Skillnad mellan XT 125 R och X?

emiledv

Ny medlem
Gick med
27 May 2011
Hoj
Blir WR125X till nyår
XT 125 R eller X? (skillnad?)

Ska alldeles strax skaffa mig en lättviktare, vad jag har förstått så är KTM den bättre modellen men en Yamaha verkar passa min plånbok bättre, några kompisar har skaffat sig en varsin 125: a och jag är ju naturligtvis sugen att hänga på, dom tänker köra lite off-road samt på vägar, men jag tänker bara köra på vägar och se den mer som en praktisk pryl för att ta mig till ställen snabbare och lättare, jag bryr mig inte så mycket om hastigheten eller acceleration, naturligtvis ska den ju gå snabbt och inte behöva gå som en rostig kärringsnurra men det behöver inte vara världsklass heller, lite lagomt bara. vad tror ni kommer passa mig bäst då och vad är skillnaden mellan en Yamaha XT 125 R och Yamaha XT 125 X? (ska tillägga att jag vill köra den mer än vad jag ska behöva meka på den.) :)

Last edited:

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
R modellen är ju mer lämpad om du ska åka offroad.

R modellen är även något piggare/starkare. Tror det är utväxlingen som är olika.

Om jag hade pengar hade jag nog valt den nya Yamaha WR 125an med grusdäck.

KTM brukar vara 2-taktare. XT:n är 4-takt. 4-takt räcker i skogen må jag lova. Och du slipper betala för 2-takts olja.

emiledv

Ny medlem
Gick med
27 May 2011
Hoj
Blir WR125X till nyår
R modellen är ju mer lämpad om du ska åka offroad.

R modellen är även något piggare/starkare. Tror det är utväxlingen som är olika.

Om jag hade pengar hade jag nog valt den nya Yamaha WR 125an med grusdäck.

KTM brukar vara 2-taktare. XT:n är 4-takt. 4-takt räcker i skogen må jag lova. Och du slipper betala för 2-takts olja.

Jag tittade på Yamaha WR 125an men tyvärr så kändes det som prislappen var lite väl hög, jag siktar nog på att köpa en för max 20 tusen. Jag jämförde priser mellan X och R modellerna på blocket av samma årsmodeller och priset ser ju ut och ligga ganska lika, men som sagt jag ska inte köra off-road utan det blir nog bara på asfalt. Tack för ditt svar det hjälper verkligen :tummenupp

Morgan N

Motard eller Sporthoj?
Gick med
14 May 2011
Hoj
Honda Varadero XL125V
Jag ägde en XT 125 X innan Varaderon, den var rätt så klen, extremt låg och passar verkligen inte om du är i närheten av en längd på 1.8m. Att tänka på är dock att den enbart har ca 11hk medans WR har 15hk, det är rätt så stor skillnad för 125or.

amius

Ny medlem
Gick med
7 May 2011
Hoj
Aprilia RS 125 -03
Ska själv ha en 125:a runt 20 tusen och för mig kommer det nog bli en Yamaha DT 125 R eller X 2004-framåt (Får se vad som dyker upp när det ska inhandlas :D ). Det är en 2takt ja, men den verkar riktigt bra. Har gjort lite "research" om den och frågat här på forumet och det verkar inte som en hoj du får meka med mer än köra. Den har bra effekt. Lite under 30hk (11kw, 15hk är lagen för lätt mc) utan strypning, varven, och effektrör (om man nu vill ha effekt, men det var inte så jätte viktigt för dig, eller?). Min polare har en äldre modell av den och han tycker de är väldigt bra. Och den beter sig väl likadant som XT/WR R om inte bättre i offroad. Vet inte vad jag ska säga mer. :) Jag rekommenderar den.

Last edited:

emiledv

Ny medlem
Gick med
27 May 2011
Hoj
Blir WR125X till nyår
Ska själv ha en 125:a runt 20 tusen och för mig kommer det nog bli en Yamaha DT 125 R eller X 2004-framåt (Får se vad som dyker upp när det ska inhandlas :D ). Det är en 2takt ja, men den verkar riktigt bra. Har gjort lite "research" om den och frågat här på forumet och det verkar inte som en hoj du får meka med mer än köra. Den har bra effekt. Lite under 30hk (11kw, 15hk är lagen för lätt mc) utan strypning, varven, och effektrör (om man nu vill ha effekt, men det var inte så jätte viktigt för dig, eller?). Min polare har en äldre modell av den och han tycker de är väldigt bra. Och den beter sig väl likadant som XT/WR R om inte bättre i offroad. Vet inte vad jag ska säga mer. :) Jag rekommenderar den.
Jag har läst din tråd angående val av antingen DT 125 R eller X och jag kan säga att jag nog vill och kommer köra precis som du förklarar det, på vägarna mest men också lite terräng, men när jag tittar på blocket på alla DT: or så är dom i kategorin off-road, tror du då verkligen det är det bästa valet om man mest kmr köra på vägarna, som sagt kan jag inte mycket om lättviktare så jag har ju ingen aning men den motorcyckeln du är inne på låter ju helt suverän för mig förutom då att vad jag tycker att det verkar mer som en motorcyckel man har kul med i skogen än på vägarna, om det nu skulle visa sig att den inte alls behöver vara ett dåligt val för att köra på vägar så är nog en yamaha DT 125 R ett väldigt svårslaget val i mitt sökande av lättviktare med tanke på att jag prioriterar 2-taktare före 4-taktare :D (förlåt om jag skrivit något som är svårt att förstå eller felstavningar, skyller på att jag är extremt trött :trött )

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Köp du nog en dt, så blir du inte missnöjd över effekt, behöver inte skruva lika mycket som med en KTM, och kan ändå bröta ganska gött i skogen utan att behöva bekymra sig.

Finns både som gammal och ny, beroende på hur pass modern den ska se ut!

motormässigt är det skitsamma på dt, näst intill samma skit idag som igår, så länge du inte köper en gammal luftkyld sak! :tummenupp

Lycka till med hojköp, och ta den som du tror passar dig bäst :)

amius

Ny medlem
Gick med
7 May 2011
Hoj
Aprilia RS 125 -03
Köp du nog en dt, så blir du inte missnöjd över effekt, behöver inte skruva lika mycket som med en KTM, och kan ändå bröta ganska gött i skogen utan att behöva bekymra sig.

Finns både som gammal och ny, beroende på hur pass modern den ska se ut!

motormässigt är det skitsamma på dt, näst intill samma skit idag som igår, så länge du inte köper en gammal luftkyld sak! :tummenupp

Lycka till med hojköp, och ta den som du tror passar dig bäst :)

Vad är det med de gamla luftkylda?

Jag har läst din tråd angående val av antingen DT 125 R eller X och jag kan säga att jag nog vill och kommer köra precis som du förklarar det, på vägarna mest men också lite terräng, men när jag tittar på blocket på alla DT: or så är dom i kategorin off-road, tror du då verkligen det är det bästa valet om man mest kmr köra på vägarna, som sagt kan jag inte mycket om lättviktare så jag har ju ingen aning men den motorcyckeln du är inne på låter ju helt suverän för mig förutom då att vad jag tycker att det verkar mer som en motorcyckel man har kul med i skogen än på vägarna, om det nu skulle visa sig att den inte alls behöver vara ett dåligt val för att köra på vägar så är nog en yamaha DT 125 R ett väldigt svårslaget val i mitt sökande av lättviktare med tanke på att jag prioriterar 2-taktare före 4-taktare :D (förlåt om jag skrivit något som är svårt att förstå eller felstavningar, skyller på att jag är extremt trött :trött )

Att den räknas som offroad spelar inte så stor roll egentligen. Du kan köra gott på vägen om du sätter på ett par väg / mitt-i-mellan däck så åker du bra. Det är nog bara läget du sitter som är skillnad. Kanske en dålig jämförelse, men man kan ju cykla bra på en väg även med en mountainbike. :)

Last edited:

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Vad är det med de gamla luftkylda?

Luftkylningen är det väl inget särskilt med, men den är väl inte lika rapp som de som började rustas med vätskekylning och avgasportar? eller är jag ute och cyklar? :va

Sen är det ingen skönhet, om man inte ska titta ur veteran synpunkt då :rolleyes:

amius

Ny medlem
Gick med
7 May 2011
Hoj
Aprilia RS 125 -03
Luftkylningen är det väl inget särskilt med, men den är väl inte lika rapp som de som började rustas med vätskekylning och avgasportar? eller är jag ute och cyklar? :va

Sen är det ingen skönhet, om man inte ska titta ur veteran synpunkt då :rolleyes:

Jaha :)

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Ska du ha en luftkyld DT får du nog gå till mitten på 80-talet i årsmodell.

Annars att den ligger i kategorin offroad är ju inget konstigt, offroad är ju gathojar som är ett grusigt stuk kan man väl säga.
Sedan finns det offroadhojar som är värre än andra men man kan säga att DTn är en mångsidig slitvarg :)

emiledv

Ny medlem
Gick med
27 May 2011
Hoj
Blir WR125X till nyår
Har pratat med min kompis och vi har kommit fram till att om vi känner oss korrekt så tror jag faktiskt inte det kommer bli något o åka i skogen i huvudtaget, om vi bara tänker motard, har ni några tips på motorcycklar som kanske kostar runt 20 tusen på blocken års modell någonstans emellan -04 och -10 (jag prioriterar 2-taktare före 4-taktare helst) :)

emiledv

Ny medlem
Gick med
27 May 2011
Hoj
Blir WR125X till nyår
Varsågod.
Varför ska andra hålla på att söka när det är 3 klick ifrån.
Inget illa menat! :)

Här har du en länk till många motarder

http://www.blocket.se/hela_sverige?q=125&cg=1140&w=3&st=s&ps=&pe=4&rs=&re=&c=1147&ca=4&l=0&md=th
Förlåt, men jag orkar liksom inte söka upp information så som vikt, hästkrafter, årsmodell osv osv på varenda 125:a så jag tänkte kanske att ni hade någon som ni visste om, jag menade inte att ni behöver googla åt mig :D tack ändå:tummenupp

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Tänkte på att Varaderon är nog perfekt om du ska ligga ute på vägarna och grus också. Det går ju även toura med den.

emiledv

Ny medlem
Gick med
27 May 2011
Hoj
Blir WR125X till nyår
Hmmm ja jag vet inte ja...jag vet inte varför men jag känner mer åt yamaha DT hållet, kanske Yamaha DT 125 R med motard hjul?

emiledv

Ny medlem
Gick med
27 May 2011
Hoj
Blir WR125X till nyår
Jag har ändrat inställning helt motför vad jag tyckte när ja startade tråden, har ni några tips på motorcycklar som säljs runt 15 - 25 tusen hyffsat ny modell, minst -04:a ungefär som man kommer mest ha roligt med på gatan, det är det jag tänker på främst, ha kul på vägarna sen struntar jag i om man kan köra i skogen eller inte för det kommer jag inte göra. (ni behöver inte googla arselet av er utan har ni nån på huvet så låt mig bara veta tack ) :D

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Jag har ändrat inställning helt motför vad jag tyckte när ja startade tråden, har ni några tips på motorcycklar som säljs runt 15 - 25 tusen hyffsat ny modell

Förfan! Köp en nyare Yamaha DT 125x typ 2006a eller 2007a om du kan punga ut 25 papp. Du kommer ha roligt och få en snygg hoj.

http://www.blocket.se/orebro/Yamaha_Dt_125_R_32873527.htm?ca=14&w=3

http://www.blocket.se/stockholm/Yamaha_DT_125_X_33415786.htm?ca=14&w=3

http://www.blocket.se/stockholm/Yamaha_DT_125_X__NY_KOLV__EV_byte_33744370.htm?ca=14&w=3

Nu fick du tillockmed 3 olika färger att välja på! och nu när du tittat på dem så tar du upp telefonen och ringer! Inget jävla mail trams RING!

Jag säger ju att den blåa är snyggast.

Snabba på innan jag hinner före!

Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...