skall bakhjul momentdras?

LowFlyer

#3570
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Västerås
Hoj
1098S '07, 749S '05, 750 SS.i.e '99
Kilo (k) är ett prefix som betyder 1000 ...

Kilogram (kg) är en enhet som betyder 1000 g ...

Newton (N) är en kraft ...
Massan 15 kg kräver ca 147 N för att inte falla till marken ...

Newtonmeter (Nm) är ett moment så nu närmar vi oss ...

Menade du 147 Nm så låter det väldigt mycket. Moderna hojar brukar ha ca 80 Nm i åtdragningsmoment ...

På min 749S, enligt verkstadshandboken, håll i dig nu, ..., 180Nm :). Fast det är en bra fet hjulaxel också, ihålig med stor diameter.
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
På min 749S, enligt verkstadshandboken, håll i dig nu, ..., 180Nm :). Fast det är en bra fet hjulaxel också, ihålig med stor diameter.

Jo men det är en enkelsving med en mutter med NV46 eller liknande väl?
Har för mig att ST4s:en ska ha ca 85 Nm och Paul Smarten strax under ... ska kolla :)
 

LowFlyer

#3570
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Västerås
Hoj
1098S '07, 749S '05, 750 SS.i.e '99
Jo men det är en enkelsving med en mutter med NV46 eller liknande väl?
Har för mig att ST¤s:en ska ha ca 85 Nm och Paul Smarten strax under ... ska kolla :)

Ne, ingen enkelsving på 749 modellerna, 36mm mutter. Men det är en ganska tunnväggig axel med stor diameter, mer som ett rör faktiskt, lätt som bara den. Skulle tippa mella tummen och pekfingret att axeldiametern är minst 25mm.
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Ne, ingen enkelsving på 749 modellerna, 36mm mutter. Men det är en ganska tunnväggig axel med stor diameter, mer som ett rör faktiskt, lätt som bara den. Skulle tippa mella tummen och pekfingret att axeldiametern är minst 25mm.

PS:en ... 72 Nm
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Det är 150Nm på min R6, drog den senast i förrgår med momentnyckel och jag kan rapportera att jag aaaldrig skulle dragit den så hårt om jag hade gått på känsla. Riktigt hårt m.a.o
 

Trixter

MotoX-rookie
Gick med
1 May 2007
Ort
Västerås
Hoj
08, KTM SuperDuke
På en Triumph TT600 gäller:

Front wheel spindle/axle bolt 65Nm
Front fork pinch bolts 20Nm
Rear wheel nut 110Nm
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Det var det jävligaste ... har ni dåliga kedjesträckare?? :)
 

Arlukin

Master Po
Gick med
27 Jun 2007
Ort
HÄGERSTEN
Hoj
CBR 900 - 99
Spände kedjan idag för första gången på nya hojen (CBR 900 -99), efter att inte ägt egen cykel på 10 år. Tänkte vara ordentlig och göra saker rätt, så jag fixade mig en momentnyckel (Biltemas för 500:). Å först var man ju lite tjock, lossade bulten på ena sidan med en 27:a. Sen skulle jag lossa den på andra sidan, och upptäckte att det bara var en 24:a. Men någon sådan hade jag inte, för jag hade köpt en lös 27:a.

Så jag drog åt bulten igen, och där var jag tjock igen. Ställde in momentnyckeln på 70 först ska vara 95, och börja dra. Väntade mig ett klick, men det kom inget. Så jag tog i mera, och mera och mera. Till slut tog jag i så mycket så att jag typ lyft bakdelen på hojjen, däcket lättade iallafall. Undrade hela tiden när det dära klicket skulle komma, inte ska man behöva dra så här jävla hårt. Tog loss momentnyckeln, sänkte till 20, fibblade lite på den där mojängen som gör att man kan dra vänster och högervarv. Satte tillbaka den och drog igen, och då klickade det med engång, höjjde den till 95 som det ska vara och det klickade med engång då också. Lossade bulten så mycket jag kunde, och drog sen åt den med klick till 40, sen 70 och sen 95. Mätte aldrig upp hur hårt jag hade dragit den som hårdast, men får jag gissa så var jag över 170.

Här kommer då min första fråga. Kan jag ha dragit sönder något lager, när jag drog den för hårt? Den var bara åtskruvad jättehårt i 2 minuter, men det kvittar ju nästan om skadan väl är skedd.:confused:

Forsättningen på historien är att jag åkte ut till biltema, allt kändes bra med hojen trots att jag dragit åt den för hårt. Köpte mig en hel hylsnyckelsats, med allt ifrån 4 upp till 30. 150 spänn, så det var ju helt okej. Kom sen hem igen, och lossade först 27:an, och skulle sen lossa 24:an, och den bara snurrade. Då insåg jag, att jag bara hade behövt lossa 27:an, för de sitter ju ihop. Men men, nu har jag en hylsnyckelsats, kan säkert vara bra att ha någon gång =)
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Det sitter väl inte sämre för att man drar åt så mkt det går :va

..eller vill ni göra det lätt för er att dra av det vid avmontering :huvet

Jo, det sitter sämre om man drar för hårt.
Det är ganska vanligt bland kollektivanställda att dra så hårt de kan.
 

Arlukin

Master Po
Gick med
27 Jun 2007
Ort
HÄGERSTEN
Hoj
CBR 900 - 99
alltså var det fel på momentnyckeln eller hade du gjort något fel? bra att veta så man inte klantar sig i onödan.

Det var jag som klantade mig lite, hade aldrig använt en moment nyckel innan. Plus att jag tror den glappade på något sätt, så att det där klicket inte hördes/kändes. Så bara man ställer in den på typ 0 först, så man får känna på klicket, så är det lungt sen.

Funderar lite på hur det är med muttrarna på bil hjul. Dom drar man ju så det knakar, åtminstone har jag gjort det, dom få gånger jag har hjälpt någon bilägare och byta vinter/sommardäck. Själv har jag ju aldrig ägt en bil, hoppas det förblir så =)
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Alla bultar dras med moment oavsett om man använder en momentnyckel eller inte...

...å me det vill jag säga att alla bultar har ett visst moment där de sitter som de ska utan att förstöra gäng.

Sen vilka som e viktigare än andra att dra "rätt" lämnar jag osagt...
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
ah hoppla hoppla,,,,,, i vilken bok står det att man skall dra hårt som helvete:va
Dra 8-10kilo kanske 12kilo och lås med saxsprint

Det va många år sen man slutade med saxsprint på hojar. Nu är det bara låsbult och jag har aldrig varit med om att den bakhjulsmutter har släppt.
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Det är en Speed Triple det gäller, alltså enkelsving.
Den skall dras med 146nm, eller, jävligt hårt.
 
Last edited:

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Ort
Södertälje
Hoj
CBR1000 -08
Det är en Speed Triple det gäller, alltså enkelsving.
Den skall dras med 180nm, eller, jävligt hårt.
180nm! :eek: Det var fan inte lite!

På min 525 ska det dras med 80nm, och det är i mina mått "ganska hårt". Man får dra på känsla, inte för löst och inte för hårt :tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top