Skenförsäkra??

Status
Ej öppen för fler svar.

Piteå

f.d medlem i 4 H
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
Svart med trampor.
Jag är själv ingen skenförsäkrare, men jag har övervägt det, då premien skulle sjunka med hälften om far 53 år istället för jag 27 år skulle stå som ägare på hojen.
men det känns inte riktigt rätt, fråga mig inte varför.
tycker att argumentet , -har man inte råd att försäkra ska man inte ha hoj - är lite knasigt ocskå , jag har egentligen inte råd , mat och kläder till mig själv blir lidande, så länge inte min dotter blir lidande så är jag nöjd.

men vad är det egentligen för skildnad på att lura försäkringsbolaget och på att lura t.ex skattemyndigheterna? det är ju vanliga svensson som får ta skiten vilket som , och det är jag som skenförsäkrare som inte får ut ett skit för min hoj om jag skrotar den.

Jag bara undrar?

Obs, jag är ingen skenförsäkrare själv,,

begge

-
Gick med
9 Dec 2004
Hoj
borta
ozto skrev:
självklart försöker var och en göra det så billigt för en själv som möjligt...

Finns det luckor i systemet så det går att skenförsäkra så kommer många göra det precis som folk tar med sig massor med öl från tyskland eller gör avdrag på skatten som dom inte får...
Eller kör för fort, eller tokigt på andra sätt, men allt verkar va helt moraliskt OK här på sporthoj, FÖRUTOM att just försöka lura dom stackars försäkringsbolagen på ett par kr.

En vurpa är garanterat dyrare en en skenförsäkring! Hacka då för fan inte i första hand på dom som fuskar med det! Det är väl dom som kör som galningar o crashar hela tiden som kostar pengar!
Men det verkar tydligen bara va coolt!
:tummenupp
Problemet är ju som sagt inte att man skenförsäkrar, utan att man utnyttjar en försäkring som man "egentligen" inte har tillgång till vid en olycka -skenförsäkring eller vårdslös körning, "egentligen" ingen skillnad.

Ta parallellen till oskattad och skattad sprit. Dricker du skattad sprit har du betalat en del av framtida vård för eventuella åkommer som uppkommer pga av spritdrickandet. Har du druckit oskattad sprit har du "egentligen" ingen tillgång till vård.

Listan kan göras lång, hand upp från den som lever enligt boken och "skattat" varje krona rätt och riktigt... Att kassta skit på den som skenförsäkrar är banalt, så länge skenförsäkraren inte utnyttjar försäkringen och det finns andra orättvisor i världen.

Mina 5 //Emil

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Vsundelin skrev:
Hur många finns det då inte som byter till orginalprylar inför en besiktning?....och hur ser besiktningsmannen vad det är för prylar inuti motorn ?, men det är klart, syns det inte, så finns det inte...Det är väl också lite mygel och fusk?
Ja, men jag har inte sett några trådar där folk sitter och skryter om sånt.

Nalken

Gick med
10 Mar 2003
Hoj
CRF 450
Skenförsäkring

Skenförsäkring är en speciell försäkring för löpare som skenar mycket "sken-försäkring" (det är många skador inom löpning löparknä har väl många hört talats om t.ex.)
jag har hört att det ska finnas en skenförsäkringar för hästar med, kameler har det talats om men det dröjer enligt osäker källa.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende