Skambud...

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
Jag har personligen aldrig skrivit snackare undanbedes eller liknande i en annons men jag förstår en del som gör det. Ibland så sätter man ut något, t.ex en båge. Åsså skriver man all info i annonsen så får man exakt samma frågor som står i annonsen och så frågar de lite och allt låter jättebra. De säger typ "jag är jätteintresserad och jag hör av mig snart igen" sedan så händer det inget mer. Sålde en bil för ett tag sedan som det säkert ringde 50 pers på, och de var intresserade och det lät så bra så bra... de skulle komma och kolla, sedan hörde man aldrig av de igen.

- Johan

Nacka skrev:
Jag undrar över två andra saker som brukar stå i annonser... ledsen att jag går lite OT men det förtjänar ingen egen tråd... :rolleyes:

Snackare undanbedes/inga snackare tack! Är detta verkligen ett problem eller skriver man så för att man sett det i så många andra annonser? Vad är det för snackare som menas? Folk som mest rekar marknaden, har en egen och vill dela med sig av erfarenheter eller riktiga knäppgökar?

Inga däcksparkare tack! En däckssparkare för mig är någon som i försöker verka som han har mer koll på det tekniska, och vad man ska kolla efter, än vad han har. Men det måste ha nån annan betydelse här för annars ser jag inte problemet. Nån som kan förklara?

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
Håller med! Detta gäller varesig det är såkallat "skambud" eller ett bra bud tycker jag. Ett bud är ett bud och det ska man stå för. Skriver någon "Jag ger det 5000:- för din hjälm (som exempel)" och köparen får svaret okej så ska han komma och köpa grejjerna vilken dag som helst. En del blir typ "oj, då måste jag kolla om jag har pengar, nää det hade jag inte så jag skiter i det"..

Hatar sådant. Lägger man ett bud så gäller det.

- Johan

glenoyne skrev:
Tycker man ska lägga skambud på objekt som man för angivet pris köper! Förr eller senare får man ett objekt till skampris, men man får vara jävligt snabb att betala och hämta!! Inget som " kommer vid löning". Snabba puckar gäller!!! :tummenupp

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Hur gör ni..

....själva när ni ska köpa något?
Personligen letar jag upp varje exemplar av den pryl jag vill köpa. om säg tre- fyra personer säljer en snarlik pryl för samma pris kan det hända att jag ringer dessa och fråga lite mer.. Känner mig inte särskillt "snackig" bara för att jag efter dessa tre samtal bara ringer upp en av dem och ev då köper dennes exemplar efter att ha fått känslan av att den är bäst och säljaren seriösast..

För mig är innehållet i en annons inget annat än lite uppgifter för att locka till sig de intresserade. Första snacket är ju oftast det som avgör om man vill fortsätta och kanske göra affär..

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Re: Hur gör ni..

korvgubbe skrev:
....själva när ni ska köpa något?
Personligen letar jag upp varje exemplar av den pryl jag vill köpa. om säg tre- fyra personer säljer en snarlik pryl för samma pris kan det hända att jag ringer dessa och fråga lite mer.. Känner mig inte särskillt "snackig" bara för att jag efter dessa tre samtal bara ringer upp en av dem och ev då köper dennes exemplar efter att ha fått känslan av att den är bäst och säljaren seriösast..

För mig är innehållet i en annons inget annat än lite uppgifter för att locka till sig de intresserade. Första snacket är ju oftast det som avgör om man vill fortsätta och kanske göra affär..
Ungefär samma här. Försöker också att inte ha så bråttom och vara öppen för olika alternativ. Ger man köpet lite tid är sannolikheten större att man hittar rätta fordonet till rätt pris någonstans. Tycker absolut inte att det är fel att ringa runt och prata med folk. Däremot ska man inte vela och hålla på att boka upp tider för besök som man inte följer osv. Vet ju själv hur irriterad jag blir när det händer mig.

Ibland har det hänt att folk har sökt upp mig i fordonsregistret och ringt angående mina tidigare ägda hojar för att kolla upp saker... alltså när exempelvis den som jag sålde cykeln till i sin tur säljer vidare. Har inte provat detta själv, men det är nog inte så dumt.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Re: Re: Hur gör ni..

berggren_martin skrev:
Däremot ska man inte vela och hålla på att boka upp tider för besök som man inte följer osv. Vet ju själv hur irriterad jag blir när det händer mig.

Boka tider är en annan sak. Då har man ju mer eller mindre utlovat något men att inte ringa upp alla som säljer en pryl igen bara för att meddela att man hittat ett bättre alternativ känns inte särskillt elakt. Jag förväntar mig aldrig något av en potentiell köpare som inte kommit för att se på det jag säljer..

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
Mycket snackare i den här tråden, ut och sparka däck med er istället. Och kom ihåg, inga pengar - inga inlägg! :öl

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
berggren_martin skrev:
Varje spekulant har rätt att i tur och ordning komma på besök för provkörning, letning fel samt att komma med precis vilket bud som helst. Det går inte att hålla på att ta affärer personligt och bli "irriterad" på låga bud.

Det är väldigt irriterande att en del kommer och tar upp ens tid för att sedan lägga ett bud som är, säg 30-50% lägre än vad som står i annonsen. Det finns en anledning till att man har satt ut priset från början, och kanske har tänkt att "en prutmån på 10-15% är rimligt".

Pruta ska man, det hör till. Men jag gillar inte folk som är så arroganta att de skiter i att de slösar bort andras tid genom att boka ett möte och klämma och dona för att sedan ge ett bud som är helt orealistiskt. Orealistiskt på grund av att säljaren aldrig kommer att sälja hojen för de pengarna! Och hur vet man det? -Jo han/hon har ju skrivit ett (utgångs)pris i annonsen för sjutton!

Att säga att hojen är värd vad köparen vill ge är en sak, men man kan också säga att ett bud är precis så realistiskt i ett visst fall som säljaren gör det.

Jag ringer inte på annonser där jag anser att pengarna är orealistiska. Och varför skulle jag?! Uppenbarligen resonerar inte folk så, utan de ringer på annonser där priserna ligger långt utanför vad de är villiga att ge, dyker sedan upp och tar upp säljarens tid. Det är faktiskt jävligt arrogant tycker jag.

/J

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Inga prutare/däcksparkare/brevvänner/ osv osv skriver människor som säljer en Audi A4 med kjolpaket, och är rädd att det ska komma Katitzirelaterade "köpare" men det får man ju inte skriva....

Ähh..vet inte men många hade kloka åsikter o andra mindre kloka tycker iaf att det är en viss typ av fordon inblandade när det står en massa "inga ....blabla

MÅNGA knäppskallar dyker iaf upp när man säljer ngt privat :skrämd

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
Chrille skrev:
Dock säljer jag annorlunda än de flesta andra här på forumet. 90% av alla hojannonser läggs ut med skrattretande höga prisideer. Tror fan att det är svårt att sälja då....

Hehehe, precis. Vissa verkar tro att deras hoj är värd hur mkt som helst bara för dom har kört på den... sorry, men så är inte fallet även om det hade varit bra... :D

(Trevligt att råkas föresten! Jag tittade på Sukkan o den var som du sa, nu ska jag bara bestämma mig... =)

Optimalt

+ + + + +
Gick med
21 Mar 2003
Hoj
cbr 1000 -06
Håller själv på att leta bil för fullt och tänkte på det nu när ni tog upp det att jag har dissat varenda annons som det står p.o.k eller om att ngn undanbedes utan att jag tänkt mer på det.

Att ta bort prisdiskussionen innan jag ens sett bilen är ju lika fånigt som att telefonpruta på en osedd bil.. :confused:

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Chrille skrev:
Jag blir bara förbannad när någon ringer och ska pruta osett och därmed är risken för affär minimal.

Prutar gör man endast om något på objektet inte motsvarar förväntningarna typ "Det dåliga däcket får du allt backa en tusing på"

Allt annat är bara snåltarmen som skriker och den vill jag inte lyssna på.

Hmmm... jag brukar göra såhär. Om jag har 45000 och inte en krona mer, sa kan jag ringa på något för 50000 och förklara precis som det är. Jag har inte mer pengar, tyvärr, men om du kan tänka dig släppa den för den summan så kan jag komma och titta. Det brukar jag förklara direkt när jag ringer och så är jag trevlig (jaja, försöker iaf... :rolleyes: )

Är det fel?

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Det kryllar av folk på tex Blocket som har stålar, och som vill göra sig ett klipp.. inget fel med det..
Dom ringer runt på olika saker som dom anser att det går att tjäna pengar på.

Sätter jag ut min hoj för 100.000 och den är värd runt de pengarna..
får jag då ett bud på 70.. då är det ett skambud !!! Sannolikt är det nån som vill köpa billigt för att nästa dag sätta ut samma sak för 95... sen rings det på nästa grej. säger dom att du får 95 .. ja börjar det ju likna nåt. Alla vill ju ha ut vad saken är värd...

men att säga att ett bud är ett bud tycker jag är fel... skambud är ett mkt bra ordval..

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Jag tror att hela grejen med så många är dåliga på att förhandla och göra affärer (tycker prutning är "fult" osv.) kan kopplas till vår så välkända konflikträdsla här i sverige.

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
berggren_martin skrev:
Jag tror att hela grejen med så många är dåliga på att förhandla och göra affärer (tycker prutning är "fult" osv.) kan kopplas till vår så välkända konflikträdsla här i sverige.

vi har ju inte den kulturen... att lägga på prutmån på priset.
Klart allt är ju tillåtet att pruta på, men att testa de på konsum är nog inte så lyckat :rolleyes:

Men man kan inte pruta 50 % på en bil i spanien heller...

hp

Stödmedlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
.
Jag skulle nog kunna skriva en hel bok om annonsering och annonssvar. Min sista hoj jag sålde annonserade jag ut i Blocket (grym sida för övrigt).

Priset var inget överpris utan snarare normalt. Första dagen fylldes mailboxen av en massa post men ingen ringde. De flesta undrade saker som redan stog i annonsen, jag svarade vänligt till de flesta att dom var välkomna att komma och kolla på den samt klistrade in annonstexten i mailet som svar på frågan med deras specifika fråga understruken... :rolleyes:

INGEN av alla dessa hörde av sig igen och jag har heller aldrig haft en "mailspekulant" där någon kommit och kollat på objektet.

Dag två ringde ett par stycken. Den ena undrade om jag ville ta en gräsklippstraktor i inbyte, jag avböjde vänligt men bestämt. Den andra lade på luren när han hörde att hojen var importerad. Det kom även ett par mail med diverse frågor som varför jag sålde den och om jag kunde hålla den tills han hade sålt bilen osv....

Jag hade vid det här laget haft kontakt med säkert 40 personer via mail och telefon men ingen var riktigt intresserad, alla bara hörde sig för eller var allmänt nyfikna...

Dagarna gick och mailen slutade komma, ingen ringde heller.... Men så kom det ett samtal en dag. Det var en som länge letat efter en sådan hoj i bra skick. Vi gjorde upp om ett möte dagen efter direkt på telefon och bestämde till och med priset. Han kom på utsatt tid, tjafsade inget utan ställde bara vettiga frågor. Han hade pengarna och släpvagn med sig. Affären kanske tog en kvart att genomföra och båda var nöjda.

Jag förstår de som inte vill ha en massa mail. Det blir sällan några affärer med mailspekulanter. De som är seriösa ringer oftast. Det är i alla fall min erfarenhet.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
ambulans skrev:
vi har ju inte den kulturen... att lägga på prutmån på priset.
Klart allt är ju tillåtet att pruta på, men att testa de på konsum är nog inte så lyckat :rolleyes:

Men man kan inte pruta 50 % på en bil i spanien heller...

Ok, kanske skulle kunna hålla med om att det finns någonting som kan kallas för "skambud", men det finns en balans mellan detta och priserna som skulle kunna kallas för "skampriser". Sen får man ha förståelse för att köparen inte nödvändigtvis är så insatt i prisläget och därför bjuder i underkant som säkerhet.

Vet flera som gjort affärer där de prutat neråt halva utgångspriset och både säljare och köpare kommit överens. Var själv övertygad om att jag kunde få uppåt 25 papp för min gamla kawa zx750f -87, men fick ge mig vid 13400:- när jag insåg att marknadsvärdet inte var högre för tillfället med tanke på skick, efterfrågan osv. Men det måste man ta, bara att svälja. Affärer är som sagt affärer och folk får sluta att ta dom personligt, det blir ju bara jobbigt för alla.

Fredrick

2-t ÄR livet!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia AF-1 125 Sintenesi Replica -89, Yamaha YZ 125 -01
Så länge det inte står prutat och klart så brukar jag fråga efter ett absolut sista pris om annonsen har legat inne ett tag, och att man tar den om det är bra. Funkar ofta ganska bra. Annars lägger man helt enkelt ett underpris.. O farsan e en sån där dryg sate, han prutar oftast så jävligt att man skämms så mkt att man lär gå därifrån när man är med. Men man tjänar ju bra på det också..

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
berggren_martin skrev:
Ok, kanske skulle kunna hålla med om att det finns någonting som kan kallas för "skambud", men det finns en balans mellan detta och priserna som skulle kunna kallas för "skampriser". Sen får man ha förståelse för att köparen inte nödvändigtvis är så insatt i prisläget och därför bjuder i underkant som säkerhet.

Vet flera som gjort affärer där de prutat neråt halva utgångspriset och både säljare och köpare kommit överens. Var själv övertygad om att jag kunde få uppåt 25 papp för min gamla kawa zx750f -87, men fick ge mig vid 13400:- när jag insåg att marknadsvärdet inte var högre för tillfället med tanke på skick, efterfrågan osv. Men det måste man ta, bara att svälja. Affärer är som sagt affärer och folk får sluta att ta dom personligt, det blir ju bara jobbigt för alla.

tja.. hade jag 50.000 :- liggandes skulle jag åxå köpa o sälja grejjer... det finns ju alltid folk som måste sälja till underpris, av olika anledningar...
det går ju att göra 10.000 spänn .. rätt enkelt om man bara har insatsen från början att handla med.
Zigenarna gör ju inget annat... sätt ut en taxi får du se , dom ringer ner dig fullständigt. Polaren skulle sälja sin bulle... de ringde romer i fan 3 måndader o "skambjöd"

Mad Mike

Yxa
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
TL 1000R
Chronic skrev:
Inga prutare/däcksparkare/brevvänner/ osv osv skriver människor som säljer en Audi A4 med kjolpaket, och är rädd att det ska komma Katitzirelaterade "köpare" men det får man ju inte skriva....

Ähh..vet inte men många hade kloka åsikter o andra mindre kloka tycker iaf att det är en viss typ av fordon inblandade när det står en massa "inga ....blabla

MÅNGA knäppskallar dyker iaf upp när man säljer ngt privat :skrämd

Jaa, och vad beror det på tror du???

Sätt ut en annons i Gula tidningen på en BMW med M3 dekal, sen ska du få se på Skambud.. ey len vad du ger mej för pris???
Har man en gång satt ut en bil som dragit alla katitzirelaterade "köpare" till telefonen så är det klart att man skriver allt man kan komma på för att slippa bli trackaserad igen. Kalla mej fan inte rasist nu innan ni provat att sälja en BMW!

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
Jag brukar svara skambudarna (som till 99% mailar) något i stil med:
"Du har tyvärr inte råd, du är välkommen tillbaks när du sparat ihop mer pengar"

Man brukar få jättetrevliga mail tillbaks då... :D

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...