Gjorde det innan, gick precis som vanligt och inget rassel eller nåt sådantJag renoverade en gammal MT5 motor för ett par månader sedan. Första gången jag klöv en motor så jag var lite nervös. Bytte vev, lager och packboxar. Var galet noggrann med att allt var kliniskt rent och att lager och vev verkligen satte sig. Trots det kändes veven trög när jag drog ihop blockhalvorna.
Blev riktigt nojig och googlade frenetiskt. En tredjedel säger att man ska knacka med gummihammare och att det då löser sig, det gjorde det inte. Nästa tredjedel säger att det ska gå superlätt från början annars är något tokfel, det gjorde mig ännu mer orolig. Sista tredjedelen sa att det är helt normalt, kicka igång och kör.
Eftersom jag tog isär allt igen och testat att banka med gummiklubban utan att det hjälpte så var sista alternativet att bara skruva ihop eländet och köra. Startade på andra kicken och går som en klocka. Körde ett par timmar med den innan jag bestämde mig för att byta cylinder till en större. Kände på veven vid cylinderbytet och då gick den hur lätt och fint som helst och inget glapp.
Så… om du är säker på att du fått i lagrerna ok och knackat med gummiklubba så är det bara att tuta och köra.
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |