Jönsson1
Ny medlem
Ett litet sidospår:
Det sändes en dokumentär på TV nyligen: "Mordet på elbilen".
Den handlar om ett fall där GM startade en produktion av en elbil men helt plötsligt började man motarbeta sej själva för att under lite mystiska omständigheter dra tillbaka de bilar man hade levererat och la ner hela produktionen.
I filmen intervjuvas ett stort antal personer på flera olika nivåer, gör jämförelser på de alternativa energikällor som finns samt pekar på vilka kraftfulla mekanismer som motverkar konkurenter till ottomotorn.
Jag begriper ju att dokumentären är vinklad för att föra fram ett specifikt budskap men den har flera klockrena poänger.
Who killed the electric car finns att ladda ner på de flesta vanliga ställen och är klart sevärd.
Den dokumentären såg jag.
Fyfan vad förbannad man kan bli på sånna svin som sätter sig emot miljöbilar av den klassen på det viset som dom gjorde.
Efterfrågan var större än tillgången på elbilarna till sist.
Intresset för elbilsmarknaden ökade markant och då fick oljejättarna upp ögonen.
Oljebolagen betalar GM för att dra in produktionen.
Dom lyfte upp perfekta fullt fungerande elbilar i pressarna på bilskroten.
Under 2007 tjänade oljebolagen 64 miljarder dollar i USA.
Känns som att prishöjningarna för bensin/diesel bara är till för att subventionera staten, inte gå till en förbättring av miljön. Jag känner att snacket om miljön är en ursäkt för att få in mer skattepengar.
100% korrekt.
"Dom höjer skatten på bränslet för att folk inte ska köra sina fordon lika mkt"
Det är bara skitsnack , tro fan att folk fortsätter att köra sina bilar precis lika mkt som innan trotts lite högre bränslepris.
Att färdas i en bil/flyg/båt etc idag är en bekvämlighet som människan lärt sig att leva med.
Last edited: