Ska vi gå samman och köpa en motorcykel till Unicef?

Syra_BErit

Ny medlem
Gick med
21 May 2013
Ort
Solna
Hoj
2003 KTM ADV-S och bobbern
Jag var för sen för att vara med förra året. Tur att det blir tradition av det

Swishat :tummenupp
 

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Malmö
Hoj
1983 Yamaha SR400 / 1981 Husqvarna 258 / 2021 BMW G310GS /
Elin Rosén på Unicef som hjälpte oss förra året är tjänstledig för studier.
Så jag skickade följande epost till hennes ersättare Andrea (och hennes kollegor).

Hej Andrea & Co

Lite bakgrundsinformation från förra året då vi köpte en motorcykel.
Nu håller vi på med årets, och undrar om ni har någon som helst info om hur det gick med förra årets motorcykel.
En bild, text om vart den hamnade osv vore till stor glädje.

med vänliga hälsningar,

Morris Packer
070 00 33 909

PS. Länkarna nedan fungerar även i år - just nu har vi fått in 61 av 95 200-kronorsandelar.
PPS. Föra årets givarbrev såg ut såhär:
SHs_julklappsmc_2014__unicef.jpg






Vidarebefordrat brev:

Från: Morris <morris@morrismotorcycles.se>
Ämne: En liten tokrolig idé till insamling som blev lite bättre än jag trodde...
Datum: 18 november 2014 00:10:05 CET
Till: elin.rosen@unicef.se
Kopia: veronique.lonnerblad@unicef.se, emily.rosenqvist@unicef.se

Till Elin Rosén
Givarservice
Unicef


Hej Elin,

I eftermiddags hjälpte jag min (vuxna) son köpa en julklapp till sin ettåriga kusin. Och i en ganska energisk diskussion med honom och min sambo beslöt vi gemensamt: ”i år får bara de riktigt små barnen julklappar - alla vuxna får hålla tillgodo med ebolakit, maskmedel och vätskeersättning. Basta!”.

Och så surfade jag in i er webbshop och kollade runt lite. Helt ok som vanligt, men med mitt mycket stora intresse (någon skulle säkert vilja tillägga ”onödigt stora intresse”) för motorcyklar tittade jag längtansfullt på webshoppens mc-alternativ.

Tyvärr är 16752 kronor mer än vad jag eller min familj mäktar med. Så det blir maskmedel. Igen.

Men. Jag tillhör också en annan sorts ”familj”, en sorts intressebaserad hord av ganska blandade existenser. Några är ansvarslösa, de flesta av oss har en komplicerad relation till fartgränser, vissa är så ordningsamma att man vill jaga dem med en smutsig kvast och de flesta är helt vanliga förtjusande människor.
Men de har alla ovanligt stora hjärtan. Vissa kan nog upplevas som direkt korkade för de som inte upplevt fartvindens förföriska tjusning, men de är aldrig snåla eller ogina. Vi har en särskild form av gemenskap, en kollektivt upplev galenskap med en människosyn som innebär att man ”ställer upp”.
För att man kan.

Så jag slängde upp (Idag 2014-11-17 kl 16:31) följande meddelande på ett webbforum som heter Sporthoj.com:

"Ska vi gå samman och köpa en motorcykel till Unicef?
Nu är det snart jultider med julklappar och annan stressrelaterade dumheter.
Jag brukar köpa avmaskningspiller till mor och svärmor och andra lämpliga presenter på Unicef.
Dels för att det roar mig och dels för att jag tror att det är en bra grej.
Men jag mäktar inte med att köpa en motorcykel till Unicef. Det blir för dyrt.
Fast det känns ändå som om det vore "rätt" present att köpa.
Så jag föreslår följande: Ska vi inte samla ihop stålarna här på SH och köpa den tillsammans?
16752 kr. Dela det i 200-kronorsandelar så rör det sig om mindre än 85 stycken dårar.
Jag kan administrera rubbet och lägga upp ett formulär med kortbetalning.
Vad tycker ni? En Unicef-hoj i julklapp från Sporthoj. Känns inte det "rätt”?

https://unicef.se/gavoshop/181-motorcykel

Om du vill så finns formulär och betalfunktion här: http://morrismc.se/julklappsmc

Och statusen på insamlingen är: http://morrismc.se/shunicefstatus


Du kan läsa tråden som utvecklades här: http://www.sporthoj.com/forum/showt...-samman-och-k%F6pa-en-motorcykel-till-Unicef/

Nu är klockan 23:59 och vi har fått in över 10 000 kronor. På mindre än 8 timmar.
Jag känner mig ganska trygg med att vi kommer att klara målet att samla in 16 752 kronor inom någon vecka eller så.
Vilket inte är något särskilt bekymmer - när alla banköverföringar har kommit in surfar jag in på er webbshop och köper en motorcykel märkt med Sporthoj och de olika smeknamnen som varit med och betalat.

Men, jag har några enkla förslag till dig och Unicef som skulle underlätta om vi vill göra detta till en tradition.

1. Kan du kolla inom organisationen om det går att fixa fram ett foto på just den motorcykeln som vi har finansierat? Givetvis så förstår jag att det kan ta lång tid innan det blir möjligt. Jag lovar att det blir värt besväret inför kommande insamlingar.

2. Oavsett bilden och dess möjligheter - skulle du kunna tänka dig och dyka upp i något sammanhang och lämna över ett ”kvitto”? Antingen på nästa Sporthojsfest (Stockholm) eller i något annat publikt motorcykelevenemang i Stockholm? Kan verka lite löjligt - men hela denna insamling har baserats på sporthoj.com-kollektivets tilltro till en annan medlem på sporthoj.com. Egentligen utan några som helst garantier för att jag inte skulle sticka på solsemester med pengarna… Så det är bakvänt nog extra viktigt att belöna denna tilltro med ett tydligt kvitto på att deras tilltro ger resultat. Knepigt? Inte riktigt. Jag lovar att du får träffa ett härligt gäng som bara vill ge dig en applåd om du dyker upp med ett bevis på att de har köpt en motorcykel. Som gör nytta. Där den behövs mest.

Ser fram emot att få veta vad du tycker om mina förslag.
Ring gärna,


med glada hälsningar,


Morris Packer
SH: Morris mc
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Man blir så glad av att läsa det mailet :) Snyggt skrivet och det peppar bra till att ge den lilla tvåhundringen.
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Betalning på väg, ska bara backa i tråden och hitta nummret :tummenupp

Fixat
 
Last edited:

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Malmö
Hoj
1983 Yamaha SR400 / 1981 Husqvarna 258 / 2021 BMW G310GS /
Elin Rosén på Unicef som hjälpte oss förra året är tjänstledig för studier.
Så jag skickade följande epost till hennes ersättare Andrea (och hennes kollegor).

Två svar har vi fått idag.


1: "Hej Morris,

Vad roligt, stort varmt tack för ert fantastiska engagemang - det värmer!
Du får gärna vända dig direkt till mig fortsättningsvis, då Elin Rosén är tjänstledig.

Ha en trevlig kväll.

Bästa hälsningar
Frida


Frida H. Lantz, stolt Världsförälder
Givarservice/fundraising assistant
UNICEF Sverige
S:t Eriksgatan 46 C, Box 8161, SE-104 20 Stockholm"

och 2:

"Hej igen Morris,

Tack för att du hörde av dig.

Vi har tyvärr ingen bild eller text på hur motorcykeln används i fält, men kan se att två motorcyklar skickades till Kongo-Kinshasa och en motorcykel skickades till Tanzania, av de tre motorcyklar som handlades i vår gåvoshop under 2014.
Det går inte att följa upp vilken av dessa som var er cykel.

Bästa hälsningar
Frida"

Så denna andra julklappshoj från SH får väl kallas "Africa Twin"...
 
Last edited:

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
piteå
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Klart man är med, swishat ikväll och det funkade då.
 

antonkg

Fartdåre
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Bästkusten
Hoj
Suzuki GSR 600
Två svar har vi fått idag.


1: "Hej Morris,

Vad roligt, stort varmt tack för ert fantastiska engagemang - det värmer!
Du får gärna vända dig direkt till mig fortsättningsvis, då Elin Rosén är tjänstledig.

Ha en trevlig kväll.

Bästa hälsningar
Frida


Frida H. Lantz, stolt Världsförälder
Givarservice/fundraising assistant
UNICEF Sverige
S:t Eriksgatan 46 C, Box 8161, SE-104 20 Stockholm"

och 2:

"Hej igen Morris,

Tack för att du hörde av dig.

Vi har tyvärr ingen bild eller text på hur motorcykeln används i fält, men kan se att två motorcyklar skickades till Kongo-Kinshasa och en motorcykel skickades till Tanzania, av de tre motorcyklar som handlades i vår gåvoshop under 2014.
Det går inte att följa upp vilken av dessa som var er cykel.

Bästa hälsningar
Frida"

Så denna andra julklappshoj från SH får väl kallas "Africa Twin"...

Tycker fortfarande det känns lite halvt lurigt att köpa en båge man inte har en aning om, den kanske inte ens existerar, eller kommer att göra det.
Men ändå bra känns det - Riktigt bra. Antagligen hamnar den pengen rakt ner i fickan på Unicefs VD eller så åker den ner till dem behövande; vilket jag verkligen hoppas på. Bäst att ha karma tänk eftersom man aldrig kommer att få en riktig redovisning av Unicef antagligen.. Men vi har gjort vårat så nu är det bara att fler hänger på.
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Klart man är med, swishat ikväll och det funkade då.

Klockan är fortfarande före 00:30
"Planerat underhållsarbete mellan 00:30, 2015-12-02 och 05:30, 2015-12-02."



Tycker fortfarande det känns lite halvt lurigt att köpa en båge man inte har en aning om, den kanske inte ens existerar, eller kommer att göra det.
Men ändå bra känns det - Riktigt bra. Antagligen hamnar den pengen rakt ner i fickan på Unicefs VD eller så åker den ner till dem behövande; vilket jag verkligen hoppas på. Bäst att ha karma tänk eftersom man aldrig kommer att få en riktig redovisning av Unicef antagligen.. Men vi har gjort vårat så nu är det bara att fler hänger på.

Det hade varit kul att få någon bild på hojen, oavsett om det är när den hämtas från tillverkaren eller när den levereras på plats. Någon kort text/beskrivning hade inte heller varit fel.
Men i förhållande till min insats så är jag ändå nöjd med Morris rapportering.

(Ja jag är med på årets hoj också :) )
 

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Är detta numret man ska swisha på?

Morris Packer
070 00 33 909
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Swishat & klart!

(EDIT: Nr 74. Glömde att underteckna swishen med mitt nick.)
(EDIT 2: Nu har jag lyckats fylla i formuläret också. Duktig gosse! :) )
 
Last edited:
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top