Hoj på Er alla som skenförsäkrar bågen och tror Du gör dig själv en tjänst...
Jag har alltid försäkrat mig om att han den bästa och billigaste försäkringen och ägnar mycket tid varje vår att ringa runt och spela ut de olika bolagen mot varandra. Tänkte bara ta upp ett par saker som jag lärt mig på vårens kontoll:
1. TryggHansa har som bekant höjt premien snuskigt mycket men man kan inte bara kräva att premien skall vara hur låg som helst då alla företag bör gå med vinst för att överleva. Nu har det visat sig att hojar i klass 7 kostar så otroligt mycket mer pga. skador, stölder och personskador än de ger i intäkt samt att skenförsäkringarna har gjort att en massa oerfarna mc-förare åker runt på vägarna med maskiner de bevisligen inte klarar av.
För att komma tillrätta med de som skenar sin mc kan jag berätta om ett fall som nyligen avgjorts i tingsrätten men lämnar de inblandades namn oavslöjade:
"Kalle" är 20 år och bor i Stockholm, zon 1. Hans försäkring på sin Retta skulle kosta honom 75:000:- hel/hel så han låter sin mormor född 1919 stå som ägare och försäkringstagare. Hennes premie är 7.500:- pga. hennes ålder, körkortsinnehav och var hon bor (Smålands skogar).
Kalle kvaddar sin Retta till skrot och mormor skickar in en skadeanmälan. Så långt känner vi igen situationen... MEN:
TryggHansa avkräver mormor ett FÖRARPROV för att visa om hon verkligen är den som "oftast framför nämnda mc" och därför kan klassas som den riktiga ägaren/föraren. Självklart sätter sig inte mormor 84 år på en likadan mc och visar kontrollanten från polis/TryggHansa att hon kan köra mc och följande händer:
* Ingen ersättning för mc:n,
* Ersättningskrav mot Kalle för 2 års undanhållen försäkrings-premie (75.000 x 2 - 7.500 x 2) som kronofogden TAR in
* Åtal för det bedrägeri som skett de två åren mc:n varit införsäkrad av mormor.
Summa:
Skrotad Retta: c:a 80.000:-
Undanhållen premie: 135.000:- till TryggHansa.....
Jag får det till 215.000:- samt ett åtal...
Dessutom får mormor inte vara kund hos TH längre och måste försäkra om sitt hus/hem/villa mm.
ÄR DET VÄRT DET?! Begriper Ni som skenar vad Ni riskerar? Fattar Ni att det också är Ert fel att premien för klass 7 är så hög?
Om inte Kalles mormor hade gått med på Kalles idé hade Kalle inte kört eller kvaddat den cykeln utan en billigare som han hade haft råd att försäkra.
2. Länsförsäkringar var billigast på min CBR1100XX i år, jag frågade även dem hur de aktivt motarbetar skenförsäkring och fick ett enkelt svar:
Försäkringen (vagnskadan) gäller BARA för den som äger/kör bågen, samt de som är folkbokförda på samma adress.
3. Dessutom går det bra att "deala" och spela ut bolagen mot varandra för att få ner sin premie, som exempel fick jag ner 19.070:- hel/hel till 7.297:- hel/hel (31år/Lund/5år) genom att ringa ett par samtal till till samma bolag....
SÅ STÅ PÅ ER!
Med f-n tar den som skenförsäkrar och driver upp premien - hoppas Ni lägger Er i sommar och blir nekad ersättning så Ni lär Er något!
Någon som håller med?
/El Pepsodente ÄlgMC Lund