Skillnad på 5w gaffelolja och 10w?

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Kan någon förklara med enkla ord vad det blir för skillnad om man häller i 5w eller 10w gaffelolja?

Jag ska byta packboxar på en Xt 660 X SM som går mycket på grus.

Blir den hårdare respektive mjukare eller vad blir skillnade på de två viskositeterna?
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Inte alls så enkelt.

en 5W olja betyder att den ska vara pumpbar vid -30 och ha en viskositet på 3.8 cSt vid 100 grader.
en 10W olja ska vara pumpbar vid -25 grader och ha en viskositet på 4.1 cSt vis 100 grader.

eftersom du inte behöver pumpa runt gaffeloljan i väldigt massa minusgrader, och det är totalt ointressant för dig vilken viskositet gaffeloljan har vid 100 grader eftersom den sällan blir varmare än kanske 50 så betyder ovanstående siffror inte ett skit.

vad du antagligen är intresserad av är vilken viskositet din gaffelolja har vid 20-50 grader, och då får man börja googla och läsa datablad för respektive olja.

Håller du dig inom samma märke av olja så är ju oftast 10W tjockare än 5W även vid arbetstemperatur, men byter du mellan märken är det långt ifrån alltid så, en tillverkares 5W olja kan ha högre viskositet vid 30 garder än en annan tillverkares 10W

edit: här har du en hjälpande lista om märket du har finns med, annars brukar det gå att hitta på respektive tillverkares hemsida.

http://www.peterverdone.com/archive/images/content/motorcycle/PVD-ISO-Viscosity-Data.gif
 
Last edited:

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Ort
SoSo
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Jag undrade över den praktiska skillnaden mellan gaffelojorna inte släktträdet, jag ska inte snacka med den...

Om du undrade över den praktiska skillnaden ska du göra dig själv en tjänst;
Läs om Klubbans inlägg och försök förstå vad som skrivs...
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Jag undrade över den praktiska skillnaden mellan gaffelojorna inte släktträdet, jag ska inte snacka med den...

Då missade du nog några vitala delar v inlägget.

Eller var det för långt?

Isåfall prova byt istället, hur vårt kan det vara.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag undrade över den praktiska skillnaden mellan gaffelojorna inte släktträdet, jag ska inte snacka med den...

Olika oljor gör skillnad på dämpningen. Att gaffeln skulle bli hårdare med någon av oljorna är inte korrekt.
Jag hade gärna förklarat skilnaden och även hur du kunde justera gaffeln på andra sätt men med tanke på hur du bemötte Klubbas utmärkta och hjälpsamma inlägg så: Nej, knappast.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Sammanfattat:
Byter du från Goldenhydro 5W till Goldenhydro 10W stor chans att det blir hårdare dämpning.
Samma märke, jämförelse 5W och 10W
Byter du från Goldenhydro 5W till Reoil 10W så vet vi inte, för du har bytt fabrikat.
För det finns ingen standard som säger att Reoil 10W ska ge hårdare dämpning än Goldenhydro 5W
 
Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Sammanfattat:
Byter du från Goldenhydro 5W till Goldenhydro 10W stor chans att det blir hårdare dämning.
Samma märke, jämförelse 5W och 10W
Byter du från Goldenhydro 5W till Reoil 10W så vet vi inte, för vi har bytt fabrikat.
För det finns ingen standard som säger att Reoil 10W ska ge hårdare dämpning än Goldenhydro 5W
Bea förtydligande. Sedan kan det skilja en hel del vid kall till varm olja. En del oljor är mer viscostabila genom tempspannet än andra. Kan ju vara bra att ha i åtanke...

Vilket fall. Även om det i vissa fall blir fel så i de FLESTA fall blir en 10w trögare att trycka igenom ventilerna än 5w.
 

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Håller du dig inom samma märke av olja så är ju oftast 10W tjockare än 5W även vid arbetstemperatur, men byter du mellan märken är det långt ifrån alltid så, en tillverkares 5W olja kan ha högre viskositet vid 30 garder än en annan tillverkares 10W

Därigenom så säger man i princip att det är helt omöjligt att veta vilken olja som går att välja för att alla fabrikat skiljer sig gentemot varandra vilket jag knappast blev klokare av som lekman på gaffeloljor så jag betackar mig gärna ifrån syrliga kommentarer.

När jag säger baserat på praktiska erfarenheter så syftar jag på att någon kanske provat olika viskositeter ex inom samma fabrikat och där kan peka på skillnader?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Därigenom så säger man i princip att det är helt omöjligt att veta vilken olja som går att välja för att alla fabrikat skiljer sig gentemot varandra vilket jag knappast blev klokare av som lekman på gaffeloljor så jag betackar mig gärna ifrån syrliga kommentarer.

När jag säger baserat på praktiska erfarenheter så syftar jag på att någon kanske provat olika viskositeter ex inom samma fabrikat och där kan peka på skillnader?

En tjockare olja ger ökat motstånd när den flödar genom ett hål av given storlek i din gaffel. Detta gör att dämpningen ökar. Slarvigt kan man säga att gaffeln blir hårdare.


Håll dig till den viskositet som fabriken rekommenderar. Moderna gafflar är designade för en viskositet och svarar inge bra på tjockare olja. Behöver du andra egenskaper är det snurra på rattarna eller shimsa om som gäller.
 

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
En tjockare olja ger ökat motstånd när den flödar genom ett hål av given storlek i din gaffel. Detta gör att dämpningen ökar. Slarvigt kan man säga att gaffeln blir hårdare.


Håll dig till den viskositet som fabriken rekommenderar. Moderna gafflar är designade för en viskositet och svarar inge bra på tjockare olja. Behöver du andra egenskaper är det snurra på rattarna eller shimsa om som gäller.

Tack Boris!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Därigenom så säger man i princip att det är helt omöjligt att veta vilken olja som går att välja för att alla fabrikat skiljer sig gentemot varandra vilket jag knappast blev klokare av som lekman på gaffeloljor så jag betackar mig gärna ifrån syrliga kommentarer.

När jag säger baserat på praktiska erfarenheter så syftar jag på att någon kanske provat olika viskositeter ex inom samma fabrikat och där kan peka på skillnader?

Jag tycker inte du blir behandlad illa i tråden. Normalt är -som redan skrivits- 10W tjockare än 5W, men av orsaker som beskrivits, kan skillnaden ibland vara liten om man jämför olika fabrikat. Det finns på nätet noggranna sammanställningar av olika gaffeloljor där den faktiska viskositeten vid arbetstemp jämförs. Jag tror att Klubba redan länkat till en sån.

Tjockare olja ger -som redan skrivits i tråden- mer dämpning.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Håll dig till den viskositet som fabriken rekommenderar. Moderna gafflar är designade för en viskositet och svarar inge bra på tjockare olja. Behöver du andra egenskaper är det snurra på rattarna eller shimsa om som gäller.

Jag har samma erfarenhet. I synnerhet att hälla i tunnare olja. En gaffel som är gjord för tjockare olja verkar ofta inte ha den precision som fodras med tunnare olja. Svarar dåligt och ojämt på dämpjusteringsrattar etc.
 
Last edited:

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Jag har samma erfarenhet. I synnerhet att hälla i tunnare olja. En gaffel som är gjord för tjockare olja har helt enkelt inte den precision som fodras med tunnare olja. Svarar dåligt och ojämt på dämpjusteringsrattar etc.

Jag skulle börja med att länka peterverdone var tanken innan jag ens klickade på tråden, men det hade ju någon redan gjort.. :tummenupp En god vän till mig jobbar på Öhlins och han säger att schimstacken och ventiler är väldigt beroende av rätt viskositet, man kan reglera en dämpares karaktär mycket mindre än vad man tror med retur och kompressionsrattarna. Man kan givetvis fixa lite med oljan men det är lite av en tradeoff i dämparens övriga funktion än kanske det man känner just då..

Jag har laborerat en hel del med trampcykel-dämpare till downhill-cyklar och även min erfarenhet är att man kan glömma om det står 5w eller 10w på flaskan för det kan skilja så pass mycket mellan olika tillverkare precis som några redan nämnt.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Klubba: Hydraulvätskor mäts oftast visk vid 40gr C till skillnad mot tex motoroljor som oftast mäts vid 100gr C båda enl iso3448, i övrigt ett bra inlägg.

Den återfödde: Huvet på spiken. Viskspannet kan skilja mycket mellan olika, på etiketten, "likvärdiga" oljor.
Jag jämförde Yamahas original gaffelolja med motul och yama var nästan 3ggr tjockare vid +19gr C men exakt lika vid +40gr C....
Mycket överraskande, har inte lyckats få någon bra förklaring på varför det är så men det är högst troligt inte en slump..?

För den kräsne gäller nog att prova sej fram :tummenupp
 

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Hisings Kärra
Hoj
Turbo Sportster XLRT
På min original Harley gaffel finns inga yttre möjligheter till justering alls och därav har jag haft av gaffelben ett oräknat antal gånger nu (väldigt många) där jag bytt till olika fjädrar, justerat förspänningen med olika hylsor i kombination med olika oljor, blandar även själv för att få olika tjocklek att testa med osv, tur man har meka som hobby men drivkraften är ändå att få till en framgaffel som passar mig o min körstil och varför ge sig innan man är nöjd :)
mitt råd är att testa o testa o testa ... ibland kan det ta lång tid innan man hittat rätt:tummenupp
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Klubba: Hydraulvätskor mäts oftast visk vid 40gr C till skillnad mot tex motoroljor som oftast mäts vid 100gr C båda enl iso3448, i övrigt ett bra inlägg.

Brukar ju som sagt stå viskositet vid 40 grader i databladet, men nu prata vi om SAE klassningen, SAE 5W t.ex och har aldrig hört att man skulle klassa oljor efter SAE vid annat än 100 grader? en fråga inget påstående ;)
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Brukar ju som sagt stå viskositet vid 40 grader i databladet, men nu prata vi om SAE klassningen, SAE 5W t.ex och har aldrig hört att man skulle klassa oljor efter SAE vid annat än 100 grader? en fråga inget påstående ;)
jo det har du rätt i, SAE är det ju som gäller men som du själv konstaterat är det 40 gr C som gäller för denna typ av vätska/användningsområde.
Nu blir visserligen oljan i stötdämparna riktigt varm vid hård körning så egentligen borde det vara vid "normal drifttemp" en vätska klassas?

Lite lustigt att då stötdämparvätska ofta är single grade att det inte görs mer för att reglera temperaturen på vätskan.
Kanske ha typ däckvärmare runt gaffelben och stötdämpare innan race i kyligt väder?
Fast det kanske man har?

Ahh. Nu blev det lite OT, sorry :)
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top