Sketsnack/Allmänt tjöt

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Hmmm, undra om de är nån som hänger på SH som blivit av med hojen ? :va

Stulen MC vid prokörning i Hka.

Flerfärgad Honda

Med tanke på väderlek och vägunderlag i Hka så skulle ja gissa på en Offroad eller MX/Enduro. Men säker kan man ju inte vara.

Last edited:

wicknertz

Sweden By Wicked
Gick med
1 Apr 2006
Hoj
Ktm 690 på ANAboLa!
Inhandlade mig en GoPro black häromdagen. Årets tappra försök till hyss på hojen är dax att dokumenteras men lite problem dök upp.

Kan inte få ihop synkningen med fjärren? Försökt på alla möjliga sätt & snackat med support och undrar därför om det är nån här som sitter på ett wifi kit till sin? Min fjärr har den senaste uppdateringen och det går ju bara via ett sånt kit att få till det. Annars tar jag emot tacksamma tips?

Vilka fästen har ni till era kameror? Iomed att det inte är nått kit så blir det nog en chesty, sugpropp v2 & nått mer som skall handlas, eller?

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Hoj
Kör med motorsport Edition GoPro 2:an, där hade man ett ganska bra kit från början. Är som du tänkte köpa Sugpropp v2, sen så är de alltid bra att köpa på sig ett gäng flat samt curved mounts (dom går åt), finns på Ebay för överkomligt pris i större kvantitet.

Sen har ja ett std. fäste som kameran kommer monterad på fast lite högre, samt 1 st 3-vägs Pivot Arm som är bra när man monterar på hjälm vid sidan eller på sidan av hoj m.m. Chestrigg är ju trevligt att ha, däremot var ja inte lite impad/nöjd med de styrfästet som ja såg du redan hade skaffat. Men de är ja och Criossen kanske inte var bästa stället att montera den på då de skakar rätt mycket. :hihi

Men detta har ja klarat mig med än så länge, sen finns de annat man kan köpa/tillverka bara för de är kul att testa. finns väl en GoPro tips tråd där de finns lite folk som gjort egna riggar/fästen.

Sen finns de en sk. "Goodie Bag" med spareparts som kan vara bra när man tappar bort eller ha sönder nått fäste.

094029-Motorsports_Kit_Angled.jpg

Last edited:

wicknertz

Sweden By Wicked
Gick med
1 Apr 2006
Hoj
Ktm 690 på ANAboLa!
Kör med motorsport Edition GoPro 2:an, där hade man ett ganska bra kit från början. Är som du tänkte köpa Sugpropp v2, sen så är de alltid bra att köpa på sig ett gäng flat samt curved mounts (dom går åt), finns på Ebay för överkomligt pris i större kvantitet.

Sen har ja ett std. fäste som kameran kommer monterad på fast lite högre, samt 1 st 3-vägs Pivot Arm som är bra när man monterar på hjälm vid sidan eller på sidan av hoj m.m. Chestrigg är ju trevligt att ha, däremot var ja inte lite impad/nöjd med de styrfästet som ja såg du redan hade skaffat. Men de är ja och Criossen kanske inte var bästa stället att montera den på då de skakar rätt mycket. :hihi

Men detta har ja klarat mig med än så länge, sen finns de annat man kan köpa/tillverka bara för de är kul att testa. finns väl en GoPro tips tråd där de finns lite folk som gjort egna riggar/fästen.

Sen finns de en sk. "Goodie Bag" med spareparts som kan vara bra när man tappar bort eller ha sönder nått fäste.

View attachment 378649

Jodå dom vanligaste fästen var ju med i lådan men inte något mera större fäste. Får nog bli en sån bag med lite extra vanliga fästen sen oxå när man ändå handlar på sig. Är lite nojig för och fästa på hjälmen dock, svårt och ta bort klistret? Styrfästet har jag bara prövat på innebandy klubban, gav ju en intressant vinkel ;)

tack för infon, uppskattat!

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Hoj
Nojig för att klistret/fästet ska göra nått med hjälm materialet elelr för att få bort de sen utan att behöva ta till nå sprit för att få bort de ? :va

Har inte prövat ta bort nåt fästa ännu, men kan inte se att de skulle vara så svårt. På plats sitter de i alla fall, i värsta fall om du är rädd för att tappa kameran så får du skaffa en sån där mindre vajer anordning för att säkra kameran så om den faller av så flyger den inte iväg i farten.

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Jodå dom vanligaste fästen var ju med i lådan men inte något mera större fäste. Får nog bli en sån bag med lite extra vanliga fästen sen oxå när man ändå handlar på sig. Är lite nojig för och fästa på hjälmen dock, svårt och ta bort klistret? Styrfästet har jag bara prövat på innebandy klubban, gav ju en intressant vinkel ;)

tack för infon, uppskattat!
Klistret följer med fästet om du värmer loss det. Inga rester.
Sugproppen har för lång arm för att funka bra på hoj. Vibrerar oftast för mycket, även på radfyra. På en twin lär det bli ännu värre skulle jag tro.
Konkava klisterfästen och kortast möjliga arm är melodin! :tummenupp Jag har hittills inte tagit bort ett enda fäste (med flit) Två har lossnat. Ett pga värme (satt på pistolpipa som blev varm *doh*) och det andra tog med sig klarlacken på kåpan när det gick 270+ km/h. Lackjobbet där är väl inte riktigt 'factory' och såna farter behöver väl inte en 990 oroa sig över.
På hjälmen har GoPron suttit kvar i toppfart :)

wicknertz

Sweden By Wicked
Gick med
1 Apr 2006
Hoj
Ktm 690 på ANAboLa!
Det var just att få bort det från hjälmen utan att lämna märken just för skönhetens skull. Är ju svarta fästen som lär lysa på min vita hjälm typ =) Men en petitess i sammanhanget..

Haha riktigt dom farten blir det ju inte..;) men tackar för input. Sugproppen är nog tänkt att ha till kåpor o tank om jag har förstått det användningsområdet.. bilar o annat man kan fästa emot typ =)

Är väl lika bra o handla på sig lite så man har lite options att utgå ifrån.. =)

Som skrivet, tacksam för all info! =)

Landin81

ALFAHANNEN
Gick med
31 May 2012
Hoj
Yamaha Fz8N 2011 Landin Edition
Ja, fast jag gick på smedjegatan igår och det ligger tydligen värmeslingor där, så helt tort, funderar på om man ska dra en sväng med hojen där =)

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Det var just att få bort det från hjälmen utan att lämna märken just för skönhetens skull. Är ju svarta fästen som lär lysa på min vita hjälm typ =) Men en petitess i sammanhanget..
För att få kameran extra stadig och minimera glappet i fästet brukar jag dra lite eltejp i det. Det finns tejp i olika färger så det går ju att använda vit tejp. Jag har blå tejp i mitt hjälmfäste :)

Du har väl inte missat min eminenta tråd med GoPro tips och filmer?

GoPro3.jpg

Last edited:

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Ja, fast jag gick på smedjegatan igår och det ligger tydligen värmeslingor där, så helt tort, funderar på om man ska dra en sväng med hojen där =)

Haha ja det har du ju rätt i. Här i Halmstad är vi ett regn ifrån helt snöfritt så jag har höga förhoppningar om en tidig säsong. Det svåra blir iofs att få ner hojen om snön ligger kvar i Jönköping.

Landin81

ALFAHANNEN
Gick med
31 May 2012
Hoj
Yamaha Fz8N 2011 Landin Edition
Ta smedjegatan hela vägen ner vettja ;)

Nu har jag äntligen fått i mitt BT HF i hjälmen, skit smidigt att installera och kostade bara ett par hundralappar, eller tre kanske det var.

Går att spela MP3 genom telefonen och GPS-rösten hörs i stereolurarna.
Jag har troligtvis en för liten hjälm för det är så lite plats mellan munnen och främre delen av hjälmen att micken kläms av munnen. testat och det är bra ljud när man pratar.

Man kan vara upp till tre pers samtidigt utan telefoner och då räcker enheten 500m.

20130217_122527.jpg20130217_122449.jpg

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Last edited:

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Headhunting, söker du jobb?

Om det finns nån vettig människa som vill prova på att jobba på SOS Alarms larmcentral i Jönköping i sommar så är det så att vi behöver vikarier på jourtelesidan, dvs ta emot inbrottslarm, driftlarm, ringa polis, kontaktpersoner, fastighetsfel mm.
Skiftjobb, mestadels 8 h mellan 7-23

Detta är en direktrekrytering, kommer inte att annonseras ut. Ofta en god väg vidare in i SOS blåljusverksamhet om vikarien funkar och vill gå vidare men ingen garanti. Sommarvikariat i första hand. Var medveten om att det är ett stillasittande jobb, stressigt ibland men kaffet är gratis och det jobbar bara vettigt folk här. Vore kul med fler bikers :) Bra telefonröst är A och O så bredaste dialekten eller talsvårigheter/svårighet att förmedla sig i skrift är inte bra.
PM till mig vid intresse med kort CV/meriter och kontaktväg.

Last edited:
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...