...Ulvhammes "dryga" kan i just detta fallet komma från det faktum att verkstaden redan stängt fajlen gentemot försäkringsbolaget och inte kan ta ut några mer stålars för ett backjobb.
Du behöver alltså vara lite diplomatisk och smidig i kontakten med verkstaden, och inte gapig och gormig.
Min bedömning är att skadan handlar om något som verkstaden antingen missat eller åsamkat själva. Hur var fälgen skadad? Har du egna bilder? Om verkstaden säger att dom inte har några bilder från skadan, så har säkert försäkringsbolaget det.
...som verkstaden har försett dem med.
Kanske syns skadan på däcket där, kanske inte.
Hur som helst tycker jag att du skall byta däcket - i värsta fall på egen bekostnad.
Ett framdäck håller länge, och även om skadan inte når ner till korden nu, så kommer skadan att utgöra en risk - en ficka där sand, smuts och väta samlas, och som öppnas och stängs för varje varv hjulet roterar och belastas.
Som sagt - själv, på min egen daily commute och med 40 års erfarenhet skulle jag kunna göra bedömningen om jag vill rulla vidare under observation till nästa normala däcksbyte - eller skifta omgående.
Att på distans rekommendera en tonåring(?) på sin första hoj (?? ) samma sak? Nej, byt däck direCkt.