Jakten på passande nakenhoj fortsätter…
I fredags var jag på Johans MC och provade en Street3 Rx och en GSX-S1000.
Var egentligen ute efter att gå upp ett snäpp i motorstorlek från den Hornet 600 jag kör idag, men ville ändå testa Street:en eftersom den verkar så omtyckt. Det förstår jag verkligen efteråt. Skön, lagom aktiv sittställning, lätt som en moppe, svängde precis dit man ville bara man tänkte tanken att börja svänga och en motor med jämnt register med bra drag hela vägen. Enormt trevlig och man kände att man hade full kontroll vad man än gjorde med den. På toppen kändes den inte jättemycket snabbare än Horneten, men det fanns såklart ordentligt med mer vrid i botten/mellanregistret än vad 600 ger. Bromsar och fjädring kändes också exakta och följsamma. Första gången jag provade en quickshifter också, och det var galet kul! En kalashoj, helt i min smak!
Sedan tog jag en tur på GSX:en också. Den kändes oväntat smidig med tanke på sin motorstorlek och vikt. Jag satt bra även om man fick sitta rätt brett med benen. Jag saknade dock någon form av kantprofil på tanken att trycka knäna mot vid inbromsning. Här fick man satsa på att bara klämma så gott det gick. Motorn kändes mjuk, snäll och lätthanterlig och man fick faktiskt varva rätt bra innan det sköt på så där 1000cc-skönt. Inte alls som den Z1000 jag testat tidigare under året, som kändes mycket mer aggressiv och på i hela registret. Allt som allt var det en trevlig, lättkörd hoj utan något egentligt att klaga på men den stack inte ut och glänste på någon punkt heller. Lite för karaktärslös och opersonlig för mig och gav inget direkt habegär.
Blev rejält sugen på Streeten, men det jag funderar på är om man kommer växa ur den lite för fort. Den var så pass lik Horneten prestandamässigt att man redan från början kunde köra på rätt bra med full kontroll. Så motormässigt känns det mer som ett steg snett åt sidan. Chassiemässigt var den dock en helt annan planet än Hondan, så där var det verkligen ett par steg upp. När man byter hoj vill jag gärna att det skall vara en utmaning där man steg för steg lär sig behärska den nytillkomna prestandan både motor och chassimässigt. Att det tar tid att utvecklas med hojen och att man hittar nya färdigheter med tiden. Kommer Street:en räcka tillräckligt länge?