Sketsnack/Allmänt tjöt

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Nu ligger BMW'n ute för försäljning. Får se om nån nappar.

Ingen här kör ju sporthoj längre och försäkringen är dyr. 1800/månad.
Dags att testa nåt nytt :) Får se vad det blir. Måste gå att svänga och wheela med iaf.
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Ja hade man haft dom cashen så man nog nappat, varit sugen på en sen ja provkörde den. :tummenupp Men blir ett par lappar upp från Apan om man skulle göra sig av med den så får förbli ett sug tillsvidare.

Hörde ryktas om en Diavel provtur bl.a. från Bullen innan han drog söderut till soligare breddgrader. Men då får man väl se med lite spänning vad de blir när de väl blir nått nytt. :)
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Nær kør du næsta bandag?
View attachment 420304
Sådär ja nu har de nya bootsen fått sällskap av ett ett GP PRO-helställ som jag suktat efter i flera år. Blev j#*%igt tight med ryggskydd och bröstplatta, men det blir nog förhoppningsvis perfekt efter lite användning . Nu blir det till att testa knäpuckarna nästa gång det blir dags för bana :banana
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Tänkte nog ta en sväng upp till Linköping/Sviestad för att kika lite RR på söndag, har plats om de är nån mer som är sugen ?! Det är fri entre :rock

LMS_SM_banner_zpsbkabrect.gif
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Passade på idag då resten av familjen var ute på andra uppdrag och tog mig en tripp till Bike i Trollhättan för att kika på lite utrustning samt prova lite hojar.

I utrustningsväg blev de ett par sommar handskar Alpinestars Atlas samt ett par Kevlar Jeans, Bike Performance Kevlarjeans. De finurliga med dessa är att de har kevlar i hela byxan istället för bara på utsatta områden då dom sytt byxorna i någon slags kombination med jeanstyg och kevlar. Var smart då de inte blev så pluffsigt som dom andra modellerna, höft och knäskydd ingick.

KevlarJeans.jpg attachment.jpg

Provkörningen blev en intressant kompott, Först ut var de KTM Superduke 1290 som ja testat en kort sväng tidigare men fick ta en längre tur denna ggn. De är rolig, men personligen så fastnar ja inte för den, känns ok men inte mer och då snackar ja om helheten, fartresurser och vrid finns de gott om. :tungan

Efter detta så övergick ja till något ja inte hade en aning om som ja nästan klassat som lite mesig hoj, dock kom den ju först i år i 1200cc variant på motorn och som gör att den verkligen gör skäl för namnet "Monster". Ducati monster 1200 var de alltså som fick sig en lång svängom med för att riktigt testa den även på små kurviga 70 vägar, den enda ja hittade i närheten av Trollhättan utan att helt bli lost.

Gillar verkligen motorn på 1200 Monstret, finns bra med drag här med och massor med fart, mer än bekvämt på en kåplös hoj. Just den variant ja körde var en "Monster 1200 S Stripe" finns tre modeller, std. monster 1200, Monster 1200 S och sen S Stripe.
Är 10hk mer i S och Stripe (145kh, 209kg (fulltankad), 125Nm vrid) samt att stripe har lite kolfiber detaljer så som framskämr m.m. samt en lite mini kåpa över framlyktan och sen skiljer bromsskivorna i strlk, samt bromsoken är olika på modellerna och stripen har andra dämpare, öhlinare, du får även en singel cuts till S Stripe:n. Denna gav en mycket mersmak efter provturen, stort plus var ljudet tack vare Termignoni systemet som satt på demo hojen. Pris grundmodell: 137K S: 160K S Stripe: 171K

Sist men inte minst så fick ja pröva på en Ducati Panigale 1299 S trots att den låg ute på annons så var de ok att ta en sväng med den. Jisses vilket monster och vad man kan pilla med tekniker på den, S har ju elektroniks inställbara dämpare och en hel massa annat lull lull som man inte hade en chans och testa på den runda man tog, de som man såg var i alla fall lutningen man hade på hjen när man tog kurvor, var ingen Marquez här inte :hihi var nog som mest 30-35 grader. Var inställd på Race läge när man tog rundan och jisses att den skjuter iväg, men i det fallet tror ja de ena rätta vore att få testa denna på en bana för att riktigt komma i rätt element. Men verkligen en upplevelse i alla fall och testa, man behöver inte oroa sig för att frysa om undersidan av låren eller baken då avgassystemet och överdelen av motorn sitter så pass nära att de värmer gött om dessa delar. :hihi

rsz_20150710_144154.jpg rsz_20150710_134840.jpg

rsz_20150710_134253.jpg

Lite video på 1200 Monstret...



 
Last edited:

Allramified

Medlem
Gick med
25 Jul 2015
Ort
Gränna
Hoj
SFV4S, D675
Kul med intryck!

Var också där för en knapp månad sedan och provade ovan nämnda Monster då jag börjar bli sugen på en nakenhoj. Provade både 821:an och 1200:an och gillade sittställningen som lyckades vara både aktiv, komfortabel och klara av rätt bra blås innan det blev jobbigt. Däremot tyckte jag stagen till fotpinnarna var tokigt konstruerade då det inte gick att sätta tårna på fotpinnarna utan att hälarna tog i en stor utbuktning och fötterna hamnade i en väldigt konstig vinkel. Hur tänkte de här?

Gillade 1200:ans motorgång men på riktigt låga varv tyckte jag den skakade och frustade och kinkade och gjorde krypkörning rätt jobbig. Eller så är det bara jag som inte kan hantera stora twinnar :) 821:an funkade betydligt bättre på det planet, men var såklart tunnare överlag.

Provade också en MT-09 (tyvärr efter Duccarna, som satte ribban) och jag gillade den faktiskt inte alls. Sittställningen var så upprätt att man blev ett stort segel så fort man laddade på lite, ingen kant på sittdynan att ta stöd mot under kraftig acceleration och fjädringen gungade under snabba styrimpulser. Tyckte också den var mer tungstyrd än Monstren trots den lägre vikten. Motorn var iofs trevlig, men som helhet passade den mig inte.
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Ja fotpinnarna på Monster 1200:an var som du sa galet placerade slog också i MC stöveln mot piporna till avgasen hela tiden, fanns inget bekvämt läge där. dock märkte inte ja av de du nämnde med motorgången när de gick på låga varv med stånkande och frustande, vet inte om de var så att ja inte körde nere på dom där krypkörningshastigheterna i så fall. :tungan

däremot så var prilappaen lite i högsta laget när de gäller nakenhoj, med tanke på att den är dyrare än både BMW's S1000 R samt Aprilia Tuono 1100 Factory. Så visst ja gillade den men inte till de priset, men ja antar man får slanta upp lite mer för en Ducati ?!

Kan varmt rekommendera Aprilia Tuono:n om du ska ge dig på nakenhoj härnäst, sneglar själv på att uppgradera mig till en 1100 Factory, tänkte bege mig på en provkörning ev till helgen. Bör kanske ge BMW S1000 R ett test med då de i princip är en naken variant av S1000RR som ja gillar grymt mycket sen man fått testa K-man's. :tummenupp

Du har ju nya Suzuki GSX-S 1000 med som kom i år som många säger är trevlig, om man är lite åt de bekvämare hållet, Aprilian och BMW:n är lite mer "hårda" med sporthojs motorgång medans Suzuki'n menar dom är betydligt bekvämare.
 

Allramified

Medlem
Gick med
25 Jul 2015
Ort
Gränna
Hoj
SFV4S, D675
Man måste ju prova en garagevändning ju...:hihi

Nej, det kommer inte att bli något Monster för min del, men det var en bra erfarenhet. S1000R har jag inte provkört då jag inte jag tyckte jag satt bra på den. Gillar inte utseendet riktigt heller. GSX-S1000 skulle kunna passa, de har en demo på MC-proffsen tror jag, så jag får ta en tur förbi där någon dag. En Tuono 1100 skall jag absolut åka och testa då den åtminstone på pappret tilltalar mig mycket. Tittade även lite närmare på en Tuono (V4R iofs) på Rudskogen för några veckor sedan som en vänlig själ lät mig provsitta, och den satt jag som ett smäck på. Kändes klockren rent ergonomiskt.

Roligt det här att prova runt och fundera och spara :)
 
Last edited:

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Va fan gör ni här uppe?! ;) skull precis kört den monstren i tisdags men då började de regna.. Han iaf köra BMW R90T och GSX-S 1000! Suzukin borde du ta dig en titt på Kalle! Jävla fin hoj och hundra ggr bättre att skjutsa med än S1000R. Men du kanske inte har mina problem;)
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Hittade denna bild som tidningen Young Machines Magazine tagit fram, är en rendering om hur dom tror och hoppas på att nya Suzuki GSX-R 1000 kommer se ut om/när den väl kommer. Gillar utseendet på fronten helt klart men dom verkar inte ha så mycket rätt på sina gissningar så... :hihi

young-machine-suzuki-gsx-r1000-r250-render.jpg


Man måste ju prova en garagevändning ju...:hihi

En Tuono 1100 skall jag absolut åka och testa då den åtminstone på pappret tilltalar mig mycket. Tittade även lite närmare på en Tuono (V4R iofs) på Rudskogen för några veckor sedan som en vänlig själ lät mig provsitta, och den satt jag som ett smäck på. Kändes klockren rent ergonomiskt.

Roligt det här att prova runt och fundera och spara :)

Du får väl hojta till någon dag så kan du får klämma och bränna lite på min V4:a, gillar dom hojarna absolut. Hade starka funderingar på en Superduke 990 R först men när ja kikade för två säsonger sen men fastnade för Apan. :hihi

Vart åker du för att prova en S1000R Rav3n?
schyssta Reviews btw! :tummenupp

Dom hade en inne på Bike i Trollhättan när ja var där men missade och testa den då, sen sist ja snackade med BMW Motorad i Linköping (Beviks) så hade dom inne en demo hoj av den modellen vet dock inte hur de ser ut idag då de var i Maj.

Men de är väl de två närmaste ställena, lutar åt Trollhättan för egen del då ja kan ta Johans MC i Götet med för en test tur med 1100 Factoryn med i så fall. :tummenupp
 
Last edited:

Allramified

Medlem
Gick med
25 Jul 2015
Ort
Gränna
Hoj
SFV4S, D675
Tack, det vore jättekul!

Har de apor på Johans MC? Jag såg inte dem på hemsidan över återförsäljare. Jag har för övrigt försökt komma på var som vore lämpligast att åka och provköra någonstans. Om man råkar falla pladask och vill köpa/serva där i förlängningen känns det ju bra att börja kontakten på "rätt" ställe redan från början. Mek1 i Lidköping har jag varken hört bu eller bä om. Probike i GBG verkar folk vara allmänt besvikna på i Tuono-tråden. Biscaya verkar ha slutat sälja Aprilia. Nåra tips?
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Tack, det vore jättekul!

Har de apor på Johans MC? Jag såg inte dem på hemsidan över återförsäljare. Jag har för övrigt försökt komma på var som vore lämpligast att åka och provköra någonstans. Om man råkar falla pladask och vill köpa/serva där i förlängningen känns det ju bra att börja kontakten på "rätt" ställe redan från början. Mek1 i Lidköping har jag varken hört bu eller bä om. Probike i GBG verkar folk vara allmänt besvikna på i Tuono-tråden. Biscaya verkar ha slutat sälja Aprilia. Nåra tips?

I Mölndal är återförsäljare, men dem kan ju inte serva. Många åker ned till Halmstad för att serva. Riktigt dåligt.. Är själv inne på en 1100 Tuono men fan om de skulle krångla med delar mm.. Då känns BMW/japs som säkra kort. Passerar erat fina Jönköping nu:)
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Tack, det vore jättekul!

Har de apor på Johans MC? Jag såg inte dem på hemsidan över återförsäljare. Jag har för övrigt försökt komma på var som vore lämpligast att åka och provköra någonstans. Om man råkar falla pladask och vill köpa/serva där i förlängningen känns det ju bra att börja kontakten på "rätt" ställe redan från början. Mek1 i Lidköping har jag varken hört bu eller bä om. Probike i GBG verkar folk vara allmänt besvikna på i Tuono-tråden. Biscaya verkar ha slutat sälja Aprilia. Nåra tips?

Ah kom på mig själv att ja sa fel, är ju Pro Bike som har de men som du säger är de många som tycker dom är skit, har inte haft så mycket med dom att göra, vet att min hoj är servad där från början och troligen köpt där med, men köpte den av en handlare i Halmstad (SMX).

Marcussen MC mellan Halmstad och Laholm är väl de stället som de flesta rekommenderar, Biscaya ska vara bra på att serva men de är bara service på dessa firmor. Som de ser ut är de Pro-Bike som är närmast som har hojen inne, sen är de Bike Port men de är strax söder om Hudik så de är en bit längre dit.

Har snackat med Wenners motor i stan som ligger bakom Mekonomen butiken på Ljungarum och han har blivit certifierad Aprilia service tekniker, men han är slö som helvete, är lätt pissed off på honom då ja 3 veckor innan midsommar var förbi där och frågade om tid för service av min Apa. Han konstaterade att de såg ut som de fanns tider strax efter midsommar, men än idag har han inte återkommit med någon tid eller pris för servicen och då har ja påmint honom om de två ggr ytterligare via telefon/sms.

Enda svar man fått: - "Ja återkommer inom kort med tid och pris"

Service minded my ass... :mad: :huvet

de är väl de som finnas att tillgå dessvärre, finns nån firma i Malmö/Helsongborg med men de är ju lika långt dit.
 

Allramified

Medlem
Gick med
25 Jul 2015
Ort
Gränna
Hoj
SFV4S, D675
Aha, då är jag med.

Wenners motor ger jag tyvärr inte mycket för. Jag lämnade in ett gaffelben till min Enduro där för ett antal år sedan, då det behövde renoveras. Klantig som jag var glömde jag att be om inlämningskvitto. När jag efter avtalad tid skulle hämta ut det, så hittade han det inte och började påstå att jag aldrig lämnat in något, jag hade ju inget kvitto :gnissla. Jag surnade till och krävde att han antingen köpte ett nytt gaffelben eller köpte hela resterande hojen till marknadspris. Det slutade med att han faktiskt köpte hojen av mig till det pris jag begärde. Iofs snyggt att han gick med på det men han muttrade samtidigt att jag blåste honom, "för jag hade minsann inte lämnat in något gaffelben..."

Vad är det för fel på mekaniker? Är det en viss sorts människor som blir mekaniker, eller blir man sådan efter att ha varit mek i några år?

Men han kan ju trots det vara en duktig mek. Se till att begära inlämningskvitto bara, gärna laserskuret i stål och vidimerat av två oberoende parter :tungan
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011

Wow där ser man, jupp de stämmer de där är gamla bettan, men den har nog bytt ägare minst en gång sen förra sommaren då snubben som köpte den av mig var bosatt i Sthlm och heter inte Ola.

Med tanke på att de inte verkar som någon av ägarna har gjort nått med hojen mer än kört och servat den så är de överpris på den då ja släppte den för 38K för lite mer än ett år sen. Nästan så man är sugen att köpa tillbaka den men då får han allt gå ner i pris, är ju ett bra förhandlingsläge då ja känner till hojen i minsta detalj.

:fakta :hihi
 

Allramified

Medlem
Gick med
25 Jul 2015
Ort
Gränna
Hoj
SFV4S, D675
Jakten på passande nakenhoj fortsätter…:)

I fredags var jag på Johans MC och provade en Street3 Rx och en GSX-S1000.
Var egentligen ute efter att gå upp ett snäpp i motorstorlek från den Hornet 600 jag kör idag, men ville ändå testa Street:en eftersom den verkar så omtyckt. Det förstår jag verkligen efteråt. Skön, lagom aktiv sittställning, lätt som en moppe, svängde precis dit man ville bara man tänkte tanken att börja svänga och en motor med jämnt register med bra drag hela vägen. Enormt trevlig och man kände att man hade full kontroll vad man än gjorde med den. På toppen kändes den inte jättemycket snabbare än Horneten, men det fanns såklart ordentligt med mer vrid i botten/mellanregistret än vad 600 ger. Bromsar och fjädring kändes också exakta och följsamma. Första gången jag provade en quickshifter också, och det var galet kul! En kalashoj, helt i min smak!

Sedan tog jag en tur på GSX:en också. Den kändes oväntat smidig med tanke på sin motorstorlek och vikt. Jag satt bra även om man fick sitta rätt brett med benen. Jag saknade dock någon form av kantprofil på tanken att trycka knäna mot vid inbromsning. Här fick man satsa på att bara klämma så gott det gick. Motorn kändes mjuk, snäll och lätthanterlig och man fick faktiskt varva rätt bra innan det sköt på så där 1000cc-skönt. Inte alls som den Z1000 jag testat tidigare under året, som kändes mycket mer aggressiv och på i hela registret. Allt som allt var det en trevlig, lättkörd hoj utan något egentligt att klaga på men den stack inte ut och glänste på någon punkt heller. Lite för karaktärslös och opersonlig för mig och gav inget direkt habegär.

Blev rejält sugen på Streeten, men det jag funderar på är om man kommer växa ur den lite för fort. Den var så pass lik Horneten prestandamässigt att man redan från början kunde köra på rätt bra med full kontroll. Så motormässigt känns det mer som ett steg snett åt sidan. Chassiemässigt var den dock en helt annan planet än Hondan, så där var det verkligen ett par steg upp. När man byter hoj vill jag gärna att det skall vara en utmaning där man steg för steg lär sig behärska den nytillkomna prestandan både motor och chassimässigt. Att det tar tid att utvecklas med hojen och att man hittar nya färdigheter med tiden. Kommer Street:en räcka tillräckligt länge? :confused:
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Nu är ja ingen Triumph entusiast men med tanke på de du skriver så låter de som de finns en överhängande risk att man växer ur den för fort. Har inte hunnit själv köra GSX-S:n ännu så de låter ja vara osagt, men låter som de är en "bekväm" hoj men inget om man är ute efter lite mer karaktär.

Z1000 som du skriver om testade ja för ett eller två år sen på MC-kompaniet och tyckte den var Ok, de ja reagerade på var att den drog på nästan de flesta växlar oavsett varv/hastighet. den var ganska karaktärslös i motorn men funkade i alla lägen. Bekväm är väl slutsatsen ja drog då, fördelaktig försäkring på en ny hoj hade den med via märkesförsäkringen.

Själv gillar ja hojar som de händer lite mer när man vrida på rullen och har en del karaktär... Iofs har mitt sporthoj sug vaknat till liv igen... Vet inte om de är nostalgi över de gamla hojarna eller vad. :)

BMW S1000RR verkligen var som handen i handsken när man testat den, så den skulle man vila äga men då försäkringen samt kostnaden för en sån investering ligger ganska högt så får man passa än så länge. :D
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top