Skenförsäkringspoll

Är det okej att skenförsäkra?


  • Antal röstningar
    0
Status
Ej öppen för fler svar.

Clifton

JoJo vill du gifta dig med mig!
Gick med
6 Mar 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Såld :(
Nr:18 skrev:
Alltså är du ingen skenförsäkrare, men tycker att det är ok om andra skenförsäkrar? Detta trots att skenförsäkrarna drar upp din premie oxå? :va

Nu fattar jag inte alls hur du resonerar....

Nej det är jag inte. Men jag förstår mig på såna som gör det.
O jag tror inte att det är skenförsäkringen som gör att det är så pass dyrt. Säkert har det höjt premien en del. Men det största ligger nog i att f-bolagen vill ha bort hojarna helt o hållet. Detta är juh ett väldigt bra sätt att minska antalet drasktiskt.
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Clifton skrev:
Nej det är jag inte. Men jag förstår mig på såna som gör det.
O jag tror inte att det är skenförsäkringen som gör att det är så pass dyrt. Säkert har det höjt premien en del. Men det största ligger nog i att f-bolagen vill ha bort hojarna helt o hållet. Detta är juh ett väldigt bra sätt att minska antalet drasktiskt.

Din hoj står på din farsa, men du skenförsäkrar inte? Förklara det för mig, är du snäll.
 

Tommy-L

Allt e relativt
Gick med
19 May 2004
Ort
S-tälje
Hoj
Ktm 950 SM SvarT!
Clifton skrev:
Nej det är jag inte. Men jag förstår mig på såna som gör det.
O jag tror inte att det är skenförsäkringen som gör att det är så pass dyrt. Säkert har det höjt premien en del. Men det största ligger nog i att f-bolagen vill ha bort hojarna helt o hållet. Detta är juh ett väldigt bra sätt att minska antalet drasktiskt.
försäkra du inte den på fsran med en försäkring som gör att båda får åka men med höjd självrisk ifa du skulle rasa??
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
oFFkeFF skrev:
Skenförsäkringar är ett problem.. Det är inte gigantiskt stort dock, då det egentligen är piss-summor som skiljer i premier, i stort sett alla åldersgrupper slantar höga premier numer för klass 7 hojar.
Skenförsäkring är dumt, fast det absolut dummaste är alla som tror sig kunna köra klass7-hojar, och totalskrotar både hojar och sig själva till höger och vänster.

Insatt "skenpremie" 9000kr, utbetalt skadebelopp 400000, tror ni helt ärligt att en riktig "premie" på kanske 25000 gör särskilt mycket till eller från för bolagen i dessa fall?
Ja, solklart är att bolagen säkerligen förlorar några miljoner på skenförsäkrare, och givetvis också mindre pengar att investera.

Skenförsäkrare är kass och fel, klantarsel som inte ska köra sporthojar är värre, iaf enligt mitt sätt att se på det..
En tankevurpa är att det inte är EN som skenförsäkrar utan hundratals troligen.
Visst det kanske blir ett bortfall på några millioner men det är pengar det med som sen blir minus i kassan.
Sen anser jag personligen att rättvisa är viktigt, jävligt viktigt.
 

Clifton

JoJo vill du gifta dig med mig!
Gick med
6 Mar 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Såld :(
McB skrev:
Din hoj står på din farsa, men du skenförsäkrar inte? Förklara det för mig, är du snäll.


Då tar vi det en gång till

Hojen står på farsan. Vi tog en försäkring som gäller för oss båda så vem som helst får köra hojen. Den va lite dyrare men ändå billigare att skriva den helt på mig själv. Men skulle jag krasha hojen är det högre självrisk än om farsan krashar den.

Alltså är allt i sin ording
 

Shaggy

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Linköping
Hoj
På väg...
Ärligt talat så fattar jag inte resonemanget kring "Jag har aldrig krashat men ändå ska jag betala 20-40kkr" vafan tror ni en singelolycka med invaliditet som utgång kostar egentligen? Det är ju inte bara mc:n som ska ersättas. En 25-åring som klotar och kanske aldrig kan arbeta mer och dessutom behöver assistenter för att kunna fortsätta leva drägligt. Sjuklön/pension i 60 år á 200kkr, 2 assistenter (kanske fler beroende på skadans art) i 60 år á 400kkr (inkl skatt och sociala avgifter). Till detta tillkommer utredningskostnader och sjukbesök, anpassning av hem och eventuell bil. Det kan ni ju räkna lite på...

OCH HÄR PRATAR VI SINGELOLYCKA

Även om du betalar 20-40kkr per år i hela ditt hojliv kommer det inte vara en bråkdel av det du kostar OM du krashar illa någongång i framtiden. Det är just därför som dina hojbröder hjälper dig i en sådan situation genom sin höga premier.

Jag tycker att vi ska vara jävligt glada att försäkringsbolagen överhuvudtaget erbjuder ett skydd för den hobby som mc-åkning faktiskt utgör.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Varför tror ni puckon att bolagen tjänar massor av pengar på just oss?

Vad får ni det ifrån, det är ju för fan alla olyckor och annat som gör att det är dyrt.
Har ni aldrig tänkt i fler led nångång?
 

peter the great

P-nutz in da hus(peterpain)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
gävle suburbs
Hoj
gsxr1000+cbr900rR och 1"mindre fälgar än rigge(slalomåkarn)
jag säger bara svenska avundsjukan :arsele
silver-du säger att försäkringsbolaget är ett vinst drivandeföretag eller hur?
enligt vissa bolag är det heltlagligt att ha hojen skriven på pappa å åka hur som helst och det är helt lagligt att ställa av på eller hur?
i regel så är det billigare att ställa av och på som man vill än att skenförsäkra på tex farsan...
ex.ställa av på=4000:-
på tex farsan=5000:-
så vem är den största tjuven igentligen :kocko
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
peter the great skrev:
jag säger bara svenska avundsjukan :arsele
silver-du säger att försäkringsbolaget är ett vinst drivandeföretag eller hur?
enligt vissa bolag är det heltlagligt att ha hojen skriven på pappa å åka hur som helst och det är helt lagligt att ställa av på eller hur?
i regel så är det billigare att ställa av och på som man vill än att skenförsäkra på tex farsan...
ex.ställa av på=4000:-
på tex farsan=5000:-
så vem är den största tjuven igentligen :kocko

Kan du skriva det där en gång till, men på ett sätt som gör att man förstår vad du menar?
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
jonasjacobson skrev:
Om jag ser något i en affär som jag inte har råd med och vet att jag kan sno det utan att det är en stor risk att jag åker dit så snor jag det. Jag tycker att det är rätt att skenförsäkra för att då kan man åka mc även om man inte har en massa pengar. Jag tycker att inte att fb ska få bestämma vilka som ska åka motorcykel och inte.


Oj....Herr Jacobsson...vad är fel med denna bilden :va
 

jonasjacobson

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2004
Ort
stockholm
Hoj
aprilia rs 250
angående alla som tycker att man ska skaffa ett jobb och "göra rätt" för sig. samhällets regler, som ni verkar bedyra, uppmanar till att den starke utnyttjar den svage. varför skulle jag på något vis inte vilja rasera detta samhälle genom att tex ta saker utan att betala, piratkopiera etc?

Ang. om att kommunism är uppbyggt på solidaritet så stämmer det. Men jag tycker inte att det är särskilt solidariskt att förbjuda folk att åka motorcykel. Något som däremot är solidariskt är att hjälpa dom som inte har råd genom att tex hjälpa dom att skenförsäkra.
 

peter the great

P-nutz in da hus(peterpain)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
gävle suburbs
Hoj
gsxr1000+cbr900rR och 1"mindre fälgar än rigge(slalomåkarn)
McB skrev:
Kan du skriva det där en gång till, men på ett sätt som gör att man förstår vad du menar?
att bolagen inte får in nå pengar på folk som är så gnidna att dom ställer av och på varje gång dom åkt!
skenförsäkrar eriks pappa kanske betallar typ 9000helår
fjun erik betallar 4000på ett år genom att ställa av på!
vad är värst?
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
jonasjacobson skrev:
Ang. om att kommunism är uppbyggt på solidaritet så stämmer det. Men jag tycker inte att det är särskilt solidariskt att förbjuda folk att åka motorcykel. Något som däremot är solidariskt är att hjälpa dom som inte har råd genom att tex hjälpa dom att skenförsäkra.
hahahahah :lol
Du måste ju ha nån slags rekord i låg intelligens.

Du menar att du hjälper andra som inte har råd att åka hoj när du skenförsäkrar.

bli komiker.
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
jonasjacobson skrev:
angående alla som tycker att man ska skaffa ett jobb och "göra rätt" för sig. samhällets regler, som ni verkar bedyra, uppmanar till att den starke utnyttjar den svage. varför skulle jag på något vis inte vilja rasera detta samhälle genom att tex ta saker utan att betala, piratkopiera etc?

Ang. om att kommunism är uppbyggt på solidaritet så stämmer det. Men jag tycker inte att det är särskilt solidariskt att förbjuda folk att åka motorcykel. Något som däremot är solidariskt är att hjälpa dom som inte har råd genom att tex hjälpa dom att skenförsäkra.

Inte nog med att du är kommunist, du är också anarkist?

Ingen, varken privatpersoner, myndigheter eller företag, förbjuder dig att åka motorcykel. Det enda de gör är att ge dig en försäkringspremie som är anpassad efter din ålder, din erfarenhet och var du bor. Kan du inte betala de pengarna som de vill ha, se då till att skaffa en billigare hoj, flytta eller vänta tills du blir äldre. Svårare än så är det inte.
 

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
Silwer skrev:
haha nu har vi kommit till att alla är avundsjuka igen, den sista utposten från dumskallarna.


Åttonde inlägget från MR Silwer! :klappar

Har du inte nått ut med ditt budsap nu så lär du nog inte göra det heller.
Att du sedan använder ord som puckon, parasiter och dumskallar bättrar nog inte på oddsen....


Ps. Sen är det rätt svårt att "vinna" en diskussion på sporthoj.com Ds. :tungan
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
peter the great skrev:
att bolagen inte får in nå pengar på folk som är så gnidna att dom ställer av och på varje gång dom åkt!
skenförsäkrar eriks pappa kanske betallar typ 9000helår
fjun erik betallar 4000på ett år genom att ställa av på!
vad är värst?
Det är kanske ett problem det med av och påställningarna med, men varför gör ni inte så då i stället?
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
peter the great skrev:
att bolagen inte får in nå pengar på folk som är så gnidna att dom ställer av och på varje gång dom åkt!
skenförsäkrar eriks pappa kanske betallar typ 9000helår
fjun erik betallar 4000på ett år genom att ställa av på!
vad är värst?

Som jag sa innan, så länge du betalar för den risk du utgör när du använder motorcykeln, så är det både lagligt och moraliskt riktigt.
 

chrilla

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Röd Firestorm -98, Santa Cruz Chameleon "tramp-bike"
jonasjacobson skrev:
angående alla som tycker att man ska skaffa ett jobb och "göra rätt" för sig. samhällets regler, som ni verkar bedyra, uppmanar till att den starke utnyttjar den svage. varför skulle jag på något vis inte vilja rasera detta samhälle genom att tex ta saker utan att betala, piratkopiera etc?

Ang. om att kommunism är uppbyggt på solidaritet så stämmer det. Men jag tycker inte att det är särskilt solidariskt att förbjuda folk att åka motorcykel. Något som däremot är solidariskt är att hjälpa dom som inte har råd genom att tex hjälpa dom att skenförsäkra.

Orkar inte...

Ge dig av!
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top