Skenförsäkringspoll

Är det okej att skenförsäkra?


  • Antal röstningar
    0
Status
Ej öppen för fler svar.

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Stolten skrev:
Skjut mig då!!!
Jag tycker minsann att man kan skenförsäkra eftersom det är så förbannat dyrt att jag inte skulle ha råd med varken bil eller MC annars... Och då kommer ni och säger att jag inte ska ha något MC/Bil om jag inte har råd, men säg det tänker jag inte gå med på... Jag är inte nöjd med dagens system och eftersom jag det inte ändras hur mycket man än försöker rösta så tänker jag iaf utnyttja det maximalt... Det får ni tycka vad ni vill om :rolleyes:
Om det är egoistiskt? ABSOLUT!! och det står jag för... :banana

Öjje. Du är skyldig mig lite pengar mannen. Och några andra med...
 

Ismannen

Vila i frid min vän
Gick med
25 Aug 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Ktm 400 exc
vad än försäkringsbolagen hittar på så lär det nog alltid finnas någon som hittar ett kryphål. synd bara att det drabbar alla försäkringstagare.
 

jonasjacobson

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2004
Ort
stockholm
Hoj
aprilia rs 250
Om jag ser något i en affär som jag inte har råd med och vet att jag kan sno det utan att det är en stor risk att jag åker dit så snor jag det. Jag tycker att det är rätt att skenförsäkra för att då kan man åka mc även om man inte har en massa pengar. Jag tycker att inte att fb ska få bestämma vilka som ska åka motorcykel och inte.
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
jonasjacobson skrev:
Om jag ser något i en affär som jag inte har råd med och vet att jag kan sno det utan att det är en stor risk att jag åker dit så snor jag det. Jag tycker att det är rätt att skenförsäkra för att då kan man åka mc även om man inte har en massa pengar. Jag tycker att inte att fb ska få bestämma vilka som ska åka motorcykel och inte.

Du är en fiktiv karaktär, eller hur? Om inte, är dina föräldrar syskon?
 

matte_r6

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2003
Ort
örebro
Hoj
Yamaha YZF R6-99
Osmium skrev:
Vad tycker ni om dom som ställer av och på hojen så fort dom ska ut och åka??
Det är väl lika tveksamt som skenförsäkring.
Det tycker jag iallafall. Det som räknas är ju om du kostar försäkringsbolaget mer än du betalar, eller hur.

Det var det dummaste jag hört. Om jag inte använder miin MC att kör amed ska jag väll inte behöva betala någon dyr försäkring. Jag skiter väll i om mitt försäkringsbolg avill ha 10000 men får bara 2500. Går det att göra så lagligt vad är då felet? Tycker alla som klagar över dyra försäkringar skulle fixa en som går att ställa av och på. Denna sommar (april- nu) har det kostat mig ca 4000 kr i försäkring pga SKIT VÄDER ingen hojj påställd. Har annars en skit dyr försäkring men vad gör det jag åker inte hela sommaren.
 

Osmium

Don't follow me, I'm lost too...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kalmar
Hoj
Yamaha
McB skrev:
Nej, du betalar inte mindre än vad bolaget har räknat med. Du betalar för den risk du utgör, men enbart när du använder hojen.
Det förstår jag inte riktigt?? :va

Säg att ett bolag ger dig en premie på 20'000:-/år. Räknar dom då med att du kör 365 dagar på ett år?
Dom räknar ju med att få in 20'000 på dig det året. Om dom sedan bara får in 12'000 får dom ju inte in lika mycket pengar som dom räknade med och höjer premien till nästa år för att kompensera.

Eller har jag missuppfattat det hela?
 

LiCrO

.....
Gick med
31 Aug 2003
Ort
Skövde
Hoj
ER6n
Om du ser en hoj som du vill ha och du tror att du kan sno den utan att åka dit tar du den då med?
jonasjacobson skrev:
Om jag ser något i en affär som jag inte har råd med och vet att jag kan sno det utan att det är en stor risk att jag åker dit så snor jag det.
Stryk skulle du ha! :fatta!
 

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
McB skrev:
Du är en fiktiv karaktär, eller hur? Om inte, är dina föräldrar syskon?
Tror intelligensen har något med hans avatar att göra men jag kan bara inte sätta mitt finger på vad exakt det är.
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Osmium skrev:
Det förstår jag inte riktigt?? :va

Säg att ett bolag ger dig en premie på 20'000:-/år. Räknar dom då med att du kör 365 dagar på ett år?
Dom räknar ju med att få in 20'000 på dig det året. Om dom sedan bara får in 12'000 får dom ju inte in lika mycket pengar som dom räknade med och höjer premien till nästa år för att kompensera.

Eller har jag missuppfattat det hela?

Visst, de räknar med att du kör 365 dagar per år, och kalkylerar risken för att du ska råka ut för en olycka baserat på det och ett gäng andra faktorer.

När du sedan INTE kör 365 dagar per år så minskar risken att du ska råka ut för en olycka. Således betalar man för de dagar man använder hojen, varken mer eller mindre.
 

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Det går att ha råd med bil och mc...till och med när man pluggar! Det gäller bara att prioritera. :mattias Har man inte råd...så är det bara att ta ett extra-kneg...då får man råd...men många är väl för lata (läs bortskämda) för det nuförtiden!

Det är min åsikt iaf!

/KaliZ
 

Kakan

Jag är en elak person med dyslexi *flin*
Gick med
15 Jul 2004
Ort
På söder.
Hoj
Nepp nope inte just nu.
Jag säger nej, men ska erkänna att jag har ställt av och på min hoj denna sommar men bara pga att jag inte har körkort utan en vän till mej har kört den ett par gånger för att flytta den och sen lånade han den för att köra föra onsdagen också........men nästa sommar blir den på ställd bar ajag får mitt kort.
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Stolten skrev:
Men jag har inte råd annars, och utan MC/Bil tänker jag inte vara...
Inte kul o vara 18 för då ska man tydligen va miljonär för att ha MC/Bil

Men du...hur dyr kan en KTM125 va att försäkra då??? :va
 

IvarS

Medlem
Gick med
6 Mar 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Ingen just nu
Har haft A-kort sen jag fyllde 22 i somras, köpte en hoj jag har råd att försäkra, SV650S FK 5 :Bugar Har den halvförsäkrad helår på Bilsport&MC som BARA har helårsförsäkringar. Betalar 6000kr/år oavsett om jag ställer av eller på, jag tror att detta kommer bli vanligare framöver. Lite skumt att min bil kostar mer att halvförsäkra än hojen :va
 

Osmium

Don't follow me, I'm lost too...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kalmar
Hoj
Yamaha
McB skrev:
Visst, de räknar med att du kör 365 dagar per år, och kalkylerar risken för att du ska råka ut för en olycka baserat på det och ett gäng andra faktorer.

När du sedan INTE kör 365 dagar per år så minskar risken att du ska råka ut för en olycka. Således betalar man för de dagar man använder hojen, varken mer eller mindre.
OK. Låter skitbra!

Endagsförsäkring für alle! :yoparty
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
låt dom som vill skenförsäkra göra detta! det mot dom det slår tillbaks när bolaget vägrar betala ut pengar till 19 åringen med en 04 r1 som hans far står för!!

inte så kul att ha en klotad hoj för massvis med pengar som man inte får tillbacka bara att lära sig den hårda vägen!

snålhet bedrar ofta vishet eller hur är det man säjer?
 

Clifton

JoJo vill du gifta dig med mig!
Gick med
6 Mar 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Såld :(
Katana 1168 skrev:
Skit i att försäkra alls då... istället för att leva på andra.


Jävla stabil du är. Så du menar att du betalar för mig :kocko
Hur fan kan du säga att vi lever på dig.
Min hoj står inte på mig o det skiter jag fullständigt i.

Ni kan juh fortsätta drömma att det kommer bli billigare för er att försäkra.
Jag menar allt annat har juh blivit så mycke billigare i det här landet NOT.

Nej folk får göra som de vill. Förstår att många sken försäkrar för priset är way to high. Kostar försäkringen lika mycke som själva hojen är det nåt fel.

Sen kostar vi som skenförsäkrar inte försäkrings bolaget särkskilt mycke pengar eftersom vi är medvetna av att försäkringen inte gäller oss. Utan vi sitter helt enkelt bara o pungar in till försäkringsbolagen

Keep on skenförsäkra
 
Last edited:

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Clifton skrev:
Är du helt dum i huvet??.
Hur fan kan du säga att vi lever på dig.
Min hoj står inte på mig o det skiter jag fullständigt i.

Ni kan juh fortsätta drömma att det kommer bli billigare för er att försäkra.
Jag menar allt annat har juh blivit så mycke billigare i det här landet NOT.

Nej folk får göra som de vill. Förstår att många sken försäkrar för priset är way to high. Kostar försäkringen lika mycke som själva hojen är det nåt fel.

Keep on skenförsäkra

Du har just erkänt att du inte har råd att åka hoj...FATTIGLAPP :fatta!
 

Clifton

JoJo vill du gifta dig med mig!
Gick med
6 Mar 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Såld :(
heliac skrev:
Du har just erkänt att du inte har råd att åka hoj...FATTIGLAPP :fatta!


May it so be. Men hoj har jag o hoj åker jag så jag klarar mig. Bil har jag o lägenhet har jag. Va det nåt mer.

Skulle klara av att betala själv men varför va får jag ut av det. Välja att betala 5000 i mån eller 700 valet är rätt lätt.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top