Skillnad twin och rad-4:a?

sandstream

Guest
Mackz skrev:
En radfyra är en bilmotor!
Och twinnar är för medelålders gubbar som vill att det ska höras när de kommer farande.
Ungeför som finniga tonåringar i 740 med värsting stereo vid korvmojen :hihi
 

Mackz

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2004
Ort
-
Hoj
-
sandstream skrev:
Och twinnar är för medelålders gubbar som vill att det ska höras när de kommer farande.
Ungeför som finniga tonåringar i 740 med värsting stereo vid korvmojen :hihi

Jag har inte ens fyllt 25...!
Skämtåsido, effekten i en radfyra är oslagbar. Men 999:ans chassie är också oslagbart. Jag har kört mycket med båda sorter och kan inte annat än säga att jag är svag för gången och chassiet i en Ducce. Det är en smaksak.
Men jag förstår dig Sandstream, nu när ni spelat in nya GR filmen och du wheelar i 270 måste det till en värsting 4:a. :tungan

Bli inte arg nu, man måste väl kivas lite?
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
ChrillZ skrev:
Hej! finns säkert någon tråd om detta innan men men...

Om man typ gämför Rsv Mille (r) och Honda 929/954, hur stor skillnad är det egentligen? jag vet ju att twinnar är starkare på lågare varv och rad 4:eek:r har klippet på toppen, men hur märker man det i verkligheten? stor skillnad eller marginellt? jag ska enbart köra på vägen. Jag älskar ju ljudet i en mullrande twin och vill ju helst ha en sån.. men samtidigt vill jag ju ha en hoj som har ett härligt klipp! om ni förstår vad jag menar.. :)

Så vad säger ni?

/ChrillZ

Jag förespråkar twinnen, Millen är otroligt mysig att köra. Nu ska jag väl ärligt erkänna att jag inte kört nåt större än en 600 Rad-4:a men min Mille låter myyycket mysigare än ZX9(10?):an som bor i området, trots att jag har orginalsystemet på och nån större effekt/vrid-skillnad är det väl inte..? (Det har jag dock inte kollat noggrannare på...)

Jaja, lite gubbig kanske man börjar bli då men ljudet spelar absolut roll... :hihi
 

MC Doktorn

Guest
jag har nyligen ägt en RSV och därefter en GSXR1000 K3och nu en CBR 600 RR.

Om man nu jämför RSV och K3 ,leverarar K3 mycket mer effekt men kräver även varv för att det ska hända något med RSV har man ett fint register mellan 6-11K medan K3 kräver lite mer varv kanske 8-12,5K och där piskar den RSV lätt.
Min nuvarande 600 varvar 15K har sitt användbara register mellan 12-15K tappar lätt varv och gäller vara flitig med växellådan.

Att det går göra en twinn potent råder det inte någon som helst tvekan om , se bara ducati i WSBK ligger förvånansvärt nära rad4-orna
 

MC Doktorn

Guest
sandstream skrev:
Och twinnar är för medelålders gubbar som vill att det ska höras när de kommer farande.
Ungeför som finniga tonåringar i 740 med värsting stereo vid korvmojen :hihi

Snart är du där :hihi
 

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati x 3
Pejo skrev:
Jag letar febrilt efter en inscannad sida ur Performance Bikes eller om det var Fast Bikes, med effekt/vrid-kurvor på Duccen o Hondan. Pinsamt för twinnen, som inte har några fördelar, utan bara nackdelar.
Ja, då får man väll leva på ljudet och utseendet :hihi

Jag har 82Nm/3000rpm och 102Nm/5000rpm på hjulet.
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
Har alltid tyckt att radmotorerna har grymmare ljud än twinnarna. Jag gillar det vassa härliga ljudet. Helsystem är livet och härligheten i evighetens evighet. Amen.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Som sagt, det där med vridmomentet är en myt som baserar sig på karaktären, inte på fakta. Sedan slipper man ju att växla ned till 1:an och slira på kopplingen i korsningar för att inte hela hojen ska självdestruera i våldsamma skakningar som en twin gör, en R4:a kan man segdra utan protest vilket är bekvämt.
 

MC Doktorn

Guest
Neutral skrev:
. Sedan slipper man ju att växla ned till 1:an och slira på kopplingen i korsningar för att inte hela hojen ska självdestruera i våldsamma skakningar som en twin gör, en R4:a kan man segdra utan protest vilket är bekvämt.

Apropå myter :rolleyes:
 

Tiger302

Varför ha fyra när det bara behövs två?
Gick med
17 Aug 2004
Ort
Oskarshamn
Hoj
BMW R1200GSA-11, Husa 650 -02 (i träda)
Neutral skrev:
Som sagt, det där med vridmomentet är en myt som baserar sig på karaktären, inte på fakta. Sedan slipper man ju att växla ned till 1:an och slira på kopplingen i korsningar för att inte hela hojen ska självdestruera i våldsamma skakningar som en twin gör, en R4:a kan man segdra utan protest vilket är bekvämt.

Det är ju lite utav charmen med twinnarna... :hihi

Men visst är det en myt. Har själv kört både 1,2,3 och 4 cylindriga hojar och jag gillar twinnar och stånkor bäst. Men smaken är ju tack och lov inte lika för alla. Det enda rätta är att provköra och provlyssna. Sen bestämma sig. :tummenupp
 

hellbit

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2005
Ort
eslöv
Hoj
zx10r
Roger_SWE skrev:
Ja, då får man väll leva på ljudet och utseendet :hihi

Jag har 82Nm/3000rpm och 102Nm/5000rpm på hjulet.
vadå 5000 varv? står 102nm vid 8000 varv på den länken jag bifogade.
 

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Östersund
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
Huvudsaken är väl att man kör hoj :va Jag åker twin just nu, men har åkt rad 4 innan. Kan mycket väl tänka mig rad 4 igen, lr varför inte en triple. Personligen tycker jag det blir mera flyt vissa gånger med en twin, vet inte varför men...kanske beror på motorbromsen iom att man inte behöver stå på hejdarna jämnt utan kan släppa gasen. Jaja vetefan, men kul är det...
 
Last edited:

nasholm6

Hooters Chicago ; )
Gick med
19 Jun 2004
Ort
Umeå
Hoj
Retta
Det bästa med en radfyra jämfört med vtwinn är att det 4an blir roligare desto mer man varvar den. :fakta
Jag har kört en polares SV1000s endel och jämfört med R1an så känns SV faktiskt riktigt slö.

Gå på en 4a så har du riktigt :tummenupp roligt
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top