Skattechock??

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08
Tillochmed moderaterna inser att skatten är det bästa sättet att minska utsläppen på.
Nu blir det ett tryck på "marknaden" som med tiden kommer ge fordon och resvanor anpassade för att ge mindre miljöpåverkan!

Kollar man försäljningsstatistik på bilar tex så ser man att volvo v70 ligger i topp även fast den dricker soppa som ett as... Detta i tider när alla klagar på bensinpriset... Så fan vet om det ger nåt för miljön att höja med några öre???

Men visst höjer man med 20kr litern så...

Bättre då att sätta krav på tillverkare att nyförsäljning av bilar som sörplar i sig mer än visst antal dl per mil kommer förbjudas säg 2015... Om man nu ska ha miljön som mål...

Last edited:

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Kollar man försäljningsstatistik på bilar tex så ser man att volvo v70 ligger i topp även fast den dricker soppa som ett as...
Det förvånar mig också, i synnerhet när man ser hur många V70 som rullar med en enda bagagelös person i. För att halvera sin bränsleförbrukning vid sådana körningar behöver man inte längre köra Micra eller Polo, det finns gott om både bekväma och säkra mellanklassbilar som drar runt halvlitern diesel. Min har 160 hk, 370 Nm och drar ca 0,50 blandad körning - och är klart roligare att köra än en T5-kombi. :tummenupp

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Det förvånar mig också, i synnerhet när man ser hur många V70 som rullar med en enda bagagelös person i. För att halvera sin bränsleförbrukning vid sådana körningar behöver man inte längre köra Micra eller Polo, det finns gott om både bekväma och säkra mellanklassbilar som drar runt halvlitern diesel. Min har 160 hk, 370 Nm och drar ca 0,50 blandad körning - och är klart roligare att köra än en T5-kombi. :tummenupp

Enligt bilsweden ökade miljöbilarna med 49% 2007:tummenupp Min nästa blir absolut en nyare diesel.

dainesebiker

Medlem
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Yamaha XT660X -11
Fordonskatten på dielselbilar sänkts detta året med ca 4.5% per år
Så visst en viss lättnad blir det, men det blir inte mer än 310.50:- på min V70 som jag köpte i Nov.

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
3.50/liter ?

Kuriosum kanske men det fanns en artikel på nätet om en man som köpte raps från en bonde, pressade ur oljan (med sin egna rapspress) och körde sin bil på urpressade oljan. Sen sålde han tillbaka resterna till bonden som djurfoder..
Med alla plus och minus inräknade: 3.50/liter... :D
Inget för glassfolket i Fjollträsk men för de som bor på landet kanske..
..plus nöjet att slippa betala bränsleskatt!

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.

Snackar man miljö ska man passa sig för att jämföra förbrukning per mil mellan diesel och bensin, diesel har högre energiinnehåll och genererar mer koldioxid per liter än vad bensin gör.

Gram koldioxid per kilometer är vad jag vet det enda "rätta" sättet att räkna och där har (de) dieselbilar (jag kollat på) max 5% bättre siffror än bensin om man jämför ungefär lika starka motorer.

Det finns säkert någon petimeterdude som ska smälla mig på fingrarna nu, jag ville mest bara framföra att det inte är så enkelt.

Efter att ha sett filmen "mordet på elbilen" och noterat att Volvo jobbar på en c30 plugin så har jag satt målsökaren på hur min nästa bil ska fungera. Fast helst vill jag inte ha en Volvo för de kan inte bygga bilar. Fast jag vill ändå ha en Volvo för att vara patriot. Eller en SAAB. Kanske. Fast helst inte det heller.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Vart g;r man uppror pa dieselskatten. Den ar inte resonlig just nu.... varf;r ar den hogre?

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
diesel har högre energiinnehåll och genererar mer koldioxid per liter än vad bensin gör.

Gram koldioxid per kilometer är vad jag vet det enda "rätta" sättet att räkna och där har (de) dieselbilar (jag kollat på) max 5% bättre siffror än bensin om man jämför ungefär lika starka motorer.
Enligt Konsumentverket är skillnaden i storleksordningen 20% till (den jämförbara) dieselmotorns favör. Min nuvarande bil släpper ut ca 140 g/km medan volvokombin släpper ut ca 220-230, reduktionen i detta enskilda fall är alltså ca 40%. <slår mig på bröstet> :tummenupp
Men visst är det lång väg kvar att gå.
Efter att ha sett filmen "mordet på elbilen" och noterat att Volvo jobbar på en c30 plugin så har jag satt målsökaren på hur min nästa bil ska fungera.
Jo, den ser lovande ut... jag har sett den på bilmässor flera gånger och hade förmånen i Frankfurt att få en pratstund med Ichiro Sugioka, hybridbilsguru och projektledare för ReCharge-projektet. Jag vill ha en! :tungan Största nackdelen blir helt säkert priset, det skulle inte förvåna mig om en serietillverkad produkt hamnar uppåt 400' eller mer till en början. Men då kan man gotta sig åt svårslagen driftekonomi, fett vridmoment och rimligen rejält förbättrad traction control och ABS jämfört med vad som finns idag.

Last edited:

H Blom

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2007
Hoj
Yamaha FZS 600 -02
Vart g;r man uppror pa dieselskatten. Den ar inte resonlig just nu.... varf;r ar den hogre?

Om du menar fordonsskatten så är den högre eftersom lagstiftaren valt att för dieseldrivna personbilar multiplicera summan av grundbelopp och koldioxidkomponent med en bränsle/miljöfaktor för att kompensera för de negativa miljöeffekter diesel har jämfört med bensin.

Faktorn var tidigare 3.5, från årsskiftet sänkt till 3.3 eller 3.15 för bilar som tas i trafik från och med år 2008.

Jag tycker själv att miljöaspekter på fordonsskatten är en märklig väg att gå, höj och lägg istället hela miljöskatten på bränslet och koppla den på så sätt tydligare till konsumtionen.

Men jag vill inte överdriva problemet, för dom med behov av en stor familjekombi som Volkswagen Passat Variant Blue Motion blir årsskatten 2882 kr. Fordonsskatten för en Passat 1.8 TSI är 1650 kr. Båda har samma vridmoment medan bensinaren har högre effekt, dieseln kostar ca 10.000 mer.

Med ett diesel- och bensinpris på 13 kronor/liter hamnar brytpunkten på ca 365 mil räknat på tillverkarens förbrukningssiffror för blandad körning. Utöver detta tillkommer högre inköpspris och ev. ökade servicekostnader för dieseln som kan flytta brytpunkten något uppåt.

/Hans

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Jag misstänker att detta inte är den sista höjningen av bensinskatten :( Troligen kommer den att öka varje år plus att fordonskatten också kommer att bli allt högre :gnissla

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Så här har jag tänkt lösa problemet:

http://www.e-max-ltd.com/products/e-max_190l.php

1. Köpa en Emax 190L "125 cc modellen"
2. Hiva upp ett gäng solceller på garagetaket.
3. Från dessa solceller laddar jag upp en bank med billiga 12V bilbatterier.
4. Till dessa 12V batterier kopplar jag sedan en växelriktare som ger mig 230 Vac
5. till denna växelriktare kopplar jag sedan scooterns laddare.

Nu har jag ett fordon till vilket jag har en egen bensinstation och eget oljebolag. :)

Skatter som jag därmed inte betalar när jag kör denna scooter:
- bensinskatt
- moms
- koldiokidskatt
- energiskatt
- trängselskatt
- P -avgifter
- P -böter

Har jag glömt någon skatt? :)

Det skall bli kul att göra den ekonomiska kalkylen på denna lösning och se hur fort den betalar sig. :D

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Det skall bli kul att köra i 8:eek:r runt dig när du fiser fram på bogan med ditt miffo-fordon! :hojraket

Tänk vad kul det skall bli när motorn går så tyst, att det enda man hör i transformatorkurvan är skrapljudet från knäpucken. :D :D

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
no more :(
Tycker "chocken" är mer att de kan höja och komma med vilka j*vla förslag som helst utan vi gör något. Och detta gång på gång.

Det är inte höjningen i sig utan vetskapen att folket ändå inte kommer göra något. Ännu värre är att det ser likadant ut på andra områden. Titta t.ex. på försäkringshöjningarna/vägtullarna - same shit. Drabbar det politikerna själva? Nej, inte i samma utsträckning då de har förmåner som köper dem fria.

Långsiktigt är det såklart en nödvändighet men jobba för bövelen först och främst i de områdena/länderna där vi kan göra en verklig skillnad! Samtidigt måste de se till att ge oss försvarbara alternativ. Höja skatten och få ihop sin 4-års budget kan vilken idiot som helst göra.

Håller med dig totalt!

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...