Skattechock??

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa K4
Regeringen höjer skatt och avgifter på bensin och el.. detta har hittills gjort att många småföretag har fått slagit igen och hundratals har avskedats, Moderaterna som arbetarpart =?!! Vem fan kan va så dum att gå på nåt sånt, deras politik handlar om att göra de rika rikare och trycka ner de fattiga i skosulorna.

Lite kul hade det förstås varit om du hade angett åtminstone en källa till ditt imbecilla utlägg. Nåväl, för att presentera lite tråkig statistik (jag vet, vi ska egentligen kläcka ur oss påståenden här helt utan verklighetsförankring) så ser det ut så här med antal konkurser senaste 2 åren:
Nov. 2005 - Nov. 2006: 4650 konkurser
Nov. 2006 - Nov. 2007: 1436 konkurser

Så, hur resonerar du? Vore kul att få veta.

FANTEN

Cool
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
Busa
her en jeep grand cherokee bla. drar ca:1liter milen med 5,2liters v8 det drar de flesta volvo bilar också så jag förstår inte detta jävla tjat om att de drar så mkt och förstör miljön är motorcyklister rädda för stadsjeepar??

Du kanske fått ett superexemplar av bilen. :) Vad vet jag. Men jag tror inte alls på det du säger och en snabb googling visar att samma bil med den mindre 4,7 liters motorn drar 2,1 LITER per mil i STADSTRAFIK. Förstår du nu varför jag retar mig så grymt mycket på att städerna fylls av SUVar? Dom har inte i städerna att göra. Okej om nån bonde på landet behöver en terrängbil. Där kan den ju fylla en helt annan funktion. Men jag fattar inte varför folk ska köra runt i och pendla till jobbet i små lastbilar.
Det står oxå att den kan komma ner till 1,2 liter/milen för landsvägskörning och 1,5 liter för blandad körning. Alla med SUV kanske har ett antal mil landsväg till jobbet så att dom kan komma ner i 1,2 liter milen?
Här är källan:
http://www.teknikensvarld.se/provkorningar/jeep/grand_cherokee/index.xml

Jag letade upp en Volvo S80 V8 AWD inne på sidan för att för att jämföra med en stor extra bensintörstig volvo som till på köpet oxå har automatlåda. Denna drar 1,26 liter per mil blandad körning. Dvs 16% mindre trots att volvon oxå är en rätt stor klump. Jämför vi med en normalstor volvo så är skillnaden ännu större.
Här är förresten länken till Volvon:
http://www.teknikensvarld.se/documents/volvo/s80_v8_awd/index.xml

Här är lite fler länkar med info om Jeepar.
En annan länk om 4,7 liters modellen:
"BRÄNSLEFÖRBRUKNING: 14,9 liter per 10 mils blandad körning"
Källa:
http://www.expressen.se/1.210089

Jeep grand cherokee SRT8
"Bränsleförbrukning blandad körning 1,64 liter per mil"
Källa:
http://www.smartson.se/test/bil/jeep-grand-cherokee-srt8.htm

Här hittade jag din 5,7 liters modell
"Bränsleförbrukning blandad körning 1,54 liter/mil"
Källa:
http://www.smartson.se/test/bil/jeep-grand-cherokee.htm

Det är bara logiskt att en bil som väger flera hundra kilo mer drar mer bensin. Sen visst, en volvo som dricker 1 liter milen drar oxå för mycket.

Last edited:

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Regeringen höjer skatt och avgifter på bensin och el.. detta har hittills gjort att många småföretag har fått slagit igen och hundratals har avskedats, Moderaterna som arbetarpart =?!! Vem fan kan va så dum att gå på nåt sånt, deras politik handlar om att göra de rika rikare och trycka ner de fattiga i skosulorna.
Sluta lyssna på din 55åriga arbets"kamrat".

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
GsxrT 1000 -03
Orkar inte läsa hela tråden men det är roligt att se hur många idioter det finns som försöker spara pengar på detta viset:

"Köerna ringlade utanför många bensinstationer både på nyårsafton och igår och många passade på att fylla tanken innan priset går upp."

Så tragiskt hahaha :).

Vad är det som är tragiskt med att fylla upp tanken och spara några kronor, man ska ändå tanka förr eller senare. Lika bra att passa på när det är billigt :va

Men det är klart, du kan ge mig 10kr för varje liter drivmedel du tankar för det är så tragiskt att bara behöva betala 12kr/L

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Vad är det som är tragiskt med att fylla upp tanken och spara några kronor, man ska ändå tanka förr eller senare. Lika bra att passa på när det är billigt :va

Men det är klart, du kan ge mig 10kr för varje liter drivmedel du tankar för det är så tragiskt att bara behöva betala 12kr/L

Vad är timpengen för att sitta i den där kön? 50 liter * 30öre = 15kr

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
GsxrT 1000 -03
Vad är timpengen för att sitta i den där kön? 50 liter * 30öre = 15kr
Var aldrig någon kö då jag tankade..
Diseln är dessutom höjd med 55öre, inte för att det blir några större summor.
Men kan man lägga de 30kr på en korv på statoil istället för att ge till staten tycker jag iaf det är bättre.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Var aldrig någon kö då jag tankade..
Diseln är dessutom höjd med 55öre, inte för att det blir några större summor.
Men kan man lägga de 30kr på en korv på statoil istället för att ge till staten tycker jag iaf det är bättre.

Nej, men när Pinky åkte förbi var det kö! Och det var den kön vi pratade om! Inte korv!

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Ang. bränsleförbrukning så kör tanten vår BMW 328 på 0,75 blandad körning,jag kommer sällan under 1,2 och ligger på litern på landsväg så det handlar mycket om vem som kör och hur.

Henrik

Gick med
4 May 2007
Hoj
R1-05 nu såld :(
jag blir så ruggit förbannad varje gång jag ser att priset på bensin höjjs, OM det nu är så att oljan och all sån där skit tar slut om 20-40 år så kan vi väll lika gärna förpesta naturen i 20 år till än att försöka dra ut på det...

Så jävla irriterande när man jobbar och betalar 33% i skatt varje månad och så höjjer dom skatten på bensinpriset, sjukt jobbigt när man kör en helt galet törstig bmw.... om det ska ske nån naturförändring måste alla i världen tänka lika dant...
Katalysator förminskar farliga utsläpp med 99% , nån borde glida ner till U-länderna och berätta för dom att bilbesiktning och katalysator ska göras till lag. Genomsnittet på CO2 värdet i U-länder lär vara rikligt höga!

Ozon-hålen och den globala uppvärmningen lär inte minska bara för att sverige är duktiga,
det ända som händer är att vi som använder motordrivna fordon blir förbannade, medans intresselösa greenpeace aktivister som inte gör mkt annat än predikar om ett bättre sverige blir gladare nån dag till innan dom börjar härja igen! Jag blir fan galen snart! :mad:

EXAKT så ligger det till.
Till alla andra: rösta på vad fan ni vill! Allt är skit! Hata!

Sledneck

Fa si på globbana
Gick med
28 May 2006
Hoj
CBR 900 rr 99:a
Ta av skygglapparna! Medelinkomsttagare minskar skatten med 2.700 kronor per år, 2008!

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=725609

Och så gnäller ni på 600kr mer i bränslekostnader!

Att köra bil är dessutom ofta valfritt!

Jodå att köra bil är valfritt, speciellt om man bor i en stad och kan gå till jobbet.
Vi glesbygdsbor väljer ändå att gnälla på det hutlösa bränslepriset.
Finns lixsom inget alternativ, bara att ta bilen och hålla käften.
Jobba och se nöjd ut.
Räkna lite på dessa 2700kr, lägg till ökade energiskatter, höjd A-kasseavgift,höjd TV-licens etc och kolla hur mycket riktiga pengar som blir
över.
Luktar minusaffär lång väg.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jodå att köra bil är valfritt, speciellt om man bor i en stad och kan gå till jobbet.
Vi glesbygdsbor väljer ändå att gnälla på det hutlösa bränslepriset.
Finns lixsom inget alternativ, bara att ta bilen och hålla käften.
Jobba och se nöjd ut.
Räkna lite på dessa 2700kr, lägg till ökade energiskatter, höjd A-kasseavgift,höjd TV-licens etc och kolla hur mycket riktiga pengar som blir
över.
Luktar minusaffär lång väg.

Att bo i glesbyggd är också frivilligt!

Gick med
4 May 2007
Hoj

Jodå, det är ju kul med ett land där alla- lever, bor och jobbar på samma ställe:tummenupp, inga dialekter, inga "special" maträtter, ingen glesbygd......
bara ett kallt mörkt jävla skitland där 3 ljuspunkter syns från sateliterna, låter mycket fest!!!! tack! super ide!

He rik

Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jodå, det är ju kul med ett land där alla- lever, bor och jobbar på samma ställe:tummenupp, inga dialekter, inga "special" maträtter, ingen glesbygd......
bara ett kallt mörkt jävla skitland där 3 ljuspunkter syns från sateliterna, låter mycket fest!!!! tack! super ide!

Jag betalar mina ökade bränsle och fordonskostnader med mycket lägre boendekostnader än mina icke glesbygdsboende kompisar så,ja,det är frivilligt att bo i glesbygd.

Henrik

Gick med
4 May 2007
Hoj
Jag betalar mina ökade bränsle och fordonskostnader med mycket lägre boendekostnader än mina icke glesbygdsboende kompisar så,ja,det är frivilligt att bo i glesbygd.

Henrik

Hur billigt är det i karlstad då?? en 3:a i centrala luleå betalar jag ca: 8000 spänn för, ink amorteringar o.s.v men ändå. Jag har inte ens långt till jobbet men vill kunna hälsa på släktingar överallt och gör det ofta men till gunnarsbyn, niemisel och lapppträsk finns ingen kollektivtrafik!

He rik

Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Hur billigt är det i karlstad då?? en 3:a i centrala luleå betalar jag ca: 8000 spänn för, ink amorteringar o.s.v men ändå. Jag har inte ens långt till jobbet men vill kunna hälsa på släktingar överallt och gör det ofta men till gunnarsbyn, niemisel och lapppträsk finns ingen kollektivtrafik!

Är nog dyrare i k-d,själv bor jag 3mil utanför och betalar ca:4000 i mån ink. allt utom mat.

Kompis till mig betalade 1,5milj. för en 4a+5000 i månavg. i k-d.

Henrik

Last edited:

Sledneck

Fa si på globbana
Gick med
28 May 2006
Hoj
CBR 900 rr 99:a

Men kära nån då. Du borde ju värna om glesbygden.
Hur skulle det gå för Sveriges ekonomi om vi dumma norrlänningar slutade producera tex el, skog och malm?
Kanske ryms vi allihopa i Lund där vi kan sitta och avnjuta lite ljummen svartsoppa?

Okej

Folkilsk
Gick med
30 Jul 2007
Hoj
Moddad XJ600s
Det var skit när sossarna satt vid makten och det är skit när moderaterna sitter vid makten... det blir ju för f-n aldrig "hyfsat" bra.

Det jag stör mig på mest är hur arbetslösa behandlas efter borgarnas intåg.
Min mor, (50 år gammal, är gift, har 4 barn,som alla bor inom 8-10 mils avstånd och som varit arbetslös i ett par år) blev erbjuden ett jobb (via ams) lång som fan upp i sverige och var tvungen att ta det.
Hur fan i helvete kan med gott samvete tycka att någon ska flytta ifrån make/maka, barn, vänner osv. lång så satan för en sketen förbannad snålelön!? :huvet

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Hoj
Numera endast ett minne

50 :- kan vara värt mycket för många men har man råd att äga och köra en bil så är värderas denna summan plötsligt inte lika högt, eller hur?

Det är skillnad på att vara fattig och snål. Folk som valde att stå i kö för att spara några kronor är enligt mig snåla, denna typen av människor är även ofta då i mina ögon tragiska (du hade ingen kö så ta det inte personligt).

Two stroke man verkar förstå min synvinkel på det hela.

Det var skit när sossarna satt vid makten och det är skit när moderaterna sitter vid makten... det blir ju för f-n aldrig "hyfsat" bra.

Min mor, (50 år gammal, är gift, har 4 barn,som alla bor inom 8-10 mils avstånd och som varit arbetslös i ett par år) blev erbjuden ett jobb (via ams) lång som fan upp i sverige och var tvungen att ta det.
Hur fan i helvete kan med gott samvete tycka att någon ska flytta ifrån make/maka, barn, vänner osv. lång så satan för en sketen förbannad snålelön!? :huvet

Ska försöka låta bli att trampa din mamma (inte ofta man säger det utan att ha en viss jargong som nog dom flesta förstår vad jag menar) på tårna här men har det tagit flera år för henne att bli erbjuden ett jobb eller har hon helt enkelt bara tackat nej till jobb som inte fallit henne i smaken?

Hon bor nu (om jag förstår det hela rätt) själv vilket gör att det inte finns några direkta barn att ta hänsyn till. Detta borde göra att hon kan ta i stort sett vilket jobb som helst om hon nu vill bo kvar i staden, t ex städare eller något annat mindre kul yrke...hon får ju iaf bo kvar nära sina barn.

Rätta mig gärna om jag har fel men det är kanske dags att ta vad som erbjuds om man gått arbetslös i ett par år :).

EDIT: Problemet med maken kvarstår, det är lite surt kan jag hålla med om.

Last edited:

supergirl

she's unstoppable, unpredictable ...
Gick med
17 Aug 2006
Hoj
Honda CBR 600rr -03

Hur fan i helvete kan någon med gott samvete tycka att det är alla andras skyldighet att betala för att någon vill bo på ett ställe där det inte finns något jobb för honom eller henne. Jag förstår hur du tänker och det är riktigt trist att det i vissa fall blir så att man måste flytta eller veckopendla. Dock täcks de flesta resor hem samt dubbelt boende av bidrag. Men ingen tvingade henne att ta jobbet, hon kunde tackat nej och försörjt sig på annat sätt. Jag tycker det är ett märkligt tankesätt att anse att det är en rättighet att bli försörjd av samhället på långsiktig basis.

Jag flyttade själv 60 mil för att få jobb. Dock hade jag inga barn vilket kanske gjorde att det kändes en smula mindre tungt.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC