Ska Vevparti ha lite lite motstånd efter nymonterade vevlager och packboxar?

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Ok då är allt som det skall vara bara tuta o köra. Min 98cc aerox bromsar 32 HP på bakhjulet så det finns inget att vara orolig för.

Dom små vevar a flexar mycket med sin 16mm vevbult men det skall vara så..
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag renoverade en gammal MT5 motor för ett par månader sedan. Första gången jag klöv en motor så jag var lite nervös. Bytte vev, lager och packboxar. Var galet noggrann med att allt var kliniskt rent och att lager och vev verkligen satte sig. Trots det kändes veven trög när jag drog ihop blockhalvorna.

Blev riktigt nojig och googlade frenetiskt. En tredjedel säger att man ska knacka med gummihammare och att det då löser sig, det gjorde det inte. Nästa tredjedel säger att det ska gå superlätt från början annars är något tokfel, det gjorde mig ännu mer orolig. Sista tredjedelen sa att det är helt normalt, kicka igång och kör.

Eftersom jag tog isär allt igen och testat att banka med gummiklubban utan att det hjälpte så var sista alternativet att bara skruva ihop eländet och köra. Startade på andra kicken och går som en klocka. Körde ett par timmar med den innan jag bestämde mig för att byta cylinder till en större. Kände på veven vid cylinderbytet och då gick den hur lätt och fint som helst och inget glapp.

Så… om du är säker på att du fått i lagrerna ok och knackat med gummiklubba så är det bara att tuta och köra.
 

Akarlsson

Ny medlem
Gick med
17 Feb 2022
Hoj
Aerox 2011
Jag renoverade en gammal MT5 motor för ett par månader sedan. Första gången jag klöv en motor så jag var lite nervös. Bytte vev, lager och packboxar. Var galet noggrann med att allt var kliniskt rent och att lager och vev verkligen satte sig. Trots det kändes veven trög när jag drog ihop blockhalvorna.

Blev riktigt nojig och googlade frenetiskt. En tredjedel säger att man ska knacka med gummihammare och att det då löser sig, det gjorde det inte. Nästa tredjedel säger att det ska gå superlätt från början annars är något tokfel, det gjorde mig ännu mer orolig. Sista tredjedelen sa att det är helt normalt, kicka igång och kör.

Eftersom jag tog isär allt igen och testat att banka med gummiklubban utan att det hjälpte så var sista alternativet att bara skruva ihop eländet och köra. Startade på andra kicken och går som en klocka. Körde ett par timmar med den innan jag bestämde mig för att byta cylinder till en större. Kände på veven vid cylinderbytet och då gick den hur lätt och fint som helst och inget glapp.

Så… om du är säker på att du fått i lagrerna ok och knackat med gummiklubba så är det bara att tuta och köra.
Gjorde det innan, gick precis som vanligt och inget rassel eller nåt sådant ;)
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top