Skattechock??

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
En lagom stor.
Ett litet sidospår:
Det sändes en dokumentär på TV nyligen: "Mordet på elbilen".
Den handlar om ett fall där GM startade en produktion av en elbil men helt plötsligt började man motarbeta sej själva för att under lite mystiska omständigheter dra tillbaka de bilar man hade levererat och la ner hela produktionen.

I filmen intervjuvas ett stort antal personer på flera olika nivåer, gör jämförelser på de alternativa energikällor som finns samt pekar på vilka kraftfulla mekanismer som motverkar konkurenter till ottomotorn.

Jag begriper ju att dokumentären är vinklad för att föra fram ett specifikt budskap men den har flera klockrena poänger.

Who killed the electric car finns att ladda ner på de flesta vanliga ställen och är klart sevärd.

Den dokumentären såg jag.
Fyfan vad förbannad man kan bli på sånna svin som sätter sig emot miljöbilar av den klassen på det viset som dom gjorde.
Efterfrågan var större än tillgången på elbilarna till sist.
Intresset för elbilsmarknaden ökade markant och då fick oljejättarna upp ögonen.
Oljebolagen betalar GM för att dra in produktionen.
Dom lyfte upp perfekta fullt fungerande elbilar i pressarna på bilskroten.

Under 2007 tjänade oljebolagen 64 miljarder dollar i USA.

Känns som att prishöjningarna för bensin/diesel bara är till för att subventionera staten, inte gå till en förbättring av miljön. Jag känner att snacket om miljön är en ursäkt för att få in mer skattepengar.

100% korrekt.

"Dom höjer skatten på bränslet för att folk inte ska köra sina fordon lika mkt"
Det är bara skitsnack , tro fan att folk fortsätter att köra sina bilar precis lika mkt som innan trotts lite högre bränslepris.

Att färdas i en bil/flyg/båt etc idag är en bekvämlighet som människan lärt sig att leva med.

Last edited:

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
alldeles för många
ja konstigt med dom elbilarna. jag har firma (snickare) kör jätte mycket på job ca 3300 mil om året jag betaler mer i bensinskatt jag höjar timpeng du betaler mej mer i moms jag betaler mer i skatt så det inte bara bensinskatten staten tjäner på det liksom hänger ihop men det tänkar man inte på.
JOBBA SVART ÄT GRÖNT

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Bensinen kostar lika mycket i norge X 1.20(kursen alltså) så det är inte billigt där heller.

Stämmer bra det, men...lönen är 30 % högre lr mer.

Ex: En lastbilschaufför tjänar i Sverige ca 20 000 SEK/månad exkl OB enl kollektivavtal,,. I Norge ca 30 000 NOK/månad. En viss skillnad.

Edit: Glömde tala om att i Norge har man 37,5 timars arbetsvecka.

Last edited:

Bifffen

Våga Vägra
Gick med
18 May 2004
Hoj
Yamaha FZ1-N
Visst är det dyrt och bedrövligt ...
Men jag måste bara berätta en sak som hände när jag tankade bilen förra veckan.
En gubbe som just fyllt upp tanken sin för en 600 ing ungefär klagade på ATT DET VAR SÅ DYRT O HEMSKT SÅ ATT MAN TRODDE VÄRDEN SKULLE GÅ UNDER OCH GUBBEN AVLIDA PÅ PLATTSEN.
Det roliga var att han även köpte en halvlitersflaska VANLIGT VATTEN BONAQUA eller vad det heter för 16 spänn halvlitern.
Men det tyckte han inte alls var dyrt och att det inte ALLS gick att gämföra med bensin som man prångt MÅSTE ha till bilen. Jag försökte förklara vad jag menade men han surnade till och tog sin 740 och sladdade därifrån.
Inse det roliga han köper vatten för 32 kr litern och tycker soppan är dyr.:arsele
Förstå mig rätt nu man kan prioritera så att soppan kostar 10 spänn litern vilket den borde göra enligt mig.

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Läste en så jäkla bra insändare i lokaltidningen för några år sen när soppan var på väg upp mot 12kr/l.

-"Testa att skjuta din bil i en mil och se om du tycker 12kr räcker för det jobbet"? :)

Jag tycker iofs det säger mycket om hur mycket "skrot" vi släpar runt på egentligen.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Visst är det dyrt och bedrövligt ...
Men jag måste bara berätta en sak som hände när jag tankade bilen förra veckan.
En gubbe som just fyllt upp tanken sin för en 600 ing ungefär klagade på ATT DET VAR SÅ DYRT O HEMSKT SÅ ATT MAN TRODDE VÄRDEN SKULLE GÅ UNDER OCH GUBBEN AVLIDA PÅ PLATTSEN.
Det roliga var att han även köpte en halvlitersflaska VANLIGT VATTEN BONAQUA eller vad det heter för 16 spänn halvlitern.
Men det tyckte han inte alls var dyrt och att det inte ALLS gick att gämföra med bensin som man prångt MÅSTE ha till bilen. Jag försökte förklara vad jag menade men han surnade till och tog sin 740 och sladdade därifrån.
Inse det roliga han köper vatten för 32 kr litern och tycker soppan är dyr.:arsele
Förstå mig rätt nu man kan prioritera så att soppan kostar 10 spänn litern vilket den borde göra enligt mig.
Nu lär ju inte han köpa 50 faskor bon-aqua varje månad heller. Eller köper inte heller vatten för 500 spänn. Det är skillnad på 32 kr och 500-1000kr det går på att fylla upp en tank. Så det du gjorde var en dålig jämförelse. Det är skillnad på bränsle till sitt fordon och lyxvatten för 32kr, även om det var dumt att köpa så dyrt vatten.

ADA

ADA
Gick med
30 Oct 2005
Hoj
FireBlade 97 & YZ450F-03
Varför ska vi svenskar betala så mycket i skatt när övriga världen inte gör det?

Därför att det myglas så jädrans mycket med felaktigt utbetalda bidrag.Sista beräknade siffran i mygelbidrag låg nånstans på 8-12 miljarder per år.Tänk då att många av dessa hade behövts till operationer på sjukhus eller skolverksamhet.När då dessa verksamheter behöver kulör måste ju statskassans intäkter ökas.Då blir det ju lättast på ett sånt säkert område som bensinskatten.

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
En lagom stor.
Gubben med den sura 740´n kan gå in på dass vid samma mack som man tankade sin Volvo.

In på dass tar han med ett par stycken 25 liters plastdunkar och fyller direkt från kranen gärna med en enkel slang så han kan fylla upp ordentligt.
Vipps så har han bonaquavatten värt 1600kr med sig tillbaka till stugan :)

Bra va gratis dessutom.

Garpen

ROCKSTAR
Gick med
23 Mar 2007
Hoj
600rr banhoj
Näe, min skatt är 6000 kr och den nivån tror jag hänger i sen många år tillbaka när dieseln var så mycket billigare. Var då ett sätt för staten att tjäna tillbaka pengarna.

Visserligen får man en miljöpremie för att man har dieselpartikelfilter. Men det är bara 2000 kr per år. Det är ändå 2000 kr mer i snitt än en vanlig bensinare.

Staten bör verkligen nu se över dieselskatten. Den ska inte behövas längre nu när dieseln är lika dyr som bensinen.

Den "miljöpremie" man fått är tot 6000:- vid köp av ny dieselbil, har dessutom tagitsbort till årsskiftet... självklart har ni som redan köpt bilar kvar er premie.
men ändå..:va

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Den "miljöpremie" man fått är tot 6000:- vid köp av ny dieselbil, har dessutom tagitsbort till årsskiftet... självklart har ni som redan köpt bilar kvar er premie.
men ändå..:va
Vilken tur jag just köpte bilen och innan årsskiftet!

I det här kan staten få en spark i röven.

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Läste en så jäkla bra insändare i lokaltidningen för några år sen när soppan var på väg upp mot 12kr/l.
-"Testa att skjuta din bil i en mil och se om du tycker 12kr räcker för det jobbet"? :)
Jag tycker iofs det säger mycket om hur mycket "skrot" vi släpar runt på egentligen.
Sverige är idag ett låglöneland jämfört med de flesta motsvarande länder inom EU.
Samtidigt kör vi Europas tyngsta och mest bensinslukande bilar ?
Que??
Ett närliggande ämne.
Eo1 (eldn olja 1) kostade 1958 8.7öre/liter. Idag ca 12kronor!!! (Då lönade det sig att köra diesel)
Med tanke på att alla sju partierna i riksdagen är eniga om att vi ska vara bäst i klassen på allt, och vi, skattebetalarna som vanligt får stå för fiolerna, lär det knappast inträffa nån förändring vare sig det röda eller blå laget vill styra oss.
Allt är bara ett spel för gallerierna. Sverige står för 0.2% (0.002) av totala CO2-utsläppen.
Kina startar två (eller var det 4?) kolkraftverk i veckan...med fullständigt orenade avgaser..
Sens moral: Folket ska hållas kort!
R-vkn-ade är vi...

Last edited:

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
miljöskatt my ass!!! Moderaterna får lov att finansiera den nya sänkninen av löneskatten så att alla idioter tror att dom får mer i plånboken! Dom kan ju låta hela höjningen gå till miljöforskning eller åtgärder för minskad miljöpåverkan! Tacka vet jag sossarna som inte försöker gömma att de snor våra surt förvärvade slantar med utförsäljning av statliga bolag osv.

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag räknade lite på vad det skulle kosta att byta min V70 GLT -00 som drar 0.75 liter/mil mot en Toyota Prius som drar 0.55 liter per mil,

Shit, min v70 snittar mellan 1,35 och 1,8 liter per mil blandad körning, 0,75 drar den bara under långfärd.
Din måste verkligen gå under optimala förhållanden.

Morsans C1/Aygo/105:a drar bara 0,6 liter per mil när jag lånade den två veckor.
Skrotar jag v70:n och köper en sådan betalar det sig på 10.000 mil, säljer jag v70:n går jag noll ut på en McDrive-runda.

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Shit, min v70 snittar mellan 1,35 och 1,8 liter per mil blandad körning, 0,75 drar den bara under långfärd.
:D Det är sådana här ögonblick det känns skönt att stå på macken och pytsa i 6.7 liter i hustruns Micra, när Volvotypen intill står och häller i sina 59liter.... :tummenupp
(Micran 0.5 på lv, 0.62 i stan. 1.2l förgasarmotor. )

Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
sannerligen, bensinpriset har ännu inte nått sitt rätta värde. Det känns skönt att tanka jänken, som drar 2,5liter/mil :tungan

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92

Morsans C1/Aygo/105:a drar bara 0,6 liter per mil när jag lånade den två veckor.
Skrotar jag v70:n och köper en sådan betalar det sig på 10.000 mil, säljer jag v70:n går jag noll ut på en McDrive-runda.

Du måste ha en riktigt stor motor och köra så o-optimalt man kan tänka sig... 1,8l/mil är sjukt mycket. Att få en C1a/105a att dra 0,6 per mil borde kräva ganska "dålig" körning också... (Enligt spec. drar Aygo 0,5l/mil i stadstrafik.) Du borde kanske ta en kurs i eco-driving.

@Kahobe:
Vem skulle annars betala föreslår du? Antingen har man skatt på försäljningen eller till företaget, oavsett är det ju konsumenten som betalar...

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Sverige är idag ett låglöneland jämfört med de flesta motsvarande länder inom EU.
Samtidigt kör vi Europas tyngsta och mest bensinslukande bilar ?
Que??
Ett närliggande ämne.
Eo1 (eldn olja 1) kostade 1958 8.7öre/liter. Idag ca 12kronor!!! (Då lönade det sig att köra diesel)
Med tanke på att alla sju partierna i riksdagen är eniga om att vi ska vara bäst i klassen på allt, och vi, skattebetalarna som vanligt får stå för fiolerna, lär det knappast inträffa nån förändring vare sig det röda eller blå laget vill styra oss.
Allt är bara ett spel för gallerierna. Sverige står för 0.2% (0.002) av totala CO2-utsläppen.
Kina startar två (eller var det 4?) kolkraftverk i veckan...med fullständigt orenade avgaser..
Sens moral: Folket ska hållas kort!
R-vkn-ade är vi...

va man blir irriterad av att läsa detta, inte för nåt du skrivit utan för det är sant.

deam

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2003
Hoj
KTM 525 EXC-03
undra hur mycket staten hade förlorat om alla som tar sina bilar till jobbet stannar hemma en vecka?!?

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Du måste ha en riktigt stor motor och köra så o-optimalt man kan tänka sig... 1,8l/mil är sjukt mycket. Att få en C1a/105a att dra 0,6 per mil borde kräva ganska "dålig" körning också... (Enligt spec. drar Aygo 0,5l/mil i stadstrafik.) Du borde kanske ta en kurs i eco-driving.

Tack för tipset men jag praktiserar redan eco driving. Med bil.
Däremot blir det mycket kallstarter, långa uppförsbackar direkt och automatlåda.
4 liter milen innan värmen kommer upp, nerförbacken hemåt ger inte allt tillbaka.

0,6 med C1 under samma förhållanden.

Vi använder bilen precis så som man inte "ska", korta sträckor, kall motor. Allt för att få ihop Reinfeldts så kallade vardagspussel.

1,3 är när jag kör, 1,8 när min stressade hustru gasar. Ser hon ett grönt trafikljus får hon blyfot.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC