Spände kedjan idag för första gången på nya hojen (CBR 900 -99), efter att inte ägt egen cykel på 10 år. Tänkte vara ordentlig och göra saker rätt, så jag fixade mig en momentnyckel (Biltemas för 500
. Å först var man ju lite tjock, lossade bulten på ena sidan med en 27:a. Sen skulle jag lossa den på andra sidan, och upptäckte att det bara var en 24:a. Men någon sådan hade jag inte, för jag hade köpt en lös 27:a.
Så jag drog åt bulten igen, och där var jag tjock igen. Ställde in momentnyckeln på 70 först ska vara 95, och börja dra. Väntade mig ett klick, men det kom inget. Så jag tog i mera, och mera och mera. Till slut tog jag i så mycket så att jag typ lyft bakdelen på hojjen, däcket lättade iallafall. Undrade hela tiden när det dära klicket skulle komma, inte ska man behöva dra så här jävla hårt. Tog loss momentnyckeln, sänkte till 20, fibblade lite på den där mojängen som gör att man kan dra vänster och högervarv. Satte tillbaka den och drog igen, och då klickade det med engång, höjjde den till 95 som det ska vara och det klickade med engång då också. Lossade bulten så mycket jag kunde, och drog sen åt den med klick till 40, sen 70 och sen 95. Mätte aldrig upp hur hårt jag hade dragit den som hårdast, men får jag gissa så var jag över 170.
Här kommer då min första fråga. Kan jag ha dragit sönder något lager, när jag drog den för hårt? Den var bara åtskruvad jättehårt i 2 minuter, men det kvittar ju nästan om skadan väl är skedd.
Forsättningen på historien är att jag åkte ut till biltema, allt kändes bra med hojen trots att jag dragit åt den för hårt. Köpte mig en hel hylsnyckelsats, med allt ifrån 4 upp till 30. 150 spänn, så det var ju helt okej. Kom sen hem igen, och lossade först 27:an, och skulle sen lossa 24:an, och den bara snurrade. Då insåg jag, att jag bara hade behövt lossa 27:an, för de sitter ju ihop. Men men, nu har jag en hylsnyckelsats, kan säkert vara bra att ha någon gång =)