Skenförsäkrar du? Läs detta!

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
Pratade med en kompis i helgen som jobbar på stor mcfirma. Han berättade att det stod två crashade hojar där ägarna inte skulle få ut några pengar pga skenförsäkring (om ägarna inte drog upp fallet i domstol och vann...)

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
Felix skrev:
Pratade med en kompis i helgen som jobbar på stor mcfirma. Han berättade att det stod två crashade hojar där ägarna inte skulle få ut några pengar pga skenförsäkring (om ägarna inte drog upp fallet i domstol och vann...)

YES!!,, fan va skönt att höra!!!! :rock
återbäring till oss riktiga hojåkare då med andra ord! :fakta

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
ÄlgMc skrev:
2. Länsförsäkringar var billigast på min CBR1100XX i år, jag frågade även dem hur de aktivt motarbetar skenförsäkring och fick ett enkelt svar:
Försäkringen (vagnskadan) gäller BARA för den som äger/kör bågen, samt de som är folkbokförda på samma adress.

Det där med låna ut är ju en sak.. TH kör med +10000:- på självrisken om det inte är ägaren till hojen som smäller, vilket jag tycker är bra! den gäller åtminstone och THs förlust kanske inte blir nån förlust egentligen.. när hojen senare säljs till MC skrot eller liknande...

Jag lånade en kompis hoj i höstas, inte nån jävla skenförsäkran här! Druttade omkull ganska ordentligt på vägen, fick pejja 16kkr i självrisk men han som ägde hojen fick ut ungefär vad den var värd (skit i VAD som hände, hade lite otur bara).
Om TH inte haft den sortens försäkring hade jag fått fixa en likadan hoj för 65kkr ... ta ett lån för att betala av skulden liksom.. DET hade känts ett bra tag framöver...

Försäkringar är till för olyckshändelser, inte för att man ska få en ny hoj för att man kör som om man hörde hemma på närmaste RR bana

JA det är roligt att köra RR, på bana då förstås!

... och ja.. vi är fortfarande kompisar :)

foppa

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2003
Hoj
ZX10R, tidigare haft cbr1000rr, zx9r och fireblade 929
Jag känner många som gillar ban-åka, vissa åker ifrån banan med hojen på släp för att veckan senare ringa bolaget och säga att man halkat på ett blött övergångsställ. jag körde med hojen reggad på pappa förra sommarn, det var väll inte helt "rätt" men jag fick åtminstone uppleva total njutning under många fina dagar. är det någon som orkar tycka synd om sig själv för att han/hon "betalar min premie" är det ju tråkigt, men jag kör ändå :slicka
Och ni moralister kan ju fråga er: -har jag druckit hembränt, -hämtat öl från danmark, -jobbat svart, -deklarerat "fel" osv. osv. hur många av er i bostadskö skulle tacka nej till ett 1:a hands kontrakt om misstaget var framme och ni blev erbjuden ett på bekostnad av alla som köat längre.
Moral gäller så mycket mer än försäkringar, klanka ej ner på dom som som "fuskar" så det drabbar dej, om du själv inte är "ren". Jag kör på farsan om jag ej har råd på annat sätt. Jag drar nog mitt strå till stacken för att någon annan skall kunna fiska utan fiskekort, supa skattefritt, få pengar då han/hon är arbetslös. duger ej det så :finger

Mav

Fattigast...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha FZR 1000
foppa skrev:
Jag känner många som gillar ban-åka, vissa åker ifrån banan med hojen på släp för att veckan senare ringa bolaget och säga att man halkat på ett blött övergångsställ. jag körde med hojen reggad på pappa förra sommarn, det var väll inte helt "rätt" men jag fick åtminstone uppleva total njutning under många fina dagar. är det någon som orkar tycka synd om sig själv för att han/hon "betalar min premie" är det ju tråkigt, men jag kör ändå :slicka
Och ni moralister kan ju fråga er: -har jag druckit hembränt, -hämtat öl från danmark, -jobbat svart, -deklarerat "fel" osv. osv. hur många av er i bostadskö skulle tacka nej till ett 1:a hands kontrakt om misstaget var framme och ni blev erbjuden ett på bekostnad av alla som köat längre.
Moral gäller så mycket mer än försäkringar, klanka ej ner på dom som som "fuskar" så det drabbar dej, om du själv inte är "ren". Jag kör på farsan om jag ej har råd på annat sätt. Jag drar nog mitt strå till stacken för att någon annan skall kunna fiska utan fiskekort, supa skattefritt, få pengar då han/hon är arbetslös. duger ej det så :finger

:tummenupp

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
foppa skrev:

Jag håller med dig och blir lite kluven när du skriver så,
men se det så här,

om jag krökar HB, så blåser jag inte staten på så mycket pengar, eller hur!?,

om jag krökar HB, och får tokspel och slårsönder något som är skattebetalarnas eller hamnar på sjukan etc,så blir det rätt dyrt men den kostnaden slås ut på alla andra skattebetalare
och skattebetalarna i sverige är MÅNGA fler än vad det är försäkringstagare på mc(klass7), så om du skenförsäkrar din hoj så blir kostnaden mer påtaglig för oss andra än om du krökar HB :fatta!

sedan så kan man ju fråga sig om du alltid drar dom lättaste stråna till stacken :confused:

foppa

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2003
Hoj
Ja, i och för sig rätt, men det finns så många olika situationer där man handlar egoistiskt och där andra blir drabbade. som enskilld eller ett helt kollektiv (skattebetalare). Jag ville egentligen bara väcka tanken med mitt inlägg (som jag vet är provoserande). Är det inte lika mkt egoism när man bara klankar på det man själv blir drabbad av.... dessutom är väll den verkliga orsaken till att försäkringsbolagen tar ut sviniga premier det faktum att "allt olönsamt" (hojar, vissa butiker tex ur & guld m.m m.m) måste "straffas" för de miljarder de förlorat på börssens fall de senaste åren. Det bolagen förlorar på att gammla gubbar (som knappt kan cykla) står som ägare till sköna räsers är väll bara en droppe i havet mot tex. det dom förlorat på Ericsson under det gånga året... min tanke bara.....

personligen har jag jävligt dåliga erfarenheter av f-bolag, salus försökte sig på en rejäl "blåsning" av mig förra sommarn. Jag ser gärna att många kraschar/säljer sina hojar åt dem när sässongen börjar gå mot sitt slut. må de lida... ;)

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
jag tror att försäkringsbolagen spelar ut oss motvarandra :1pajas och sedan rider på vågen och höjer försäkringen lite extra förutom den höjning som dom tvingas göra pga dåligt affärer på aktie börsen,
dom borde stå sitt kast för det dom har gjort på börsen :fakta och kanske inse att dom inte kommer att kunna gå med vinst på många år, men det vill dom ju inte göra, :mad:

man kanske borde ha ett statligt försäkringsbolag som dom privata skulle konkurera mot, :confused: :(

foppa

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2003
Hoj
Ja, det vore fint... tror ni dom skulle sänka premierna om börssen steg rejält??? Icke!!! då skulle nån jävlar pamp ta ut miljarder i bonus för att bolaget gått så bra senaste tiden... kanske dax att grunda försäkringsbolaget sporthoj,com. där alla kör på trafikförsäkring, men betalar in en premie tex5000 kr/år som går ut till dem som klotat och behöver hjälp, man kunde ha var tredje år gratis eller nått sånt om man håller sig ifrån olycka... man tycker ju att något måste hända snart, såhär kan vi ju inte ha det...
Ut med er alla och stjäl båtar i helg, kanske oppinionen blir större om även båtfolkets premier stiger ;)

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
VAKNA UPP...!!

Jag tror knappt det jag läser i denna tråd.............
All information om vad klass7 skadorna kostar finns i försäkringsforumet, där har också "JohanFök" lätta lite på "täckelsen" till det som förhoppningsvis kommer på villkorssidan.
Innan ni skriver av er mer frustration här....för det är det ni gör.
Inget av de ni "plitar ner" just nu har med verkligheten att göra.

1. Det är vi som åker klass7 hojar som ser till att premierna är som dom är. TH's kostnader för klass7 hojar under 2002, exkl. personskadorna som fördelas på ALLA klasser, var 48,800:-/försäkrad hoj...!!
HUR MYCKET BETALADE DU I PREMIE?? Det är faktiskt på det viset att det är premierna som betalar skadorna....inget annat.
2. Har skrivit det förr men gör det för säkerhets skull en gång till, det finns vissa hojar som tydligen inte går att köra med på gatan...?
Var TREDJE ny R1'a som såldes under 2002.....TOTALSKROTADES..!!??. Eller beror det inte på hojen....??

3. Till sist.....det är vi som åker klass7 hojar som måste SKÄRPA OSS....sluta "leka ROSSI"..eller vad det nu är vi håller på med..som gör att vi landar i diket istället för att hålla oss på hjulen.

MINDRE SKADOR.....=......LÄGRE PREMIER.

KentW

s9d8as0vjk

Guest
Jag har alltid hävdat att det inte har med hojen att göra att folk kraschar ... allt hänger på föraren faktiskt. OM man skulle förbjuda alla klass 7-hojar så skulle folk fortsätta att krascha vidare på en klass 6-hoj garanterat. Iofs om man skulle strypa alla hojar så dom gör max 50km/h kanske det skulle hjälpa ... ;)

gixxer1000

...nu på en svart retta...
Gick med
25 Apr 2003
Hoj
Yamaha R1 -04a.../Tidigare; TL1000R -00, Gsxr1000K2, KTM520, KX250, Stiga Villa Pro...
Jag håller oxå med om att folk bör ju faktiskt försäkra sina hojar på sig själva, jag köpte en gixxer1000 -02 i våras och hade kallt räknat med 2000:-/halv/månad men efter ett par samtal fick ner premien till 1250:-/halv/månad, det kanske går att få ner yttligare men jag fick ner premien rätt bra ändå känns det som (zon1,29bast)

Nackdelen att sken försäkra ser vi ju ovan hur det kan sluta, ekonomisk kaos för förarn och ev fogde uppdrag m.m, dom som inte har råd att stå själva för sina hojar skall ju fan köpa nått som dom har råd med.
Det finns alltid alternativ. :fakta

Krigge

Taliban och kapitalist
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gixxer 1000
Re: VAKNA UPP...!!

Kent W skrev:
Jag tror knappt det jag läser i denna tråd.............
All information om vad klass7 skadorna kostar finns i försäkringsforumet, där har också "JohanFök" lätta lite på "täckelsen" till det som förhoppningsvis kommer på villkorssidan.
Innan ni skriver av er mer frustration här....för det är det ni gör.
Inget av de ni "plitar ner" just nu har med verkligheten att göra.

1. Det är vi som åker klass7 hojar som ser till att premierna är som dom är. TH's kostnader för klass7 hojar under 2002, exkl. personskadorna som fördelas på ALLA klasser, var 48,800:-/försäkrad hoj...!!
HUR MYCKET BETALADE DU I PREMIE?? Det är faktiskt på det viset att det är premierna som betalar skadorna....inget annat.
2. Har skrivit det förr men gör det för säkerhets skull en gång till, det finns vissa hojar som tydligen inte går att köra med på gatan...?
Var TREDJE ny R1'a som såldes under 2002.....TOTALSKROTADES..!!??. Eller beror det inte på hojen....??

3. Till sist.....det är vi som åker klass7 hojar som måste SKÄRPA OSS....sluta "leka ROSSI"..eller vad det nu är vi håller på med..som gör att vi landar i diket istället för att hålla oss på hjulen.

MINDRE SKADOR.....=......LÄGRE PREMIER.

KentW

Du verkar gilla försäkringsbolagen?
Om vi motorcyklister kostar så mycket, be dom då ta lite av dom 300 miljoner som dom blåst kommuner och företag på, som enligt lag varit tvingade att betala in dessa summor till en försäkring för mijlöskador. Pengar som trillade rätt ner i bolagens fickor och redovisades som vinst.
Eller lite av dom pengar som dom sparar när dom vägrar trafikoffer ersättning. Folk som anklagas för att fejka whiplash skador och smygfilmas under flera månader. Därefter klipps filmen ihop till något som ser bra ut i rätten, där dom med stöd av köpta läkare kallar folk för bedragare.

Patetiskt och se vilka reaktioner det blir här för att ni själva drabbas. (iallafall tror ni ju det)

My 0,02$

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Gilla Försäkringsbolagen...?

Jag varken gillar eller ogillar Försäkringsbolagen......däremot så försöker inte jag skylla på nått annat än vad som i verkligheten påverkar MIN och DIN försäkringspremie.

Verkligheten ser faktiskt ut som den gör....oavsett hur man försöker "vränga" till det!

Varje fordonsklass/grupp skal bära sina egna kostnader!

Enkel matte....eller hur..?
Kostar vi mer än vi smakar så höjs premien.....!

SEN kan vi var och en försöka minska våra egna premier på det ena eller andra sättet....och våra egna kostnader när "olyckan" nu har skett...! Men det förändrar inte hur systemet ser till att DU och Jag i slutändan i all fall får betala vad vi kostar....!

Vad jag försökte påpeka med mitt inlägg....som tydligen inte gick fram, är att det är bara VI som åker klass7 som påverkar premierna....inga andra.

Och vad aktieaffärerna belangar så tycks samtliga aktörer på marknaden sakna all sans och minne..!

Börskurserna gick upp 25% / år i 5år...!!
Det borde betyda att företagen som finns på börsen skulle vara värda 125% mer......nån som tror på det?

Nu har dom gått ner c:a 20% / år i 3år...så än är det ingen fara.
Nu är dom bara värda 65% mer än för 8år sen.

Kör försiktigt så vi kan minska skadekostnaderna i samtliga hojklasser, och med det också premierna till nästa år!

KentW

foppa

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2003
Hoj
Hej kent, du som verkar ha alla siffror i huvudet kan ju kolla hur prisutvecklingen på rr-försäkringar ser ut de senaste 8 åren, om du även räknar med r1:eek:r (var 3:e överlever), och bygger upp det hela i ett vackert stapeldiagram så kanske vi som ej har lika bra koll kan "haja"...
se på alla karteller som "ploppat" upp, -asfallt -bensin -bygg o.s.v, man behöver väll inte vara paranoid för att man inte tror blint på orsakerna bakom premierna.... ingen här är väll så dum så han/hon tror att klotade/stulna hojar och brytna lemmar är billiga. Ett bolag borde väll kunna ta pengar från lukrativa delar för att subventionera de ej lika vinstgivande.

nej, den dagen det blir dags att ta repet skall jag köpa, helförsäkra och köra svinhårt.... då skall dom jävlarna få betala åt mina efterlevande....
:rock

Andreas-LKPG

Rattar numera Korv1 C6!
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
Såld! :-(
Ang skenförsäkring..

Måste ge mig in i debatten..
Jag har haft A-kort sen 1990 och klotat en gång (1991).
Kan dra en premiestatistik för mig sedan 2000.

2000 - Betalade 5300:- hel/hel för en Fireblade
2001 - Betalade 7900:- hel/hel för en R1
2002 - Betalade 13700:- hel/hel för en R1

I år kräver samma bolag hela 32000:- hel/hel för samma hoj och produkt. Det är totalt orimligt!! Detta är dessutom deras billigaste alternativ. Med tanke på att jag har hem/privatolycksfall/bil -försäkring hos dom då borde dom kunna ordna fram ett bättre pris, men ICKE!

När jag lusläste deras försäkringsvillkor och ringde en av deras säljare så hittade jag en vettig utväg.

Bolagets "märkesförsäkring" tillåter att man lånar ut fordonet obegränsat mycket till någon som är skriven på samma adress utan några som helst övriga förpliktelser. Dvs hojen kan vara skriven på morsan och jag brukar den utan några som helst risker att bli utan ersättning vid en ev skada. Självrisken är dessutom den samma oavsett vem som körde vid olyckstillfället.
Summa summarum: Premien blev istället 11100:- hel/hel vilket även det är orimligt högt!

Jag besparar mig div moralkakor... vilken normalt funtad människa betalar 21000:- extra när det billigare alternativet inte medför någon som helst risk? Om någon nu mot all förmodan
har något att invända så vill jag ha en väldigt vettig och utförlig motivering.

Tack för ordet!

mvh

Andreas :squid

Edit: Jag åker dessutom på att besöka skattemyndigheten för att fylla i blanketten ang att bli "inneboende" hos morsan ett halvår framöver! :)

Last edited:

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Re: Ang skenförsäkring..

Andreas-LKPG skrev:
Måste ge mig in i debatten..
Jag har haft A-kort sen 1990 och klotat en gång (1991).
Kan dra en premiestatistik för mig sedan 2000.

2000 - Betalade 5300:- hel/hel för en Fireblade
2001 - Betalade 7900:- hel/hel för en R1
2002 - Betalade 13700:- hel/hel för en R1

I år kräver samma bolag hela 32000:- hel/hel för samma hoj och produkt. Det är totalt orimligt!! Detta är dessutom deras billigaste alternativ. Med tanke på att jag har hem/privatolycksfall/bil -försäkring hos dom då borde dom kunna ordna fram ett bättre pris, men ICKE!

När jag lusläste deras försäkringsvillkor och ringde en av deras säljare så hittade jag en vettig utväg.

Bolagets "märkesförsäkring" tillåter att man lånar ut fordonet obegränsat mycket till någon som är skriven på samma adress utan några som helst övriga förpliktelser. Dvs hojen kan vara skriven på morsan och jag brukar den utan några som helst risker att bli utan ersättning vid en ev skada. Självrisken är dessutom den samma oavsett vem som körde vid olyckstillfället.
Summa summarum: Premien blev istället 11100:- hel/hel vilket även det är orimligt högt!

Andreas :squid

Det stämmer det du nämner ovan.

Sen har jag en annan sak. Vem avgör vem försäkringen ska stå på nedan???

2 bröder, Gustav 44 år och Sven 24 har en R1 hoj ihop. Det är årsmodel 01. Dom bor i samma by, grannar. Första året stod Sven som försäkringstagare och det blev dyrt, billigare om Gustav haft den på sig. Dom har köpt hojen ihop och åker ca lika mycket. Dom har betalt kontant halva summan var på hojen. Inget lån finns. Tyvärr kan bara en vara ägare åt gången. Sven var ägare när den var försäkrad på han. Efter säsongen 01 upptäckte man att Gustav kört 450 mil och Sven 444 mil. Till år 02 skiftade man, för den som nyttjar hojen mest skall ha den försäkrad på sig sägs var det moraliska rätta. Ägarbyte och ny försäkring. Gustav är ju äldst och haft körkort längst. Premien blev mycket billare för 02. Inför säsong 2003 ser läget ut att båda kört 462 mil var. Vem skall försäkringen stå på. Skall den stå på Sven för han är yngst bara för att vara moraliskt rätt enlig andra eller kan den stå kvar på Gustav då han kanske åker mest på hojen?

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
TH

Jag har unjefär samma försäkring som du hos hansa (8.500/halvår) men min skälvrisk är tok hög. Vilket Jag inte har något i mot då Jag inte planerar att klota. och gäller det en mindre skrapvurpa kan Jag fixa det själv.

Varför tas det ingen hänsyt till erfarenhet bakom styret?
Jag har kört nästan 8.000 mil på ca två år!!!!!vilket Jag kan bevisa.
Min farsa har kört 0 sedan 67 eller när han tog kort men han skulle kunna försäkra nästan vad som helst tokbilligt!

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
Bit i det sura äpplet och sälj klass 7 hojen och köp en supermotard istället,det går inte att argumentera mot försäkringsbolagen,det bara är så, lika dumt som att köra chicken race på en cykel mot en pansarvagn :fakta

jag sålde min VFR vtec 02a fklass 7 och köpte en xr650r :rock , jag vill inte sitta med en hoj som kommer att vara värd ingenting nästa år pga premien eller sossarnas förbud,och pga att jag inte vill betala för skenförsäkrarna.

ps har roligare med den nya hojen :slicka , förutom på motorvägen. :gråta

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...