Bensinen kostar lika mycket i norge X 1.20(kursen alltså) så det är inte billigt där heller.
Men så tjänar dom därefter också.
Jämför maten och boendet så ser man hur mycket dyrare allt annat är där.
Bensinen kostar lika mycket i norge X 1.20(kursen alltså) så det är inte billigt där heller.
Ett litet sidospår:
Det sändes en dokumentär på TV nyligen: "Mordet på elbilen".
Den handlar om ett fall där GM startade en produktion av en elbil men helt plötsligt började man motarbeta sej själva för att under lite mystiska omständigheter dra tillbaka de bilar man hade levererat och la ner hela produktionen.
I filmen intervjuvas ett stort antal personer på flera olika nivåer, gör jämförelser på de alternativa energikällor som finns samt pekar på vilka kraftfulla mekanismer som motverkar konkurenter till ottomotorn.
Jag begriper ju att dokumentären är vinklad för att föra fram ett specifikt budskap men den har flera klockrena poänger.
Who killed the electric car finns att ladda ner på de flesta vanliga ställen och är klart sevärd.
Näe, min skatt är 6000 kr och den nivån tror jag hänger i sen många år tillbaka när dieseln var så mycket billigare. Var då ett sätt för staten att tjäna tillbaka pengarna.
Visserligen får man en miljöpremie för att man har dieselpartikelfilter. Men det är bara 2000 kr per år. Det är ändå 2000 kr mer i snitt än en vanlig bensinare.
Staten bör verkligen nu se över dieselskatten. Den ska inte behövas längre nu när dieseln är lika dyr som bensinen.
Tack för tipset men jag praktiserar redan eco driving. Med bil.
Däremot blir det mycket kallstarter, långa uppförsbackar direkt och automatlåda.
4 liter milen innan värmen kommer upp, nerförbacken hemåt ger inte allt tillbaka.
0,6 med C1 under samma förhållanden.
Vi använder bilen precis så som man inte "ska", korta sträckor, kall motor. Allt för att få ihop Reinfeldts så kallade vardagspussel.
1,3 är när jag kör, 1,8 när min stressade hustru gasar. Ser hon ett grönt trafikljus får hon blyfot.
Shit, min v70 snittar mellan 1,35 och 1,8 liter per mil blandad körning, 0,75 drar den bara under långfärd.
Din måste verkligen gå under optimala förhållanden.
Morsans C1/Aygo/105:a drar bara 0,6 liter per mil när jag lånade den två veckor.
Skrotar jag v70:n och köper en sådan betalar det sig på 10.000 mil, säljer jag v70:n går jag noll ut på en McDrive-runda.
Nu lär ju inte han köpa 50 faskor bon-aqua varje månad heller. Eller köper inte heller vatten för 500 spänn. Det är skillnad på 32 kr och 500-1000kr det går på att fylla upp en tank. Så det du gjorde var en dålig jämförelse. Det är skillnad på bränsle till sitt fordon och lyxvatten för 32kr, även om det var dumt att köpa så dyrt vatten.
Shit. Det var en törstig V70.
1,8 har jag vid något enstaka tillfälle kört min Audi S6 på men då krävs det korta körningar i stan med ganska mycket kallstarter
Shit. Det var en törstig V70.
1,8 har jag vid något enstaka tillfälle kört min Audi S6 på men då krävs det korta körningar i stan med ganska mycket kallstarter och gasa som en tok vid varje rödljus. Ren stadskörning om jag kör lugnt drar den ca 1,25. Landsväg drar den 0,85 om jag håller igen lite. Och det är ändå en 1,85 ton tung fyrhjulsdriven klump. Det låter som om din drar lite mer än den borde.
Om jag får betala 145kr per år mer än vad jag gör idag (500 liter * 0,29 öre per liter) så gör inte det så mycket. Det ökar mina genomsnittliga utgifter med 12,083 kr per månad. Om det skulle krisa sig på grund av detta så äter jag bara en pizza mindre var fjärde månad.
Hur ökar det dina utgifter med 12000kr / månad?
Äh, det är ju inget att gnälla på! I sommras kostade bensinen i Turkiet 18:-kr litern och i England ligger den kring 14-15:- Så vi är inte dyrast. Man kan ju alltid flytta till Iran där soppan kostar 14 öre litern om man inte tycker att det passar här hemma!
Jo så olika det kan vara.Äh, det är ju inget att gnälla på! I sommras kostade bensinen i Turkiet 18:-kr litern och i England ligger den kring 14-15:- Så vi är inte dyrast. Man kan ju alltid flytta till Iran där soppan kostar 14 öre litern om man inte tycker att det passar här hemma!
Om min iranske kompis skulle lägga ner sin tandläkarpraktik, säga upp sin deltidssköterska och flytta hem till Iran så skulle vi gå miste om... tja, säg totalt en miljon om året i inkomstskatter, moms etc.Eller så flyttar dem från Iran hem och betalar sina 14 öre per liter där så kan deras bidrag betala mina 12,50 spänn per liter här.
Jag har gjort samma sak och sitter i samma båt, man trodde man skulle köra billigare och miljövänligare...Dieselskatten ökade mest o jag som precis köpt dieselbil för att åka "billigare"... bah. Vad hände med 7-8kr litern för dieseln? Varför är den så dyr nu?
En genomgående faktor hos alla som förespråkar höjda drivmedelsskatter/-avgifter som styrmedel för minskad bilkörning, är att de tenderar att själva bo och arbeta i storstadsregioner med väl utbyggd kollektivtrafik. Så ser tyvärr inte hela Sverige ut. Om vi vill att det skall bo folk i alla delar av vårt rätt stora och glesbefolkade land, och inte göra det till en klassfråga att bo på landsbygden, så funkar monotont stegrade kostnader rätt dåligt som miljöstimulans. Möjligheten att välja ett resande utan fossila bränslen existerar helt enkelt inte för alla. Att rycka undan benen för glesbygdsboende innan det finns alternativ, är ingen rimlig politik.Nu blir det ett tryck på "marknaden" som med tiden kommer ge fordon och resvanor anpassade för att ge mindre miljöpåverkan!
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|