Skall vi rusta mot ryssen?

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Säger inte att du har fel, bara att det som syns utåt i ögonen på befälhavare är ofta just hårda mål, de har genom historien haft svårt att uppskatta motståndet av en beväpnad befolkning.

Utom japanerna, fanns ingen risk att dom ville ta kriget till jänkarnas hemmaplan, undra varför...

"Look pa! That slant-eyed sum'bitches' guts came out! Yeehaw!" Kanske?

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Viet cong hade varken artilleri, pansar eller jaktflyg att tala om. Vem vann till slut?

Nja, du blandar ihop begreppen. Viet Cong upphörde i princip att vara en styrka att räkna med efter Tetoffensiven 1968,då de krossades på ett sätt som närmast var att likna vid ett rent självmordsangrepp. De hade inte en chans mot de moderna sydvietnamesiska och amerikanska förbanden. Därefter togs stridandet över av NVA, den reguljära armén, med massor av toppmodern Sovjetisk materiel, bland annat MiG-21:eek:r, pansar och världens vid tiden starkaste luftvärn. Inte heller dessa rönte några större framgångar mot amerikanerna och 1972 förlorade man kriget enligt alla normala sätt att se på det. 1975 försökte man igen, denna gången kom inte USA till hjälp och Sydvietnam förlorade.

Skulle detta på något sätt tala för att man i Sverige tex 1970 bytte ut attackflyget mot tusentals granatgevär? Resonemanget är ju så absurt att det knappt går att bemöta....

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Nu snackar vi kvällskurser i otroligt onödigt vetande :näsblod

Några dog, någon vann, vi kommer förlora i ett eventuellt ryss-anfall, köp in oss i NATO, PUNGT.

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Nja, du blandar ihop begreppen. Viet Cong upphörde i princip att vara en styrka att räkna med efter Tetoffensiven 1968,då de krossades på ett sätt som närmast var att likna vid ett rent självmordsangrepp. De hade inte en chans mot de moderna sydvietnamesiska och amerikanska förbanden. Därefter togs stridandet över av NVA, den reguljära armén, med massor av toppmodern Sovjetisk materiel, bland annat MiG-21:eek:r, pansar och världens vid tiden starkaste luftvärn. Inte heller dessa rönte några större framgångar mot amerikanerna och 1972 förlorade man kriget enligt alla normala sätt att se på det. 1975 försökte man igen, denna gången kom inte USA till hjälp och Sydvietnam förlorade.

Skulle detta på något sätt tala för att man i Sverige tex 1970 bytte ut attackflyget mot tusentals granatgevär? Resonemanget är ju så absurt att det knappt går att bemöta....

Där ser man. Du har visst läst på! Jag trodde nordvietnam backades av sovjet hela vägen, fast mest med infanteribeväpning. Dom kan ju inte ha fått sådär jättemånga Mig plan?
Sen skiter jag ju i allt detta. Krig är sinnessjukt.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Haj Täck eller Low Täck...

Det blev ju en intressant debatt det här.

Jag kom att tänka på ett intressant program på TV för kanske 5-10 år sedan. Som ett poppigt arkeologiskt experiment skulle en grupp brittiska elitsoldater, kan ha varit SAS, leva en vecka som romerska soldater. Detta var på brittiska vintern.

De klarade inte experimentet fullt ut. Nattkylan hindrade dem från att kunna sova, romarna sov nämligen på marken i en filt. Det var för tufft om man inte vant sig vid det. Brittiska elitsoldater har sovsäck.

Kroppen kan vänja sig vid otroliga strapatser tror jag, framförallt om man växer upp med primitiva förhållanden.

Jag förstår att många svenskar idag tror sig vara tuffingar. Jag gissar dock att vi har väldigt svårt att mäta oss med vietnamesiska eller afganska gerillasoldater.

Det är kallt i Sverige på vintern. Då är det jobbigt att vara till skogs. Så har vi ett low tech försvar så får vi nog hoppas att invasionen sker på sommaren....

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark

Jag kom att tänka på ett intressant program på TV för kanske 5-10 år sedan. Som ett poppigt arkeologiskt experiment skulle en grupp brittiska elitsoldater, kan ha varit SAS, leva en vecka som romerska soldater. Detta var på brittiska vintern.

De klarade inte experimentet fullt ut. Nattkylan hindrade dem från att kunna sova, romarna sov nämligen på marken i en filt. Det var för tufft om man inte vant sig vid det. Brittiska elitsoldater har sovsäck.

Kroppen kan vänja sig vid otroliga strapatser tror jag, framförallt om man växer upp med primitiva förhållanden.

Jag förstår att många svenskar idag tror sig vara tuffingar. Jag gissar dock att vi har väldigt svårt att mäta oss med vietnamesiska eller afganska gerillasoldater.

Det är kallt i Sverige på vintern. Då är det jobbigt att vara till skogs. Så har vi ett low tech försvar så får vi nog hoppas att invasionen sker på sommaren....

Det ena behöver inte utesluta det andra.

Sen lär det ju bli svår att punktbevaka varenda liten stuga i Sverige.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en

Kul litet sidospår, men har någon sett en Karolinsk vinteruniform från början av 1700-talet? Den är INTE tjock och att någon av Armfelts soldater öht överlevde dödsmarschen från Norge är obegripligt. Den tidens folk var ett segt släkte, vana vid köld, omänsklig arbetsbörda, svält, krig och lidande.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Där ser man. Du har visst läst på! Jag trodde nordvietnam backades av sovjet hela vägen, fast mest med infanteribeväpning. Dom kan ju inte ha fått sådär jättemånga Mig plan?

Nordvietnam hade som flest MiG runt 1968, runt 200 stycken MiG 17, 19 och 21. USA förlorade ca 2000 flygplan under stridsuppdrag, detta gör man inte mot bönder med högafflar och AK-47.

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Hoj
Vita faran!
Jag är gammal-gammal... 1904 trode jag läget var coolt på balkan. Inte fan trodde jag Hitler skulle få makten och aldrig trodde jag väl att UK skulle göra slag i saken att förklara total war. Inte kan väl människor vara så tokiga. Att USA skulle för invasionskrig i mellanöstern var utom min fantasi. Så korkat.

Nej, invasion tror ju inte jag heller på. Risken är dock att vissa krav skall framföras med gasledningen till Tyskland.

Sedan är det ju så att alla länder har en armé. Sin egen eller någon annans.

Låt oss hoppas att Putin inte carpe diem.

110+ år and still going strong?

SH's äldsta (levande) medlem? :va

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Kul litet sidospår, men har någon sett en Karolinsk vinteruniform från början av 1700-talet? Den är INTE tjock och att någon av Armfelts soldater öht överlevde dödsmarschen från Norge är obegripligt. Den tidens folk var ett segt släkte, vana vid köld, omänsklig arbetsbörda, svält, krig och lidande.

Nordvietnam hade som flest MiG runt 1968, runt 200 stycken MiG 17, 19 och 21. USA förlorade ca 2000 flygplan under stridsuppdrag, detta gör man inte mot bönder med högafflar och AK-47.

Intressant att läsa dina inlägg. Det märks att du har ett stort intresse för militärhistoria.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år