Skillnad på 1 & fyra cylindrar..

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Ja med V-twin är man coolast och starkast och lexar up alla dreggsen.

[YOUTUBE-ID]

Jag undrar bara när det ska börja, jag har ju lagt ned flera hunnra tusen på den här jonnen nu :confused: Kollar alltid efter dreggs när ja e inne på seven-eleven :mad:

Haha du e fan skön :tummenupp
Blev väldigt sugen på att återse den filmen nu..
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
En cylinder är fan bäst, sålänge man inte är pussy och tycker vibrationer är ett problem och tycker om att sitta på (framför) sin symaskin.

Motorcyklar handlar om fartvind, vibrationer och att sköta sin maskin, visst 4 cyl lämnar mer effekt men hur fel är det inte att gå ifrån det som skiljer hojar från bilar? Fartvind, komfort märkesverkstad. Ta mej fan double bubble och balansaxlar så kan lika gärna köpa bil.

Man blir deprimerad när folk inte kan byta tändstift själva, senast igår pressade jag vevaxel och bytte stake, samt riktade veven, själv, för första gången. Fan våga lite, sitt inte och oroa er för eran nya plastmaskin, det är inte svårt, hur kan man lämna bort ett jobb som byte av drev + kedja? Herregud

mesar

Kul du kan meka med din föråldrade hedenhösmaskin, jag bara undrar; hur svårt kan det vara med skiftsnyckel o stjärmejsel och kulhammare, gummihjul är väl överkurs för dig med? Gamla goa trähjul:va Herregud..jag byter drivpaket själv fö.

Fartvind, har du upplevt det:D
 
Last edited:

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Enkel fysik förvisso men just denna punkten är alldeles fel. Sure, arean och därmed kolvtrycket blir 4ggr större men du har också en dubbelt så lång hävarm på vevaxeln så du får därmed 8ggr större vridmoment på vevaxeln. Nått annat skulle vara konstigt.

Tjohej, med styrka menade jag inte vridstyrka (vridmoment), det blir 8 ggr högre precis som du säger.

Jag refererade till styrka i form av Brottstyrka och den är proportionell mot tvärarean och blir bara 4 ggr så hög.

Ytterligare en anledning till att man inte kan ta ut lika hög effekt/volym om motorn blir stor.
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
En cylinder är fan bäst, sålänge man inte är pussy och tycker vibrationer är ett problem och tycker om att sitta på (framför) sin symaskin.

Motorcyklar handlar om fartvind, vibrationer och att sköta sin maskin, visst 4 cyl lämnar mer effekt men hur fel är det inte att gå ifrån det som skiljer hojar från bilar? Fartvind, komfort märkesverkstad. Ta mej fan double bubble och balansaxlar så kan lika gärna köpa bil.

Man blir deprimerad när folk inte kan byta tändstift själva, senast igår pressade jag vevaxel och bytte stake, samt riktade veven, själv, för första gången. Fan våga lite, sitt inte och oroa er för eran nya plastmaskin, det är inte svårt, hur kan man lämna bort ett jobb som byte av drev + kedja? Herregud

mesar

Killar som du är mina bästa kunder.

Tror dom kan allt och kommer sen med hojen i banakartonger med hälften sönderslaget. :tummenupp

Kör hårt!
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
En cylinder är ett utrymme där man eldar bensinen

Fördelar och nackdelar med få eller flera har fyllts i ovan, en av dem fördelarna är att färre cylindrar oftast gör motorn lättare och mindre i storlek, så tex på en motocrosshoj så föredras 1.
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Är du skraj för dom encylindrigas vridmoment men på samma gång skraj för dom fyrcylindrigas effekt och varvvillighet finns kompromisslösningen parallelltwin :tummenupp Känner man att f*siken så mesig är inte jag och fortfarande inte vågar sig på en rad 4:a kan man blicka mot Triumphs 3-cylindriga maskin fast då snackar vi i V-format men ändå inte, kanske snarare ett riktigt W och inte som Volkswagens lite "fejkade" W8-motorer :tummenupp

Ja det är skrivet på ett lite skämtsamt sätt.

Ändring: Efter lite letande och fixande har jag noterat att Speed triple har en parallell trea och inte en stjärn-trea som jag trodde, jag känner mig lite besviken över detta :(
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
En stjärntrea vore ju annars ett nytt koncept att kika på!
Klart spännande och eget! :tummenupp

Feuling har en W3.a

lg+2000_feuling_w3+engine_right_view.jpg
 

sportbike

Guest
Undar om ts fick svar på sin fråga, eller om hon loggade ut med en suck.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top