På innombords båtmotorer brukar man suga ut oljan via hålet för oljestickan så det kan ju inte vara helt fel. Finns bra oljebytarpump på biltema.Måste du ha bort den, kan du inte suga upp oljan genom påfyllningshålet? Oljefiltret byter du ju ivfsh på annat ställe. Låt den person som köper hojen få ärva problemet.
Köp först ny oljeplugg att byta med. Svetsa på lämplig skruv på gamla pluggen - eller gör det lite brutalt med vass huggmejsel på pluggens ytterkant.
Det där är jävulens påfund Satsa på såna här istället: https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/gangverktyg/skruvutdragarsats-25-delar-2000040658Funderade lite på
View attachment 469244men det du länkade till ser bättre ut.
Ca 1/3 av oljan nås bara av denna plugg. Resten går via stora pluggen undertill. Köpte ju hojen i höstas och tänker använda den flitigt, så behöver åtgärdas. Och svets är inget som finns i min lägenhet, och vet inte hur en sådan funkar så det går bort. Köper nog ett sånt där kitt som SwePace länkade till. Mer prylarär kul.
Brukar inte funka, menar du?Det där är jävulens påfund Satsa på såna här istället: https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/gangverktyg/skruvutdragarsats-25-delar-2000040658
Eller börja med en torx, då både slår du lös gängorna och får bra grepp med bitsen.
Dels funkar dom ju bättre i djupare hål, ett av problemet med din plugg är ju att den är grund, om du inte ska börja borra i den, men risken finns ju att du dränker dig i olja då. Dels bygger ju konceptet på att du gängar i den, och spänner ut det du ska ha loss, så att det sitter bättre och bättre. Och dom är stenhårda, dvs kan gå av om du har otur, och då har du problem på riktigt. Jag drog av en sån där i fästet till en av bärarmarna på en bil för en massa år sedan, och sen dess är dom bannlystaBrukar inte funka, menar du?
Tack. Måste avvakta lite med att ta tag i det dock. Är hemma med Covid (suck), och Kawwan står ute hos farsan på andra sidan stan.Jag kan hjälpa dig på måndag om du inte vill brottas med den.
Ok, kryapåre. Bara att slå en signal när det är dags.Tack. Måste avvakta lite med att ta tag i det dock. Är hemma med Covid (suck), och Kawwan står ute hos farsan på andra sidan stan.
Ser den ut som på bilden använder man en svetstång för att greppa ytterst och dra runt.Den här rackaren behöver man skruva ut när man byter olja på en gammal KLX650. Tyvärr visade det sig att skallen var runddragen (tar normalt storlek 6). Gissar att den suttit där i många år. Bästa sättet att få ut den? Banka in en torx, och hoppas det greppar? Eller finns det något smartare sätt?
View attachment 469243
Håller helt med, går åt h-vete 99 av 100 försök...Dels funkar dom ju bättre i djupare hål, ett av problemet med din plugg är ju att den är grund, om du inte ska börja borra i den, men risken finns ju att du dränker dig i olja då. Dels bygger ju konceptet på att du gängar i den, och spänner ut det du ska ha loss, så att det sitter bättre och bättre. Och dom är stenhårda, dvs kan gå av om du har otur, och då har du problem på riktigt. Jag drog av en sån där i fästet till en av bärarmarna på en bil för en massa år sedan, och sen dess är dom bannlysta
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|