Skillnad på olika kedjor

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja
Tycker det är ganska logiskt
för vad är jobbigast
1 repitition marklyft 450kg
eller
4 repititioner marklyft 250kg

Det är helt enkelt väldigt slitsamt för en kedja att hantera en 1-cylindrig 450cc hoj som saknar ryckutjämnare
jämfört med
1000cc hoj med 4 små burkar på 250cc, som dessutom har ryckutjämnare.

Absolut, men frågan är inte varför crossar kräver en stark kedja. Frågan är varför en offroad kedja med hög brottsgräns inte rekommenderas till gatcyklar och bara upp till en viss kubik. Jag har en 650 motard med ryckutjämnare och känner att man hamnar mittemellan alla dessa kedjor. Såklart är det lättaste och säkraste att köpa en tätad kedja avsedd för väg, men eftersom jag vill hålla nere vikten, motståndet i kedjan samt storleken undrar jag ju om man vågar köra med en offroadkedja som ändå har högre brottsgräns än många andra kedjor.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Absolut, men frågan är inte varför crossar kräver en stark kedja. Frågan är varför en offroad kedja med hög brottsgräns inte rekommenderas till gatcyklar och bara upp till en viss kubik. Jag har en 650 motard med ryckutjämnare och känner att man hamnar mittemellan alla dessa kedjor. Såklart är det lättaste och säkraste att köpa en tätad kedja avsedd för väg, men eftersom jag vill hålla nere vikten, motståndet i kedjan samt storleken undrar jag ju om man vågar köra med en offroadkedja som ändå har högre brottsgräns än många andra kedjor.

Visst vågar du det. Det enda som kan hända är att kedjan går av. Ofta klara sig motorblock osv.
Och du blir stående någonstans.
Och då dags ringa nån kompis som kommer med pickup eller bil med kärra.
Eller försäkringsbolaget.
Eller nån bärgare.
Och när det hänt vet du när det är dags byta nästa kedja, lite tidigare.
Ett annat sätt är att hålla koll på kedjeförlängningen. Suzuki föreslår både på SV650S och GSX1300R byte vid 0,6 %. Haynes till Triumph Sprint RS byte vid 1,2 %.
 

Bifogat

  • Kedjeförlängning4.pdf
    29.5 KB · Visningar: 19
Last edited:

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Problemet med en otätad kedja på en gathoj är att du måste vårda den mycket mer. Orsaken till varför otätade kedjor oftast har kedjelås i stället för vara hopnitade. Veteranhojar hade ibland system för att droppa olja på kedjan. Vilket gjorde att du bara behövde tvätta kedjan och koka den i en fett grafitblandning var 300e mil.
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top