Skattechock??

Dr.Bike

Guest
Klart man röstar blått!:tummenupp

Jovisst...men det verkar ju inte ha gått så bra den här gången heller...
Precis som nån sa: Sålänge politiker tillåts sopa igen sina pissiga beslut med att bara dra in mer pengar i statskassan och täcka upp, så lär det ju inte spela nån roll vilken färg man röstar på i stort sett.
Röstar man rött delas ju pengarna ut till de som inte vill jobba, röstar man blått så får de pengar som redan har och inte behöver mer.

So - how's it gonna be?

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Bingo. 1,3 när jag kör, 1,8 med frugans blyfot.
Verkar som om vi ligger i fas.

Som sagt, upp till Sälen är den "snål" men i stan är den helt kass, i synnerhet Alingsås som jag tror har flest rödljus per capita i hela världen.

Då har du inte varit i Uppsala. Rödljusens förlovade land. :gnissla
Skämt åsido. Stadskörning är ju hur som helst inte bra för bränsleekonomin.

Himmelska guds moder, nu ska jag byta till vad du har! Min Audi Avant, 4.2 ligger runt 1,7 ren stadskörning.

Jo. Men 4,2 liters V8:an är lite törstigare än 2,2t rent generellt.
Lite därför jag valde turbofemman framför V8. Billigare bensin och drastiskt mycket billigare service. Dock får jag "bara" 380nm vrid mot 410 med V8 men jag får vridet redan vid 1950 istället för 3500 varv. V8 har dessutom 290 hästar istället för mina 230 så jag förlorar lite i acceleration på det. Min kräver ju hela 6,8 sekunder till hundra.

Turbofemman går ju att köra relativt snålt men den är väldigt känslig för körstil. En V8 sörplar nästan hur du än bär dig åt. Jag har noterat snittförbrukningar i intervallet från 0,85 som bäst vid landsväg upp till nästan 3,5l/mil vid inspirerad körning med fyrhjulsställ efter snöklädd väg i ödemarken mitt i natten.

Last edited:

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Hoj
Numera endast ett minne
Orkar inte läsa hela tråden men det är roligt att se hur många idioter det finns som försöker spara pengar på detta viset:

"Köerna ringlade utanför många bensinstationer både på nyårsafton och igår och många passade på att fylla tanken innan priset går upp."

Så tragiskt hahaha :).

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08
På vilket sätt har det inte gått bra? Det har inte skapats så många jobb under senaste året sedan tidigt 70-tal - är det dåligt facit?

Hade det handlat om sm i skattefusk så hade iaf jag kunnat hålla med om att det har gått mkt bra...:tungan

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
En lagom stor.
Så här har jag tänkt lösa problemet:

http://www.e-max-ltd.com/products/e-max_190l.php

1. Köpa en Emax 190L "125 cc modellen"
2. Hiva upp ett gäng solceller på garagetaket.
3. Från dessa solceller laddar jag upp en bank med billiga 12V bilbatterier.
4. Till dessa 12V batterier kopplar jag sedan en växelriktare som ger mig 230 Vac
5. till denna växelriktare kopplar jag sedan scooterns laddare.

Nu har jag ett fordon till vilket jag har en egen bensinstation och eget oljebolag. :)

Skatter som jag därmed inte betalar när jag kör denna scooter:
- bensinskatt
- moms
- koldiokidskatt
- energiskatt
- trängselskatt
- P -avgifter
- P -böter

Har jag glömt någon skatt? :)

Det skall bli kul att göra den ekonomiska kalkylen på denna lösning och se hur fort den betalar sig. :D

För att utvinna den effekten du behöver kommer det att gå åt Många tusen kronor till solseller.

Dr.Bike

Guest
På vilket sätt har det inte gått bra? Det har inte skapats så många jobb under senaste året sedan tidigt 70-tal - är det dåligt facit?

Blått. Själv är jag vinnare.

Skapats?
Nåja om de blåa själv får skriva sin historia så är det väl ordet som används.
Du menar väl: Tvångsförflyttning av människor till skitjobb där de ändå får sparken efter 6 månader eftersom just denna regering premierat åtgärder som gör att företag blir skattelindrade då de "provanställer"
Hoppsan... nej du var duktig, men nu finns det inget jobb kvar till dig efter dessa 6 mån. Sorry du får gå.
Måndagen efter har man en NY "provanställd" och sädär håller det på.
Ansvariga kör strutsmentalitet fast man vet att företag satt detta i system.
Jobb pyttsan.
Omdöpning av verksamhet som annars hade varit "personer i arbetsmarknadsåtgärder" är vad det är, d.v.s personer som annars hade gått ams-kurser eller liknande.

Samma pengar fast från ett annat håll.
Same shit different name.

Kom igen när det är RIKTIGA jobb, där personer kan visa upp ett papper där det står:

"Tillsvidareanställd"

Last edited:

Jonas A

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2006
Hoj
XJ 750 -82 GRC rsr -03 DM 1 -01 Kina Grc kopia -05 o så en 50cc "Dino" -04 till kidsen
Jag har inte läst hela tråden men anser att man inte gör detta ett skit för miljöns skull...dom som sitter o tycker detta vet mycket väl att folk kommer att köra ganska precis lika mycket ändå, dom sitter bara o myser o räknar in fler kronor o ören i vinst pga den höjda skatten...men det är ju bara hur jag ser på det hela......!

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa K4
Kom igen när det är RIKTIGA jobb, där personer kan visa upp ett papper där det står:

"Tillsvidareanställd"

Du menar förstås plusjobben. Ledsen, men jag tror alla imaginära jobb som (tr)ams fixade på uppdrag av förra regeringen har tagits bort.

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
En lagom stor.
[YOUTUBE-ID][/YOUTUBE-ID]
Du menar förstås plusjobben. Ledsen, men jag tror alla imaginära jobb som (tr)ams fixade på uppdrag av förra regeringen har tagits bort.

Allt ams gör för tillfället är att underhålla div arbetslösa och bidragsberoende (Alfa soss a-kassan mm mm) med sk "arbetssökarkurser" o liknande tramms på uppdrag av regeringen.

Att ams skulle ordna ett jobb eller en kontakt till ett jobb är definitivt uteslutet.
Att dom skulle fixa ett kneg någonstanns det finns bara inte.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Skapats?
Nåja om de blåa själv får skriva sin historia så är det väl ordet som används.
Du menar väl: Tvångsförflyttning av människor till skitjobb där de ändå får sparken efter 6 månader eftersom just denna regering premierat åtgärder som gör att företag blir skattelindrade då de "provanställer"
Hoppsan... nej du var duktig, men nu finns det inget jobb kvar till dig efter dessa 6 mån. Sorry du får gå.
Måndagen efter har man en NY "provanställd" och sädär håller det på.
Ansvariga kör strutsmentalitet fast man vet att företag satt detta i system.
Jobb pyttsan.
Omdöpning av verksamhet som annars hade varit "personer i arbetsmarknadsåtgärder" är vad det är, d.v.s personer som annars hade gått ams-kurser eller liknande.

Samma pengar fast från ett annat håll.
Same shit different name.

"Tillsvidareanställd"

Applåder!

Kan man rösta på dej i nästa val?

Vänder mej dock mot formuleringen "delas pengarna ut till de som inte vill jobba". Glöm inte att det är ett system som till sin natur är förlamande och tom omyndigförklarande, definitivt extremt passiviserande. Det har sossarna byggt upp och alliansen dragit till sin spets. Alliansen kör "OS i Moskva", då man bussade ut allt man inte ville skulle synas på vischan, det som inte syns kan vi alltid förneka förekomsten av....
Alliansens enda hopp är att de kan mörka de verkliga effekterna av sin sk jobb-politik över nästa val, annars har de ingen chans och det tar mer än en mandatperiod att införliva andra idéer och system.

Tror att "block-politiken" som vi är vana vid den, har spelat ut sin roll. Det här tröttsamma röttochblått-dravlet har haft sin tid. Vi kan inte försöka profilera oss som röda eller blåa i den globaliserade handeln och politiken. Nuvarande regering har väl skitit ut flertalet av sina väljare, varför annars detta förtroenderas som inte finns motsvarightet till i mannaminne. Så blir det när det bara är en liten, sluten klick som skall vinna. Man borde nog ha satsat på sina väljare och inte bara sina bastukompisar.

Sossarna har väl inga ideal kvar öht. Värsta nerköpet måste väl vara att höja upp Mona till partiledare, är inte det att lägga sej på rygg och blotta strupen? Vi behöver mer än nånsin förebilder och inte folk som beter sej taffligare än vi själva är kapabla till. Alliansen har ju ingen vidare laguppställning heller. Starten kunde ju varit bättre, men vad har gjorts för att förbättra det intrycket?

Smygskattehöjningspolitiken har de ju redan gemensam, så vad hindrar en koalition. Bara få in en part som vet betydelsen av människovärde och förmår sätta sitt eget i ett rätt förhållande till omvärlden så kan det nog lösa sej.

Last edited:

Smagatusk

Guest
Måste vi verkligen använda ordet skattechock? låter som ytterligare en värdelös artikel på aftonbladets hemsida

Jo men det är ju rubriksättarnas favvo-ord. Att förbjuda en rubriksättare att använda orden chock, rasar, attack, TV-kändis, är som att förbjuda en italienare att gestikulera med armarna när han pratar.

Dr.Bike

Guest
Applåder!

Kan man rösta på dej i nästa val?

Vänder mej dock mot formuleringen "delas pengarna ut till de som inte vill jobba". Glöm inte att det är ett system som till sin natur är förlamande och tom omyndigförklarande, definitivt extremt passiviserande.

Tack å tack! ;)

Och jodå: Jag spetsade till det lite (onödigt) elakt. Mest för att provocera.
Det är en (för) grov generalisering, men i huvudsak stämmer det, dock är det som DU säger: Mångfacetterat.
Ibland såpass att det är svårt att skilja orsak och verkan.

Last edited:

torbjorn_75

Prospect
Gick med
12 May 2007
Hoj
.
Sålänge politiker tillåts sopa igen sina pissiga beslut med att bara dra in mer pengar i statskassan och täcka upp, så lär det ju inte spela nån roll vilken färg man röstar på i stort sett.

dom sitter bara o myser o räknar in fler kronor o ören i vinst pga den höjda skatten...

Smygskattehöjningspolitiken har de ju redan gemensam, så vad hindrar en koalition.

Skatterna ska ha sänkts med 80 miljarder kr. Jag har ingen aning om det är netto eller vad det innebär. Men bensin- (=energi?-) skattehöjningen handlar om 3 miljarder. Det verkar vara en i det närmaste försvinnande liten summa i det sammanhanget.

"Bensinskatten höjs med 29 öre ... Sammanlagt handlar det om en inkomstförstärkning för staten med cirka tre miljarder kronor."
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_21467.svd

"På ett år har regeringen sänkt skatter med 80 miljarder kronor."
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_535179.svd

axelsson_vpg

Guest
jag blir så ruggit förbannad varje gång jag ser att priset på bensin höjjs, OM det nu är så att oljan och all sån där skit tar slut om 20-40 år så kan vi väll lika gärna förpesta naturen i 20 år till än att försöka dra ut på det...

Så jävla irriterande när man jobbar och betalar 33% i skatt varje månad och så höjjer dom skatten på bensinpriset, sjukt jobbigt när man kör en helt galet törstig bmw.... om det ska ske nån naturförändring måste alla i världen tänka lika dant...
Katalysator förminskar farliga utsläpp med 99% , nån borde glida ner till U-länderna och berätta för dom att bilbesiktning och katalysator ska göras till lag. Genomsnittet på CO2 värdet i U-länder lär vara rikligt höga!

Ozon-hålen och den globala uppvärmningen lär inte minska bara för att sverige är duktiga,
det ända som händer är att vi som använder motordrivna fordon blir förbannade, medans intresselösa greenpeace aktivister som inte gör mkt annat än predikar om ett bättre sverige blir gladare nån dag till innan dom börjar härja igen! Jag blir fan galen snart! :mad:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Skatterna ska ha sänkts med 80 miljarder kr. Jag har ingen aning om det är netto eller vad det innebär. Men bensin- (=energi?-) skattehöjningen handlar om 3 miljarder. Det verkar vara en i det närmaste försvinnande liten summa i det sammanhanget.

"Bensinskatten höjs med 29 öre ... Sammanlagt handlar det om en inkomstförstärkning för staten med cirka tre miljarder kronor."
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_21467.svd

"På ett år har regeringen sänkt skatter med 80 miljarder kronor."
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_535179.svd

Du skickar två länkar som berättar vad vi redan vet och säjer; Man har infört en massa skattelättnader för redan besuttna och låtit huvuddelen av väljarna betala. Borg skulle sälja våra njurar utan en blink.

Kommentaren om att "börjat med huvudet" är rätt skön. Som taget ur skitprogramet Parlamentet.

Bolagsskatteflyktfiffeljippot då?

Hardrock Ragge

Lifetaker and heartbreaker
Gick med
27 May 2005
Ligger Göteborg i Västra Götaland? I Gbg bor jag i
Hoj
Honda CB750K -81! Nu jävlar ska det byggas kaffe räjser!
Om min iranske kompis skulle lägga ner sin tandläkarpraktik, säga upp sin deltidssköterska och flytta hem till Iran så skulle vi gå miste om... tja, säg totalt en miljon om året i inkomstskatter, moms etc.

Allt är inte bara svart eller vitt, det lär man sig med åldern. :)

Så du tror att Sverige går plus på iranierna? Tror du att din polare gör minus till plus för en hel folkgrupp?

Statistik fungerar på grupper, inte på individer. Det lär man sig i skolan.

Edit: Detta är extremt OT.

torbjorn_75

Prospect
Gick med
12 May 2007
Hoj
.
Du skickar två länkar som berättar vad vi redan vet och säjer; Man har infört en massa skattelättnader för redan besuttna och låtit huvuddelen av väljarna betala.

Njae, det var väl inte direkt vad ni sade. Du pratade ju uttryckligen om smygskattehöjningspolitik innan. Nu verkar du prata fördelningspolitik istället, det är något annat.

Du kanske menar att det blå laget för en skattesänkningspolitik med felaktig fördelningsprofil (eller vad det brukar heta)?

Bolagsskatteflyktfiffeljippot då?

Vad jag vet handlar det om en vägledande dom i Regeringsrätten som kom nyligen. Regeringen blir kanske tvungen att täppa till ett hål i skattelagstiftningen där? Vad nu det har med saken att göra.

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Hoj
HOJLÖS
Regeringen höjer skatt och avgifter på bensin och el.. detta har hittills gjort att många småföretag har fått slagit igen och hundratals har avskedats, Moderaterna som arbetarpart =?!! Vem fan kan va så dum att gå på nåt sånt, deras politik handlar om att göra de rika rikare och trycka ner de fattiga i skosulorna.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC