Skambud...

HanneZ

Guest
Jag har prutat ner hojar till halva priset då utgångspriset va helt ok! Så visst ska man utnyttja att vissa är i behov av snabba pengar! Det är ju de som kallas "affärer"

Diversion

Guest
Krigge skrev:
Det värsta är att 50% av alla som annonserar ut grejer tror att dom har guld.
70 papp för en R1 -98, jodå det händer nog. En sån hoj är värd ca 50, bjuder du det får du säkert en utskällning. Zx9:a 98 för 65? Visst, när man kan hitta en för 45!!
Klassiker:
Måste bort!...... senare i texten: 65 000:- inga prutare!!
Ser ju desperata folk på blocket som får lägga ut 4-5 annonser för och bli av me grejorna, SÄTT RÄTT PRIS MED EN GÅNG, är ju inte så jävla svårt att kolla av marknaden lite och fatta att dom inte kommer köpa din hoj för 95k när man får en för 80k oprutat.
Här är ännu ett lysande argument av en drömmare:
http://www2.blocket.se/view/2462716.htm?l=0&c=1&city=0

Om vi tar det exemplet gör han ju fel men om jag var köpare och skulle pruta så skulle jag lägga ett realistiskt bud. Alltså vad säger du om 38 000:-? t.ex.

Skulle aldrig falla mig in att slösa bort hans tid för att till slut säga öh, du får 25.000 ok?

Det är skillnaden mellan seriösa bud och skambud.

Ulvheden

Äntligen med hoj igen :)
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
hemmalagad R1-00*såld* CB1000ra -12 gsx-r 600 -01 *skrotad*
Jag prutade ner min lätt skamfilade R1 -00 från 45´ till 40´. :tungan

Säljaren var i desperat behov av stålar & jag ville egentligen inte ha en R1 så jag bjöd 35´& höll fast vid det i en vecka innan jag kände att han inte kom att gå lägre till 40´. Väl en rätt ok affär! :)

Så visst går det att pruta, fråga är ju bara hur mycket man vill ha hojen & hur desperat säljaren är i behov av att sälja! :tummenupp

Diversion skrev:
Om vi tar det exemplet gör han ju fel men om jag var köpare och skulle pruta så skulle jag lägga ett realistiskt bud. Alltså vad säger du om 38 000:-? t.ex.

Skulle aldrig falla mig in att slösa bort hans tid för att till slut säga öh, du får 25.000 ok?

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
jag maila på en blå R6:a -99 som behövde mer eller mindre allt.

nytt bakdäck
nytt drivpaket
3000 mila service (hade gått 2900 mil)
inget orginal system kvar

begärt pris 48' o jag bjöd 38' räknas det som skambud ?

iofs via mail... kanske fult att inte ens titta på hojen när man ger bud ?

Ulvheden

Äntligen med hoj igen :)
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
hemmalagad R1-00*såld* CB1000ra -12 gsx-r 600 -01 *skrotad*
Nä, varför det..... kanske inte det första man ska göra, men när man fått den infon man vill ha så är det väl ok att lägga ett bud!

Jag köpte min över telefon, slog till på den infon jag fått + lite foton!! :tummenupp

wonderwizard skrev:
kanske fult att inte ens titta på hojen när man ger bud ?

Diversion

Guest
Det finns ju faktiskt ett marknadspris som inte ändras över en natt. Kostar en hojmodell runt 63-69.000 kr i 10 annonser så kan man ju tänka sig att det är ett korrekt pris.

Visst ska man pruta men skambud är alltså att ringa och säga, du får 33.000:-

KawaChris

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2004
Hoj
såld
Diversion skrev:
Det finns ju faktiskt ett marknadspris som inte ändras över en natt. Kostar en hojmodell runt 63-69.000 kr i 10 annonser så kan man ju tänka sig att det är ett korrekt pris.

Ja, frågan är ju vad som kan anses vara en genomsnittlig prutmån...

Diversion

Guest
Jag tycker det ger sig självt på ett ungefär, för mig personligen är halva det utsatta priset eller ännu mindre ingen realistisk prutmån.

Krigge

Taliban och kapitalist
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gixxer 1000
Diversion skrev:

Beror ju på hur desperat han är. Skrivar man att hojen måste bort och sen sänker priset för 3:e gången får man tåla att folk skambjuder.
Realistiska skambud är när man kollat runt och bjuder samma som dom lägsta priserna man sett. Det är svårt att döma ut folk som skambjuder, det är olika från fall till fall. Men visst har man fått ett par riktiga dårar som tror att man vill byta en Bmw mot ett gäng persiska mattor.

Krigge

Taliban och kapitalist
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gixxer 1000
Diversion skrev:

Inte om inte nån av dom fått sålt hojen.

Diversion

Guest
Alltså när jag sagt vad jag tycker är skambud eller ej i den här diskussionen har jag utgått ifrån att säljaren inte i annonsen skrivit måste bort, jag är desperat, kronofogden jagar mig, HA mular mig om jag inte ger dom X kr. på torsdag. I alla andra fall är 50% ett oseriöst bud om utgångspriset ligger på eller runt marknadsvärdet. Och marknadsvärdet är för mig vad som den prylen säljs för av andra.

Gabor

Guest
Vad är ett Bra bud på en , låt säga, Sucka GSX 1100 R-86.
Lite skamfilad, orginalare, Öhlindämpare, RS 36:eek:r, 4-1..... :va

Kenta

Jag andas sporthoj,com
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
SV650S och GSX-R400
De finns ju ett fjärde, femte eller hur många däcksparkarvarianter vi nu är uppe i.

Dom som skriver: "Pris: Bud.".
Är den säljaren som skriver de dum i huvet som inte vet vad han vill ha eller är de befogat att skriva så om de är något som är värt mycke.

Låt säga att de är någon fet Harleycustom. Påkostad till max. med ett knullputs som inte är utav denna värld. En utställningshoj mer eller mindre allså.
Säljare av såna skriver ju ofta "Pris: 250000:- eller bud."

Räknar man med att de kommer bli budgivning på objektet och vet att den garanterat kommer gå för mer eller?

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
KawaChris skrev:
bakdäck 1500
drivpaket 1000
service 2000
org system 3000
totalt typ 7500:- så det var nog inget skambud :)

vart hittade du dessa priser ? jag frågade på Yamaha-Center i Hbg.

drivpaket = fram + bakdrev + kedja = 2500

Bakdäck
Metzler 2235:- + mont.
Michelin 2362:- + mont

service o org. system har jag ingen pejling på. då jag jag kan fixa servicen själv.
och org. system skiter jag i, men kan vara bra att ha tills nästa köpare

men jag har fått svar på mitt bud........ leta du vidare efter annat objekt, hur fan kan du bjuda utan att ha sett hojen.

men men... jag hittar nog nått snart

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
Kenta skrev:
Räknar man med att de kommer bli budgivning på objektet och vet att den garanterat kommer gå för mer eller?

jag kan göra en jämförelse med min lägenhet jag precis sålde.

den var lätt värd 200.000:- så jag skrev 200.000:- eller enl. överenskommelse eller bud.

dvs. jag visste att jag skulle få MINST 200 för den. och först till kvarn med handpenning fick den :D

Kenta

Jag andas sporthoj,com
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
SV650S och GSX-R400
wonderwizard skrev:
Min gamla lägenhet var lätt värd 200.000:- så jag skrev 200.000:- eller enl. överenskommelse eller bud.
Okej. Men om du inte hade skrivit nåt annat än bara "Bud." då?
Hade de gjort någon skillnad för hur mycke de slutliga priset skulle bli?

Och anses de vara "nonchalant" att skriva så i en annons?

KawaChris

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2004
Hoj
såld
KawaChris skrev:
Inskickat av KawaChris
bakdäck 1500
drivpaket 1000
service 2000
org system 3000
totalt typ 7500:- så det var nog inget skambud

wonderwizard skrev:
vart hittade du dessa priser ? jag frågade på Yamaha-Center i Hbg.

drivpaket = fram + bakdrev + kedja = 2500

Bakdäck
Metzler 2235:- + mont.
Michelin 2362:- + mont

Ja jag kanske tog i för lite på drivpaketet men det finns iaf billiga kedjor på vurpan.com. Bakdäck ink frakt får du för 170 euros = 1500:- på www.mynetmoto.com. Servicepriset varierar ju men det kostar typ 2000 att kolla ventilerna, lätt att glömma när man ska köpa :4skrika . Priset på orgsystem var en gissning vad det kostar hos en mcskrot. Men det skadar ju inte att ange högre siffror när man prutar.. :tungan

Gilgo

MES
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
...
Nu måste jag lägga mig i också. Ett skambud är ett bud som man medvetet lägger under vad man själv anser vara marknadspris. D.v.s. man chansar för att få köpa extra billigt. Marknadsvärdet är inte vad man får sålt det för utan det man får sålt det för det är vad säljaren minst vill ha för föremålet ifråga. Marknadsvärdet bör rimligtvis vara ett snitt av likvärda produkters försäljningspris.

hp

Stödmedlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
.
Redan i annonsen brukar man kunna tyda hur säljaren är funtad och vad han har för avsikter. Jag undviker att ringa på objekt där annonstexten innehåller följande:

* Ordet "grymt" i alla dess former = ger ett oseriöst fjortisintryck
* Däcksparkare undanbedes = affären ska bara ske på säljarens villkor, blir nog bara krångel
* Prutare undanbedes = värdet på objektet förmodligen överskattat av säljaren
* Inga brevvänner tack = affären ska bara ske på säljarens villkor, blir nog bara krångel
* Annonser utan pris = går bort direkt, man vill ju fundera innan och kolla priset på andra liknande objekt
* Obs priset! = vad är haken? Dolda fel?

Jag tycker en bra annons innehåller enbart fakta, prisuppgift, telefonnummer och inte minst en BRA bild.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024