Ska vi tvingas in i EMU?

Ghost

B.C.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husa 501 -02, SD R -10
berggren_martin skrev:
Klart att framtiden kommer medföra förändringar. Men jag har min vision över hur jag skulle vilja att samhället skulle se ut och europas förenta stater ingår inte i den.

Jag skulle också klara mig utan ett europeiskt förenta stater men med tanke på hur illa
jag tycker att svenska politiker har skött/sköter landet så ser jag ingen annan utväg just nu, tyvärr.

Edit: Det kan i & för sig vara trevligt att slippa växla pengar varenda gång man ska åka utanför landets gränser... :)

Bergis

Båda hjulen i backen!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha FZ6-n -04
För EMU

Det första jag kommer att tänka på när vi snackar om varför vi ska gå med i EMU är att vårt land blir mindre atraktivt på den stora industrimarknaden.
Ta ett exempel: Sverige säljer papper till Polen och det gör även Tjeckien. Tjeckien är med i EMU inte Sverige vilket gör att Polen får betala mera pengar för papperet.

Följdfråga: Vilka kommer Polen köpa papper av?

:fakta :fakta :fakta

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
När Milton Friedman förklarade att han gav EMU-projektet högst 15 år, var det många som garvade och kallade honom för optimist.

Mekus

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HyrKalsong 650 GT Comet
Jag kommer rösta nej till euron av en anledning: För att jävlas med rikspuckot Göran Persson

MVH

Busafreak

Sportforever-customnever
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa, CBX 1000, REX 98cc -39
Positivt om EU

EU-inträdet har gett oss flera positiva saker:
1. Högre hastighet för fordon med släpvagn, nu 80.
2. Bära in så mycket sprit vi orkar genom tullen.

Kan inte komma på något mer.....

:rolleyes:

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
Läste en annan insändare, kan dock ej komma ihåg var eller vem som skrivit den. Egentligen handlar den inte så mycket om EMU men väl om att isolera sig:

"I Sverige finns ingen "Vänster" bara mer eller mindre Marknadsliberaler. Det var samma sak år 1968 och det kommer att hända detsamma med "Vänstern" idag, som "Vänstern" då...
Med grundläggande kunskaper i skolämnena Historia, Geografi, Matematik, Svenska och Samhällskunskap kan man komma långt. Tillräckligt långt för att nå fram till ökad förståelse.
Sveriges befolkning har ökat från etthundratusen till nio miljoner på
fyrahundra år. Vårt klimat är subarktiskt, dvs nära tundran. Stockholm
ligger på breddgrader nära det ryska Archagelsk. Svensk vild natur räcker
till för att föda femtio tusen invånare. Där utöver behöver vi odlad mark och import av nödvändiga livsmedel.
Tysklands sextio miljoner invånare klarar sig att leva på femtio procent av
motsvarande Sveriges yta.
Sverige har gott om naturresurser, men också en befolkning som älskar Naturen och försöker finna fram till en sund livsstil i en hälsosam miljö.
En stor del av året skulle det vara mycket kallt och mörkt att leva i
Sverige, om vi inte hade elektricitet. När vi nu i Sverige vill ha lika låga
matkostnader och transportkostnader som länder som Belgien, Nederländerna,
Frankrike och Italien, bör vi först räkna på vad som ger de höga
kostnaderna.
Det säger sig själv att om man är många som delar på kostnaderna, så blir
kostnaderna lägre för var och en.
Att transportera livsmedel från medelhavsländernas varma klimat till norra
delen av Skandinavien kostar mer av både transportmedel som flyg, långtradare och tåg.
Alltså finns det två möjliga alternativ. Antingen att vi blir fler som köper in mer av samma vara. Eller att vi flyttar närmare källan.
Den tredje vägen är att dela på transportkostnaderna och öka vår egen
förmåga till produktion. Som också medför att dra ner på den totala konsumtionen.
De som i Sverige föredrar att vi går ut ur EU, minskar invandringen och ökar vårt eget barnafödande har bara ett alternativ att välja på:
Ökad produktion, ökad export och minskad inport. Men är det realistiskt?
I det perspektivet hotar både invandrare och vargar människorna här deras möjligheter till att livnära sig..."

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Re: Positivt om EU

Busafreak skrev:
EU-inträdet har gett oss flera positiva saker:
1. Högre hastighet för fordon med släpvagn, nu 80.
2. Bära in så mycket sprit vi orkar genom tullen.

Kan inte komma på något mer.....

:rolleyes:

2an är ju skitsnack, det är begränsning ännu, och det är väl presis aldeles nyligen de ökade på lite.
Jag orkar iaf bära bra mcket mer sprit över gränsen än vad som är tillåtet nu.
Vi behåller ju det gammla skitet och tar tydligen mest skitet från eU med, ska vi gå med ska det vara fullt ut, inga jävla sysytembolag o konstiga skatter.

GUL

Det gick snabbare förr...
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Nada
Jag skulle vilja se ett gränslöst Europa där man snackar samma språk använder samma valuta har samma regler mm. Varför skall saker funka så hemskt mycket annolunda bara för att man har åkt en bit söderut.
Det har hänt mig en gång långt hemmifrån att jag träffade en kille som bodde ca:25 mil från där jag bor. Vi såg ganska lika ut och bägge sken upp och försökte prata med varandra. Det enda jag förstod var att han var från Rostock dvs. före detta DDR och pratade Tyska och Ryska. Själv pratar jag Svenska och Engelska. Som tur är så håller den gränsen på att försvinna och Engelskan sprida sig österut.

M@ZE

Jorå så att e ....
Gick med
19 Aug 2003
Hoj
Inte direkt en sporthojj dårå :)
Nja

Invandring och flyktingar kostar dryga 7miljarder år 2003. Vårt EU medlemsskap kostar ca 22miljarder och vi får tillbaka 11 miljarder i sk EU bidrag. Det skulle innebära att vi idag betalar 11 miljarder för att vara med i EU /år. Hur mycket kostar det att om det blir ett JA till EMU ? massor.

ca 44% av alla import och export görs inom EU länderna .. resten utanför EU. Dom företagen måste valutasäkra sina pengar när dom gör affärer.

Vi skulle inte gått med i EU överhuvudtaget tycker jag, det har inte gett nått speciellt för sverige enligt vad jag sett.

Argumenten som "slipper växla pengar" är ju rent löjliga argument. Hur mycket förlorar du genom att växla pengar .. typ nada. Det är ju lite av tjusningen att växla, då känner man att man åker utomlands :) om det är det starkaste argumentet så har man inte satt sig in så mkt i vad EMU kan innebära. Det är ungefär samma sak som att man säger JA för att man tycker att Euro sedlarna är så snygga.

EMU och EU är ett enda stort experiment där många politiker sitter med skyhöga löner. Varför inte vänta och se hur det utvecklas ? varför måste man kasta sig in i ett experiment där man inte vet till 100% vilka konsekvenser det blir ?

I Tyskland, Italien, Grekland har det blivit dyrare att handla varor, vad är det som säger att det inte blir det i Sverige om vi inför Euron ?

I Sverige har vi 30% avdrag för räntan (ränteavdrag) när vi deklarerar, det finns inget land som har det avdraget inom EMU.

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
Inte ska vi tvingade in i EMU, vi ska rösta ja!
Ett demokratiskt val som inte borde vara det.
Finns inte en chans att stora massan tar sig den tid som krävs för att ta ett så viktigt beslut.
För att citera Persson (som iofs inte är en personlig favorit men han har rätt) "Om det blir ett nej blir det en ny omröstning tills det blir ja, Sverige kan ej stå utanför" Slarvigt citerat men innebörden är den samma.
Varför ska vi svenskar vara så otroligt rädda för nyheter plus att vi alltid tror att vi klara oss bäst själva, nonsens!
Tvärtemot nej-sidans argument om att allting kommer bli dyrare så kommer priserna långsiktigt lättare kunna hållas ner pga att det är lättare att jämföra priser från andra länder med samma valuta, ett enskilt land kan inte dra iväg hur som helst.
De som möjligtvis kommer förlora på kalaset är de länderna som är "billiga" idag och dit räknas knappast Sverige.

JA till EMU :fakta

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Mavve skrev:
Jag fick detta argumentet av en kille idag varför han skulle rösta ja: "Då slipper jag ju växla pengar när jag skall till Danmark..." :rolleyes:

Jag----------> :rofl

750RR
HAHA, ja vemfan köper pilsner i danmark?! :rofl :rolleyes:

Last edited:

Dziobek

Staten Litar På Mig
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
korvmojsrääser
läste något jäkligt bra som komikern Ronny Ericsson eller vad han heter skrev

"Varför ska några människor i Bryssel bestämma över hela europa, detr är som alla hushåll i sverige skulle ha samma temperatur som en termostat i örebro"

Mekus

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HyrKalsong 650 GT Comet
M:et skrev:
Finns inte en chans att stora massan tar sig den tid som krävs för att ta ett så viktigt beslut.
För att citera Persson (som iofs inte är en personlig favorit men han har rätt) "Om det blir ett nej blir det en ny omröstning tills det blir ja, Sverige kan ej stå utanför" Slarvigt citerat men innebörden är den samma.
Varför ska vi svenskar vara så otroligt rädda för nyheter plus att vi alltid tror att vi klara oss bäst själva, nonsens!
Tvärtemot nej-sidans argument om att allting kommer bli dyrare så kommer priserna långsiktigt lättare kunna hållas ner pga att det är lättare att jämföra priser från andra länder med samma valuta, ett enskilt land kan inte dra iväg hur som helst.
De som möjligtvis kommer förlora på kalaset är de länderna som är "billiga" idag och dit räknas knappast Sverige.

Jag hörde en intervju med en tysk på radio innan, där är allt fortfarande dyrare än det var innan påstod hon. Hur lång tid skulle det ta innan priserna hamnar på samma nivå som innan man gick med i emu(euro)? Tilläggas bör att jag inte har en aning om hur länge tyskarna har haft euro men ett litet tag borde det vara iallafall

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
M:et skrev:
Nja, det senaste var väl att han hotade med att vi inte skulla kunna gå med senare heller då.. :rolleyes:
För att vissa nyheter är dåliga nyheter, och jag ser ingen anledning till att vi inte skulle klara oss lika bra utan medlemsskap i EMU. Vår neutralitet är viktig.

Ingen sida har hållbara fakta att styrka sina påståenden med. Göran Person försöker skrämma och buffla folk till att rösta ja. Jag misstänker att de väljare som redan har det lite sämre ställt inte är så sugna på att spendera statliga pengar på något Europas Förenta stater.. EU verkar ju redan vara en duktig felinvestering som vi kunde ha klarat oss BRA mycket bättre utan.
Jag tänker rösta nej till att införa euron som valuta.

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa K4
Mekus skrev:
Jag kommer rösta nej till euron av en anledning: För att jävlas med rikspuckot Göran Persson

MVH

Att man gör en parallell med Hitler är så lågt att det inte går att besvara. Man har redan då förlorat diskussionen och var den där poängen var kanske någon kan förklara. Det som skrämmer mig är alla enfaldiga människor som kommer få rösta. Ovan person tillhör kategorien som absolut inte skulle vara berättigad ett röstkort. Tyvärr lider vårt avlånga land av alldeles för många av den typen som inte har en susning om vad de ska rösta om. Om man inte tagit del av något ska man rösta blankt. Om man åtminstone försöker anstränga sig något och bilda sig en uppfattning så gör man rätt i att rösta. Sen om man inte har fullt belägg för sina påståenden är en sak men då har man iallafall en ideologi vilket är mer än ovan snubbe verkar ha. Ta hans kort, någon.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Valen skrev:
...Tyvärr lider vårt avlånga land av alldeles för många av den typen som inte har en susning om vad de ska rösta om...
Det bästa vore om endast akademiker och höginkomsttagare fick rösta. Den första gruppen för att den fattar, den andra för att den bidrar ekonomiskt. Jobbarjävlarna skall hålla käften.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Bingo skrev:
Det bästa vore om endast akademiker och höginkomsttagare fick rösta. Den första gruppen för att den fattar, den andra för att den bidrar ekonomiskt. Jobbarjävlarna skall hålla käften.

Håller med, alla under en miljon i årsinkomst utan doktorsexamen och som inte genomgått avancerat språktest (språka på byråkratiska) borde förlora rösträtt omedelbums!!

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept