Skattechock??

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08
Det jag tycker är lite lustigt är att det påstås vara en miljöskatt...

Bränslet blir dyrt för att spara på miljön...

Fortkörningsböter är ju bra att höja för hastigheten är ju nollvisionens största fiende...

Tobaksskatten är ju bra att höja så folk röker mindre och inte får cancer...

Vem kan säga emot sådana höjningar när dom sparar liv och miljö???

Borde ju gå att lösa på bättre sätt så det ger nåt för miljön:va

Jag kommer inte köra mindre bil/mc/snöskoter för att soppan blivit dyrare...

Inte håller jag då nå lägre hastighet för att det kostar lite mer att råka köra för fort...

Vem fan slutar röka/snusa för att det går upp nån krona om man inte tänkt sluta innan???

Mao så ger dessa höjningar inte mkt mer än stålar till staten som då får in in pengar på ett bra opinionvinnande sätt så dom kan sänka inkomstskatt istället för att få än fler röster...

Allt handlar om pengar och röstfiske och ingenting annat...

Gott nytt år!!!

Last edited:

zoltan

Motard pöjk
Gick med
17 Dec 2006
Hoj
TT600R,KX500 & FYM
Varför ska vi svenskar betala så mycket i skatt när övriga världen inte gör det?

Den dyra skatten på bensin kanske till och med gäller hela norden?

sacus

allt är en gråzon
Gick med
27 Apr 2005
Hoj
Suzuki 1200s Bandit-02
Varför ska vi svenskar betala så mycket i skatt när övriga världen inte gör det?

Den dyra skatten på bensin kanske till och med gäller hela norden?

Bensinen kostar lika mycket i norge X 1.20(kursen alltså) så det är inte billigt där heller.

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Det finns vissa saker som aldrig kan komma upp isitt rätta värde:tummenupp
B.l.a snus:)

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Varför ska vi svenskar betala så mycket i skatt när övriga världen inte gör det??
Därför att vi själva har valt att ha det så. Svenskar är ett folk bestående av masochister.
Dessutom finns det i praktiken bara ETT parti att rösta på, dess sju olika delar hyser bara marginella åsiktskillnader.
Rött eller blått - same shit..
En av vänsterns hatobjekt, journalisten Ulf Nilson, (han stavar så..) myntade, mycket träffande, uttrycket "den mentala enpartistaten" :tummenupp

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Jag funderade på om man inte skulle vinna mer (miljömässigt) om man gjorde såhär:

Bensinen kostar 10:-/l upp till 1000 l/år
15:- /l 1000-1500 l/år
20:- /l 1500-2000 l/år
osv

Siffrorna är inte genomtänkta på något sätt, bara framtagna som ett exempel på en annan princip. Självklart måste man göra skillnad på bensin som förbrukas privat och bensin som förbrukas av företag.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Dieselskatten ökade mest o jag som precis köpt dieselbil för att åka "billigare"... bah. Vad hände med 7-8kr litern för dieseln? Varför är den så dyr nu?

Helmetrock

Cylindergrinder
Gick med
8 Dec 2006
Hoj
Because real men don't eat sushi, BMW Rockster, hos doktorn och vilar sig....
Jag räknade lite på vad det skulle kosta att byta min V70 GLT -00 som drar 0.75 liter/mil mot en Toyota Prius som drar 0.55 liter per mil, och är den enda egentliga miljöbilen i vuxenstorlek som säljs idag, pga att gas är så otilgängligt, och etanol knappast är ett miljöbränsle...

Det skulle ta 13 513 mil innan mellanskillnaden på 170 000 var intjänad nu, och 13 209 mil efter höjningen...

Det krävs en höjning till bortåt 30 kr/liter för att det ska ge någon effekt, och eftersom det är i princip omöjligt, så är enda sättet som jag ser det att tala om för bilindustrin att de ska ha sänkt bränsleförbrukningen per hästkraft eller något med ett par procent till 2009, och ett par procent till till 2011 och så vidare....

FANTEN

Cool
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
Busa
Dom som jobbar på Aftonbladet är dumma i huvet. Sämsta j--la skittidningen i hela europa. För ca 6-8 år sen satt jag av gammal vana och läste inne på deras hemsida medans jag käkade o dyl men fick nog till slut. Trött på att läsa "sportnyheter" som Beckhams otrohetsaffärer och "nyheter" i stil med att kronprinsessan viktorias vännina har gift sig. Bojkotta blaskan!!
Har själv pratat med en journalist vars fd pluggpolare jobbar på aftonhoran. Dom kunde få i uppdrag tex att tills på torsdag ska dom skriva en artikeln om hur man gå ner 7kg på 6 veckor. Wow lixom. En gång i tiden såg jag journalistyrket som nåt viktigt och därför lite status i det men numera är det ett skämt och det tack vare aftonhoran(och expressen). Istället för att bli bättre så siktar dom istället in sig på att konkurrera med skvallerpressen. :huvet

I övrigt tycker jag att dom borde ta bort fordonsskatten och höjja bensinskatten ännu mer. Få bort alla äckliga terrängbilar i städerna. Dom är ett lysande exempel på att bensinpriset är FÖR LÅGT.
Till på köpet borde pengarna man får in från bensinskatterna öronmärkas till olika former av subventioner av olika ändamål som främjar miljön. Så det blir både en piska och en morot. Att bara höjja skatter och avgifter blir för ensidigt och gör att folk bara känner sig utsugna av politiker utan att få nåt tillbaka. Många väljer att se det som att det går ner i fickorna hos politikerna om man inte vet exakt vad pengarna går till.

Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Jag har tur som har nära till allt jag behöver ta mej till, sen skrotade jag min 2a bil plus att jag börjat cykla/gå till jobbet allt som oftast.

Oavsett vilket så hade inte bränsleskatteökningen varit så kännbar att jag behövt ändra mina körvanor på något vis, det drabbar ju i första hand dem som är tvingade att använda bilen för att ta sej långa sträckor till och från arbetet.

Sen får vi ju såklart räkna med att alla prylar vi köper kommer att gå upp lite i pris eftersom de måste transporteras på något sätt.

Jag kan erkänna att jag alltid varit förbränningsmotorns största fan och menat att bensinen aldrig kan komma upp i sitt rätta värde men har faktiskt börjat vakla lite i min övertygelse, och det har egentligen inget med min personliga ekonomi att göra.

Ett litet sidospår:
Det sändes en dokumentär på TV nyligen: "Mordet på elbilen".
Den handlar om ett fall där GM startade en produktion av en elbil men helt plötsligt började man motarbeta sej själva för att under lite mystiska omständigheter dra tillbaka de bilar man hade levererat och la ner hela produktionen.

I filmen intervjuvas ett stort antal personer på flera olika nivåer, gör jämförelser på de alternativa energikällor som finns samt pekar på vilka kraftfulla mekanismer som motverkar konkurenter till ottomotorn.

Jag begriper ju att dokumentären är vinklad för att föra fram ett specifikt budskap men den har flera klockrena poänger.

Who killed the electric car finns att ladda ner på de flesta vanliga ställen och är klart sevärd.

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Hoj
Har hittat den Retta:)
Känns som att prishöjningarna för bensin/diesel bara är till för att subventionera staten, inte gå till en förbättring av miljön. Jag känner att snacket om miljön är en ursäkt för att få in mer skattepengar.

Som föregående talare skrev så känner sig nog människor skinnade när regeringen höjer bränsleskatten. Jag hade varit mer positiv för bränslehöjningrna om pengarna gick till att förbättra miljön, inte ta in mer skattepengar till regeringen.

Är det bara ja som känner så??

Last edited:

ridgeback

En Dansk skalle sitter aldrig fel!
Gick med
8 Mar 2007
Hoj
snart så ..
tror det var en länk via SMCs forum eller något jag läste en kille som skrivit till regeringen om deras "miljöskatteplaner!" det var ingen hemmapulare utan hade väl en fin utbildning :) .. nåja till saken .. han skrev att det som regeringen gör och kallar det för miljöåtgärder har ingen som helst inverkan på miljön, vår skatt på bensin ligger redan så långt över för vad EU föreskrivit så egentligen kan dom sänka den och ändå ligga bra till ..
detta är bara ett sätt för det ska se bra utåt och få in pengarna!!

jobbar på flygplats och har hört endel roliga saker ...

-en gubbe som hälsade på hos oss är nere i Kosovo 1 gång i månanden för att hjälpa dem att utveckla sin flygplats .. där eldar man med brunkol utan filter för att få värme, och reningsverket är ett sumphål en bit från flygplatsen..

så om man ska förändra miljön till det bättre så måste man nog börja titta mer globalt innan dom höjer skatterna igen ...

i venezuela kostar en liter bensin 50 öre förresten :) ..

Wanted

Adrenalin-gosse!
Gick med
12 Jan 2007
Hoj
CBR1000RR
Dieselskatten ökade mest o jag som precis köpt dieselbil för att åka "billigare"... bah. Vad hände med 7-8kr litern för dieseln? Varför är den så dyr nu?

Men har inte skatten för dieselbilar sjunkit ganska mkt också? Har för mig att den var mkt dyrare förr.

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
ja det vore najs... :(

För att staten upptäckt att fler kör dieselbilar för att det är billigare...

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Men har inte skatten för dieselbilar sjunkit ganska mkt också? Har för mig att den var mkt dyrare förr.
Näe, min skatt är 6000 kr och den nivån tror jag hänger i sen många år tillbaka när dieseln var så mycket billigare. Var då ett sätt för staten att tjäna tillbaka pengarna.

Visserligen får man en miljöpremie för att man har dieselpartikelfilter. Men det är bara 2000 kr per år. Det är ändå 2000 kr mer i snitt än en vanlig bensinare.

Staten bör verkligen nu se över dieselskatten. Den ska inte behövas längre nu när dieseln är lika dyr som bensinen.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC