Skattechock??

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Ett litet sidospår:
Det sändes en dokumentär på TV nyligen: "Mordet på elbilen".
Den handlar om ett fall där GM startade en produktion av en elbil men helt plötsligt började man motarbeta sej själva för att under lite mystiska omständigheter dra tillbaka de bilar man hade levererat och la ner hela produktionen.

I filmen intervjuvas ett stort antal personer på flera olika nivåer, gör jämförelser på de alternativa energikällor som finns samt pekar på vilka kraftfulla mekanismer som motverkar konkurenter till ottomotorn.

Jag begriper ju att dokumentären är vinklad för att föra fram ett specifikt budskap men den har flera klockrena poänger.

Who killed the electric car finns att ladda ner på de flesta vanliga ställen och är klart sevärd.

Den delen där GM tydligen köpte spårvägarna i Kalifornien(?) var också snygg, först köra buss istf spårvagn för att sedan riva upp och lägga ner alltihop.

Sportbilen som gjorde 0-100 på 3,6 på sladd verkade inte så dum.

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Hoj
Harleys...
Bensinen kostar lika mycket i norge X 1.20(kursen alltså) så det är inte billigt där heller.

Ne för dem Tjännar ju samma som vi med X 3 till.... Min polare är bagare och får ut ca 26 000:- i månaden NORSKA undrar vad en svensk bagare får ut??? :confused:

///micke

Näe, min skatt är 6000 kr och den nivån tror jag hänger i sen många år tillbaka när dieseln var så mycket billigare. Var då ett sätt för staten att tjäna tillbaka pengarna.

Visserligen får man en miljöpremie för att man har dieselpartikelfilter. Men det är bara 2000 kr per år. Det är ändå 2000 kr mer i snitt än en vanlig bensinare.

Staten bör verkligen nu se över dieselskatten. Den ska inte behövas längre nu när dieseln är lika dyr som bensinen.

EXAKT :tummenupp

WORDS.................

///Micke

Last edited:

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Tack för tipset men jag praktiserar redan eco driving. Med bil.
Däremot blir det mycket kallstarter, långa uppförsbackar direkt och automatlåda.
4 liter milen innan värmen kommer upp, nerförbacken hemåt ger inte allt tillbaka.

0,6 med C1 under samma förhållanden.

Vi använder bilen precis så som man inte "ska", korta sträckor, kall motor. Allt för att få ihop Reinfeldts så kallade vardagspussel.

1,3 är när jag kör, 1,8 när min stressade hustru gasar. Ser hon ett grönt trafikljus får hon blyfot.

Jag praktiserar iofs inte ecodriving men den enda bil jag lyckats köra någorlunda snålt med var min peugeot diesel. Den gick på 0.6 när jag pendlade 8 mil om dagen. Volvon ville ha nära 1l mil i 120-130 och bmw'n drog lika mycket. Att få en volvo att dra 1.8 l mil är ingen omöjlighet.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Shit, min v70 snittar mellan 1,35 och 1,8 liter per mil blandad körning, 0,75 drar den bara under långfärd.
Din måste verkligen gå under optimala förhållanden.

Morsans C1/Aygo/105:a drar bara 0,6 liter per mil när jag lånade den två veckor.
Skrotar jag v70:n och köper en sådan betalar det sig på 10.000 mil, säljer jag v70:n går jag noll ut på en McDrive-runda.

Shit. Det var en törstig V70.
1,8 har jag vid något enstaka tillfälle kört min Audi S6 på men då krävs det korta körningar i stan med ganska mycket kallstarter och gasa som en tok vid varje rödljus. Ren stadskörning om jag kör lugnt drar den ca 1,25. Landsväg drar den 0,85 om jag håller igen lite. Och det är ändå en 1,85 ton tung fyrhjulsdriven klump. Det låter som om din drar lite mer än den borde.

Bifffen

Våga Vägra
Gick med
18 May 2004
Hoj
Yamaha FZ1-N
Nu lär ju inte han köpa 50 faskor bon-aqua varje månad heller. Eller köper inte heller vatten för 500 spänn. Det är skillnad på 32 kr och 500-1000kr det går på att fylla upp en tank. Så det du gjorde var en dålig jämförelse. Det är skillnad på bränsle till sitt fordon och lyxvatten för 32kr, även om det var dumt att köpa så dyrt vatten.

Det var därför jag skrev.... förstå mig rätt nu

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
1,8 har jag vid något enstaka tillfälle kört min Audi S6 på men då krävs det korta körningar i stan med ganska mycket kallstarter

Bingo. 1,3 när jag kör, 1,8 med frugans blyfot.
Verkar som om vi ligger i fas.

Som sagt, upp till Sälen är den "snål" men i stan är den helt kass, i synnerhet Alingsås som jag tror har flest rödljus per capita i hela världen.

Smagatusk

Guest
1,8 har jag vid något enstaka tillfälle kört min Audi S6 på men då krävs det korta körningar i stan med ganska mycket kallstarter och gasa som en tok vid varje rödljus. Ren stadskörning om jag kör lugnt drar den ca 1,25. Landsväg drar den 0,85 om jag håller igen lite. Och det är ändå en 1,85 ton tung fyrhjulsdriven klump. Det låter som om din drar lite mer än den borde.

Himmelska guds moder, nu ska jag byta till vad du har! Min Audi Avant, 4.2 ligger runt 1,7 ren stadskörning.

Epzter

Med lem
Gick med
8 Mar 2007
Hoj
VTR1000F Firestorm
Hmmm...

En gammal moderat sade en gång:

"Om vi nu betalar en av världens högsta skatter/capita, hur kan vi då INTE ha världens högsta välfärd?"

Sen (M) tog över så har jag fått det bättre och mer pengar över per månad.

Om jag får betala 145kr per år mer än vad jag gör idag (500 liter * 0,29 öre per liter) så gör inte det så mycket. Det ökar mina genomsnittliga utgifter med 12,083 kr per månad. Om det skulle krisa sig på grund av detta så äter jag bara en pizza mindre var fjärde månad.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Om jag får betala 145kr per år mer än vad jag gör idag (500 liter * 0,29 öre per liter) så gör inte det så mycket. Det ökar mina genomsnittliga utgifter med 12,083 kr per månad. Om det skulle krisa sig på grund av detta så äter jag bara en pizza mindre var fjärde månad.

Hur ökar det dina utgifter med 12000kr / månad?:va

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Äh, det är ju inget att gnälla på! I sommras kostade bensinen i Turkiet 18:-kr litern och i England ligger den kring 14-15:- Så vi är inte dyrast. Man kan ju alltid flytta till Iran där soppan kostar 14 öre litern om man inte tycker att det passar här hemma!:tummenupp

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
Hornet 606
Tycker "chocken" är mer att de kan höja och komma med vilka j*vla förslag som helst utan vi gör något. Och detta gång på gång.

Det är inte höjningen i sig utan vetskapen att folket ändå inte kommer göra något. Ännu värre är att det ser likadant ut på andra områden. Titta t.ex. på försäkringshöjningarna/vägtullarna - same shit. Drabbar det politikerna själva? Nej, inte i samma utsträckning då de har förmåner som köper dem fria.

Långsiktigt är det såklart en nödvändighet men jobba för bövelen först och främst i de områdena/länderna där vi kan göra en verklig skillnad! Samtidigt måste de se till att ge oss försvarbara alternativ. Höja skatten och få ihop sin 4-års budget kan vilken idiot som helst göra.

b0bl00i

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
KTM Alpentwin
Måste vi verkligen använda ordet skattechock? låter som ytterligare en värdelös artikel på aftonbladets hemsida

Hardrock Ragge

Lifetaker and heartbreaker
Gick med
27 May 2005
Ligger Göteborg i Västra Götaland? I Gbg bor jag i
Hoj
Honda CB750K -81! Nu jävlar ska det byggas kaffe räjser!
Äh, det är ju inget att gnälla på! I sommras kostade bensinen i Turkiet 18:-kr litern och i England ligger den kring 14-15:- Så vi är inte dyrast. Man kan ju alltid flytta till Iran där soppan kostar 14 öre litern om man inte tycker att det passar här hemma!:tummenupp

Eller så flyttar dem från Iran hem och betalar sina 14 öre per liter där så kan deras bidrag betala mina 12,50 spänn per liter här.

Så, då fick jag det sagt.

Shoot!
:popcorn

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Jo så olika det kan vara.
När jag var och bilade i USA I höstas så tyckte Jänkarna att det började bli ganska dyrt med soppa, allt är jävligt relativt för jag pröjsade knappt 800Skr för en tur på 220mil, då ingick iofs en full tank i den stora Chrysler SUVen men det som kostade minst på hela resan var bensinen :D

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Eller så flyttar dem från Iran hem och betalar sina 14 öre per liter där så kan deras bidrag betala mina 12,50 spänn per liter här.
Om min iranske kompis skulle lägga ner sin tandläkarpraktik, säga upp sin deltidssköterska och flytta hem till Iran så skulle vi gå miste om... tja, säg totalt en miljon om året i inkomstskatter, moms etc.

Allt är inte bara svart eller vitt, det lär man sig med åldern. :)

Dieselskatten ökade mest o jag som precis köpt dieselbil för att åka "billigare"... bah. Vad hände med 7-8kr litern för dieseln? Varför är den så dyr nu?
Jag har gjort samma sak och sitter i samma båt, man trodde man skulle köra billigare och miljövänligare... :rolleyes:
Såvitt jag förstått handlar dock den senaste tidens prisstegring på diesel om vanlig sund(?) marknadsekonomi; efterfrågan på diesel har ökat mer än tillgången. Att skatten dessutom höjs gör inte det hela roligare.
Regeringen kompenserar genom att sänka fordonsskatten ca 300 kr, vilket innebär att det ändå blir fet nettoförlust efter 1200 mil för min del.
Jag har tittat på möjligheterna att köra åtminstone delvis på RME (rapsolja). De flesta dieselmotorer från VAG fram tills partikelfiltren blev standard (t.o.m. 2003 borde det bli) skall vara ok att köra på RME om serviceintervallerna kortas. Det är bränslefilter och motorolja som är mest kritiskt, oljebytena skall tydligen ske med halva eller en tredjedel av ordinarie intervall. Med tanke på den idiotdyra högspecade oljan som Audi specar för longlife service så äts en hel del av besparingen med RME upp... men det finns förstås en brytpunkt, har bara inte hunnit räkna seriöst på det. En kubik RME köper man från tankbil för ca 7.60 + moms sist jag kollade, och det är helt ok att ha i exempelvis palltank hemma i garaget.

Last edited:

TRON

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2004
Hoj
Lightbike
Helt sjukt - här sitter en massa gubbar höljd i välstånd och klagar över att det blir dyrare att förstöra världen vi lever i...

Tillochmed moderaterna inser att skatten är det bästa sättet att minska utsläppen på.
Nu blir det ett tryck på "marknaden" som med tiden kommer ge fordon och resvanor anpassade för att ge mindre miljöpåverkan!

Fast det är ju klart - det är väl "nån annan" som ska minska sina utsläpp så varför ska vi göra det...

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Nu blir det ett tryck på "marknaden" som med tiden kommer ge fordon och resvanor anpassade för att ge mindre miljöpåverkan!
En genomgående faktor hos alla som förespråkar höjda drivmedelsskatter/-avgifter som styrmedel för minskad bilkörning, är att de tenderar att själva bo och arbeta i storstadsregioner med väl utbyggd kollektivtrafik. Så ser tyvärr inte hela Sverige ut. Om vi vill att det skall bo folk i alla delar av vårt rätt stora och glesbefolkade land, och inte göra det till en klassfråga att bo på landsbygden, så funkar monotont stegrade kostnader rätt dåligt som miljöstimulans. Möjligheten att välja ett resande utan fossila bränslen existerar helt enkelt inte för alla. Att rycka undan benen för glesbygdsboende innan det finns alternativ, är ingen rimlig politik.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC