Forzavale
Sporthojsnörd
Tycker det är ganska logiskt
för vad är jobbigast
1 repitition marklyft 450kg
eller
4 repititioner marklyft 250kg
Det är helt enkelt väldigt slitsamt för en kedja att hantera en 1-cylindrig 450cc hoj som saknar ryckutjämnare
jämfört med
1000cc hoj med 4 små burkar på 250cc, som dessutom har ryckutjämnare.
Absolut, men frågan är inte varför crossar kräver en stark kedja. Frågan är varför en offroad kedja med hög brottsgräns inte rekommenderas till gatcyklar och bara upp till en viss kubik. Jag har en 650 motard med ryckutjämnare och känner att man hamnar mittemellan alla dessa kedjor. Såklart är det lättaste och säkraste att köpa en tätad kedja avsedd för väg, men eftersom jag vill hålla nere vikten, motståndet i kedjan samt storleken undrar jag ju om man vågar köra med en offroadkedja som ändå har högre brottsgräns än många andra kedjor.