Skadat däck

kakburken

Ny medlem
Gick med
28 May 2017
Hoj
Yamaha MT07 2018
Efter att jag varit och kört ute en sväng upptäckte jag dessa "märken" i däcket (det är som sagt på sidan av däcket). Är typ rädd för att däcket ska brista och man ska skjutas upp i luften eller något.

Ser det ut att vara farligt?

Det är inte hål rakt igenom, men jag är osäker på om det går att fortsätta köra eller om man ska få felet åtgärdat.

Bifogat

• IMG_3818.JPG
    IMG_3818.JPG
    169.3 KB · Visningar: 217

notrightrider

But Mama...? That's where the fun is!
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Det ser ut att vara ett hyfsat nytt däck...?
Visst är det intorkad monteringspasta man ser på däckssidan?

Är det en däckverkstad som gjort jobbet skulle jag absolut gå tillbaka till dem och inhämta deras uppfattning.

Det är ett orimligt ställe att vilja karva i ett däck om man bara skall sabba. Jag tror på grav oskicklighet när däcket lagts på, kanske i kombination med att man försökt kränga med en spade, potatisgrep eller något annat olämpligt.

Skulle jag köra själv? Kanske.
Skulle jag rekommendera någon annan att göra detsamma? ALDRIG!

kakburken

Ny medlem
Gick med
28 May 2017
Hoj
Yamaha MT07 2018
Det ser ut att vara ett hyfsat nytt däck...?
Visst är det intorkad monteringspasta man ser på däckssidan?

Är det en däckverkstad som gjort jobbet skulle jag absolut gå tillbaka till dem och inhämta deras uppfattning.

Det är ett orimligt ställe att vilja karva i ett däck om man bara skall sabba. Jag tror på grav oskicklighet när däcket lagts på, kanske i kombination med att man försökt kränga med en spade, potatisgrep eller något annat olämpligt.

Skulle jag köra själv? Kanske.
Skulle jag rekommendera någon annan att göra detsamma? ALDRIG!

Stämmer bra, fälgen byttes då jag råkat ramla med hojen, men verkstaden behöll samma framdäck då jag kört kanska få mil. Detta var ett försäkringsärende, kan det vara möjligt att kräva ersättning för klumpiga mekaniker eller något?

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Är koordväven hel är det lungt, det får inte vara genomgående jack.Ta en spade eller potatisgrep o prova o bänd isär jacken o se om det är ytliga sprickor

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Stämmer bra, fälgen byttes då jag råkat ramla med hojen, men verkstaden behöll samma framdäck då jag kört kanska få mil. Detta var ett försäkringsärende, kan det vara möjligt att kräva ersättning för klumpiga mekaniker eller något?

Ja, det ska gå. Är de dryga, vilket är vanligt i branschen, så kommer de streta emot för allt vad de är värda.

Jag hade nog bytt däck för antingen har någon försökt sabotera däcket, eller så har ett klåparsel utan like monterat däcket.

notrightrider

But Mama...? That's where the fun is!
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
...Ulvhammes "dryga" kan i just detta fallet komma från det faktum att verkstaden redan stängt fajlen gentemot försäkringsbolaget och inte kan ta ut några mer stålars för ett backjobb.

Du behöver alltså vara lite diplomatisk och smidig i kontakten med verkstaden, och inte gapig och gormig.

Min bedömning är att skadan handlar om något som verkstaden antingen missat eller åsamkat själva. Hur var fälgen skadad? Har du egna bilder? Om verkstaden säger att dom inte har några bilder från skadan, så har säkert försäkringsbolaget det.
...som verkstaden har försett dem med.

Kanske syns skadan på däcket där, kanske inte.
Hur som helst tycker jag att du skall byta däcket - i värsta fall på egen bekostnad.

Ett framdäck håller länge, och även om skadan inte når ner till korden nu, så kommer skadan att utgöra en risk - en ficka där sand, smuts och väta samlas, och som öppnas och stängs för varje varv hjulet roterar och belastas.

Som sagt - själv, på min egen daily commute och med 40 års erfarenhet skulle jag kunna göra bedömningen om jag vill rulla vidare under observation till nästa normala däcksbyte - eller skifta omgående.

Att på distans rekommendera en tonåring(?) på sin första hoj (?? ) samma sak? Nej, byt däck direCkt.

Last edited:

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Hade aldrig kört med de däcken.
Min hälsa (mitt liv) är värt mer än 2500 kr.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Hade aldrig kört med de däcken.
Min hälsa (mitt liv) är värt mer än 2500 kr.
Och sett till att det rör sig om framdäcket till en CBR125 så blir det ännu naturligare att fixa ett nytt. Framdäcket till en sån kostar väl bara runt 600-800kr.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!