Skillnad mellan XT 125 R och X?

OliverKmark

Rostfri
Gick med
22 Nov 2010
Ort
Växjö
Hoj
Kawasaki Z1000 -14
Förfan! Köp en nyare Yamaha DT 125x typ 2006a eller 2007a om du kan punga ut 25 papp. Du kommer ha roligt och få en snygg hoj.


http://www.blocket.se/orebro/Yamaha_Dt_125_R_32873527.htm?ca=14&w=3

http://www.blocket.se/stockholm/Yamaha_DT_125_X_33415786.htm?ca=14&w=3

http://www.blocket.se/stockholm/Yamaha_DT_125_X__NY_KOLV__EV_byte_33744370.htm?ca=14&w=3

Nu fick du tillockmed 3 olika färger att välja på! och nu när du tittat på dem så tar du upp telefonen och ringer! Inget jävla mail trams RING!

Jag säger ju att den blåa är snyggast.

Snabba på innan jag hinner före!

Köp inte "letar".. KÖP ..

Höll dock med dig, den blå var riktigt tuff jö! :tummenupp
 

emiledv

Ny medlem
Gick med
27 May 2011
Ort
Gävle
Hoj
Blir WR125X till nyår
Förfan! Köp en nyare Yamaha DT 125x typ 2006a eller 2007a om du kan punga ut 25 papp. Du kommer ha roligt och få en snygg hoj.


http://www.blocket.se/orebro/Yamaha_Dt_125_R_32873527.htm?ca=14&w=3

http://www.blocket.se/stockholm/Yamaha_DT_125_X_33415786.htm?ca=14&w=3

http://www.blocket.se/stockholm/Yamaha_DT_125_X__NY_KOLV__EV_byte_33744370.htm?ca=14&w=3

Nu fick du tillockmed 3 olika färger att välja på! och nu när du tittat på dem så tar du upp telefonen och ringer! Inget jävla mail trams RING!

Jag säger ju att den blåa är snyggast.

Snabba på innan jag hinner före!
Haha! Tack du har verkligen lättat på min beslutsångest, ja var ju innte på den här modellen tills någon sa att det möjligen inte var bästa alternativet för asfalten, men har man kul på den så är ja nöjd ;-) Du säger Yamaha DT 125x alltså? den första du länkade var dock en R modell, du sa tidigare att R modellen var piggare o bättre osv, varför då inte välja en R modell när dom av vad jag har sett inte säljs för mer än 3 tusen mer än en X modell? :) (nu börjar natten komma här så ni får återigen ursäkta om jag skriver som en idiot)

Får man bara fråga varför? :)
där jag befinner mig så är det en halvtimmes resa till närmaste skog man faktiskt kan köra i och i min familj har vi inget man kan transportera biken så den lär ju vara reggad, sen om mystiska problem skulle uppstå så klumpig som jag är så blir det ju inte så roligt, nä jag känner att jag få nöjja mig med gatan i den situation jag befinner mig i ;)
 
Last edited:

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
den första du länkade var dock en R modell, du sa tidigare att R modellen var piggare o bättre osv, varför då inte välja en R modell när dom av vad jag har sett inte säljs för mer än 3 tusen mer än en X modell? :) (nu börjar natten komma här så ni får återigen ursäkta om jag skriver som en idiot)

Du märker ingen skillnad tro mig. För det andra så är ju då XT 4-taktare och DT:n 2-takt. 4-taktarna behöver du bara fylla på med bensin från mackarna eller farsans 5 liter dunk till gräsklipparen(bästa fall 20 liter till båten :D + 25 liter reservdunk). 2-takt måste du fylla på med vanlig bensin och även 2-takts olja som går att blanda i bensinen men det brukar finnas en annan "tank" att hälla i oljan i.

Du märker absolut ingen skillnad på R och X modellen på DT:n alltså motor snack nu alltså.

Ska du vara ute i skogen på olika spår och sånt och ha roligt den vägen så skulle jag föredra R modellen då fälgarna är till för sånt och du får bättre grepp på grus och skogs material. X modellen är ju som sagt super motard, Det går att köra offroad med såna hära också men det kan slita på dina vackra fälgar något enormt om du kör på fel ställe.

Och att köra i skogen med sina vänner är nog det bästa jag vet!

Och med offroad behöver man inte vara orolig att inte komma fram. Blir du fast i en lång kö så går det utmärkt att köra om i diket :D(egna erfarenheter)

Med SM däck kan du bli fast då det kanske är för halkigt och däcket börjar spinna och du kommer ingenstans bör du veta.

Visst det är roligt att åka motard också, Meen då brukar det oftast vara olagligt :yoparty

Hoppas något i texten hjälper dig på vägen.
 
Last edited:

emiledv

Ny medlem
Gick med
27 May 2011
Ort
Gävle
Hoj
Blir WR125X till nyår
Du märker ingen skillnad tro mig. För det andra så är ju då XT 4-taktare och DT:n 2-takt. 4-taktarna behöver du bara fylla på med bensin från mackarna eller farsans 5 liter dunk till gräsklipparen(bästa fall 20 liter till båten :D + 25 liter reservdunk). 2-takt måste du fylla på med vanlig bensin och även 2-takts olja som går att blanda i bensinen men det brukar finnas en annan "tank" att hälla i oljan i.

Du märker absolut ingen skillnad på R och X modellen på DT:n alltså motor snack nu alltså.

Ska du vara ute i skogen på olika spår och sånt och ha roligt den vägen så skulle jag föredra R modellen då fälgarna är till för sånt och du får bättre grepp på grus och skogs material. X modellen är ju som sagt super motard, Det går att köra offroad med såna hära också men det kan slita på dina vackra fälgar något enormt om du kör på fel ställe.

Och att köra i skogen med sina vänner är nog det bästa jag vet!

Och med offroad behöver man inte vara orolig att inte komma fram. Blir du fast i en lång kö så går det utmärkt att köra om i diket :D(egna erfarenheter)

Med SM däck kan du bli fast då det kanske är för halkigt och däcket börjar spinna och du kommer ingenstans bör du veta.

Visst det är roligt att åka motard också, Meen då brukar det oftast vara olagligt :yoparty

Hoppas något i texten hjälper dig på vägen.

1. SM funkar alltså inte så bra i skog, om vi vänder på det då, hur funkar en R modell på asfalt? märker man nån skillnad?

2. Okej, som jag förstår det så är en 4-taktare lätt o tanka, men inte betyder det att en 2-taktare är svår att tanka bara för att det inte är lika lätt som på en 4-taktare? :va
 
Last edited:

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
1. SM funkar alltså inte så bra i skog, om vi vänder på det då, hur funkar en R modell på asfalt? märker man nån skillnad?

2. Okej, som jag förstår det så är en 4-taktare lätt o tanka, men inte betyder det att en 2-taktare är svår att tanka bara för att det inte är lika lätt som på en 4-taktare? :va

Nej det är inte svårt. Men det kostar mer. Det du känner av på en R modell på asfalt beror helt på vad du har för däck på.
 

amius

Ny medlem
Gick med
7 May 2011
Ort
Skövde
Hoj
Aprilia RS 125 -03
Hur stor är utblandningen med olja? Har för mig att jag har hört det sitter behållare på cykeln med olja så att du slipper blanda ut soppan. Det är bara nåt jag fått för mig så det kan va helt tvärt emot. Den där behållaren ska då spruta in i förgasaren eller något. :)
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
1. SM funkar alltså inte så bra i skog, om vi vänder på det då, hur funkar en R modell på asfalt? märker man nån skillnad?

2. Okej, som jag förstår det så är en 4-taktare lätt o tanka, men inte betyder det att en 2-taktare är svår att tanka bara för att det inte är lika lätt som på en 4-taktare? :va

1. Ja, du märker stor skillnad. Ska du köra mest väg köper du X, för mest offroad köper du R.

2. Nej, det är inte ett dugg svårt att tanka 2t. Du har en separat oljetank där du fyller på med 2t-olja (som man kan köpa på Mekonomen, Biltema, macken..). En grov överslagsräkning, om du tankar för 500 spänn går det åt ca 100 spänn på olja.

XT har 11 hk, DT har 24 hk (ostrypt då). Den enda extraservicen du behöver göra på en DT är att byta kolv var 20000 km, vilket är ett väldigt långt intervall. En kolv kostar under 1000 spänn och man kan göra det själv, alt. ge en kunnig kompis några hundringar och ett par öl :tummenupp
 

emiledv

Ny medlem
Gick med
27 May 2011
Ort
Gävle
Hoj
Blir WR125X till nyår
Har nu bestämmt mig, det blir en supermotard, troligtvis en 4-taktare för det är billigare o tanka t.ex. nu är frågan ska man köpa en yamaha wr 125 x eller xt 125 x? vad är skillnaden?
 

waga95

Guest
En Yamaha XT 125X har ca 5 hästar mindre än yamaha wr 125 x.
Och det hos en 125 är MYCKET.
En personlig åsikt är också att jag tycker yamaha wr 125 x är mycket snyggare.
Ljuddämparen på yamaha wr 125 x ser ut som en sån där bärbar dammsugare...

Sammanfattning:
yamaha wr 125 x är det enda rätta!
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Har nu bestämmt mig, det blir en supermotard, troligtvis en 4-taktare för det är billigare o tanka t.ex. nu är frågan ska man köpa en yamaha wr 125 x eller xt 125 x? vad är skillnaden?

Yamaha WR 125x inget mer att tänka på en XT!

Åk å tjööööööööööööp!

Då får du en nyare modell med insprutning om jag inte missminner mig.
 

emiledv

Ny medlem
Gick med
27 May 2011
Ort
Gävle
Hoj
Blir WR125X till nyår
Då var det klart, tackar, en WR blir de!:yoparty nu gäller bara att hitta en för ett lämpligt pris :D
 

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Men vad, sitter fyrtaktsmaffian här och hjärntvättar?
Varför i h_e ska en WR vara "det enda rätta"? Det dyrare inköpspriset gör det inte alls billigare att köra 4-takt!! Prisskillnaden mellan en DT125X och en WR125X räcker till all 2-taktsolja du förbrukar på flera år, samt kolvbyten.

Och med samma kostnad (WR eller DT + olja och kolvar) så borde körglädjen, utseende och liknande få avgöra. Säg vad man vill om utseendet, men +10 hk gör mycket för körglädjen.

Varför köpa en dyr 4-taktare (=slö) när en pigg tvåtaktare och service kostar mindre eller lika mycket?
 

amius

Ny medlem
Gick med
7 May 2011
Ort
Skövde
Hoj
Aprilia RS 125 -03
Men vad, sitter fyrtaktsmaffian här och hjärntvättar?
Varför i h_e ska en WR vara "det enda rätta"? Det dyrare inköpspriset gör det inte alls billigare att köra 4-takt!! Prisskillnaden mellan en DT125X och en WR125X räcker till all 2-taktsolja du förbrukar på flera år, samt kolvbyten.

Och med samma kostnad (WR eller DT + olja och kolvar) så borde körglädjen, utseende och liknande få avgöra. Säg vad man vill om utseendet, men +10 hk gör mycket för körglädjen.

Varför köpa en dyr 4-taktare (=slö) när en pigg tvåtaktare och service kostar mindre eller lika mycket?

Håller med dig totalt. :D
 

emiledv

Ny medlem
Gick med
27 May 2011
Ort
Gävle
Hoj
Blir WR125X till nyår
Men vad, sitter fyrtaktsmaffian här och hjärntvättar?
Varför i h_e ska en WR vara "det enda rätta"? Det dyrare inköpspriset gör det inte alls billigare att köra 4-takt!! Prisskillnaden mellan en DT125X och en WR125X räcker till all 2-taktsolja du förbrukar på flera år, samt kolvbyten.

Och med samma kostnad (WR eller DT + olja och kolvar) så borde körglädjen, utseende och liknande få avgöra. Säg vad man vill om utseendet, men +10 hk gör mycket för körglädjen.

Varför köpa en dyr 4-taktare (=slö) när en pigg tvåtaktare och service kostar mindre eller lika mycket?
Finns en Wr125x -09 på blocket där jag bor nu för 22tusen medans en yamaha dt125 -05 säljs för samma pris, ja kanske är detta en engångs händelse att en 09- säljs så billigt men på blocket hittar jag ingen wr som är dyrare än en dt:a och jag har kanske tight med pengar nu såååååå :D
 

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Finns en Wr125x -09 på blocket där jag bor nu för 22tusen medans en yamaha dt125 -05 säljs för samma pris, ja kanske är detta en engångs händelse att en 09- säljs så billigt men på blocket hittar jag ingen wr som är dyrare än en dt:a och jag har kanske tight med pengar nu såååååå :D

Något lurigt borde det vara, eftersom den är ~7000 kr billigare än motsvarande hojar :glömdet

Edit: Jag hade ändock tagit DTn...
 
Last edited:

Rullandesten

Blårök
Gick med
11 May 2011
Ort
Nykvarn
Hoj
Yamaha
Välj DTn från Örebro, verkar fint, har inte gått så mycket!
Den svartröda DTn var en polare och kolla på, då hade ägaren inte bytt kolven eller hjulen, den startade knappt, dog på tomgången ett antal gånger, var även så när den hade blivit varm, då hade han kanske kört i 10-15 minuter.
 

waga95

Guest
Men vad, sitter fyrtaktsmaffian här och hjärntvättar?
Varför i h_e ska en WR vara "det enda rätta"? Det dyrare inköpspriset gör det inte alls billigare att köra 4-takt!! Prisskillnaden mellan en DT125X och en WR125X räcker till all 2-taktsolja du förbrukar på flera år, samt kolvbyten.

Och med samma kostnad (WR eller DT + olja och kolvar) så borde körglädjen, utseende och liknande få avgöra. Säg vad man vill om utseendet, men +10 hk gör mycket för körglädjen.

Varför köpa en dyr 4-taktare (=slö) när en pigg tvåtaktare och service kostar mindre eller lika mycket?

Han gav 2 exempel av det han ville ha och då tyckte jag WR va det enda rätta :)
Sen om han kollar på fyrtakt kanske det är det han vill ha, eller?
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
Han gav 2 exempel av det han ville ha och då tyckte jag WR va det enda rätta :)
Sen om han kollar på fyrtakt kanske det är det han vill ha, eller?

han ville ha en xt,wr eller dt

Han letade först o främst efter 2-takt

Jag håller med 2-taktarna, köp dt:n om du nu har lite ont om pengar, annars ta wr:n om du nu e inne på den
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top