Skillnad twin och rad-4:a?

ChrillZ

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2004
Ort
SKÅNE
Hoj
Honda Cbr 954RR -03 (såld) Husaberg 650S -05 (såld)
Hej! finns säkert någon tråd om detta innan men men...

Om man typ gämför Rsv Mille (r) och Honda 929/954, hur stor skillnad är det egentligen? jag vet ju att twinnar är starkare på lågare varv och rad 4:eek:r har klippet på toppen, men hur märker man det i verkligheten? stor skillnad eller marginellt? jag ska enbart köra på vägen. Jag älskar ju ljudet i en mullrande twin och vill ju helst ha en sån.. men samtidigt vill jag ju ha en hoj som har ett härligt klipp! om ni förstår vad jag menar.. :)

Så vad säger ni?

/ChrillZ
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
på en twin har du mer vrid över hela registret. Du behöver inte växla lika ofta och du har gött ljud. Sen är ju radfyrorna effektstarkare men låt dig inte dras av det.. twin rules!. :yoparty

ni som provat en RGV hysteriskt bra botten det. :rolleyes: men den är i af en twin. :tungan
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
lite skillnad under 200 men efter de tar de undan mer för 4an.

twinnen=skön o köra, låter slö men kollar man på hastighetsmätarn så ser man vad de tar undan :)
 

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Ort
I skogen
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
Nej en rad-fyra låter mycke bättre om man får på rätt slipon.. En twin e för gubbar...!!! :)
 

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Östersund
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
Köp en TL :tummenupp Vrid och klipp. Samt soundet..... :yoparty
 

sandstream

Guest
philsson skrev:
på en twin har du mer vrid över hela registret.
Är inte det en myt som dödats här på SH tidigare?
Kollar man vridmomentskurvan på den senaste literhojarna så har de vrid så det räcker över hela registret.
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Precis som du säger så är en twin är grymt stark på låga varv. Låter grymt med slip on. :tummenupp Har själv en sv 650 så det är den jag jämför med sambons radfyra (hade en sv 1000 i våras). Man märker aldrig att den ökar utan man märker det först när man ser på hastighetsmätaren. Är snällare och inte lika "hetsig". Man slipper det eviga växlandet :)

Sambons hoj må gå fortare i topphastighet men jag min kommer att låta fräckast :hihi
 
Last edited:

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
philsson skrev:
på en twin har du mer vrid över hela registret. Du behöver inte växla lika ofta och du har gött ljud. Sen är ju radfyrorna effektstarkare men låt dig inte dras av det.. twin rules!. :yoparty

Struntprat. Honda CBR1000RR 2005 har lika bra vrid eller bättre än Ducati999 över hela registret. Eller ja, så länge Ducatin hänger med, till 10-11.000 tror varvstoppet ligger på. Sedan fortsätter Hondan att ge effekt några tusen varv till.

Det där med att twinnar har bättre vrid är en av dom mest seglivade myterna...
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
sandstream skrev:
Är inte det en myt som dödats här på SH tidigare?
Kollar man vridmomentskurvan på den senaste literhojarna så har de vrid så det räcker över hela registret.
kanske du har rätt i.. Det har alltid varit min uppfattning. :3freak
 

sandstream

Guest
Pejo skrev:
Struntprat. Honda CBR1000RR 2005 har lika bra vrid eller bättre än Ducati999 över hela registret. Eller ja, så länge Ducatin hänger med, till 10-11.000 tror varvstoppet ligger på. Sedan fortsätter Hondan att ge effekt några tusen varv till.

Det där med att twinnar har bättre vrid är en av dom mest seglivade myterna...
Tack mannen! Visste väl att jag hade läst något liknande tidigare :tummenupp

För att back upp det lite till så kan det här inlägget om vridmoment på en VTR vs R1 med fördel läsas:
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1608392&postcount=17
 

Mar

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R1
Mohahahah! Dödsstöten! :) Nice one!


Pejo skrev:
Struntprat. Honda CBR1000RR 2005 har lika bra vrid eller bättre än Ducati999 över hela registret. Eller ja, så länge Ducatin hänger med, till 10-11.000 tror varvstoppet ligger på. Sedan fortsätter Hondan att ge effekt några tusen varv till.

Det där med att twinnar har bättre vrid är en av dom mest seglivade myterna...
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
sandstream skrev:
Tack mannen! Visste väl att jag hade läst något liknande tidigare :tummenupp

För att back upp det lite till så kan det här inlägget om vridmoment på en VTR vs R1 med fördel läsas:
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1608392&postcount=17


Jag letar febrilt efter en inscannad sida ur Performance Bikes eller om det var Fast Bikes, med effekt/vrid-kurvor på Duccen o Hondan. Pinsamt för twinnen, som inte har några fördelar, utan bara nackdelar.
 

sandstream

Guest
Pejo skrev:
Jag letar febrilt efter en inscannad sida ur Performance Bikes eller om det var Fast Bikes, med effekt/vrid-kurvor på Duccen o Hondan. Pinsamt för twinnen, som inte har några fördelar, utan bara nackdelar.
Skicka ett PM när du lagt upp den så ska jag bokmärka tråden och ha som referens de kommande åren :)
 

cbr_micke

Mmmgaht
Gick med
14 Mar 2003
Ort
Sandby
Hoj
MT10
jag ser inga fördelar alls me twin, du ligger endå inte o kör aktivt mellan 1-6rpm...även om du har twin, du rödvarvar den nästan endå för att försöka hänga på rad4orna som ylar me sitt oslagbara ljud när det går över 12k varv. Nej jag håller med de som sagt att det är en seglivad myt. Rad4or 4 the win. Börjar man gilla muller så börjar man även bli gammal! Dax o kika efter HD's kanske? :)
 

Mackz

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2004
Ort
-
Hoj
-
En radfyra är en bilmotor!


(Nu sannerligen svor jag i kyrkan) :3freak
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top