Skenförsäkrar du? Läs detta!

vtwin

Kronisk snigel
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TLR 99
Niklas 23 år kör Fireblade 98. Bor i Norrköping.
Halvförsäkring = 19000,- halvåret hos Trygg Hansa.

Är det rätt att döma ut mig direkt som en krashkung?
Ska inte jag få köra en sportmaskin bara för att jag är ung?

Skenförsäkring är ett alternativ till att få köra överhuvudtaget.

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
ÄlgMc skrev:
Hoj på Er alla som skenförsäkrar bågen och tror Du gör dig själv en tjänst...

Jag har alltid försäkrat mig om att han den bästa och billigaste försäkringen och ägnar mycket tid varje vår att ringa runt och spela ut de olika bolagen mot varandra. Tänkte bara ta upp ett par saker som jag lärt mig på vårens kontoll:

1. TryggHansa har som bekant höjt premien snuskigt mycket men man kan inte bara kräva att premien skall vara hur låg som helst då alla företag bör gå med vinst för att överleva. Nu har det visat sig att hojar i klass 7 kostar så otroligt mycket mer pga. skador, stölder och personskador än de ger i intäkt samt att skenförsäkringarna har gjort att en massa oerfarna mc-förare åker runt på vägarna med maskiner de bevisligen inte klarar av.
För att komma tillrätta med de som skenar sin mc kan jag berätta om ett fall som nyligen avgjorts i tingsrätten men lämnar de inblandades namn oavslöjade:

"Kalle" är 20 år och bor i Stockholm, zon 1. Hans försäkring på sin Retta skulle kosta honom 75:000:- hel/hel så han låter sin mormor född 1919 stå som ägare och försäkringstagare. Hennes premie är 7.500:- pga. hennes ålder, körkortsinnehav och var hon bor (Smålands skogar).
Kalle kvaddar sin Retta till skrot och mormor skickar in en skadeanmälan. Så långt känner vi igen situationen... MEN:

TryggHansa avkräver mormor ett FÖRARPROV för att visa om hon verkligen är den som "oftast framför nämnda mc" och därför kan klassas som den riktiga ägaren/föraren. Självklart sätter sig inte mormor 84 år på en likadan mc och visar kontrollanten från polis/TryggHansa att hon kan köra mc och följande händer:

* Ingen ersättning för mc:n,
* Ersättningskrav mot Kalle för 2 års undanhållen försäkrings-premie (75.000 x 2 - 7.500 x 2) som kronofogden TAR in
* Åtal för det bedrägeri som skett de två åren mc:n varit införsäkrad av mormor.

Summa:
Skrotad Retta: c:a 80.000:-
Undanhållen premie: 135.000:- till TryggHansa.....
Jag får det till 215.000:- samt ett åtal...

Dessutom får mormor inte vara kund hos TH längre och måste försäkra om sitt hus/hem/villa mm.

ÄR DET VÄRT DET?! Begriper Ni som skenar vad Ni riskerar? Fattar Ni att det också är Ert fel att premien för klass 7 är så hög?
Om inte Kalles mormor hade gått med på Kalles idé hade Kalle inte kört eller kvaddat den cykeln utan en billigare som han hade haft råd att försäkra.

2. Länsförsäkringar var billigast på min CBR1100XX i år, jag frågade även dem hur de aktivt motarbetar skenförsäkring och fick ett enkelt svar:
Försäkringen (vagnskadan) gäller BARA för den som äger/kör bågen, samt de som är folkbokförda på samma adress.

3. Dessutom går det bra att "deala" och spela ut bolagen mot varandra för att få ner sin premie, som exempel fick jag ner 19.070:- hel/hel till 7.297:- hel/hel (31år/Lund/5år) genom att ringa ett par samtal till till samma bolag....

SÅ STÅ PÅ ER!

Med f-n tar den som skenförsäkrar och driver upp premien - hoppas Ni lägger Er i sommar och blir nekad ersättning så Ni lär Er något!

Någon som håller med?

/El Pepsodente ÄlgMC Lund

Fan så bra.. fick ner min VFR800 försäkring(klass 7) från 25000 till 8400 Hel/Hel igenom att bara ringa runt!. :fakta

men gick detta fall till rättegång?.. annars har väl inte TryggHansa rätt att kräva honon!?

------------------------------------
HAR MAN INTE RÅD ATT ÅKA SPORTHOJ SÅ SKALL MAN LÅTA BLI!.
VI ANDRA VILL INTE BETALA FÖR ATT DU SOM SKENFÖRSÄKRAR SKALL KUNNA ÅKA!! :mad: :mad: :mad: :mad:

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
Diversion skrev:
Blahahahaha

Jag blir så förbannat less på hackandet!!! :mad: :mad:

JA, skenförsäkra är fel, JA det driver upp premierna och JA man riskerar att inte få ersättning.

MEN, fattar ingen här att det är krascherna, stölderna och bedrägerierna som är den största faktorn när det gäller att driva upp premierna?

En del här stuntar, andra kör ifrån polisen och ändå har de mage att sätta sig på höga moraliska hästar och peka finger åt skenförsäkrarna. Jag tycker inte ni har någon rätt att klaga förrän ni lagt av med att knäcka en hoj/år. Observera att jag inte talar om "vanliga" olyckor.

Nej, jag skenförsäkrar inte bara så ni vet.

Iof håller jag med .. det är dumt att alla klass7 ägare skall få betala för dom klass 7 ägare som leker med hojarna hela tiden och klotar . :tummenupp

MEN DET ÄR ÄNNU MER FEL ATT SKENFÖRSÄKRA!!!! :mad:

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
vtwin skrev:
Niklas 23 år kör Fireblade 98. Bor i Norrköping.
Halvförsäkring = 19000,- halvåret hos Trygg Hansa.

Är det rätt att döma ut mig direkt som en krashkung?
Ska inte jag få köra en sportmaskin bara för att jag är ung?

Skenförsäkring är ett alternativ till att få köra överhuvudtaget.

nej .. då tvingar du andra att betala för dig .. andra mc killar som sliter som fan för att betala för sin försäkring,, jag förstår din ilska .. men du riktar den felaktigt mot försäkringsbolaget så att det hamnar mot oss andra åkare.

Limstift

Flooork!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VTR 1000F Firestorm
Bara för att vissa (jag) inte har råd att betala en hel/helförsäkring för ca. 28000/år så betyder ju inte det att jag (när jag skaffar hoj) skenförsäkrar på mormor för det. Jag kommer istället att välja enbart halv/halvförsäkring eller kanske till och med endast trafikförsäkring beroende på självrisker osv. Så jag tycker att "folk" och media blåser upp till orimliga proportioner, bara för att man är ung och kör sporthoj så betyder inte det att man inte tar sitt ansvar och betalar det man tycker en försäkring är värd. Självklart finns det ju dom som försäkrar på någon annan men man generaliserar utav h*****e om man som vissa mediakanaler påstår att alla under 24år som kör sporthoj är drägg som inte tar ansvar. :mad:

Tolf

Tolf
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tl 1000r
Dom som skenförsäkrar får tänka om,,, dom får ta en försäkring dom kan ta tex trafik eller halv.

Jag betalar surt min premie, jag köpte hoj efter vad jag har råd att försäkra.

Gör det eller skit i att köra hoj som ni inte har råd att försäkra.

JAg skiter i om kalle 23 inte har råd att försäkra.

Gör alla rätt för sig får vi i ordning på försäkrings cirkusen så småningom.

Ursäkta tonfallet men jag blir så trött på alla som inte kan göra rätt för sig.

Tolf

vtwin

Kronisk snigel
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TLR 99
Jag skulle mer än gärna skenförsäkra om jag kunde, men nu är tyvärr fallet inte så att jag kan. Pröjsar motvilligt min premie.

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
ÄlgMc skrev:
3. Dessutom går det bra att "deala" och spela ut bolagen mot varandra för att få ner sin premie, som exempel fick jag ner 19.070:- hel/hel till 7.297:- hel/hel (31år/Lund/5år) genom att ringa ett par samtal till till samma bolag....
Förklara dig! Hur är detta möjligt? Går det genom att bara ringa samma bolag några gånger?

När jag ringer ett bolag så sparar de alltid mina uppgifter (när jag ringde på olika hojar så nämde de att jag kollat priser hos dem på andra hojar, därför tror ajg att de sparar uppgifterna), sen när man ringer igen så kollar de väl (vet inte, har inte testat) vad jag frågat tidigare och tar fram de gamla uppgifterna och ger samma pris?

Detta är högaktuellt då jag tänkte försäkra omgående! Hur ligger det till igentligen?

Kan man dessutom "pruta"? Om man säger att man hos ett FB fick X.XXX:- i premie kan man då få billigare hos ett annat bolag för att de vill att man ska bli kund hos dem...?

SNÄLLA NÅGON SOM VILL UPPLYSA MIG?! :confused:

:tummenupp

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
Re: Re: Skenförsäkrar du? Läs detta!

Bodoe skrev:
Förklara dig! Hur är detta möjligt? Går det genom att bara ringa samma bolag några gånger?

När jag ringer ett bolag så sparar de alltid mina uppgifter (när jag ringde på olika hojar så nämde de att jag kollat priser hos dem på andra hojar, därför tror ajg att de sparar uppgifterna), sen när man ringer igen så kollar de väl (vet inte, har inte testat) vad jag frågat tidigare och tar fram de gamla uppgifterna och ger samma pris?

Detta är högaktuellt då jag tänkte försäkra omgående! Hur ligger det till igentligen?

Kan man dessutom "pruta"? Om man säger att man hos ett FB fick X.XXX:- i premie kan man då få billigare hos ett annat bolag för att de vill att man ska bli kund hos dem...?

SNÄLLA NÅGON SOM VILL UPPLYSA MIG?! :confused:

:tummenupp

RING susab!!!! men du måste göra det innan den första 1aprill!!!

Iceman1975

Stället krymper
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB1000RA
Tolf skrev:
Dom som skenförsäkrar får tänka om,,, dom får ta en försäkring dom kan ta tex trafik eller halv.

Jag betalar surt min premie, jag köpte hoj efter vad jag har råd att försäkra.

Gör det eller skit i att köra hoj som ni inte har råd att försäkra.

JAg skiter i om kalle 23 inte har råd att försäkra.

Gör alla rätt för sig får vi i ordning på försäkrings cirkusen så småningom.

Ursäkta tonfallet men jag blir så trött på alla som inte kan göra rätt för sig.

Tolf

Håller med till 100%.. :fakta

Bodoe: DE verkar ha nån slump generator när man ringer och pratar försäkringar..
Nydligen kollade jag upp hemförs,bil & mcn..
Fick olika från samma bolag.
Men ta namn och nummer på den du pratar med så du kan prata med samma när du hittade den som ger bäst pris!

//Nichlas

Mattiaz

Värmlandspöjk
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2017 KTM Super Adventure S
Jag skenförsäkrar inte, för såpass rädd är jag om mig själv, och hojen, att jag tar försäkringen på mig, även om det blir dyrt!

Men det är det värt!

Hörde på radion igår en intevju med försäkringsbolag, där de pratade om att bolagen får in tips om försäkringsbedragare.... satte de en "hittelön" på dessa, så skulle jag inte tveka en sekund att ringa in några namn :rodnar

Diversion

Guest
DwD skrev:
Iof håller jag med .. det är dumt att alla klass7 ägare skall få betala för dom klass 7 ägare som leker med hojarna hela tiden och klotar . :tummenupp

MEN DET ÄR ÄNNU MER FEL ATT SKENFÖRSÄKRA!!!! :mad:

Det är där jag inte håller med. Det är lika dumt att ta onödiga risker i trafiken som att skenförsäkra om inte dummare.
Det är var och ens fria val att stunta och dra snuten, men det jag vänder mig mot är hyckleriet.

En del här har helt tappat proportionerna tycker jag och verkar placera skenförsäkrare i samma kategori som grova våldsbrottslingar.

Diversion

Guest
MrGooFy skrev:
Jag har kört hoj i 3 år utan att vurpa, jag kör på bakhjulet och jag skenförsäkrar inte.
Vilken kategori placerar detta mig i?

Det vet jag inte men du tar onödiga risker som gör att du har större chans rent statistiskt att vurpa än en som inte stuntar, skenförsäkrare eller ej.

Det är naturligtvis ditt beslut men då tycker jag inte att du kan klanka på skenförsäkrare eftersom du själv sysslar med något som hjälper till att dra upp premierna.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Diversion skrev:
Det vet jag inte men du tar onödiga risker som gör att du har större chans rent statistiskt att vurpa än en som inte stuntar, skenförsäkrare eller ej.

Det är naturligtvis ditt beslut men då tycker jag inte att du kan klanka på skenförsäkrare eftersom du själv sysslar med något som hjälper till att dra upp premierna.

Kom in i matchen för f-n!

Att syssla med försäkringsbedrägeri och blåsa sina hojåkarpolare spelar ju inte i samma liga som att köra på bakhjulet. I så fall är det ok att skenförsäkra eftersom det ändå är farligt att köra hoj och man kan möjligtvis vurpa och dra upp premierna.

Vad är bäst? Stunta och betala sin rätta premie, eller skenförsäkra och stunta?

Diversion

Guest
Chris Ash skrev:
Kom in i matchen för f-n!

Att syssla med försäkringsbedrägeri och blåsa sina hojåkarpolare spelar ju inte i samma liga som att köra på bakhjulet. I så fall är det ok att skenförsäkra eftersom det ändå är farligt att köra hoj och man kan möjligtvis vurpa och dra upp premierna.

Vad är bäst? Stunta och betala sin rätta premie, eller skenförsäkra och stunta?

Bara som ett tankeexperiment, tänk om han som skenförsäkrar inte stuntar då? Vem tror du löper större risk att behöva utnyttja försäkringen?

Nu finns det alla typer, de som gör båda sakerna, ingen eller den ena av dem.

Vad jag menar är att ställer man aktiviteterna i sig mot varandra är det värre att stunta för att inte tala om att dra snuten. Förutom att risken att vurpa ökar så utsätter man även andra för fara (beroende på var man håller till givetvis).

Jag försäkrar i eget namn och stuntar inte, men om jag hade för vana att köra på bakhjulet osv. så skulle det aldrig falla mig in att gorma på en skenförsäkrare för att han höjer premierna för "oss andra".

MrGooFy

Tebax
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Is no more
Diversion skrev:

Jag kör halvförsäkrat så det spelar ingen roll om jag vurpar när jag slangar eller inte för jag får inte ut något ändå (om man inte räknar trafikförsäkringen då.).

zunky

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2003
Hoj
gsxr 750
vad annars?

visst verkar det bra att ingen ska skenförsäkra, & så borde det så klart vara. MEN tar försäkringsbolagen ut hutlösa premier så tycker jag att de får skylla sig själva. Kan ta ett exempel från igår när jag var iväg o köpte en cbr 600f & ringde till IF, en helförsäkring skulle kosta mig över 91 000:- :skrämd & detta för en hoj jag köpt för knappt 50 000... I ett sånt här lägen så kvittar det vad någon säger om att det inte är bra i längden osv. istället skriver man den på någon anhörig o får en premie på typ 5000:-

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
Re: vad annars?

zunky skrev:
visst verkar det bra att ingen ska skenförsäkra, & så borde det så klart vara. MEN tar försäkringsbolagen ut hutlösa premier så tycker jag att de får skylla sig själva. Kan ta ett exempel från igår när jag var iväg o köpte en cbr 600f & ringde till IF, en helförsäkring skulle kosta mig över 91 000:- :skrämd & detta för en hoj jag köpt för knappt 50 000... I ett sånt här lägen så kvittar det vad någon säger om att det inte är bra i längden osv. istället skriver man den på någon anhörig o får en premie på typ 5000:-

Ring alla bolag och kolla, kör trafikförsäkrat, ge fan i att låta oss andra betala din nota.

Nyström

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
husaberg 650 sm -02 och suzuki qr50 -02
hmmm......

jag sålde min gsx750r turbo för att jag inte använde den så ofta och då sved försäkringspremien grymt. köpte en ny husa 650 sm i år och dröm om min förvåning när jag kollade premier innan köpet. jag har haft mckort i många år och har tio skadefria år på min försäkring jag nyttjar på hojen. trygg hansa hugger till med 28.000:-/år i helförsäkring, men om jag köpte den i min sambos namn kosta det 1700:-/år. till saken hör att hon är 26år, har inte mckort och har aldrig haft en fordonsförsäkring så vad gör man???
detta skall tydligen inte vara nått problem i och med att vi är skriven på samma adress men håll med om att det är sjukt.....

ska jag behöva skämmas för skenförsäkran????

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
ivarzon skrev:
För det första, jag förstår att folk rasar över de hutlösa premierna, och alla "skenförsäkrare" som klotar sina cyklar 1 månad efter dom fått kortet.
MEN, det är inte skenförsäkrarnas fel att premierna är så förbannad höga. Det är väl iaf dom som stuntar och kör vårdslöst, spelar ingen roll om det är skenförsäkrare eller regelrätta Svensson.
Många kör som dårar, spelar ingen roll hur de försäkrat bågen, och alla som klotar hjälper till att höja premierna, that`s it.. :fakta

Jag och min far har bågen tillsammans, och ja, han kommer köra den i sommar.
Givetvis försäkrade vi den på honom. Dock om jag skulle klota den höjs självrisken helt plötsligt med 15.000:-, och detta är okej med försäkringsbolaget. Detta ser inte jag något fel med, och inte försäkringsbolaget heller.

Som det skrevs tidigare tycker jag inte att folk som drar snuten, kör som dårar, ligger och pressar hojen på vägarna, eller slangar inne i stan osv ska stå o hytta med fingret och skälla på skenförsäkrare och skylla allt på dom. Kör med insidan så det inte sker så många olyckor, och om alla hjälps åt så sänks premien, och alla kan vi försäkra våra cyklar på oss själva, och sammtidigt ha en någelunda normal premie., och detta problem med "skenförsäkringar" försvinner. Alla är glada och lyckliga. Det är väl iaf det som är en av de stora tjusningarna med att åka hoj, gemenskapen..
Och givetvis händer olyckor, det går inte att komma ifrån, men det är väldigt många onödiga olyckor som skulle kunna undvikas..
Det är inte svårare än så, dock är det bara önsketänkande... :(

//Martin

Det där är ett solklart fall av skenförsäkring OM du kör hojen mer än din farsa. Men om din far ligger och fetar med bågen samt han har pröjsat den och lånar ut den då och då till dig så är det ju ok.

Du vet ju själv om det är "din" hoj eller inte, oavsett vem som står som ägare på pappret. är det din hoj skall du stå på försäkringen, är det din farsas hoj har du knappast nått att säga till om försäkringen utan han bestämmer hur han vill försäkra sina prylar.

Jag kan ju också köpa en R6a inse att försäkring på mig blir 45 lök och sen ställa den på min farsa och säga att det är okej för självrisken är dubbelt så hög. Men det är just det som är skenförsäkring, min far skulle kanske köra 2% av alla milen och ha noll intresse i hojen i övrigt.

Försäkringarna stiger för folk betalar inte vad det egentligen kostar. Snart kommer väl din farsa få pröjsa 15 i trafik... Det är ingen rättighet att köra fetinghoj, har man inte råd får man låta bli.

/Felix

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...