Felix skrev:Pratade med en kompis i helgen som jobbar på stor mcfirma. Han berättade att det stod två crashade hojar där ägarna inte skulle få ut några pengar pga skenförsäkring (om ägarna inte drog upp fallet i domstol och vann...)
DwD skrev:YES!!,, fan va skönt att höra!!!!
återbäring till oss riktiga hojåkare då med andra ord!
ÄlgMc skrev:2. Länsförsäkringar var billigast på min CBR1100XX i år, jag frågade även dem hur de aktivt motarbetar skenförsäkring och fick ett enkelt svar:
Försäkringen (vagnskadan) gäller BARA för den som äger/kör bågen, samt de som är folkbokförda på samma adress.
foppa skrev:Jag känner många som gillar ban-åka, vissa åker ifrån banan med hojen på släp för att veckan senare ringa bolaget och säga att man halkat på ett blött övergångsställ. jag körde med hojen reggad på pappa förra sommarn, det var väll inte helt "rätt" men jag fick åtminstone uppleva total njutning under många fina dagar. är det någon som orkar tycka synd om sig själv för att han/hon "betalar min premie" är det ju tråkigt, men jag kör ändå
Och ni moralister kan ju fråga er: -har jag druckit hembränt, -hämtat öl från danmark, -jobbat svart, -deklarerat "fel" osv. osv. hur många av er i bostadskö skulle tacka nej till ett 1:a hands kontrakt om misstaget var framme och ni blev erbjuden ett på bekostnad av alla som köat längre.
Moral gäller så mycket mer än försäkringar, klanka ej ner på dom som som "fuskar" så det drabbar dej, om du själv inte är "ren". Jag kör på farsan om jag ej har råd på annat sätt. Jag drar nog mitt strå till stacken för att någon annan skall kunna fiska utan fiskekort, supa skattefritt, få pengar då han/hon är arbetslös. duger ej det så
foppa skrev:Jag känner många som gillar ban-åka, vissa åker ifrån banan med hojen på släp för att veckan senare ringa bolaget och säga att man halkat på ett blött övergångsställ. jag körde med hojen reggad på pappa förra sommarn, det var väll inte helt "rätt" men jag fick åtminstone uppleva total njutning under många fina dagar. är det någon som orkar tycka synd om sig själv för att han/hon "betalar min premie" är det ju tråkigt, men jag kör ändå
Och ni moralister kan ju fråga er: -har jag druckit hembränt, -hämtat öl från danmark, -jobbat svart, -deklarerat "fel" osv. osv. hur många av er i bostadskö skulle tacka nej till ett 1:a hands kontrakt om misstaget var framme och ni blev erbjuden ett på bekostnad av alla som köat längre.
Moral gäller så mycket mer än försäkringar, klanka ej ner på dom som som "fuskar" så det drabbar dej, om du själv inte är "ren". Jag kör på farsan om jag ej har råd på annat sätt. Jag drar nog mitt strå till stacken för att någon annan skall kunna fiska utan fiskekort, supa skattefritt, få pengar då han/hon är arbetslös. duger ej det så
Kent W skrev:Jag tror knappt det jag läser i denna tråd.............
All information om vad klass7 skadorna kostar finns i försäkringsforumet, där har också "JohanFök" lätta lite på "täckelsen" till det som förhoppningsvis kommer på villkorssidan.
Innan ni skriver av er mer frustration här....för det är det ni gör.
Inget av de ni "plitar ner" just nu har med verkligheten att göra.
1. Det är vi som åker klass7 hojar som ser till att premierna är som dom är. TH's kostnader för klass7 hojar under 2002, exkl. personskadorna som fördelas på ALLA klasser, var 48,800:-/försäkrad hoj...!!
HUR MYCKET BETALADE DU I PREMIE?? Det är faktiskt på det viset att det är premierna som betalar skadorna....inget annat.
2. Har skrivit det förr men gör det för säkerhets skull en gång till, det finns vissa hojar som tydligen inte går att köra med på gatan...?
Var TREDJE ny R1'a som såldes under 2002.....TOTALSKROTADES..!!??. Eller beror det inte på hojen....??
3. Till sist.....det är vi som åker klass7 hojar som måste SKÄRPA OSS....sluta "leka ROSSI"..eller vad det nu är vi håller på med..som gör att vi landar i diket istället för att hålla oss på hjulen.
MINDRE SKADOR.....=......LÄGRE PREMIER.
KentW
Andreas-LKPG skrev:Måste ge mig in i debatten..
Jag har haft A-kort sen 1990 och klotat en gång (1991).
Kan dra en premiestatistik för mig sedan 2000.
2000 - Betalade 5300:- hel/hel för en Fireblade
2001 - Betalade 7900:- hel/hel för en R1
2002 - Betalade 13700:- hel/hel för en R1
I år kräver samma bolag hela 32000:- hel/hel för samma hoj och produkt. Det är totalt orimligt!! Detta är dessutom deras billigaste alternativ. Med tanke på att jag har hem/privatolycksfall/bil -försäkring hos dom då borde dom kunna ordna fram ett bättre pris, men ICKE!
När jag lusläste deras försäkringsvillkor och ringde en av deras säljare så hittade jag en vettig utväg.
Bolagets "märkesförsäkring" tillåter att man lånar ut fordonet obegränsat mycket till någon som är skriven på samma adress utan några som helst övriga förpliktelser. Dvs hojen kan vara skriven på morsan och jag brukar den utan några som helst risker att bli utan ersättning vid en ev skada. Självrisken är dessutom den samma oavsett vem som körde vid olyckstillfället.
Summa summarum: Premien blev istället 11100:- hel/hel vilket även det är orimligt högt!
Andreas
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |