Skillnad på oljekylare och vattenkylare?

daniellundahl

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2019
Ort
Örebro
Hoj
1999 Suzuki GSX-R 750
Hej!

Som rubriken lyder undrar jag vad skillnaden mellan de 2 olika kylarna är?
Har oljekylare större kanaler osv så det blir knas att använda för vatten?

Kollar runt efter ny kylare och upplever vattenkylare som mycket större. Är ute efter en mindre kylare och började därför kolla oljekylare.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
För att nämna det uppenbara så är den ena gjord för olja och den andra för glykol/vatten du kan inte "växla" på något sätt. Oljekylaren kyler "bara" motoroljan och den andra hela motorn och du ser ju på utformningen att de är gjorda för olika vätskor/viskositet.

Någon tekniskt kunnig kan säkert ge dig en mkt detaljerad beskrivning om vad och varför.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Nej du kan inte använda en oljekylare för vattenkylning, de är dimensionerade för två helt olika flöden.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Knas och knas, de flesta oljekylare är väl så pass små att motorn kommer koka om du använder den till att kyla glykol/cylinder.

Men tex på en bandkittad maskin kan nog oljekylaren fixa jobbet om den placeras i snösprutet från mattan.
Eller om du har en väldigt liten motor, kanske bara för att kyla topplocket på en trimmad moped så kan det ju kanske funka.
Eller någon annan udda konstruktion...

Viskositetsmässigt ser jag inget direkt problem då vatten har lägre viskositet än olja, tvärtom kanske är mer tveksamt.
 

daniellundahl

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2019
Ort
Örebro
Hoj
1999 Suzuki GSX-R 750
Tack för alla svar hittills!

Hojen jag har är en Suzuki GSX-R 750, har byggt om den en hel del.
Tanken är att jag ska placera kylaren vertikalt fram på gaffeln, därav att jag vill få tag i en mindre kylare.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Dom har väl ganska mycket större anslutningar än kylare? Om laddluftkylaren inte är dimensionerade för väldigt små motorer.

Ja det har du rätt i. Man får korta av stoserna en del och svarva till adaptrar. Det är bara kul.

Med tanke på ditt användarnamn. Hur mycket Trapped CR är lämplig i en trimmad 2T som ska kunna gå på Aspen Plus?
 

Bifogat

  • 20190217_132515.jpg
    20190217_132515.jpg
    740.3 KB · Visningar: 48
  • 20190217_132546.jpg
    20190217_132546.jpg
    500.4 KB · Visningar: 47

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Rent generellt jobbar en oljekylare med åtminstone 3-5ggr så högt tryck. Mao lite stabilare byggd. Dock är skillnaden inte brutal.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Tack för alla svar hittills!

Hojen jag har är en Suzuki GSX-R 750, har byggt om den en hel del.
Tanken är att jag ska placera kylaren vertikalt fram på gaffeln, därav att jag vill få tag i en mindre kylare.
Förklara gärna lite närmare hur du tänkt dig.... Att böja kylvattenslangarna när man svänger känns suboptimalt.

Vill du ha ett litet kyl längst fram på hojen är ju kylare från crosshojar lämpliga. De är ju små då där sitter 2st.

Sen har du säkert räknat ut att hälften så stor kylare gör att det går varmt....
 

daniellundahl

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2019
Ort
Örebro
Hoj
1999 Suzuki GSX-R 750
Förklara gärna lite närmare hur du tänkt dig.... Att böja kylvattenslangarna när man svänger känns suboptimalt.

Vill du ha ett litet kyl längst fram på hojen är ju kylare från crosshojar lämpliga. De är ju små då där sitter 2st.

Sen har du säkert räknat ut att hälften så stor kylare gör att det går varmt....

Allt är egentligen inte helt genomtänkt, kom på idén att det kunde bli snyggt och började genast kolla efter små kylare bara för att få en uppfattning om kostnaden. Såg en bild med en liknande setup men den var antagligen oljekylaren som satt där då det var stålomspunna slangar med AN-kopplingar. Har inte varit ute och kollat på min hoj vad man skulle kunna använda för kopplingar osv.

Ang. hälften så stor kylare o värmen så tänker jag att eftersom jag flyttar kylaren så den verkligen är helt öppen för luft utan något ivägen överhuvudtaget så tänker jag att något mindre borde man kunna gå ned iallafall. Eller åtminstone prova, har ju tempmätare så ser ju ganska direkt om det inte funkar
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Allt är egentligen inte helt genomtänkt, kom på idén att det kunde bli snyggt och började genast kolla efter små kylare bara för att få en uppfattning om kostnaden. Såg en bild med en liknande setup men den var antagligen oljekylaren som satt där då det var stålomspunna slangar med AN-kopplingar. Har inte varit ute och kollat på min hoj vad man skulle kunna använda för kopplingar osv.

Ang. hälften så stor kylare o värmen så tänker jag att eftersom jag flyttar kylaren så den verkligen är helt öppen för luft utan något ivägen överhuvudtaget så tänker jag att något mindre borde man kunna gå ned iallafall. Eller åtminstone prova, har ju tempmätare så ser ju ganska direkt om det inte funkar
Risken är att du får betydligt sämre verkningsgrad när kylaren hänger fritt, eftersom risken är stor att luften blåser förbi istället för igenom. Där den sitter idag är det ju som en kanal in mot kylaren, och då måste luften pressas igenom. Kylare som sitter helt fritt brukar generellt sett också vara betydligt glesare, just för att få genomströmning.
 

daniellundahl

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2019
Ort
Örebro
Hoj
1999 Suzuki GSX-R 750
Här är en bild jag hittade. Är precis så jag tänkt mig sätta den isåfall
 

Bifogat

  • 9059E2BF-E0D2-4956-83EB-FE84B0C8779B.png
    9059E2BF-E0D2-4956-83EB-FE84B0C8779B.png
    7.3 MB · Visningar: 96

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det där är en oljekylare. Skall du ha det som primär kylning behöver du en motor avsedd för det.
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
TM en 250 19 suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
hmmm ja ja skönheten sitter ju i betraktarens ögon :gråta
 

daniellundahl

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2019
Ort
Örebro
Hoj
1999 Suzuki GSX-R 750

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
TM en 250 19 suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
ja jag ser nog skönhet i funktion och inte i design men det är tur att vi är olika annars hade livet varit jäkligt tråkigt :)
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top