Endgame?
Ok. Vi har haft en enorm framgång.
Så varför inte fortsätta, som flera har föreslagit, och samla in mer och mer?
Jag tror att man ska fira sina segrar. Och jag tycker att alla här på SH ska känna det som en seger att vi tillsammans på 22h lyckats värva ihop en motorcykel åt Unicef. Ni som har varit med och betalat 200 kronor ska ha tack, men alla på SH är delaktiga i denna framgång - för utan hela sporthoj.com hade det inte funnits underlag för att få in en enda krona.
Så detta är SH-kollektivets kollektiva seger. Hela SH.
Det finns ingen anledning att sörja att man inte hann, inga skäl att reta någon för att de slöade. Eller, egentligen, i sann SH-anda: Det är klart vi alltid retar de som är sena, vi vill ju alltid vara snabbast. Men vi gör det med glimten i ögat, med hjärtat på rätta stället.
Idag vet vi att vi klarar av att samla in till en Unicefhoj. Och vi klarar sannolikt att samla in till en till. Och lite till. Och kanske lite mer. Och till slut kommer det att övergå till ett satans tjatande och en liten men gnagande känsla av tvång. De som har små barn inom idrotten förstår nog vad jag menar när jag säger "Lottförsäljning". Visst, syftet är gott. Men man lär sig snabbt att tycka illa om det som faktiskt är en bra grej.
Så mitt förslag är att vi riktar in oss på att göra detta till en årlig tradition:
SHs Julklappsmotorcykel
För en motorcykel om året kan vi tillsammans klara år efter år. Vore kul om tio år att kunna läsa gnället i tråden typ
"Men va fan! Jag har varit med sedan allra första julklappshojen 2014 och nu säger ni - era djävlar - att jag var för långsam...".
Att kunna bidra långsiktigt är bättre när det gäller hjälp. Även om vi alla är snabba som satan och har uppmärksamhetsstörningar som gör att vi har noll tålamod är det sköldpaddan som är hjälten i biståndsfrågor. Så låt detta bli vårt bidrag till långsamma och kloka motorcykel-tankar. Och, kanske litegrann, vårt alibi för att fortsätta vara oansvariga mc-dårar i övrigt ;-)
Om man vill göra mer - då går det alldeles utmärkt att köpa vettiga grejer på
http://unicef.se/gavoshop
Vill man arrangera en egen insamling så finns det ett alldeles utmärkt verktyg på Unicefs webbplats (givetvis var det urkorkat att bygga ett eget system när det redan fanns ett - men va fan, jag var i farten så att säga).
På
https://unicef.se/login kan du skapa en egen insamling, till exempel
"Mcburna Göteborgare inspirerade av SHs julklappsmotorcykel" eller
"Tokiga pentaraggare från Åmål som min själ tänker samla in mer pengar än SH-patrasket". Vinsten med att använda Unicefs egna verktyg är att man slipper riskerna med oseriösa insamlingar. Och dyra transaktionsavgifter...
Jag tycker att vi ska vara stolta över SHs Julklappsmotorcykel. Och hålla där tills nästa jul.
Men samtidigt finns det inget som hindrar att vi inspirerar eller utmanar våra "vänner" inom andra grenar inom motorsport med stridsropet:
"Vi köpte en hoj åt Unicef, vad har ni X gjort?!" (X kan bytas ut mot lämpligt invektiv. Själv är jag svag för "luspudlar"). Eller uppmana till en insamling på jobbet, bland släkten eller liknande.
Jag tror dock att det är en fördel om vi nöjer oss med "vår" julklappshoj. För jag är övertygad om att vi alla skulle tycka att det vore trist om man ständigt fick nya glada tillrop om insamlingar varje gång man loggar in på SH. Lite som vissa blev dödströtta på Speedster Cup-inlägg. Muhahahahahaaaa! Lyckades få in Speedster Cup här med. "Speedster Cup " = mc-världens motsvarighet till "rick-rolled".
OK? Alla med så här långt? Kan vi nu (äntligen) återgå till vårt vanliga käbbel och tjafs?
Korta versionen: Insamling slut, vi kör nästa år igen, har du problem med detta - köp något här:
http://unicef.se/gavoshop har du allvarliga bekymmer med att insamlingen är slut - skapa en egen här:
https://unicef.se/login
Allt gott,
Morris
PS. Om du hellre dör än missar att vara med första gången - PM.a mig. Det finns en "andel" kvar eftersom jag klantade mig med dubbletter i listan (och skickade felaktigt ut två påminnnelser till Pillo-kun och WebGringo - förlåt igen).
PPS. Kommentarerna om att skicka ner SH:are för att bidra med service på plats ger mig någon sorts skräckblandad förtjusning blandat med samma flimmer för ögonen som försäkringshandläggare får när de sprättar upp ett kuvert som innehåller en skadeanmälningsblankett och ser ordet motorcykel... Men jag vill åka med.