Sketsnack/Allmänt tjöt

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Nygammal bil och en Skodamotor inköpta idag. Har aldrig haft en så hög Babsnota på Visakortet förr. Ever! :D

skickat från Tapatalk. Ursäkta ev T9-fel

Biddarn

Störst går först
Gick med
15 May 2008
Hoj
Ktm Exc500
Ne nu har det gått alldeles för lång tid. Fyller 21 om 1 månad och 12 dagar. Risk 1,2 är klara.
Ska boka uppkörning och teori provet tills slutet av juli.
Hur många lektioner tror ni det behövs? Vet att ni inte kan veta men hur många tog ni?
Har kört cross sen 9 års ålder. Visst har de vart lite pauser men då åkte man moppe och minicrossar. Kört "riktig" motorcykel några ggr.
Anser själv att jag har rätt bra balans osv och klarar krypkörning någorlunda tycker jag iallafall.
Själva teorin tror jag inte är så mycket problem med om det är mycket från b-koret.
Kör runt 80-90 mil per natt så hoppas jag vet hur det funkar i trafiken.

Och vad kostade era kort? Mitt är redan uppe i 4200 och de är bara för kurserna :gnissla

Last edited:

B.A.D.D

Blå rökare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Yamaha RD500
Jag körde 7ggr... men det hade nog räckt med 5 men jag vlle verkligen nöta in lågfarts konkörningen... Ville ju inte känna att man hoppas slippa nån del på uppkörningen för att nån är svårare än nån annan.. Att gå in med starkt självförtroende är ju nästan halva körkortet :rolleyes:

Biddarn

Störst går först
Gick med
15 May 2008
Hoj
Ktm Exc500
Okey :) Har läst lite olika trådar å vissa har ju aldrig suttit på nåt 2hjuligt förr å klarar de skit smidigt. Är så sjukt sugen sen jag testade både Goffes och Madass hojjar :)

Madass_

Omogen
Gick med
22 Nov 2006
Hoj
KTM 640
Klart du kommer klara det!
Jag tog inte en enda lektion och jag hade bara kört moppe innan och det var jag helkass på.
Och du är ju betydligt skickligare med en hoj nu än vad jag är ;)

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
WooPee Fcukin Dooo... Bara 10tim kvar så är man gips och spik fri, vilken befrielse de kommer vara. blir att dokumentera med GoPro om Kirurgen tillåter. Alien handen ser dagens ljus igen efter 5 veckor. :hihi

Landin81

ALFAHANNEN
Gick med
31 May 2012
Hoj
Yamaha Fz8N 2011 Landin Edition
Biddarn. Man kan inte boka uppkörning före du har ett godkänt teoriprov. Så vill du ha en uppkörningstid i aug bör du göra uppskrivningen någon vecka in i juli, ca 3 veckors väntetid på uppkörningstid.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Tog en runda på "Tidaholmsvägen" med tösen bakpå igår. Nu är det ju alltid skillnad på att skjutsa eller inte, men märker av två smärre problem.

1) gashanden, framförallt musklen runt tummen, jäklar vilken kramp man kan få där :crash
2) Finns utrymme att flytta runt på sadeln, skönt när man brände 54 mil på motorväg hem - inte lika skönt när man kör inspirerat på en kurvig väg och vid varje gupp flyttas/hoppas fram.

Antar helt enkelt att jag är för van vid offroad och motard-körning.
Är det att nypa åt mer med benen/knäna runt tanken som gäller? Och att vinkla in armarna/armbågarna mer och lägre än vid motard-körning som gäller för att komma förbi dessa två problem?
(Att man kör i "tygkläder" (läs Gore-Tex / Condura) gör säkerligen inte saken bättre, men man glider väl inte runt mindre i sadeln med skinnställ? ekonomin tillåter inte skinnställsinköp just nu)

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Mja textilstället kan göra en del, de beror lite på hur de sitter, körde med textil själv tidigare och bitvis så var både byxor och jacka mycket luftigare än skinnstället vilket gjorde att man kunde glida runt i själva stället.

Sen är de knipa som gäller, skulle man inte få tillräckligt med fäste som de är går de alltid att montera Tanktredz/Snakeskin/Stompgrip m.fl märken för än bättre grepp för inspirerad körning.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Ne nu har det gått alldeles för lång tid. Fyller 21 om 1 månad och 12 dagar. Risk 1,2 är klara.
Ska boka uppkörning och teori provet tills slutet av juli.
Hur många lektioner tror ni det behövs? Vet att ni inte kan veta men hur många tog ni?
Har kört cross sen 9 års ålder. Visst har de vart lite pauser men då åkte man moppe och minicrossar. Kört "riktig" motorcykel några ggr.
Anser själv att jag har rätt bra balans osv och klarar krypkörning någorlunda tycker jag iallafall.
Själva teorin tror jag inte är så mycket problem med om det är mycket från b-koret.
Kör runt 80-90 mil per natt så hoppas jag vet hur det funkar i trafiken.

Och vad kostade era kort? Mitt är redan uppe i 4200 och de är bara för kurserna :gnissla

jag tog 1 lektion men så körde jag upp 3 gånger istället. Hade egen hoj så lektionerna kostade ju nästan som en uppkörning.

Mitt kort gick på precis över 10 000 exkl. hoj.

Shrimp

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2011
Hoj
Honda CBR 600F4
Sedan får du lägga på lite för Risk 1&2 som du antagligen inte behövde göra när du tog kort.

Risk 1: 7-900:-
Risk 2: 3-3300:-
--------------------
När jag tog mitt kort tidigare i år hade jag dessa utgifter för kortet.

Körkortstillstånd: 180:-
Handledare*2: 440:-
Risk 1: 900:-
Risk 2: 3300:-
1 körlektion: 1100:-
Hyra av hoj vid uppkörning: 2500:-
Uppkörning: 1500:-
Tillverkning av körkort: 180:-
(Tror de var allt)

Summa: 9110:-

:)

biddarn,

jag valde körskola efter pris. mitt kostade 6500 kr(böcker+6 lektioner +uppkörning)

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Tog en runda på "Tidaholmsvägen" med tösen bakpå igår. Nu är det ju alltid skillnad på att skjutsa eller inte, men märker av två smärre problem.

1) gashanden, framförallt musklen runt tummen, jäklar vilken kramp man kan få där :crash
2) Finns utrymme att flytta runt på sadeln, skönt när man brände 54 mil på motorväg hem - inte lika skönt när man kör inspirerat på en kurvig väg och vid varje gupp flyttas/hoppas fram.
1- Slappna av!!! Endast när du gör styr-inputs (trycker på styret) ska du spänna armarna. Men visst, 50+ milaetapper är drygt åt gashanden som faktiskt måste hålla trottlarna uppe. Märkte vi på Alperna-resan också men cruisecontrol är för pussies!

2- Res dig lite lätt i sadeln när det kommer gupp om du ser dem. Att kärringen inte ser guppen och flyger upp som en ryggsäck på dig får man tyvärr räkna med.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
1- Slappna av!!! Endast när du gör styr-inputs (trycker på styret) ska du spänna armarna. Men visst, 50+ milaetapper är drygt åt gashanden som faktiskt måste hålla trottlarna uppe. Märkte vi på Alperna-resan också men cruisecontrol är för pussies!

2- Res dig lite lätt i sadeln när det kommer gupp om du ser dem. Att kärringen inte ser guppen och flyger upp som en ryggsäck på dig får man tyvärr räkna med.

Will do. Handlar nog mest om att bara ställa om sig. Lära kroppen att hålla upp överkroppen mer med mage- och ryggmusklerna och inte låta vikten hamna på handen/händerna.

Körkortsdiskussionen:
Min körkort hamnade också omkring 6500-7500 kr. Valde Ångmans Trafikskola, både vid lätt MC och senare för B-körkortet. Mycket nöjd båda gångerna (och då bodde jag vid Kilallen och tog mig till Torpa för att plugga hos Ångman, still worth it)

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Mitt lätta mc-kort kostade 4500 då jag körde enbart trafikskola och uppkörning för tung hoj slutade på ett par tusen, men så tog jag korten 1991/93 också :D

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024