget ni vill uppleva....

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hornet
ambulans skrev:
Leva hemma med syrgasslang i näsan dygnet runt. tro mig, det här är inget ni vill uppleva....

jaja men en liten rykare till biran har ingen dött av, man måste må bra i själen också :mattias

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
NoicE skrev:
jaja men en liten rykare till biran har ingen dött av, man måste må bra i själen också :mattias

Ja men ta den utomhus då... gör 500 gäster samma sak så blir det ju inte roligt för det övriga som inte uppskattar det, eller som lider av astma osv :mattias

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hornet
ambulans skrev:
Ja men ta den utomhus då... gör 500 gäster samma sak så blir det ju inte roligt för det övriga som inte uppskattar det, eller som lider av astma osv :mattias

Men då tycker jag faktigst som JohnHolmes sa, sitt hemma och sup då ;)

OM DET SKA VARA PÅ DET VISET SKA MAN FAN FÅ TA MED SIG BIRAN UT :fyllisar :röka :öl

Det är nog ända lösningen :näsblod

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
NoicE skrev:
Men då tycker jag faktigst som JohnHolmes sa, sitt hemma och sup då ;)

OM DET SKA VARA PÅ DET VISET SKA MAN FAN FÅ TA MED SIG BIRAN UT :fyllisar :röka :öl

Det är nog ända lösningen :näsblod

Har inte din mamma lärt dig att man ska inte tjyvröka :banana

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Så jävla farligt är det väl inte att gå ut och ta en cigg istället för att bolma på andra? Satt på italiensk restaurang i somras och då började puckot bredvid att röka - det var en hon. Det var öppet fönster så röken blåste mot oss (vi hade precis fått in maten) och dessutom satt hon med ciggen åt sidan så att hon själv inte skulle få rök i ansiktet. Det är toppklass!

Jag hoppas att det blir rökförbud inne så slipper de som är allergiska tänka på var de ska gå ut pga att vissa röker. Bättre att de röker ute eller i rökruta så alla kan ha kul.

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hornet
ambulans skrev:
Har inte din mamma lärt dig att man ska inte tjyvröka :banana

Jo men jag trimmade moppen ändå :tungan

Nä nu ska jag inte spåra ur :brinnerup

Jag har sagt va jag tycker tillräckligt många gåner i den här tråden...

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hornet
Nicke skrev:
sniiip

Satt på italiensk restaurang i somras och då började puckot bredvid att röka - det var en hon.

sniiiip

Det tycker jag är dåligt, i en restaurang kan man ha rökfritt överallt förutom i baren :mattias
Och självklart så måste man ju se till att ingen sitter och äter bredvid?
Det gör man väll inte, skillnaden på det och att röka överallt på en krog/nattklubb är väldigt stor för mig ivf...

XXXXX

Ett hjul i taget...
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
R1100S o R1200GS
NoicE skrev:
Det tycker jag är dåligt, i en restaurang kan man ha rökfritt överallt förutom i baren :mattias
Och självklart så måste man ju se till att ingen sitter och äter bredvid?
Det gör man väll inte, skillnaden på det och att röka överallt på en krog/nattklubb är väldigt stor för mig ivf...

Fan, förbjud rökning och KORSTFÄST de som bryter mot förbudet... :banana :7peta
Fan, en rökare är rökt...om ni förstår,,, :rofl

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Hmmm, lite bort från huvudfrågan kanske. Ironi försöks ju användas här allt som oftast. Ger man sig på folk runt 30 o uppåt brukar det fungera rätt bra. Under det kan det emellanåt totalt missa målet.

Ödets ironi kan också vara en kul grej. Fråga bara Wayne McLaren (tror jag han hette), en av "the marlboro men". Gissa vad som tog livet av honom vid nyss fyllda 50. Eller 51.......

Nyheter
Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...